van beroeps naar recreatief

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Ho Ho Ho! Sambeek, (ik ben geen kerstman) het laatste beeld wat jij schertst is niet waar, dat was dus niet de Vrijbuiter,(al zou ik me niet geheel onfortuinlijk voelen, met zo'n stuk historie onder m'n kont!)
Groet, Willem.
Laatst gewijzigd door schipper-willem op za apr 14, 2012 8:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

We zijn nog steeds op de Amstel en hebben het plan om de Prinsengracht in onze vaarroute mee te nemen, om de opvarenden dat ook eens te laten beleven, eerst nog wat Amstelliggers.
Een verrassing om hier de Martha te zien, is het al weer zo lang geleden, dat ik haar nog met lading zag varen?:

Afbeelding

en wat een mooie lijn heeft deze luxe motor, ogenschijnlijk in oude staat:

Afbeelding

vreemd, dat is toch een heel andere wereld, de zeilvaart, zelf nooit bedreven:

Afbeelding

Dit is nou een goed verbouwde stuurhut, vergroot naar voren, maar niet misplaatst, het zou me niet verbazen als het schip van Belse makelij was:

Afbeelding

Wat een trots bezit zo’n klipper, niet alleen nu, maar je zal maar eigenaar geweest zijn in de 50er of 60er jaren, een stoer schip wat niet snel verwaaid zou liggen:

Afbeelding

deze heeft minder bij te zetten met slecht weer, wel praktisch opgebouwd maar esthetisch
wat minder verantwoord dan zijn voorganger het aakschip met de herkenbare lijntjes:

Afbeelding

en ervoor alweer een klipper:

Afbeelding

Een nog aardige originele tjalk, al zou ze ook verlengt kunnen zijn:

Afbeelding

de luxe motor is in de 20 en 30er jaren explosief gebouwd, veel werven wisten nog wel de zeeg van het zeilschip terug te brengen in het voor toen moderne schip, deze mist dat een beetje, misschien ook door de opbouw:

Afbeelding

Vertrouwd oogt het binnenste schip, een klipper met een respectabele leeftijd, het vermoeden is rond 1905 – 1910 het zou zomaar gebouwd kunnen zijn bij v/d Adel te Papendrecht:

Afbeelding

buiten op een klipperaak.
Opnieuw een flinke klipper, het waren voor hun tijd economische schepen, waar je scherp mee aan de wind kon zeilen, en door hun vaak statige overhangende kop kliefden ze de golven, en wat meer ze worstelden zich er altijd bovenuit:

Afbeelding

Naast deze opnieuw stoere klipper, die zich helaas verder aan ons oog onttrekt, ligt een vaartuig, dat doet vermoeden iets van een kogge weg te hebben:

Afbeelding

Weer een vrij rechte klipperaak, vaak werden de schepen door de opdrachtgever zo gemaakt, omdat ze in een bepaald vaargebied werden ingezet, vlak, recht, en plat, voor hoogte van bruggen of ondiepe vaarwaters.
Dan werd het voorbeeldenboek tevoorschijn gehaald, en kon men kiezen wat voor model de koper wenste:

Afbeelding

Ook dit rechte motorscheepje is wellicht voor klein vaarwater met lage bruggen gemaakt:

Afbeelding

De twee volgende foto’s vervolmaken een tijdsbeeld tussen sleep, stoom, en motor vermogen,
dit scheepje dat goed onderhouden is heeft misschien wel 3 tijden in zich, en zal gebouwd zijn rond 1900!:

Afbeelding

Afbeelding

De volgende in deze lange reeks is een verlengde klipper,ik vermoed dat het schip gebouwd is bij scheepswerf de Dageraad, van wed. Boot uit Woubrugge, als ik het lijnenspel van het toelopende boeisel voor en achter bewonder:

Afbeelding

Dit naar het lijkt ingekorte motorscheepje had wel weer een vrij hoog boeisel:

Afbeelding

De tjalken beginnen aardig vertegenwoordigt te raken, deze zit niet zo ver van het oostzee vaargebied verwijderd, met er naast een rechte luxe motor, om onder de bruggen door te kruipen:

