Spoed aanpassen

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Spoed aanpassen

Bericht door sailor wim »

Afbeelding
Hoi,
Waar de waterlijn is dat zal wel duidelijk zijn.
Het scheepje gaat over 14 dagen naar de werf voor knippen en scheren.
De huidige spoed van de schroef is 21" als ik die laat aanpassen naar 22" zit ik te rekenen dat de theoretische snelheid bij 2000 omw. verhoogd word met 678.285 meter
Klopt dat?
Keerkopp. Velvet 1:2.91

Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
knillis
Berichten: 35
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 2:16 pm
Locatie: Blerick (L)

Re: Spoed aanpassen

Bericht door knillis »

Hi.

Ik heb er geen verstand van maare wat is de uitlaattemperatuur bij vollast? Ben je niet bang dat het torretje door de hoeven gaat?
Zomaar spoed dr bij lijkt me wel wat optimistisch zonder vaste gegevens erbij te vernoemen.
Bij ons in de haven lag iemand en die wilde graag een grotere schroef. Is niet meer goed gekomen en heeft de boot inmiddels verkocht hahahahahahha. Alles er aan gedaan, brandstofpomp verstuivers eruit. Het hele karretje na gekeken .
Gr
:-)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Spoed aanpassen

Bericht door KarelE »

Hoi Wim,

De te behalen snelheid heeft ook met je rompsnelheid te maken. Als je daar al op of overheen zit, is de kans aanwezig dat het enige dat nog verhoogd wordt je brandstofverbruik is. Van de Johanna heb ik een aantal jaren geleden de oude gietijzeren schroef vervangen. Met die gietijzeren schroef, mogelijk nog daterend van een eerdere langzaamloper, haalde ik max. 1120 toeren, terwijl het toch 70PK bij 1500 rpm zou moeten zijn. Met de nieuwe (uitgerekende) schroef haal ik 1350 toeren, als alles door en door warm is 1400. Maar ik kruis meestal met 1200-1300 toeren. Toch wil ik ook de spoed nog eens laten aanpassen, en dus kleiner zetten.
groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Spoed aanpassen

Bericht door meester »

Hallo Wim,
ik denk dat jouw berekekning een beetje kort door de bocht is.
als je googled op propcalc kom je best goedeberekings programma's yegen

vr gr Nico
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2087
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Spoed aanpassen

Bericht door quichot »

Wim, ik kan je berekening niet volgen. Puur lineair kom ik op een andere waarde. Leg 's uit.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Spoed aanpassen

Bericht door sailor wim »

Hoi,
2000 omw. : 2.91x21= 14432.99
x22= 15120.285
verschil 687.285 Inch geen Mtr.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2087
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Spoed aanpassen

Bericht door quichot »

Inch of meter, dat scheelt een slok op een borrel! :lol:
Wim, volgens mij werkt het niet zo lineair, want de weerstand in het water neemt ook toe, en de slip is niet meegerekend.
Toevallig zit ik met een soortgelijk dilemma, en ook de Jonge Willem gaat er binnenkort uit voor scheren en knippen. Ik ga dan de schroef exact opmeten, en met het hele verhaal naar een deskundige, want met alle respect, dat kunnen wij niet.
In feite is mijn scheepje met 108 pk overpowered, maar veel sneller dan 11 a 11,5 km/h gaat ze niet. Dit is volgens mij nog ruim onder de rompsnelheid, want er is dan achter de boeg nog geen begin van een kuil te zien. Ook lijkt de motor nauwelijks te worden afgeremd als ik de regulateur naar 1800 a 1900 toeren duw. Fluitend zonder roetvorming. Zie dm.
Guido
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Spoed aanpassen

Bericht door sailor wim »

Hoi quichot,
Ik spreek daarom ook over de theoretische afstand.
De motor-- in diep ruim water -- wil makkelijk naar 2950 omw. toe en ik dacht dit is mijn kans.
Dus ik ga naar een specialist toe.
Ik zal http://www.hartogscheepsschroeven.nl in Dordrecht een mailtje sturen hij heeft bij het veranderen van de motor <Scania d8 2400 omw. naar Man 2950 omw.> de spoed terug gezet van 26 naar 21inch.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
knillis
Berichten: 35
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 2:16 pm
Locatie: Blerick (L)

Re: Spoed aanpassen

Bericht door knillis »

