Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door frank »

Getver Geert,
wat heb jij dit jaar weer allemaal voor ellende meegemaakt.
Ik zag je nog liggen in Coevorden met die havendagen.

Wat ik niet begrijp is dat je vanaf het noorden naar ter Apel bent gevaren over dat slootje bij Stadskanaal
waar het volgens mijn info slechts 1m20 diep is.
Jij steekt toch veel dieper? Ik zou het zelf niet wagen, dank je.
Ik ga wel via Nieuw Amsterdam die sloten in, dat moet wel met 1m50 kunnen en dan door naar haren an der Ems als het effe kan.

Nou had ik zelf ook het ongenoegen om mijn schroef te beschadigen onderweg maar dat is alleszins meegevallen.
Toen het wat beter weer werd ben ik gaan duiken en heb de schade opgenomen.
De toppen hadden te lijden van lokale omzettingkjes en eentje zelfs in een golfpatroon, een blad had aan de 'snijkant'
halverwege een vouw en scheurtje.
Afblijven dus , wel heb ik alleen onder water met een grote vijl alle bramen en uitstulpingkjes weggevijld.
Dat gaf een wonderbaarlijk resultaat. Zo goed zelfs dat nu de toppen weer enigszins glad zijn ik gewoon door
kan varen tot de volgende hellingbeurt. De trillingen zijn na dat vijlwerk minimaal geworden!
Ongelooflijk dat zoiets zo'n grote impact heeft op je schroefgedrag.
Wel loop ik 0,5 km langzamer en verbruik ik ietsje meer brandstof. Motortemp loop een fractie op vergeleken bij vroeger.
Daar kunnen we mee leven, altijd goedkoper dan een tussentijdse hellingeurt.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Pier
Berichten: 59
Lid geworden op: zo okt 16, 2011 1:06 pm

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door Pier »

Frank waarom ga je niet bij Termuntenzijl eruit dan oversteken naar de EMS .

Het HarenRuitenKanaal moet je scheepvaartrechten betalen en dit in de sluis in Haren.
Zal eens kijken hoe diephet bij termuntenzijl is.

groeten,
pier
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door walvis »

Hoi frank
De vaar diepgang is volgens de recente gegevens 1.50,en met verguning 1.65
Volgens waterschap hunze en aa's,erschijnt ook gebaggert tezijn alleen de locals vragen zich af wanneer dan.
Geert
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door douane »

walvis schreef:Hoi frank
De vaar diepgang is volgens de recente gegevens 1.50,en met verguning 1.65
Volgens waterschap hunze en aa's,erschijnt ook gebaggert tezijn alleen de locals vragen zich af wanneer dan.
Geert
hoi geert

je kan hier je schade facturen heen sturen H.vandenBrink@drenthe.nl ze is tot 27-08 op vakantie

naar deze kun je ook mailen die neemt de zaken waar l.o.rozema@drenthe.nl

groetjes uit makkum
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door ErikH »

Ben ook net terug van het stukje Groningen - Ter Apel - Hoogeveen.

Met 1,30m diepgang was het rondje net aan te doen. Verschillende keren aan de grond gezeten, ook midden in het vaarwater, maar we konden gelukkig steeds weer los komen. Vooral bij Ter Apel is het ondiep.

De bediening van bruggen en sluizen en de konvooivaart was over het hele traject goed. 1 gemeente was daar de grote uitzondering op; Stadskanaal. Wat een grote schande wat deze gemeente weet te presteren! Bovendien een schreeuwlelijk van een brug/sluiswachter.
Het konvooi in Veendam is perfect geregeld. Om 8.30h. vertrek, om 10.00h waren we uit Veendam en een stuk of 30 bruggen gepasseerd. Het konvooi van 10 boten komt vervolgens om 10.00h. de gemeente Stadskanaal binnengevaren. Tot 13.00h. mochten we wachten voor de eerste brug! Na een aantal bruggen en 3 sluizen word er om 15.00h. medegedeeld dat we niet verder kunnen en moeten wachten tot de volgende dag. Dit is t.o.v. het plaatselijke winkelcentrum (toeval?). Er ligt daar een hele mooie steiger met prachtige verlichting, maar geen kikkertjes om je lijntje aan vast te knopen. Deze steiger was dus duidelijk bedoeld als pronkstuk van de Gemeente Stadskanaal. Aan de overkant 20 meter passantensteiger wat al bezet was. De rest een lullig graswalletje waar we niet aan konden leggen met 1,30m diepgang. Wij konden uiteindelijk ergens dubbel liggen. Het stuk van Veendam naar Ter Apel, hooguit 20 kilmeter, kost dus 2 vaardagen.

Voor de rest een mooie en rustige route, leuk om een keer geweest te zijn. Gelukkig hadden we geen haast, het motortje is niet ver boven stationair toerental geweest. De vaartijd had aanzienlijk korter gekund als de gemeente Stadskanaal wat meer efficiency had getoond. Totale vaartijd Groningen - Ter Apel - Hoogeveen was voor ons 6 dagen.

Gr.

Erik
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door douane »

:lol: daar hebben wij ook gelegen aan die beton kade gewoon de touwen aan de bomen geknoopt geweldig
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door walvis »

Wij hebben bericht gekregen van onze verzekering de EFM.
Zij willen naar aanleiding van onze schade verhaal halen bij het waterschap c.q. gemeente inzake de vaardiepte en alle rommel onder water in dit traject.
Ze vroegen om nadere informatie, en het preciese punt waar de schade was ontstaan.

Indien jullie verzekerd zijn bij de EFM en schade opgelopen of andere onrechtmatigheden zijn tegengekomen op dit traject, neem dan contact op met de heer K. Sijbrandsma van de EFM, dan kan hij deze klachten bundelen.

Groet Geert.
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door douane »

Gister een brief ontvangen van de provincie dat mijn schade bedrag wordt uit betaalt ..
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door Marie Christina »

Kijk eens aan!
En dat binnen vijf jaar tijd al.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door douane »

Marie Christina schreef:Kijk eens aan!
En dat binnen vijf jaar tijd al.
5 jaar tijd?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door Marie Christina »

Ja.
Ik bedoel dat ambtelijke molens nogal de neiging hebben langzaam te draaien.
Ik had ook 10 jaar kunnen zeggen.
Of 3.

Als met al is het redelijk snel gegaan.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door popeye »

Hier nog een mooi en enthousiast verslag van het - ook door mij gevaren - stuk over het Ruiten Aakanaal.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door popeye »

Het is kennelijk nog even wennen; ook brug en sluisbediening op zondag in de maanden juni, juli en augustus in de provincie Drenthe. Hoewel ik buiten de doorgaande route zit komt er in de week geregeld wat langs varen, maar de afgelopen 3 zondagen was het hier doodstil op het water.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door popeye »

Zijn er mensen die kunnen vertellen of de brug- en sluisbediening bij Musselkanaal afgelopen jaar beter was dan in 2013?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Baccara
Berichten: 1
Lid geworden op: do apr 30, 2015 12:48 pm

Re: Drenthe (KWAK) Groningen, Friesland, Overijssel.

Bericht door Baccara »

Hoi
Ik kan het bstand biet openen en wil het graag lezen ko uit Drenthe en heb in Emmercompascuum gewoont.
Vorig jaar met onze eerste boot door het gebied gevaren her was geweldig alles te zien vanaf het water.
Groet Baccara
Plaats reactie