Afbeelding

Dan volgt een lucht, (ondiep) tjalkje waarschijnlijk gebouwd voor de turf en aardappelen:


Afbeelding

Dan volgt een naar ik vermoed een klipperaak, met een handig afgesneden boeisel ter hoogte van de woning voor zicht op het water, waar leg je de prioriteit, en een drijvend terras:

Afbeelding

Is het misschien bekend welke bouw dit opgeboeide sleepbootje heeft?
Het ziet er wel stoer uit wellicht voor een bepaald doel gemaakt, of later verbouwd:

Afbeelding

Weer een tjalk, verscholen achter weer zo’n antiek geval, waarschijnlijk een voormalig stoomvrachtscheepje ook uit eind 1800 of begin 1900.
Eens, heel lang geleden, zo begonnen meestal de sprookjes, en daar waan ik me nu weer even in,lag aan de Gelderse kade 1962 lag een zelfde model scheepje van c.a. 100 ton.
Het was te koop dus ging vader voor uitbreiding kijken, er stond een snelloper in, het zou misschien wel een Bussing zijn geweest, nog zie ik het voor me, stuurhut achterop, het schip lag al enige tijd stil, dus rook het binnen muf en olieachtig, een vage herkenning.

Afbeelding

Opnieuw een prachtige tjalk, de uitstraling geeft de trots van de bezitter weer, met ernaast een sleepboot met een deemoedig voorschip:

Afbeelding

Afbeelding

Zou het een klein zusje van deze zijn?

Afbeelding

Foto “geleend” van het scheepvaartforum.

We zijn aangeland bij het model Kraak, een schip wat bijna uitgestorven is, vandaar dat je het niet zo gauw over het hoofd ziet, gebouwd als zeilschip, later vaak ingezet in sleepwerk, en eigenlijk maar een enkeling nog later uitgerust met motorvermogen.
Het waren sterke schepen goed voor het ruwe werk in de zeehavens, er achter alweer een stoere tjalk:

Afbeelding

Ook dit is een aangename verschijning op het water, al het mogelijke is gedaan om dit scheepje op te laten vallen, wellicht een prestige project:

Afbeelding

En het vooraanzicht van de “schoener”:

Afbeelding

Dan zucht en zwijmel je maar wat en moet heel wat stuurmanskunst uithalen want de brug laat dat even niet anders toe, en dan weer twee gelikte schepen, een klipperaak, en buitenop een pracht exemplaar beurtmotor.
En opnieuw een schip wat voor een bepaald vaargebied was besteld, het stoer model leende zich niet voor het vaargebied waar het moest opereren, dus werd het voorboeisel verlaagd, voor de lage bruggen, en in de voormalig demontabele golfbreker werd de lijn hervonden.

Afbeelding

Er zou zomaar nog meer te voorschijn te toveren zijn van zo’n foto maar de reis ligt vooruit, en zien over bakboord nog een tjalk waarbinnen een ander vaartuig schuil gaat, met daar achter de mooie Amsterdamse sleepboot Libertas naast een opgebouwde dekschuit.
Daar voorbij aan de wal een tjalk met een”spatbord op het voorboeisel, een golfbreker voor wat ruwer water, met ernaast een meer woonark, dan luxe motor.
Achter dit geheel liggen nog twee steilstevens, waarvan ik de naam van de buitenste vaag zie, gokje Vios, en dan is het plaatje aardig vol:

Afbeelding

Over stuurboord zien we dan nog een boltjalkje, en de klipper Hendrik juist voor de beroemde Amstelsluizen:

Afbeelding

Amsterdam op z’n breedst:

Afbeelding

En juist voor de Hermitage een aakscheepje, en een uit de kluiten gewassen Westlander:

Afbeelding

In een oogopslag een scherpsteven met een sierlijke lijn ontpopt zich aan mijn gezichtsveld, en natuurlijk heeft het casco van de achterligger ook zo mogelijk mooiere lijn,maar ja:

