bijna hoofd gestoten en vlak op grond gezet

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

bijna hoofd gestoten en vlak op grond gezet

Bericht door frank »

In deze gloeiende hitte met plakkende vingers op het toetsenbord even een berichtje. Vanwege de verwachtte hittegolf maar besloten de grote (Franse) achtertent op te bouwen dat is het beste om die brandende zon te overleven. Buiten koken is natuurlijk ook een vereiste.

We zijn na een maand perfecte verzorging vertrokken vanuit Gramsbergen waar we een heerlijke tijd hebben doorgebracht met de auto voor de deur.
Zo konden we op ons gemak de hele omgeving verkennen, die provincies zijn top, zonder meer.
Ik ken geen gebied waar de overheden meer doen om pleziervaart te trekken en er wordt veel uitgegeven in die kleine onbekende dorpjes onderweg.

Maar dan weer op pad, via Coevorden naar Nieuw-Amsterdam waar ons plots een onaangename verrassing wachtte.
Achter een voorligger schuif ik voorzichtig door het kanaal, de brug staat open en net als ik aan de beurt ben op een krappe scheepslengte gooit die snuiter die met een maat staat te kletsen plots de brug dicht!!! Noodstop was eigenlijk niet mogelijk in dat heel smalle stukje en door fors achteruit te saal draaide de kont natuurlijk weg en paniek op een langsliggend jacht. Is al met al maar net goed gekomen.

Met de schrik nog in de benen door naar Hoogeveen en Meppel, bruggen draaien perfect. Na Meppel met logee aan boord door naar Zwartsluis en Hasselt en logee weer afgezet op trein in Zwolle. Daar werkt alles weer met dat aanuit.net. Havenmeester de laan uit gestuurd, in de bijstand dus wat is duurder?

Dan de trip stroomop naar Deventer en Zutphen, viel redelijk mee maar waterstand is extreem laag. Om de historische haven binnen te komen moest ik door een heel klein geultje. Niets vermoedend draai ik vafa de rivier binnen maar ik voelde dat dat fout kon aflopen. Geen water meer. Toch erop gewaagd en heel voorzichtig met laagste omwentelingen door gegaan. Het is maar een stukje van pakweg 50 meter maar drie keer ging de neus omlaag en bonkten we over een harde zandrichel. De rest was uiterst langzaam schuiven door een berg slib.
Zweet stond in mijn handen, ik kon alleen maar vooruit of wachten tot er een schip van beneden kwam die het water opstuwde. Echolood gaf niks meer aan onder het vlak en er liep iemand voor ons uit door de vaargeul die op 1m40 ston!d Gek gezicht was dat.
Kon net voorzichtig de haven indraaien en vastmaken. Dat was dat, maar morgen dan? Ik moest er ook weer uit. Gelukkig gaf teletekst aan dat Lobith even wat meer water kreeg, en met 740 kon ik net schrapend over de bodem de geul weer uit. Goed bovenstroomse krib aanhouden want de andere kant was maar 40 cm.
Goed onthouden dus, bij 730 staat er maar 1m40 .

En nu de laatste dagen slijten in Giesbeek, zaterdag vroeg weg en terug naar de thuishaven. Is weer een leuke tijd geweest, mijn vrouw is zeer tevreden en de vrijheid die we met een boot hebben. Dat vind je niet in een sleurhut :D

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: bijna hoofd gestoten en vlak op grond gezet

Bericht door WillemB »

Mooi schip is het toch :wink:
Beter een anker kwijt dan het schip.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: bijna hoofd gestoten en vlak op grond gezet

Bericht door sailor wim »

Maar ehh je wilde daar gaan zwemmen Frank.
Kijk uit hoor niet duiken.
Heerlijk schip met wel wat tenten aan boord :mrgreen:
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: bijna hoofd gestoten en vlak op grond gezet

Bericht door Handige Harrie »

Oh dan heb je ook de WB30 zien liggen als je richting giesbeek bent geploft.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: bijna hoofd gestoten en vlak op grond gezet

Bericht door quichot »

WillemB schreef:Mooi schip is het toch :wink:
Mooi zeker, maar spreekt men bij een sleepboot niet van boot ipv schip? Of is dat ouderwets, van uit de tijd dat er echt nog werd gesleept op de rivier?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: bijna hoofd gestoten en vlak op grond gezet

Bericht door wrotter »

je hebt een sleep boot ,als je sleep schip zou zeggen dan word het schip bedoeld wat achter de boot gesleept word .
althans zo spreekt men in binnenvaart taal.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: bijna hoofd gestoten en vlak op grond gezet

Bericht door frank »

We zijn er zaterdag mooi doorheen gefietst. Vanuit Giesbeek naar de IJsselkop, was voorzichtig aan vooral als er weer een dikschip naar beneden kwam. Op echolood had ik nog maar 90 cm onder machinekamer, dat is dus 40 cm onder de hak.
Oppassen geblazen en de binnenbocht nemen was echt uit den boze. Volgens vriend Jaap van de klpd gaat het water nog verder vallen komende twee weken en onder de 7 meter bij Lobith komen. Dat wordt krap.

Maar wij zijn weer in de thuishaven na een tocht van precies 5 uren en sluis Weurt stond al open voor ons. Maar op de ligplaats aangekomen weer een onaangename verrassing, de koper stelende Bulgaren?? zeggen ze hier zijn weer actief geweest en hebben zelfs mijn meterkast losgesneden en meegenomen. Dat gaat een probleem worden. Die oude tanker voor mijn neus die ze nu al twee keer losgegooid hebben heeft nu plots cameras van Bouwatch aan dek en op de loods zie ik ook twee cameras. Op mijn vraag aan de beheerder van de werf kreeg ik als antwoord dat hij van niks wist. Communicatie is daar niet op een hoog peil vermoed ik zo.
Dus ik ga komende week eens kijken naar een dome-camera, een nas voor opslag en een bord 'Camera bewaking', dat moet gaan helpen, Zal het straks zo maken dat ik van huis uit de camerabeelden kan gaan zien. Ik denk aan de nas een 4G router te koppelen voor verbinding met internet.

Nee, dat 'open europa zonder grenzen' zal ons nog heel wat ellende gaan bezorgen. Maar maak je geen zorgen, de heren (M/V) politici hebben hun vluchtroute al lang klaar en wij sukkels .. ach ja..
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: bijna hoofd gestoten en vlak op grond gezet

Bericht door paure nesci »

Da's nog een een "welkom thuis" Frank.....gdver de gdvrrr.
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
geertth
Berichten: 33
Lid geworden op: di apr 18, 2017 12:17 pm
Locatie: Middelaar
Info: Saga 27, 1978
8 x 3 x 0,8
Volvo Penta D1-30

Re: bijna hoofd gestoten en vlak op grond gezet

Bericht door geertth »

Het houdt niet op daar, wat een gekl......
Je wordt zo langzamerhand gedwongen naar een haven met permanent toezicht te verkassen.
'Everything should be made as simple as possible, but not simpler.' (Albert Einstein)
Plaats reactie