Heavy Metal Goes around the world

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door paure nesci »

En behalve dan dat jullie fiets gejat is nog andere averij onderweg gehad ?
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Heavy Metal
Berichten: 61
Lid geworden op: zo dec 07, 2014 4:35 pm
Locatie: World
Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
Contacteer:

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Heavy Metal »

We zijn onderweg! Ja, fiers gejat en 250 sluizen gehad. Een klein schrammetje op de gloednieuw in de lak gezette buitenkant. Opgelopen in een sluis in België toen een fender het dek op rolde met wegvaren aan lager wal. Nu liggen we in Port St Louis Frankrijk met de mast erop. De zeilen zetten we er binnenkort weer op. Hier is het nu mistral en winter. Mistral is wk 6-7 met uitschieters naar 10! En koude wind. 2 tot 10 grd. Of het is oosten wind. Wk 5 -6 met uitschierers naar 9. Kortom: nog geen weer om de Middellandse zee op te varen. We laten hier nog een bimini maken zodat we een beetje in de schaduw kunnen zitten tijdens het zeilen. Het hele verslag van het varen door frankrijk is te lezen op onze site. Groetjes Koen
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door frank »

Kijk eens aan, Port St Louis waar die masten heen gestuurd worden en liggen stapels autobanden ;-)
Ik had ingeschat dat jullie eerst wat hogerop aan de Rhone zouden overwinteren.
De spits Picaro zit nu bij je in de buurt die is onderweg naar Sete, da's nog een stukje verder de goede kant op.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Heavy Metal
Berichten: 61
Lid geworden op: zo dec 07, 2014 4:35 pm
Locatie: World
Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
Contacteer:

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Heavy Metal »

Even een kleine update. We zijn dus al meer dan een jaar onderweg. Nu liggen we in een marina op Tenerife. Op onze site www.deheavymetal.nl kun je ons reisverslag volgen. We vermaken ons prima en hebben voorlopig nog geen zin om te stoppen!!
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Wouter »

Gaat lekker zo! Ook een betere plek om te overwinteren dan Scandinavie.
Succes met de grote oversteek!
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door sambeek »

Al weer bijna een jaar om. Vind het helemaal geweldig wat jullie doen.
Mooi verslag en prachtige foto's.
Ik wens jullie een prettige kerst en voorspoedig 2018 toe.

Ik benijd jullie. :)
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door RuudMal »

De heavy Metal gaat een oversteek maken naar Amerika en in overleg met met de famlie van Do gaan Do en ik hier de oversteek op kaart tonen. de reisverslagen zullen door de heavy metal opvarenden op hun eigen website worden gepresenteerd maar het leek ons leuk om jullie ook deel genoot te laten zijn van de oversteek waarmee ze binnenkort gaan starten.

op dit moment zijn ze nog op Tenerife en liggen nu in Amarilla golf op Tenerife.

Afbeelding

Afbeelding

Als er nieuwe posities komen zullen we die vermelden.

Gr Do en Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door paure nesci »