Afbeelding

Aan deze beurtmotor is te zien dat hij vroeger op “ruim”water te vinden was, maar kloppen de verhoudingen wel, achterover, en zo krom oplopend van achteren, en diep geladen:

Afbeelding

We varen inmiddels richting Montelbaan en zullen wel een stukje overgeslagen hebben qua foto’s maar er waren wat manoeuvres en veel rondvaartdrukte dus net als de Prinsengracht, daar zelfs geen foto’s.
Op onze vaarweg vinden we een mooie Katwijker naast een wat steil klippertje, die aan de wal ligt, met er achter de mooie Amsterdamse sleepboot Oosterpoort II met binnenin iets van een aakachtig scheepje:

Afbeelding

Afbeelding

en dan vinden we op onze vaarweg ook nog een samberspits:

Afbeelding

Aan de voet van de Montelbaanstoren ligt deze goed onderhouden Kraak:


Afbeelding

Afbeelding

Helaas voor de arkenbouwers in Warmond, het betonnen onderstel was al heel wat eerder uitgevonden, misschien nog wel van voor of in de oorlog:

Afbeelding

Eigenlijk hadden we ons niet zo op moeten laten jagen, het leek wel of er alleen maar een bakboordskant was, maar hier dan nog een paar van de andere kant, een stoere Friese klipper:

Afbeelding

Een tjalk in de verbouw de roef wat rechtlijnig maar het geheel wordt opgekrikt met de mooie klassieke ingang en de toograampjes:


Afbeelding

En dan volgt een scheepje dat zo uit een boekje is weggevaren, doelend op het modelletje,
boekjes uit mijn jeugd van W.G. van der Hulst met goed gedetailleerde tekeningen:

Afbeelding

Zo komen we op het Oosterdok, en kijken nog eenmaal achterom voor de sfeer, en zien opnieuw een betonnen casco, heeft men in Gorinchem het casco van de nieuwe veerpont hier van afgekeken?
Veerdienst XI gaat eind maart varen in de driehoek Werkendam - Boven Hardinxveld – Gorinchem.
Bijna tegen de brug nog een schattig aakscheepje:

Afbeelding

Weer even stof tot nadenken schat ik zo, met de Pasen, en zal ik me op de volgende aflevering beramen.
Als je dit aan je voorbij ziet trekken, alles voer nog in mijn jeugd, krab je je toch even achter de oren!
Groet, Willem.
Afbeelding
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door wout.bij »

de rondvaartboot libelle een paar foto`s terug is van tony brundel, een bekend skutsjesiler hier uit gaastmeer, deze heeft een paar van zulke boten die hij verhuurt, volgens mij aan hotels uit amsterdam, hij haalt ze jaarlijks naar woudsend om ze te schilderen.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Leuk, zo'n reactie geeft altijd toegevoegde waarde.
Groet, Willem.
Afbeelding
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door dconel »

Zitten weer leuke scheepjes tussen!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door quichot »

Je laatste posting was voor mij als Amsterdammer een feest van herkenning. Zeker de helft van die scheepjes ken ik.
Dat sleepbootje met dat deemoedige koppie, laat dat nou precies het bootje zijn dat ik vermeld in mijn posting in 'is de hype voorbij'! Het was rond 1970 te koop voor 6000 gulden.
Dan dat betonnen casco'tje. Vlak na de oorlog was er een nijpend ijzertekort. De vraag naar lichters was echter zo groot dat ze in nood geboren werden gebouwd van ferrocement. Die bleken onverwoestbaar. Er liggen er in Amsterdam nog zeker enkele tientallen, verbouwd als woonark.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Guido,
Zeker was er na de 2e W.O veel scheepsruimte tekort zodat alles wat maar kon drijven vervoerde, in mijn prille jeugd zag je van klein tot groot tjalken, klippers, steilstevens , aken hagenaars, kastjes, en luxe motorschepen, die nogal eens een tjalk met hulpzeil op sleeptouw had.
Ondanks die drukte was alles nog aardig overzichtelijk, ik had ook een vader die elk detail uitvoerig aan mij meedeelde, daar hij zelf in iedere vezel van zijn lijf schipper was, waar we nu als kinderen nog veel plezier aan beleven, dus een goede investering geweest.
Half 50er jaren kwam de scheepsbouw weer op gang en werden er voor die tijd revolutionaire schepen gebouwd, en behoudens voor een beperkt vaargebied was al gauw de kleinste afmeting 350 ton de spits dus en daarop volgde dan de kempenaar.
De tijd haalde deze scheepsbouw snel in, daar er eind 60er jaren bijna geen kempenaar meer werd gebouwd, wel werd er aan de bestaande schepen veel "gesleuteld"om mee te blijven doen, en lag het speerpunt toch al gauw boven de duizend ton.
Groet, Willem.
Afbeelding
Pier
Berichten: 59
Lid geworden op: zo okt 16, 2011 1:06 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Pier »

