Spoed aanpassen

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Spoed aanpassen

Bericht door KarelE »

quichot schreef: Ook de vermogenskromme van de motor, en daarmee het optimale toerental vóór reductie zijn vaste gegevens, aan de hand waarvan het toerental en vermogen op de schroefas ná reductie simpel uit een tabel te halen zijn. Daar kan een gerenommeerd bedrijf bijna geen fouten in maken.
Kan het zijn dat je motor de fabrieksspecificaties niet haalt? heb je dat al eens laten meten?
Tja, als ik het goed heb waren de input parameters lengte van de waterlijn, vermogen, diameter van de schroef en rpm van de schroefas bij dat vermogen. Een tabel gaf op basis daarvan welke spoed je nodig had.

Wat ik een beetje vreemd vond was dat de diepgang geen rol speelde. De Johanna is geballast, en ligt relatief diep (1,20m, gelijklastig). Maar of de 49 jaar oude Kromhout nog aan z'n 70 PK komt? Dat zou ik niet weten, het kan best dat dat wat minder is geworden. Voorlopig zorg ik ervoor dat ik niet te hard draai, en voor een linkje naar de site met chinese temperatuurmeters houd ik me aanbevolen. Tzt zal ik de schroef een stukje laten verzetten.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
knillis
Berichten: 35
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 2:16 pm
Locatie: Blerick (L)

Re: Spoed aanpassen

Bericht door knillis »

Hi.

En zo heb ik eens een schroef bij Hartog gekocht voor een DAF. Bij 1300 toeren ging de DAF helemaal door de hoeven. Wel leuk om met weinig toeren flink te lopen maar uiteraard was de schroef niet goed veels te zwaar.
Persoonlijk vind ik het allemaal prietpraat dat zelf uitrekenen enzo. Wel leuk waarschijnlijk. Maar een schroevenboer is er in gespecialiseerd. Ik ga toch ook niet naar de bakker voor een brood maar vertel hem van te voren wel welk welk spul dr in moet. :lol: :lol:
Ik kan de link niet meer vinden van het chineese spul maar het gaat om net zo iets als in de onderstaande link. Het voordeel van een laser meter is natuurlijk dat je niks hoeft te monteren en hij is ook handig voor thuis bij sommige gelegenheden :oops: :lol:
Ik heb wel een uitlaatmeter op mn motor maar wil ook een laser meter. Is ook weer handig . Fluk heeft ze ook maar die kosten meer als het dubbele.
http://www.hogetex.com/kontaktloze-oppe ... ter-1.html

Misschien krijgen we wel korting als we dr een 25 kopen tja we blijven toch Nederlander he.

Gr Kees
:-)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Spoed aanpassen

Bericht door KarelE »

knillis schreef:Persoonlijk vind ik het allemaal prietpraat dat zelf uitrekenen enzo. Wel leuk waarschijnlijk.
Hoi Kees,

Die tabel was geen willekeurige, maar uit een boek van Exalto, dat de werf had. Niet zelf uitrekenen dus, maar volgens instructies van de schroevenboer basisgegevens opzoeken en toepassen. Ik denk dat afname van het vermogen van de motor het meest voor de hand liggend is.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Pier
Berichten: 59
Lid geworden op: zo okt 16, 2011 1:06 pm

Re: Spoed aanpassen

Bericht door Pier »

sailor wim schreef:Afbeelding
Hoi,
Waar de waterlijn is dat zal wel duidelijk zijn.
Het scheepje gaat over 14 dagen naar de werf voor knippen en scheren.
De huidige spoed van de schroef is 21" als ik die laat aanpassen naar 22" zit ik te rekenen dat de theoretische snelheid bij 2000 omw. verhoogd word met 678.285 meter
Klopt dat?
Keerkopp. Velvet 1:2.91

Gr WIm.
wim weet je exat het gewicht( geheel vaarklaar) de lengte waterlijn schroefraam en de gladheid van de boot of moet ik dat maar schatten, kan het wel voor je doen voor deze ene keer.

Daar na niet weer anders krijg ik het hele forum op me nek en daar pas ik voor.

groeten pier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Spoed aanpassen

Bericht door quichot »

@Careljan, ik heb een tabel gevonden die, naast de overall maten, ook rekening houdt met zowel diepgang als eigengewicht. Google even op Victoria propellors LTD uit Canada.
Zo'n tabel is best een handige leidraad om te zien waar het ruwweg op neer kan gaan komen. De uiteindelijke keuze zou ik toch aan een specialist overlaten.

