zo mooi !

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: zo mooi !

Bericht door Dirk »

Ah, hebben jullie in NL een overgangsregeling voor CVO ? Wat houdt die juist in ?
Bij ons heet dat Communautair Certificaat ...
Ik heb eerlijk gezegd nog niet gehoord van een overgangsregeling hier bij ons, maar ik kan mis zijn...
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: zo mooi !

Bericht door KarelE »

Historische schepen (meer dan 50 jaar oud?) van meer dan 20 meter hebben tot 2018 tijd om een CVO te verkrijgen. Tot zolang mag je in NL zonder varen. Als je daarna laat keuren moet een bestaand schip aan alle nieuwbouweisen voldoen. Dat geldt ook als de bestemming van een schip wijzigt. Een spits die dan van vracht- naar pleziervaart gaat moet dan dus stevig worden verbouwd.

Op het CVO worden vaargebieden vermeld. Daarmee wordt bepaald of een schip bijv. op Waddenzee en IJsselmeer, Schelde, Rivieren tot Lobith, de hele Rijn en zo mag varen. Uitgangspunt is dat het schip op de afwijkingspunten van een CVO niet klaarblijkelijk gevaarlijk mag zijn.

Dit is wat ik even voor de vuist weg kan produceren. Wil je meer weten, dan zou je de bladen van info20m van wijlen Hans Bos en zijn dochter Janneke moeten downloaden, een onschatbare hoeveelheid kennis en informatie. In het decembernummer staat o.a. een en ander over de overgangsbepalingen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: zo mooi !

Bericht door quichot »

Dat klopt vrij aardig, Karel!
Ik ben blij dat ik het al geregeld heb, maar veel medeschippers van historische vaartuigen duwen het voor zich uit. En dit keer gaat de wal het schip niet keren.
Dirk, ik ben in Namen hier al eens op gecontroleerd. Toen ik zei dat in Nederland een overgangsregeling bestond zei de diender -volkomen terecht uiteraard- maar u bent hier in België! :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Koos
Berichten: 19
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 11:39 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: zo mooi !

Bericht door Koos »

Nog wat aanvullingen:

Je hebt voor de Moervaart geen sticker nodig, dus direct vanuit Nederland gratis - tenzij daar recentelijk iets is veranderd. Vaar je door naar Gent en via de Brusselsepoortsluis: geen sticker. Daarvandaan kun je door naar Eeklo, St-Baafsvijve, Asper en Brugge, nog steeds zonder sticker.
Stroomopwaarts op de Schelde dus wel betalen, maar als je de Waalse sluis van Hérinnes door bent en je slaat rechtsaf naar het Spierekanaal/Kanaal van Roubaix, dat niet onder de VNF valt: gratis varen tot de sluis van Lille en die van Le-Quesnoy-sur-Deûle.

Allemaal deze zomer gedaan, hoewel op de Moervaart niet verder dan Wachtebeke.

Groeten
Koos
De situatie is hopeloos, maar niet ernstig
Plaats reactie