schipper-willem,

je had het over midden jaren 50 maar toen waren nog veel sleep schepen een sleepboot en daar achter meestal 2 schepen.

als het mogelijk was dan pikten we een sleepje mee en zwommen en dan terug soms had de schipper het gangboord geteerd en waren we zwart.

We zwommen in de Merwede( later het Amsterdam-Rijnkanaal) voor de eerste rijdende pont toen je nog er kon nog zwemmen.

groeten pier
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Pier, je heb helemaal gelijk, kan je zien dat ik echt van de gemotoriseerde vaart ben.
Sleepschepen hadden vaak een heel ander vaarregime als de kleinere binnenvaart, zelf heb ik nog wel af en toe alleen op een sleepkastje de Transport gevaren, als de schipper met vakantie was.
Het was een heel andere insteek van varen, en met de hand langs de zeeboot verhalen, heb respect voor hen die daar iedere reis mee omgingen.
Veel is er veranderd, denk maar eens aan een verhaaldraadje, en dan met de hand op een lierkop verhalen, er zijn van die dingen die ook wel weer gelukkig voorbij zijn, al is het goed om het niet te vergeten.
Hier een foto van een veer op rails uit jou reactie, plaatje van een kalender, zuinig door vader bewaard, en daardoor geërfd.
Afbeelding

Groet, willem.
Afbeelding
Pier
Berichten: 59
Lid geworden op: zo okt 16, 2011 1:06 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Pier »

Ja dat is een rijdeindepont die ik bedoel waren bij Amsterdam en( geen radar toen) er waren er twee en je had toen over het Amsterdam-Rijnkanaal kanaal twee elektro bruggen een voor naar het haven gebied Amsterdam een voor er uit.

we liepen dan verder met een stel uit de buurt om te gaan zwemmen , verder kan ik me niet zoveel bootjes in de grachten van Amsterdam herderinnen is wel zo van de jaren 50 tot 60 mijn herinneren van Amsterdam gaan van af 1946 tot 1965 toen was Amsterdam nog leuk.

tjonge wat ben ik dan bejaard.

groeten pier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door quichot »

Pier schreef: we liepen dan verder met een stel uit de buurt om te gaan zwemmen , verder kan ik me niet zoveel bootjes in de grachten van Amsterdam herderinnen is wel zo van de jaren 50 tot 60 mijn herinneren van Amsterdam gaan van af 1946 tot 1965 toen was Amsterdam nog leuk.

tjonge wat ben ik dan bejaard.

groeten pier
Pier, nou moet ik je toch bestraffend toespreken! :wink:
Even off topic, sorry schipper Willem! :D

In onze herinnering was vroeger alles beter, maar ik blijf als geboren en getogen Amsterdammer de stad trouw. Natuurlijk is het anders dan toen, maar niet persé minder leuk. Daarvoor is de stad teveel een bruisend geheel dat zichzelf voortdurend, vanaf de 13e eeuw, opnieuw uitvindt.

