Spoed aanpassen

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Spoed aanpassen

Bericht door sailor wim »

Hoi Jan,
Ik heb het idee dat het beter gaat.
Dus bij 150 Omw. minder gelijke snelheid.
Ik hoor dat de motor meer belast is.
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Jan Kroes
Berichten: 78
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 11:08 am
Locatie: Sittard

Re: Spoed aanpassen

Bericht door Jan Kroes »

Dat laatste is positief, het ding hoort per slot van rekening te werken.
Wel je uitlaattemperatuur in de gaten houden, maar dat is al eerder vermeld.
We horen het wel in/na het volgend vaarseizoen.
Succes ermee.
Groetjes uit het zuiden.
pgoeijenbier
Berichten: 12
Lid geworden op: za aug 06, 2011 10:50 am

Re: Spoed aanpassen

Bericht door pgoeijenbier »

Om je schroef uit te rekenen, moet je de waterverplaatsing weten..
Dat is lengte x breedte x diepte op de waterlijn, verder het toerental van de motor, en de vertraging van de koppelling.
Met deze gegevens kan de scroef berekend worden.

Gr Peter G
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Spoed aanpassen

Bericht door quichot »

pgoeijenbier schreef:Om je schroef uit te rekenen, moet je de waterverplaatsing weten..
Dat is lengte x breedte x diepte op de waterlijn
Daarmee reken je de inhoud uit van de rechthoekige bak waarin het schip strak past. De diepgang vóór is dikwijls veel minder dan op de hak. Neem daarvor een gemiddelde. D voor + D achter / 2. En dan moet alle geveegdheid en verjonging er nog vanaf. Bij een doosvormig schip zonder veel zeeg is dat minder dan bij een diepe v-spant of s-spantromp. Die factor moet je inschatten en zit tussen de 0,85 en 0,6
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Spoed aanpassen

Bericht door quichot »

Afbeelding
Afbeelding

De schroef is klaar en herplaatst. Straks proefvaren. Er is een inch aan de spoed toegevoegd. Wat ik nooit heb geweten was dat de oude spoed feitelijk te licht afgesteld was: de bladaanzet aan de naaf had een inch meer spoed dan de bladtoppen, dus feitelijk is de schroef nu correct. De nieuwe ingeslagen maten zijn in mm.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Spoed aanpassen

Bericht door quichot »

Van werf naar ligplaats, zo'n 1 1/2 uurtje over Noordzeekanaal en IJ, is een prima traject voor een proefvaart. Lekker diep water, en tot het Stenen Hoofd geen beperkingen. En het mooiste is: voor het eerst kan ik daar nu ook een boete voor te snel varen krijgen! Op 1720 toeren de 12 km/h gehaald, en de top ligt bij 2200 toeren, wat ik wijselijk niet heb geprobeerd, maar die 13 km/h pers ik er wel uit als het moet.

Mijn ijksnelheid is die bij 1600 toeren, het brandstofefficiënste toerental voor de dd 575. Die was altijd exact 9,8 km/h (ik rondde dat af naar 10, da's makkelijk rekenen voor aankomsttijden) en is nu 11,4 km/h. Een fraaie verbetering. De 10 km/h loopt het schip nou bij krap 1480 toeren. Alle snelheden zijn voor en na spoedaanpassing met gps gemeten.

Wel met spanning naar de temperatuurmeter gekeken. Geen graadje hoger. Moet nog wel zien hoe dat is bij een hittegolf in Zuid-België, maar de eerste metingen zijn bemoedigend.

Conclusie spoedaanpassing: blij dat ik het heb gedaan, en bakken goedkoper dan een nieuwe schroef.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie