van beroeps naar recreatief
Moderators: sailor wim, frank
Re: van beroeps naar recreatief
't Is een watertank die in gebruik is genomen als dieseltank. Daar zit de spraakverwarring
Overigens heeft een OM636 niks te lijden van de diesel-reactie met zink, áls die reactie al plaatsvindt...
Groeten van Tim!
Overigens heeft een OM636 niks te lijden van de diesel-reactie met zink, áls die reactie al plaatsvindt...
Groeten van Tim!
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: van beroeps naar recreatief
ik wil je niet ontmoedigen , het zit er keurig in, maar het is echt niet goed voor je verstuivers!schipper-willem schreef:Hallo VRM.
Voor alles is een oplossing dus ik hoop ook hiervoor, zal vast maar een set reserve verstuivers op de kop tikken, ik heb het vermoeden dat ik steeds meer moeilijkheden, in plaats van verbeteringen overhoop haal, dus beur me maar een beetje op zodat ik weer verder kan.
Grrrrrrrroet, Willem.
Voor alles is een oplossing!
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: van beroeps naar recreatief
nou dan moet ik je echt teleur stellen , hij krijgt daar echt WEL last mee!Tim76 schreef:'t Is een watertank die in gebruik is genomen als dieseltank. Daar zit de spraakverwarring
Overigens heeft een OM636 niks te lijden van de diesel-reactie met zink, áls die reactie al plaatsvindt...
Groeten van Tim!
overigens is een zinken water tank ook niet zo goed voor de drinkwater kwaliteit!
Voor alles is een oplossing!
Re: van beroeps naar recreatief
...leg mij dan eens uit waarom álle hydrofoortanks worden gegalvaniseerd...?
Andere bronnen ontkrachten het verhaal, of vlakken het toch ten minste af.
Groeten van Tim!
Andere bronnen ontkrachten het verhaal, of vlakken het toch ten minste af.
Groeten van Tim!
- sailor wim
- Berichten: 2661
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: van beroeps naar recreatief
Hoi,
Richard heeft gelijk als het drinkwater een PH minder als 6 heeft of boven de 11 dan lost zink op.
Bij een PH van 7 gebeurd er niets.
De PH graad van het Haags drinkwater varieerd tussen zomer en winter van 7 tot 9.5.
Gr WIm.
Richard heeft gelijk als het drinkwater een PH minder als 6 heeft of boven de 11 dan lost zink op.
Bij een PH van 7 gebeurd er niets.
De PH graad van het Haags drinkwater varieerd tussen zomer en winter van 7 tot 9.5.
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- KarelE
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: van beroeps naar recreatief
En volgens het net heeft diesel een ph-waarde van 5,6. Dan lost zink dus op.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: van beroeps naar recreatief
Diesel is zelfs nog minder basisch dan je huid, dus dan lost zink eerder op door het aan te raken dan door het in contact te brengen met dieselolie...?
Wiki heeft een lijstje met pH-waarden (het Haagse drinkwater is soms dus net zo zuur als bleekwater...!). Volgens mij gaat die vier-tiende pH niet veel uitmaken. Natuurlijk vindt er iets aan reactie plaats, maar niet heel veel. Bovendien alleen in direct contact, en de dieseltank is altijd leger dan helemaal vol, dus erg veel zal het niet zijn. Kan me indenken dat het voor common-rail-diesels en andere geavanceerde brandstofsystemen moeilijker ligt, maar voor een motorretje uit 1975... Ik denk dat het wel goed gaat...
Groeten van Tim!
Wiki heeft een lijstje met pH-waarden (het Haagse drinkwater is soms dus net zo zuur als bleekwater...!). Volgens mij gaat die vier-tiende pH niet veel uitmaken. Natuurlijk vindt er iets aan reactie plaats, maar niet heel veel. Bovendien alleen in direct contact, en de dieseltank is altijd leger dan helemaal vol, dus erg veel zal het niet zijn. Kan me indenken dat het voor common-rail-diesels en andere geavanceerde brandstofsystemen moeilijker ligt, maar voor een motorretje uit 1975... Ik denk dat het wel goed gaat...
Groeten van Tim!
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: van beroeps naar recreatief
nou kan iedereen er het zijne van denken maar mijn verhaal blijft staan,
voor diesel olie moet je geen gegalvaniseerde tanks gebruiken , het verhaal over het vastlopen van de verstuiver naalden is echt geen slap ge l*l!!
voor drinkwater is het niet zo heel erg , maar het is en blijft vergif!
voor diesel olie moet je geen gegalvaniseerde tanks gebruiken , het verhaal over het vastlopen van de verstuiver naalden is echt geen slap ge l*l!!
voor drinkwater is het niet zo heel erg , maar het is en blijft vergif!
Voor alles is een oplossing!
- sailor wim
- Berichten: 2661
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: van beroeps naar recreatief
Hoi Richard,
Gezondheidseffecten van Zink
Zink is een zeer algemeen voorkomende stof die van nature voorkomt. Veel voedsel bevat een bepaalde concentratie zink. Ook drinkwater kan zink bevatten en deze hoeveelheid zal hoger zijn wanneer het water is opgeslagen in metalen tanks. Industriële bronnen of stortplaatsen van gevaarlijk afval kunnen ervoor zorgen dat de gehaltes in het drinkwater zo hoog worden, dat ze gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken.
