Kraantje halen in Werkendam - laden en weer terug

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Kraantje halen in Werkendam - laden en weer terug

Bericht door KarelE »

Hierbij dan het beloofde tweede deel van ons werktochtje naar Werkendam.

Na het afmeerbiertje was het toch al gauw een uur of 1 voordat we ons koude nest opzochten. Gelukkig was het wel 6 graden binnen, en met een dekbed en een slaapzak was het goed te doen. Herinneringen aan bloemen op de ramen van een koude zolder, zo'n 40 jaar terug, kwamen spontaan op.

Om zeven uur ging de wekker alweer, want om half acht zou er direct worden begonnen met het losbranden, was er gezegd. Dachten we. Wel vermakelijk, de reactie van de kraanmachinist op de leuzen op de kraan: "Die moet wel even worden overgeschilderd, die komt zo niet bij ons op de wal!" Ik heb niets onwelgevoeglijks kunnen ontdekken in de leuzen, maar voor Werkendamse begrippen was dit kennelijk toch over het randje. We hebben maar gauw aangegeven dat de kraan helemaal niet op de wal hoefde, maar dat we deze zelf wel zouden afvoeren. Er moest nogal wat gebeuren aan andere schepen voordat er rond een uur of 12 echt begonnen werd, heel even, voor de schaft. We zullen nooit weten of de vertraging aan de 'versiering' van de kraan lag.

Inmiddels lag de Johanna al naast het lege 110x11.40 schip. Vanuit de hut zie je daar niet veel van:

Afbeelding
Johanna langszij een 110m schip. Een ladder nodig om aan boord te komen.

Toen bleek dat de motor van het schip aan de binnenkant van de kraandonor niet kon draaien. En de kraan van de werf haalde het net niet. Die buurman moest dus langszij meegenomen worden, rondgaan, aan de overkant wegleggen, weer rond en weer terug. Wij hebben dit vanaf de Johanna vanaf een afstandje bekeken. Helaas, geen foto's, de camera lag nog op de grote broer.

Eindelijk werd gebrand. Ook dat duurde maar even. Er zat in de achterpiek een TL-balk in de weg, daar doorheen branden zou hou wel heel veel ongezonde gassen op gaan leveren. Voordat dat los was waren we weer een uurtje verder. Inmiddels was wel alle bedrading gefotografeerd, gedocumenteerd en netjes losgemaakt, evenals de hydrauliek. Eindelijk hing het geheel nog maar aan twee kleine stukjes staal en was het wachten op de werfkraan. Die was echter ankerkettingen in duwbakken aan het laten zakken, en dat duurde, en duurde. Weer een uur verder. Vervolgens wilde de machinist de giek en 'mast' van de kraan apart hijsen, omdat hij helemaal aan het einde van zijn eigen giek zat en geen risico op overbelasting wilde lopen. Ik zag dat probleem niet zo, hij kon 2 ton tillen op het einde, en de kraan woog naar schatting zo'n 1,5 ton, maar dat liet ik maar niet merken. Integendeel, ik wilde de kraan graag in twee delen hebben, dat maakte het een stuk handelbaarder.

Aanvalsplan werd: Giek in de sjorbanden in de werfkraan, scharnierpinnen van cilinder en giek eruit slaan, giek ophijsen, en dan ging de donor even af aan de achterkant. Johanna ertussen, en giek laten zaken. Johanna achteruit, achterkant weer bij, mast in de kraan, losbranden, achterkant weer af etc.

Hieronder wordt de giek geladen, de Johanna drijft gewoon los:

Afbeelding

Bij het laden van de mast hebben we haar toch maar even vastgemaakt met een steekeindje:

Afbeelding

De voordavit ligt op het voordek, de mast in het SB gangboord. Die hebben we voor het hijsen maar even verwijderd. De kraanmachinist, in rode overal op zijn hurken in het gangboord van de duwbak, werkt met een afstandbediening. Geweldig, wat een vooruitgang. Ik heb het al wel vaker gezien, maar blijf onder de indruk van die techniek. Zo precies als hij kon werken had ik de mast en davit eigenlijk niet eens hoeven afbreken.

Over 10 jaar wil ik nog wel samen met mijn vrouw op het voordek zitten en de Franse kanalen afzakken, afstandbediening op schoot........ Van hetzelfde donorschip heb ik een paar maanden geleden de oude piloot met bochtaanwijzer gekregen. Eens kijken hoe ik die met het handhydraulisch stuurwerk kan samenbouwen. Eerst op jacht naar de juiste aansluitschema's.

De machinist had de paal eerst aan 1 ketting opgehesen, maar op de wal even omgepakt in twee kettingen. Heel aardig van hem, zo konden we hem zonder schade op een paar blokken wrijf/stophout laten zakken.