Wat jij beschrijft, met dat rijdende pontje, was het ook speelterrein van mijn jeugd. Ik woonde langs het spoor in de Watergraafsmeer.
De Joodse begraafplaats (lijkenwater, noemde wij dat slootje), het nieuwe diep, het 5-centenbadje waar ik in 1960 leerde zwemmen, het karretje met scheepsbeschuit, het meeliften op de sleepkasten, ik ken het maar al te goed.
Vorig jaar ben ik er nog eens wezen kijken, en vond het kabeloverzetje over de ringvaart terug, vlak bij het oude Jongensland. Nog precies als toen! Een bejaarde dame kwam naar buiten. Ze vertelde dat ze vroeger dat snoepwinkeltje daar dreef, en wist nog precies hoe wij, rotjongens, de pontbaas in de maling namen, die dan zo dom was om ons vloekend en tierend na te lopen, zwaaiend met z'n kabelklamp!
Wie weet hoe vaak wij samen op dat pontje hebben gestaan, Pier!

groet, Guido
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
ursus
Berichten: 48
Lid geworden op: di mar 06, 2012 11:31 am

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door ursus »

Dank heren! Ik voel mij nu ineens weer erg jong. Had nog nooit van een rijdende pont gehoord. :D

Leuk topic overigens Willem. Ik ben niet zo thuis in de oude binnenvaart, een plezierige geschiedenisles op deze manier.
Pier
Berichten: 59
Lid geworden op: zo okt 16, 2011 1:06 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Pier »

Wie weet hoe vaak wij samen op dat pontje hebben gestaan, Pier!

Mischien maar dan moet jij 69 jaar zijn dan nogmaals mischien

zo nu maar weer naar het onderwerp terug.

groeten pier
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

De reis moest zo kort mogelijk dus dachten we achter het centraal station heen te gaan, met bruggen die ook maar net 2,20 cm hoog waren, maar de toegang werd ons verder ontzegt door de mollengraafgang van Amsterdam.
Omdraaien en buitenom naar de Brouwersgracht, zo mooi dat ik geheel vergat foto,s te maken, en eenmaal op de Prinsengracht was het daar, door al het rondvarende gebeuren veel te druk voor.
Net voor de kop van een rondvaartboot voeren we met een haakse slag, gelukkig met boegschroef, over stuurboord de Leidsegracht in naar de Singelgracht, en gingen rechts af onder de koekjesbrug door.
Na een kwartslag naar bakboord zaten we in het van Lennepkanaal, tussen de vele woonschepen laverend:

Afbeelding

Afbeelding

Ook nieuwere bruggen waar we wat ruimer onderdoor kunnen:

Afbeelding

We komen in de buurt van Guido, en weer een krappe brug, goed dat we scheef over stuurboord liggen voor de hoorn:

Afbeelding

en de raadplaat, de waterstand was hoog er is maar net 2,20 cm onder deze brug:

Afbeelding

Nog één dan zijn we op ruimer water:

Afbeelding

Inmiddels liggen we hier in de Nieuwe Meersluis:

Afbeelding

samen met nog een grote sloep:

Afbeelding

We wilden in eerste instantie naar Haarlem, om af te zakken naar Leiden, om gezellig oude steden te bezoeken,maar de plannen wijzigen, en de Vrijbuiter past zich daar wonderwel bij aan.
Op de splitsing met de ringvaart zetten we koers in de richting van Aalsmeer, en ik wil even naar de oude bloemenveiling “Bloemenlust”waar ik na 1971 niet meer ben geweest.
Nog veel is er terug te vinden, toch was er veel stuurmanskunst nodig om achteruit met een vrachtscheepje van 150 ton, dat eind van hooguit 15 m breed zonder kleerscheuren in te varen.
Bedenk wel dat de boegschroef voor de binnenvaart nog niet was uitgevonden, en op een onverlengde klipper had je wel goed achteruit maar geen koproer, en alleen varen, dus zonder matroos klaarde je dat alleen als je het “in je vingers”had.
Hier de situatie, qua vaarweg het zelfde als toen:

Afbeelding

Afbeelding

En als je ziet dat de boot al een flink schip lijkt voor zo’n sloot:

Afbeelding

begrijp je ook wel op deze plek lag het kiepsteiger over het water hangend, met aan de andere kant wel een remming maar ook een instinker met dat overhangende dak dus de nodige stuurmanskunst achteruit was vereist!:

Afbeelding

Er was vanaf de wal belangstelling en na uitleg vonden deze mensen het bijzonder leuk om herinneringen te horen van de vroegere bedrijvigheid, hun huis staat nu waar vroeger de auto’s instaken om de kiepsteiger achteruit op te rijden.
Voor ingewijden, Piet van der Ban reed ons vol met kiepauto’s van een ton of 7 a 8.