Hi

Ik heb op mn motor een uitlaatmeter zetten. Op basis van de uitlaatmeter temperatuur laat ik de schroef zetten. Ik heb een schroef van Jooren en ze hadden deze gezet op 85 pk bij 750 toeren. Ik kreeg daar een uitlaattemperatuur mee van 310 graden dus is de schroef te licht. Ik heb deze weer een 5 a 6 % zwaarder laten zetten en nu is ie goed.
Persoonlijk vind ik de uitlaattemperatuurmeter een belangrijke meter omdat het gelijk zichtbaar is wat er met de motor gebeurt. Ik hoor omme heen elke dag weer. Nou die van mij gebruikt 2 of 5 of... liter. Tja dat kan maar dan doet de motor zn werk niet. Vuistregel is toch 20 liter per 100 pk? Met de Knillis vaar ik bij 710 toeren een uitlaat van ongeveer 365 graden en zal dan een 13-15 liter verstoken. De pk's die ik afneem zal iets van 75 zijn.
Op mn werk draaien we met CAT. die zijn 525 pk per stuk. Bij vollast gaat er 112 liter doorheen. Is een snelvarend vaartuig.
De theorie is leuk voor degene die de schroef moet zetten maar in de praktijk komt het naar voren of een en ander goed geregeld is.
Dus heren allemaal aan de uitlaattemperatuurmeter. Op een of andere sit zijn er digitale te koop voor weinig. Komen uit china maar dat maakt niet zoveel uit want dr hoeft alleen maar een waarde op het scherm te komen. :lol:
Kosten weinig.

Gr
:-)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Spoed aanpassen

Bericht door KarelE »

knillis schreef:Hi

Dus heren allemaal aan de uitlaattemperatuurmeter. Op een of andere sit zijn er digitale te koop voor weinig. Komen uit china maar dat maakt niet zoveel uit want dr hoeft alleen maar een waarde op het scherm te komen. :lol:
Kosten weinig.

Gr
Heb je een linkje naar die site?

Groet,Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Niels
Berichten: 4
Lid geworden op: wo sep 17, 2008 12:32 am
Locatie: Roermond

Re: Spoed aanpassen

Bericht door Niels »

Wim,

Ik zou even een mailtje naar bekende schroeven leveranciers sturen;
zoals Jooren, exalto, v. Voorden etc.
Die hebben allemaal van die reken programma'tjes die je zo een advies / berekening kunnen geven omtrent juiste schroef.

Succes ermee.

Gr. Niels.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Spoed aanpassen

Bericht door KarelE »

Ja, maar de praktijk is weerbarstig.
Mijn schroef is op basis van alle gegevens uitgerekend door Exalto, en mijn motor komt niet aan z'n toeren.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2087
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Spoed aanpassen

Bericht door quichot »

careljan schreef:Mijn schroef is op basis van alle gegevens uitgerekend door Exalto, en mijn motor komt niet aan z'n toeren.
Van tweeën één: óf Exalto maakte een fout en leverde een verkeerde schroef, óf de aangeleverde gegevens kloppen niet.
De praktijk mag dan weerbarstig zijn (en dat is ze!), maar het optimale toerental van de schroef, en de daarvoor benodigde hoeveelheid kW's liggen vast.
Ook de vermogenskromme van de motor, en daarmee het optimale toerental vóór reductie zijn vaste gegevens, aan de hand waarvan het toerental en vermogen op de schroefas ná reductie simpel uit een tabel te halen zijn. Daar kan een gerenommeerd bedrijf bijna geen fouten in maken.
Kan het zijn dat je motor de fabrieksspecificaties niet haalt? heb je dat al eens laten meten?

Of de schroef het vermogen vervolgens ook daadwerkelijk kan omzetten in optimale stuwkracht is weer een heel ander verhaal. Daar worden veel vaker inschattingsfouten bij gemaakt. Dat is het ongrijpbare aspect ervan. Daarom komt er bij de uiteindelijke keuze heel veel ervaring kijken.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Spoed aanpassen

Bericht door wout.bij »

ik weet natuurlijk ook wel dat dit forum niet iets is om reclame te maken voor het een of ander bedrijf maar zoals quichot al schreef het is vaak een kwestie van ervaring, en in kampen zit een bedrijf wat dat heeft, gewoon praat, niks ingewikkeld, en eerlijk, nou zal ik niet zeggen dat andere bedrijven dat niet zijn of hebben maar het is gewoon een kwestie van persoonlijke ervaring.
dus effe google ervoor zetten en scheepsschroef kampen intoetsen.
bel ze maar op en leg het probleem voor.
t`is wel zo dat het onderwerp dan meteen gesloten is dus wat mij betreft mag je er wel even mee wachten, ik vind de reacties wel leuk om te lezen.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Spoed aanpassen

Bericht door Cees »

Natuurlijk is het forum niet bedoeld om reclame te maken.
Maar het delen van goede ervaring en bijbehorende adresjes noem ik geen reclame.
Iemand tegengas?
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Plaats reactie