Ik heb hem uit nieuwsgierigheid ingevuld. Uit voorzorg heb ik ipv 108 pk bij 2200 toeren van m'n 575, 80 pk bij 1800 toeren ingevuld, dan kan het nooit tegenvallen. Er rolde toch een schroef uit waarmee ik 2 km/h sneller kan lopen, bij een vermogen van 54 pk. Althans, volgens die tabel... :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Spoed aanpassen

Bericht door KarelE »

quichot schreef: Google even op Victoria propellors LTD uit Canada.
Dat is grappig. Die heb ik kennelijk ooit al eens ingevuld. Wist ik niets meer van. In elk vakje kwam een voorkeurswaarde te staan die overeenstemt met de waarden van de Johanna.

Voor de rompsnelheid zou ik 218PK (aan de schroef) nodig hebben.
Met de beschikbare 70PK zou de max. snelheid 14,8 km/h zijn. Ik haal nu over stil (en diep) water 13 km/h op de GPS
Ik denk dat de schroef toch een net te zware spoed heeft voor de Kromhout.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Spoed aanpassen

Bericht door meester »

schroefberekeningen blijken toch ernstig moeilijk. Ook voor de bedrijven. ik heb ondertussen veel matige ervaringen met schroevendocters. Momenteel doe ik alleen maar zaken met Tim Kramer in nieuw vennep. http://www.kramerschroeven.nl/ Hij heeft nl als een van de weinige een meetbank en een hydraulische spoedbank. Daardoor is je schroef ook meteen gebalanceerd als je hem terugkrijgt. na vele jaren gerammel onder de kont vaar ik sinds ik de schroef heb laten aanpassen trillingsloos rond.

voor het controleren van de maat is de combinatie toerental/ uitlaattemperatuur het voornaamste. het bepalen van de juiste maat is iets zeer ingewikkeld, je berekend als het ware het pompvermogen van de schroef. en in die formules zit de snelheid tot de 3e macht en zitten er allerlei rekenkundige trucs rond laminair en turbulente stroming in combinatie met de oppervlakte ruwheid. een heel specialistisch gebeuren. ik zal eens bij de Tu-delft vragen of zij er nog wat van hebben
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Spoed aanpassen

Bericht door quichot »

Dank voor de link,
Guido
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Spoed aanpassen

Bericht door dconel »

Ik krijg nu ook al ruim een jaar les over weerstanden en voortstuwing en er zit nog een half jaar aan te komen :) Het is inderdaad niet iets dat je zelf eventjes doet.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
knillis
Berichten: 35
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 2:16 pm
Locatie: Blerick (L)

Re: Spoed aanpassen

Bericht door knillis »

Karel ..... Gevonden.
Kosten 15 euro + verzenden.

http://www.dealextreme.com/p/digital-in ... 16-f-29079
:-)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Spoed aanpassen

Bericht door sailor wim »

Hoi Kees,
Dat is een mooi meetinstument, maar hoe weet ik "mijn" uitlaattemperatuur?
Jou MAN motor met kwik kwek en kwak is natuurlijk van een andere tijd als mijn MAN met een eenden gezin met twee maal zoveel kinderen.
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
knillis
Berichten: 35
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 2:16 pm
Locatie: Blerick (L)

Re: Spoed aanpassen

Bericht door knillis »

Door um op de uitlaat te richten net achter de motor super handig en zeker goed te gebruiken voor een indicatie hoe warm het wordt en je kunt op het uitlaatspruitstuk per cilinder direct ook verschillen zien. Met dit ding hoef je niks te boren, lassen enzo. Als je een vaste wilt dan moet er een staaf in maar dat is wel ff werk maar kost ook weer niet zoveel.
Zag in mn vorige post dat ik het niet duidelijk getikt had.
Ze hebben ook digitale toerentellers iets van 18 euro. Ik denk dat ik van allebei maar eens 2 van die dingen ga bestellen.

Gr
:-)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Spoed aanpassen

Bericht door KarelE »

Ah, zo'n handheld heb ik mijn zoon een paar jaar terug voor z'n verjaardag gegeven. Die maar eens lenen als ik weer ga varen. Moet ik wel de stuurhut uit om in de MK te meten. En dan heb ik gemeten, en ddan komt de volgende vraag: Wat zijn normale, en wat te hoge waarden voor de uitlaattemperauur?

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Spoed aanpassen

Bericht door sailor wim »

Hoi,
as Maandag hoor ik van Hartog of het nuttig is om de spoed aantepassen.
Zaterdag naar de werf bij www.jachtwerfharting.nl om dinsdag eruit te gaan.
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Spoed aanpassen

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Het viel niet mee om tussen de eilandjes heen te varen.
De IJtunnel 1 is
hier
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Plaats reactie