Soms he, ach it goes whithout seeing:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een schrijnend verschil met deze:

Afbeelding

maar ja, die is ook van die:

Afbeelding

Afbeelding

Als jacht gebouwd

Afbeelding

maar deze als beroeps, slechts later niet onaardig verbouwd:

Afbeelding

even aan de aandacht ontsnapt:

Afbeelding

Met hangende tuinen

Afbeelding

en een log motorschip

Afbeelding

Je zal in ’t donker denken mooi even afmeren,

Afbeelding

maar ze restaureren tenminste nog, 10 jaren project? achterom kijkend zie je waarom:

Afbeelding

een scherpe sleepboot, zal wel lopen:

Afbeelding

Weer een recht luxe motortje of scherpsteven, vroeger voor lage bruggetjes:

Afbeelding

Afbeelding

erna een sierlijke beurtmotor 3 foto’s waard

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze dan of een goed gerestaureerde of een maker met ouderwetse kijk op de zaak 2x foto waarde:

Afbeelding

Afbeelding

waarna we wat aquaducten:

Afbeelding

Afbeelding

Het gaat bij deze om de motorwestlander, met nog het originele roefje achterop:

Afbeelding

En dan zijn we ineens in de sper voor deze brug in Leiden even een onderdoorkijkje:

Afbeelding

Het wachten wordt sfeervol beloond een beurtmotor van voor of rond 1900:

Afbeelding

Dan volgt een naar mijn idee een voormalig bunkerscheepje voor 2x foto waarde:

Afbeelding

Afbeelding

tot mijn verrassing ligt hier dan toch nog een originele Reinod:

Afbeelding

Dan vlijen we de Vrijbuiter in het Leidse tegen de wal wat verscholen achter zeilscheepjes:

Afbeelding

Avondstemming:

Afbeelding

We lopen nog een rondje met het hondje, bespreken de dag van vandaag, een hele lange vanaf Weesp, en maken plannen voor morgen.

Zo, dat was het voor ditmaal. Groet, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Het is inmiddels woensdag 28 september, en de zwager heeft het hier wel gezien, die wordt opgehaald, er is ook bij hun thuis weer een helpende hand nodig.
Zo zit ik dan met 3 vrouwen “opgescheept”wat voor mij nu wat ongezelliger is, maar er valt goed mee te leven, jullie denken nu vast 3? maar de hond is er ook bij.
Daar mag ik dan op passen als de vrouwen al winkelend Leiden”bezetten”, dus zie je nogal eens een persoon met een baard, die aan het lijntje gehouden wordt door scheepshond Josefien.
Er heerst al een grote drukte, om Leiden komend weekend te ontzetten, waarschijnlijk van veel bier en weinig haring en wittebrood, en soms is er nog een aardig fotomoment, waar je soms niets, en dan weer iets mee kan:

Afbeelding

Afbeelding

Deze tjalk heeft geluk, hij komt er helemaal op:

Afbeelding

en dan een rijtje oer Hollandse achterschepen waar iedereen trots op mag wezen:

Afbeelding

En het geheel om de achtergrond muziek:

Afbeelding

Dit plaatje kwam mij zo bekend voor, maar ja… waar dan, een boekje van W.G. van der Hulst, vaag kom zo’n paal weer in mijn herinnering boven, iets met een teddybeer en een ziek meisje en stoute broers:

Afbeelding

Dit sierlijke casco heeft iets van een rijnbok als ik me niet vergis, maar dan wel een mooi afgewerkte met dat ronde achterschip:

Afbeelding

Onmiskenbaar zijn we in de sleutelstad, vroeger was er een kinderkoor; de Leidse sleuteltjes:

Afbeelding

ze dachten hier vast,zorg in de herfst voor de winter, het zgn. Wildbreien:

Afbeelding

Als je naar deze toren kijkt, zie je de acht streken van het kompas, ze zullen hier niet zo gauw verdwalen, ze weten in ieder geval waar de wind vandaan komt:

Afbeelding

en hier het verhaal:

Afbeelding

Ach, deze brugwachter heeft naast zijn armoedig loon maar een winkeltje in 2e hand spullen opgericht, wel handig, rondom etalageruiten, wel even inzoomen voor originele details:

Afbeelding

Goed beschouwd waren die Spekken nog niet zo gek, om deze stad te bezetten, open water naar zee, en al zeer veel rijkdom in de poorten:

Afbeelding

Toch waan je je ook nog even in het wilde westen in de saloonbar, hij krijgt van mij dan ook Respons:

Afbeelding

Nog zo’n markant gebouw in volle uitstraling:

Afbeelding

en bij nacht, alleen het torentje is zichtbaar maar niet minder mooi:

Afbeelding

Nog een scherpsteven in de lijnolie:

Afbeelding

Abrupt stoppen de foto’s, en vinden we ons terug in de sluis van Leidsendam, met het monumentaal sluishuis:

Afbeelding

ook voor Meester nog een westlander achter ons in de sluis:

Afbeelding

We slaan weer een stukje over, en heb me netjes bij de havendienst van ‘s-Gravenhage per marifoon gemeld en kunnen naar de dagbestemming varen, Jugendstil? of Ooienstein:

Afbeelding

Laakhaven;
Een recht kanaal, betonnen dozen, daar zullen we maar niet verpozen:

Afbeelding

Stoer staat de hijskraan zijn giek in de lucht, we varen voorbij met een diepe zucht:

Afbeelding

Zijn broer staat aan de overzij, ver afgetopt, maar kan er niet bij.
Lijkt wat te proberen, stijf en stram, maar blijft toch maar hangen, vleugellam.
Conrad Stork was het merk, ooievaar uit Haarlem, dat is toch sterk.

Afbeelding

We maken een ferme slag naar stuurboord, en duiken onder het spoor door bij Moerwijk, en na nog een slinger belanden we tussen het drijvende woongerief van de Troelstrakade door, om bij het Soestdijkseplein af te meren:

Afbeelding

Afbeelding

Bijna de raadplaat, wat iets meer onthult, met het westlandertje waar meester het over had:

Afbeelding

en de overzijde met het vis en friteskot:

Afbeelding

Het was etenstijd, en onze dochter die aan het Soestdijkseplein woonachtig is kwam ook een graantje (schepje) macaroni mee eten, waarna we de avond vulden met visite bij haar.
De andere dag voeren we weer dat hele eind terug naar de Delftse Vliet, maar zette toch nog het een en ander op de gevoelige plaat voor de liefhebbers, net voor de spoorbrug naar de Laakhaven.
Deze bewakers hielden ons nauwlettend in de gaten, we gingen de confrontatie niet aan:

Afbeelding

In de Laakhaven een te koop liggend klipperaakje, wel een lief modelletje, doet een beetje
s’-Gravenmoers aan helaas zonder het oude gebruik van een bosje stro aan het roer.
Nu zullen er bij jullie wel vragen rijzen, doch ik heb dat nog meegemaakt, als je een schip met dat bosje zag, liet men op die manier zien dat het schip te koop was,en zo kon je ook ervaren, dat men spullen voor het grijpen gebruikte, om iets aan te duiden.

Afbeelding

Afbeelding

Als we deze molen zien hebben we de Laakhaven gelaten voor wat het was, en zitten we op de trekvliet:

Afbeelding

Afbeelding

Helaas moet ik hier weer even afhaken, daar ik bang ben dat er in een keer teveel foto’s op komen, dus tot de volgende.
Groet, Willem.
Afbeelding
Plaats reactie