Schip ahoi!
Poeh poeh, we zijn op weg. Gister om 10 uur anker op bij Los Cristiano en zeilen naar San Miguel om de nieuwe waterpomp voor de watermaker op te halen. Die zou eigenlijk al vorige week woensdag geleverd worden maar het was vertraagd, Grrr. Het was een mooi weerplaatje vorige week om over te steken. Maar ja, het is nu eenmaal zo. Dus wij hijsen de zeilen en met flinke wind laveren 8,5 mijl verder. Daar hebben we uiteindelijk 3 uur over gedaan.Wel het hele dek weer zeiknat van zeewater, het was namelijk zeer onstuimig water. Ondertussen had ik de watermaker aangezet, want we hadden al 3 dagen geen water meer gemaakt, en voor de oversteek willen we ook geen water meer tanken aan de kade. Te veel gedoe. Na een uur flink tegen de golven in boxen dacht ik eraan om de afvoer van de keuken ook dicht te draaien, omdat daar snel water door naar boven komt als we schuin hangen en dan wordt binnen alles nat. Dicht dus. Als we later overstag aan. horen we beide alsof er binnen veel water ligt te klotsen en we ruiken een brandlucht! Ik kijk naar binnen en zie dat het water uit de gootsteen gutst en over de vloer klotst het water behoorlijk. K**!!! Als de watermaker aanstaat, spoelt het afvalwater boven in de gootsteen. Ongeveer 3 liter per minuut. Ruim een uur aangestaan. Een groot drama! In alle keukenkastjes water.Zout water.De vloer, de zijkanten, deurtjes, matten,in de bilgen. En we wilden vandaag eindelijk vertrekken en de boot was er helemaal klaar voor!! In de marina aangelegd, Yvonne het pakketje opgehaald en we konden een half uur bij de meldsteiger blijven liggen Ik alles poetsen en Yvonne nog even naar de supermarkt ( enkele reis kwartier lopen) vers eten halen. Zodra Yvonne terug was, had ik ook de boel weer redelijk droog. De brandlucht was van een 220V stroomkabel van de Laptop, die net aan het opladen was. De trafo lag op de grond in het water en gaf die brandlucht. Gelukkig verder niet kapot. En nu op weg! Het weerbeeld voor komende dagen is redelijk veel wind, maar over 5 dagen komt er een depressie over de oceaan met behoorlijk veel wind en echt hoge golven. Die willen we voor blijven en daarom geen tijd te verliezen en GAAN!
Rond 14,30 uur UTC vertrekken we. 16 tot 20 kts halve tot ruime wind en snelheid 5-7 kts. Golven 1,5-2 meter hoog We gaan als een speer. Nu 24 uur later, 123 mijl verder, zelfde wind en zelfde golven, Het gaat goed. Wel veel werk om Taurus goed te laten sturen, want de sterkte vd wind is dan weer zwak, dan weer sterk, en dan moeten wij steeds bijsturen. Redelijke eerste nacht gehad. Yvonne had op eerste kerstdag nog een brood gebakken, dus lekker brood hebben we ook nog. Onze positie 26.08 Noord, 017.23 West. En hoe was jullie kerst?

groetjes Koen en Yvonne
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Marie Christina »

Genot om te lezen.
Dank je.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door RuudMal »

Hierbij de positie van gisteren 28-12-2017

Afbeelding

Afbeelding

wind 20 knopen, varen richting Kaapverdië
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door RuudMal »

Vandaag nieuwe posities doorgekregen van Do,

Afbeelding

Gemiddelde van bijna 7,5 km/uur (4 kts)
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door paure nesci »

hoi hoi.
Ik zit nu op de grond in de kajuit te typen. gister hadden we wat meer wind, tot 23 kts, en dus ook meer golven en vaak koersten we net niet in de maat met de golven en dan klotst en gutst en stoemt de boot alle kanten op. Ik werd er een beetje zeeziek van. Vandaar nu uit voorzorg op de grond. Met Yvonne is het iets mnder Ze werd gister een beetje bang en had er geen zin meer in.Omdraaien, was haar suggestie. Helaas. dat doen we niet en dan zouden we weer 2 dagen tegen de wind in moeten en is nog veel zwaarder zeilen!Ze ligt dus plat met de nodige paracetamol, reistebletten, etc. Het gaat iets beter, het lijkt nu of ze de griep te pakken heeft, maar de angst voor de golven is er nog. Gister dus alleen bezig geweest met zeilen en taurus afstellen, en uiteindelijkgister einde middag deed taurus het goed en heb ik noodles gekookt en hebben we fatsoenlijk kunnen slapen. Alleen ik elk uur even het bed uit om te kijken. maar was eigenlijk niet eens nodig. Sommige nachten kan taurus het niet goed, en word je elke 10 min. wakker van wapperende zeilen en dan heb je echt een gebroken nacht gehad. Nu dus uitgeslapen. Gistertussen 12 en 23 kts wind uit NO. positie 29-12 om 14.30 uur 24.42N, 018.26W. nu positie 23.03N 018.54W. 4kts snelheid. wind NO 9 kts. Al 323 mijl gevaren. Nog nog 470 mijl te gaan. Weinig wind dus, maar daardoor ook bijna geen golven meer. Gister ook hele dag bewolking en koud,23 grd.Nu weer zonnetje en temp. loopt alweer lekker op. Gister ook niet gevist. Nog niks gevangen. Ga dadelijk weer proberen. Bijna oudjaar. Ik zal eens kijken of we ergens een oude vuurpijl met verlopen datum hebben liggen. Voor degene die ons volgen met coordinaten: We liggen nu 40 mijl van onze koerslijn Tenerife-Sal(kaapverde)af, dat is omdat we soms een leuke snelheid met bepaalde zeilstand hebben en dan gaan we niet elk kwartier onze koers wisselen. We varen met taurus en als de wind dus draait, dan draaien wij vrolijk mee