Zink is een sporenelement dat essentieel is voor de menselijke gezondheid. Wanneer mensen te weinig zink binnen krijgen, kunnen ze een gebrek aan eetlust, afgenomen tastzin en reukzin, een traag wondherstel en huidpijnen ervaren. Zinktekorten kunnen zelfs tot geboorteafwijkingen leiden.
Hoewel mensen aanzienlijke hoeveelheden zink zonder problemen binnen kunnen krijgen, veroorzaakt een teveel aan zink behoorlijke gezondheidsproblemen. Deze zijn buikkramp, huidirritaties, overgeven, duizeligheid en bloedarmoede. Zeer hoge gehaltes zink kunnen de alvleesklier beschadigen en de eiwitstofwisseling verstoren, en aderverkalking veroorzaken. Extensieve blootstelling aan zinkchloride kan problemen met de ademhaling veroorzaken. In de werkomgeving kan de besmetting met zink leiden tot een griepachtige aandoening die bekend staat als metaalkoorts. Deze gesteldheid verdwijnt na twee dagen en wordt veroorzaakt door overgevoeligheid.
Zink kan een gevaar zijn voor ongeboren en jonge kinderen. Kinderen kunnen via het bloed en de borstvoeding van de moeder zink binnen krijgen.
(vetaald met google)
Als zink wordt geïntroduceerd diesel begint te breken in instabiele verbindingen die dan coat de verschillende onderdelen en werkvlakken van de motor, die uiteindelijk de katalysator ook. Zodra dit is gebeurd het zink wordt een katalysator contaminant die vervolgens overbrengt in de uitlaat en uit in de atmosfeer, het creëren van schadelijke dampen die kunnen giftig zijn bij inademing in grote hoeveelheden. Het is om deze reden dat er voorschriften tegen verzinkt brandstoftanks en transport tanks.
Zink reageert anders dan metalen zoals aluminium en staal op diesel. Ongeacht welke soort tank dieselbrandstof opgeslagen, zal condens altijd binnen de brandstof en uiteindelijk naar de bodem van de houder. Een dam van bacteriën vormt dan tussen de brandstof en water, en de bacteriën zink als voedselbron uiteindelijk penetreren van de laag en corroderende de wanden van de tank veel sneller dan staal of aluminium, aangezien zij niet tot een dergelijke nutriënt -rijke omgeving voor de bacteriën om te werken met. De meeste moderne tanks omvatten filtratie apparaten waarmee een regelmatige afvoer en filteren van het water uit de tank om corrosie te voorkomen opbouw.
Lees meer: De gevolgen van zink in Diesel Fuel Systems | eHow.com http://www.ehow.com/list_6758941_effect ... stems.html # ixzz2CGx2FxtT
http://www.infineum.com/Documents/Fuels ... 1-2935.pdf hier word over moderne motoren gesproken.
Blijft voor mij over; is ZDDP=zinc=zink ?
Gr Wim.
Gezondheidseffecten van Zink
Zink is een zeer algemeen voorkomende stof die van nature voorkomt. Veel voedsel bevat een bepaalde concentratie zink. Ook drinkwater kan zink bevatten en deze hoeveelheid zal hoger zijn wanneer het water is opgeslagen in metalen tanks. Industriële bronnen of stortplaatsen van gevaarlijk afval kunnen ervoor zorgen dat de gehaltes in het drinkwater zo hoog worden, dat ze gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken.
Zink is een sporenelement dat essentieel is voor de menselijke gezondheid. Wanneer mensen te weinig zink binnen krijgen, kunnen ze een gebrek aan eetlust, afgenomen tastzin en reukzin, een traag wondherstel en huidpijnen ervaren. Zinktekorten kunnen zelfs tot geboorteafwijkingen leiden.
Hoewel mensen aanzienlijke hoeveelheden zink zonder problemen binnen kunnen krijgen, veroorzaakt een teveel aan zink behoorlijke gezondheidsproblemen. Deze zijn buikkramp, huidirritaties, overgeven, duizeligheid en bloedarmoede. Zeer hoge gehaltes zink kunnen de alvleesklier beschadigen en de eiwitstofwisseling verstoren, en aderverkalking veroorzaken. Extensieve blootstelling aan zinkchloride kan problemen met de ademhaling veroorzaken. In de werkomgeving kan de besmetting met zink leiden tot een griepachtige aandoening die bekend staat als metaalkoorts. Deze gesteldheid verdwijnt na twee dagen en wordt veroorzaakt door overgevoeligheid.
Zink kan een gevaar zijn voor ongeboren en jonge kinderen. Kinderen kunnen via het bloed en de borstvoeding van de moeder zink binnen krijgen.
