Rijn en waal staan laag....

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Rijn en waal staan laag....

Bericht door paure nesci »

:cry: En hoe lang gaat dat dan nog goed met sluisbedieningen in Drenthe Groningen en Friesland ?
Of krijgen die hun water ergens anders vandaan ?
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Rijn en waal staan laag....

Bericht door Marie Christina »

Zo langzamerhand beginnen de ver van mijn bed show droogtes in werelddelen als Afrika heel reëel voor ons te worden.
En Trump de global warming maar negeren.
Wat? Ontkennen!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Rijn en waal staan laag....

Bericht door Peter-J »

Global warming is al een tijdje aan de gang menno..... sinds de ijstijd ofzo haha. Het droogte record staat al sinds 1976. Is al een paar jaar terug dus. Ik zeg dat het allemaal wel meevalt en dat de mens niet echt veel invloed heeft op het klimaat.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Rijn en waal staan laag....

Bericht door paure nesci »

Maar.......vorig jaar heb ik n rondje drenthe grun friesk gedaan zonder oponthoud , maar is er nu minder sluisbediening om water te sparen ?
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Rijn en waal staan laag....

Bericht door Peter-J »

Geen idee Do. Ik ga eens Google raadplegen. Ga zelf ook die kant weer op volgende week..
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Rijn en waal staan laag....

Bericht door Marie Christina »

Peter-J schreef:Global warming is al een tijdje aan de gang menno..... sinds de ijstijd ofzo haha. Het droogte record staat al sinds 1976. Is al een paar jaar terug dus. Ik zeg dat het allemaal wel meevalt en dat de mens niet echt veel invloed heeft op het klimaat.
Global warming is wat anders dan de normale verandering in het klimaat.
Ik heb bij het project 2e Maasvlakte genoeg mammoetrestanten opgebaggerd om te weten dat het hier ooit heel erg koud is geweest.
Sterker: wat nu Eurogeul heet was zo'n 40.000 jaar geleden land.
Dat is normaal.

Global warming is een verschijnsel waarbij die verandering opeens heel erg snel gaat.
Hoe snel?
Wel, in mijn jeugd ( zeg 40-45jaar geleden) schaatste ik elke winter.
En dat soms weken achter elkaar.
Mijn zoon is nu 17 en heeft in zijn hele bestaan tot nu toe 3 keer de kans gehad te schaatsen omdat de ijsbaan het aandurfde twee of drie dagen open te gaan.

Dus van die dikke 40 jaar kunnen we nog eens een kleine 20 aftrekken.
Zo'n effect in een jaar of 30 tijd is geen normale klimaatendens.
Global warming is er.
Neem dat maar aan.
En ik zou me er maar heel veel zorgen over maken.

Ooit gedacht dat de drinkwatevoorziening in Nederland omlaag geschroefd zou worden?
Wel, dat is in Friesland / Flevoland en Overijssel al een feit: de waterdruk is daar verlaagd ter besparing.
Oogsten zijn aan het mislukken, bomen zijn in overlevingsmodus en laten hun blad vallen.
:(
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Rijn en waal staan laag....

Bericht door paure nesci »

Vaarverbod op Leidsche Rijn om in zoetwaterbehoefte te voorzien - Ad
https://www.ad.nl/.../vaarverbod-op-lei ... te-voorzie...

2 uur geleden - Met ingang van volgende week stelt waterschap De Stichtse Rijnlanden een vaarverbod in op de Leidsche Rijn, tussen Harmelen en het ...



kijk , hier al een beginnetje, dit om zoet en zout gescheiden te houden , maar is natuurlijk wel het gevolg van de lage waterstand......
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Rijn en waal staan laag....

Bericht door Marie Christina »

Ik hoorde het op het nieuws, inderdaad.
Het had ook met de drinkwatevoorziening te maken.
Maar ik begreep niet helemaal hoe.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Rijn en waal staan laag....

Bericht door paure nesci »

O.k. heeft dan niks met de waterstand te maken maar de oostroute door amsterdam is gestremd omdat de bruggen te groot zijn geworden ( door de hitte ) ook lastig.....
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Rijn en waal staan laag....

Bericht door paure nesci »

Owkeeejjjj ....Hagestein gesloten.....ver omvaren als je die kant op wil , @Peter-j , jij ging naar 't noorden , al iets gemerkt daarboven ?
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Rijn en waal staan laag....

Bericht door Marie Christina »

Naar het schijnt draait alles gewoon, maar elke schutting wordt ten volle benut.
Je kan dus zomaar een paar uur liggen wachten voor de sluis vol is.(met boten :) )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Rijn en waal staan laag....

Bericht door sambeek »

Marie Christina schreef:Naar het schijnt draait alles gewoon, maar elke schutting wordt ten volle benut.
Je kan dus zomaar een paar uur liggen wachten voor de sluis vol is.(met boten :) )
:lol: Ja, want als je moet wachten tot ie vol genoeg is met water, duurt het nog langer. :mrgreen:
groet Terpstra / SAMBEEK
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Rijn en waal staan laag....

Bericht door Peter-J »

@Do. Rondje Friesland ging zonder problemen. Liggen nu in Hasselt en zakken morgen door naar Zwolle. Ook hier niks geen last of oponthoud.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Plaats reactie