Nadat we weer lanszij de donor lagen hebben we de zaak met sjorbanden goed gesjord (Aan spuigaten in de boeiing, niet aan de handrails op de opbouw!) en de mast en davit voorop teruggezet. Tegen vijven vertrokken we uit Werkendam richting Gouda. Op de bestemming Schiedam hadden we de toekomstige inbouwwerf afgebeld, dat gingen we niet meer halen. Een kraan moet daar een paar weken van te voren worden ingepland, dus er komt nog een tochtje Schiedam vv, om de kraan weer weg te brengen.

Gelukkig konden we voor donker de haven uit en de splitsing Nieuwe/Boven Merwede nemen. De wind was flink afgenomen, het water rustig. Langzaam aan werd het donker, en dat was best wel apart varen. Ik ben vorig jaar door de nacht van Waddinxveen naar Zaandam gevaren, en een paar dagen later weer terug, maar wat was toch anders. De Braassem en de Ringvaart zijn een stuk rustiger voor wat betreft overig verkeer dan de Merwede, Noord en Maas. Toch hebben we een prima tocht gehad, en we hebben stevig doorgedraaid, 1350-1400 toeren. We wilden de Steve-Biko brug in Gouda (tot 22.00 uur) graag halen. We dachten stroom tegen te hebben, maar dat viel mee. De IJssel was erg donker. Wel heb je daar het voordeel van de straatverlichting van de wegen op de dijk aan beide zijden, dat geeft een aardig idee van de waterloop. Verder hebben we de IJssel al heel vaak gevaren, dat helpt ook. Om 20.30 waren we bij de Julianasluis. We hadden bijtijds opgeroepen, en een beetje afgestopt. De lichten waren rood-groen. De brug ging open toen we tussen de remming kwamen met de kop. De deur bleef echter dicht. En bleef dicht. De groene lampen gingen weer uit. We zijn maar weer achteruit gegaan, en op de palen gaan liggen. We zagen iemand lopen, en op een gegeven moment vertelde de sluiswachter via de marifoon dat er een storing was. Zouden we dan toch de Bikobrug gaan missen? Maar nee, rond 21.00 ging de sluis weer open en mochten we naar binnen. De Monico kwam ook nog mee. Die lost altijd vlak voor de Bikobrug. Gelukkig lagen we er voor, want zo'n diepgeladen beunschip gaat niet hard, en oplopen is in het Gouwekanaal ook bijna niet te doen.

We waren rond 21.25 door de Bikobrug, zijn nog even rondgegaan en hebben op de 'eigen' ligplaats afgemeerd. Na een afmeerbiertje konden we moe en voldaan naar huis.
Laatst gewijzigd door KarelE op za jul 14, 2018 6:28 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Bericht door johan »

da's een heel mooi verhaal. Dit zijn de tochtjes die blijven hangen en na enkele biertjes (mooie term trouwens: afmeerbiertje, zal bij scrabble heel wat opbrengen!!), nog heel wat aan avontuur en spanning winnen...
Dit zijn trouwens de soort verhalen die dit forum beter maken dan de meeste fora of nieuwsgroepen. door de mogelijkheid van foto's toe te voegen bewijst de nieuwe formule hiermee voor mij ook haar grote meerwaarde!!
Laat je ook het vervolg nog weten?
grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Bericht door KarelE »

Dank je wel Johan! Daar doen we het voor.

Om misverstanden te voorkomen: De kraan komt niet op de Johanna! Die is bestemd voor het korpsschip van Zeekadetkorps Gouda.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
marzon
Berichten: 26
Lid geworden op: ma dec 24, 2007 11:24 pm
Locatie: heerhugowaard
Contacteer:

kraan

Bericht door marzon »

niet op de johanna ?

is toch handig zo'n kraan aan dek ?! LOL

ff wat anders, heb je eigenlijk een binnendoorgang tussen roef en stuurhut op de johanna ? wat een lief scheepje trouwens !
As it net sîlen wol moat man lavearje !
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Bericht door KarelE »

Nee, we gaan buitenom van hut naar ruim en terug. Achterroef wel binnendoor. Onder het dek voor de MK staan de tanks: 2 x 1260L water, 1200L blanke gasolie en 1300L rood.

Groet, Carel-Jan
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
marzon
Berichten: 26
Lid geworden op: ma dec 24, 2007 11:24 pm
Locatie: heerhugowaard
Contacteer:

johanna

Bericht door marzon »

zow over bunkers gesproken....
As it net sîlen wol moat man lavearje !
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Bericht door johan »

Carel-Jan, dit is misschien off-topic, maar mag ik die vrij vertaalde spreuk van je gebruiken?
Lijkt me ideaal om vormingsbudgetten los te weken :)
Alvast bedankt!
grts
johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Plaats reactie