(vetaald met google)
Als zink wordt geïntroduceerd diesel begint te breken in instabiele verbindingen die dan coat de verschillende onderdelen en werkvlakken van de motor, die uiteindelijk de katalysator ook. Zodra dit is gebeurd het zink wordt een katalysator contaminant die vervolgens overbrengt in de uitlaat en uit in de atmosfeer, het creëren van schadelijke dampen die kunnen giftig zijn bij inademing in grote hoeveelheden. Het is om deze reden dat er voorschriften tegen verzinkt brandstoftanks en transport tanks.
Zink reageert anders dan metalen zoals aluminium en staal op diesel. Ongeacht welke soort tank dieselbrandstof opgeslagen, zal condens altijd binnen de brandstof en uiteindelijk naar de bodem van de houder. Een dam van bacteriën vormt dan tussen de brandstof en water, en de bacteriën zink als voedselbron uiteindelijk penetreren van de laag en corroderende de wanden van de tank veel sneller dan staal of aluminium, aangezien zij niet tot een dergelijke nutriënt -rijke omgeving voor de bacteriën om te werken met. De meeste moderne tanks omvatten filtratie apparaten waarmee een regelmatige afvoer en filteren van het water uit de tank om corrosie te voorkomen opbouw.
Lees meer: De gevolgen van zink in Diesel Fuel Systems | eHow.com http://www.ehow.com/list_6758941_effect ... stems.html # ixzz2CGx2FxtT
http://www.infineum.com/Documents/Fuels ... 1-2935.pdf hier word over moderne motoren gesproken.
Blijft voor mij over; is ZDDP=zinc=zink ?
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- KarelE
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: van beroeps naar recreatief
Als je dan zeker wil zijn (er zit nu eenmaal al een verzinkte tank in bij schipper Willem), dan kan je die tank inwendig coaten. Met name in het (auto)klassieker wereldje is daar nog al wat ervaring mee. Een winterproject van een mede-forummer behelst motorfietsrestauratie, daarbij komt het sealen van tanks ook geregeld voor. Zoek maar eens met google op tanksealen of tanksealer, dan vind je de nodige topics en leveranciers van zo'n goedje. Ben je in een keer overal vanaf. Zelfs kleine lekkages worden gedicht. (Ik wou dat ik eerder van de lekke tank had gelezen, je had de oude tank kunnen sealen)
Groet, Karel
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: van beroeps naar recreatief
karel
hier een berichtje van die motor rijwiel enthousiast, het sealen van tanks is en blijft bij mij een lapmiddel, heden ten dage is er eigenlijk geen goed middel meer voor het sealen van een benzine tank, het schijnt dat er een bijmenging is gedaan met ethanol of zoiets, en je raad het al, deze vreet de sealing op, ook de polyester tanken die veel in de racerij werden gebruikt lossen langzaam op, hoe het echter met diesel zit, geen idee, zoveel wegmotoren lopen niet op dit goedje, en dit heb ik dus nog nooit bij het eind gehad.
gr.wout
hier een berichtje van die motor rijwiel enthousiast, het sealen van tanks is en blijft bij mij een lapmiddel, heden ten dage is er eigenlijk geen goed middel meer voor het sealen van een benzine tank, het schijnt dat er een bijmenging is gedaan met ethanol of zoiets, en je raad het al, deze vreet de sealing op, ook de polyester tanken die veel in de racerij werden gebruikt lossen langzaam op, hoe het echter met diesel zit, geen idee, zoveel wegmotoren lopen niet op dit goedje, en dit heb ik dus nog nooit bij het eind gehad.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
- KarelE
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: van beroeps naar recreatief
Hoi Wout,
Lapmiddel ja, maar soms is er geen alternatief. Als je een zeldzaam voertuig hebt is er niet altijd een vervangend exemplaar te vinden. Ik zal komend jaar mei bij mijn reguliere bezoek aan Citromobile er nog eens goed naar kijken.
Groet, Karel
Lapmiddel ja, maar soms is er geen alternatief. Als je een zeldzaam voertuig hebt is er niet altijd een vervangend exemplaar te vinden. Ik zal komend jaar mei bij mijn reguliere bezoek aan Citromobile er nog eens goed naar kijken.
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: van beroeps naar recreatief
mijn diesel tank is ook gegalvaniseerd
Re: van beroeps naar recreatief
Ik heb mijn dieseltank aan de binnekant geverft,gewoon plas menie er in gegooid, en om de paar uur op een andere kant leggen,de zwaartekracht doet de rest.
Als de menie oplost in de diesel,heb ik wel mooi geverfde verstuivernaalden
gr paul
Als de menie oplost in de diesel,heb ik wel mooi geverfde verstuivernaalden
gr paul
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: van beroeps naar recreatief
ja het is jammer van al dat werk , je kunt het er op wagen , zolang het goed gaat....
als ze het aan mij vragen zeg ik niet doen
persoonlijk zou ik er een kunstof tankje of bijvoorbeeld een gelaste rechthoekige stalen tank inzetten (heb je op het zelfde oppervlak ook meer liters aan boord!)
als ze het aan mij vragen zeg ik niet doen
persoonlijk zou ik er een kunstof tankje of bijvoorbeeld een gelaste rechthoekige stalen tank inzetten (heb je op het zelfde oppervlak ook meer liters aan boord!)
Voor alles is een oplossing!