Groetjes Yvonne en Koen, sy Heavy Metal
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Marie Christina »

"Fair winds and prosperous Seas Koen en Yvonne.
Zelfs op dit soort dagen zullen jullie later met genoegen terug kijken.
Geniet van dit eens-in-je-leven event.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door paure nesci »

Het is oudjaar.
Dag 4 alweer. positie 21.48N en 020.13W wind 10-13 kts pal van achter. Speed een mooie 5 kts. Totaal 428 mijl gevaren, we zijn over de helft,. Nog 370 mijl te gaan is 700 km. Voor de wind,genua uitgeboomd aan de andere kant, het befaamde "melkmeisje", Taurus doet het goed. Vannacht nog minder wind en slechts 2x een klapgijp moeten herstellen. Bij de 2e klapgijp heeft de grootschoot de plastic mand die achter op staat aan flarden getrokken. Daar zitten onze landvasten en andere reserve lijnen in. Jammer. We hopen dat morgen bij hardere wind , we nog steeds zo kunnen varen. Het golft een beetje en we liggen dus weer lekker te shaken binnen. Ik zit weer lekker op een matras op de grond binnen met een kussen links, rechts en achter me. Dus schokproef te typen. Buiten typen zou ik graag doen, maar de laptop mag niet naar buiten omdat hij niet tegen zilte lucht kan, en met daglicht zie ik niks op het scherm en blind typen kan ik ook niet. Met 2 vingers en soms 3 vingers gaat het net. Op de I-pad hebben we het beeld van de plotter van buiten, zodat we binnen kunnen kijken hoe hard we gaan, welke koers we varen en alle ais bewegingen in de buurt in de gaten houden. Heel handig. Als de koers teveel afwijkt, en de boot gaat raar doen of zeilen gaan dan klapperen, dan ren ik naar buiten (nou ja, eerst zeiljas aan want we vinden het niet warm buiten en zeilbroek omdat de kuip nog nat is van de vochtige zilte nacht)en ruk aan het stuurwiel om taurus even te helpen corrigeren.De zon begint nu door te breken en het wordt toch wel weer een stralende dag. O,ja, gister was de laptop bijna leeg en heb ik een alarmmailtje gemaakt:
omdat de laptop batterij bijna leeg was pak ik de kabel om hem met 220V op te laden, steek de stekker in de trafo en BAM,KLATS,kortsluiting. Sjit, oplaadkabel laptop kapot. Die was met vertrek toch in het water gevallen,weet je nog? Ik de hele boot afzoeken en op alle trafos gekeken of er een bij zit die de laptop kan laden. Niks dus. Dan maar rechtstreeks op de accu aansluiten. Laptop wil 18,5V laden. Toch nog maar een keer de oude kabel broberen. Floep! Hij doet het!! Voor niks het spoedmailtje gemaakt. Daarin stond dus dat ik geen kontakt meer met jullie kan maken totdat de latop het weer doet. Gelukkig loos alarm. Yvonne wordt al iets beter.Ik zal vandaag weer proberen een visje te vangen. Schoonmaken en opeten zal een ander verhaal opleveren denk ik. Gister gekookt. Piepers en hamburgers gebakken. Yvonne verse groente salade gemaakt. Het was lekker.


Groetjes Yvonne en Koen, sy Heavy Metal
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door RuudMal »

En de voortgang tot nu toe en de positie van 31-12

Afbeelding
Ancora Imparo
Plaats reactie