Bremen

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Bremen

Bericht door frank »

Daar gaan we weer, de Eems over en het is ditmaal zelfs erg stil en mooi weer.
Na een uurtje of twee met een felle vloed liggen we in de mooie stad Leer.
Welkom bij oude bekenden en we varen later gelijk po met twee jachten naar Dörpen waar we het saaie küstenkanaal ingaan.
Maar voor het zover is zijn w enog getiuge van een ongeval in sluis Herbrum waar een van de jachten fklinke schde poloopt door een fout van de sliuswachter die de veiligheidsbalk niet heeft opgehaald. Na afloop veel gedoe, politie, duikers, verzekring etc, maar de sluiswachter ontkent alles glashard en de verzekering zegt door te varen omdat ze een proces daar toch nooit kunnen winnen!! En dat met 4 getuigen. En mijn foto... tja effe wenen dit land.#

Wij varen door naar Oldenburg en wachten daar op tij, wat heel erg ongunstig uitkomt.
Zo varen we pas in de middag naar Elsfeth aan de Weser en wachten daar rium een uur op de kentering. Dan met volldampf tegen een laatste restje eb naar boven naar Bremen waar we in de mooie haven vastmaken. We wachten hier op een gast die met de trein komt. Mooi tijd om boot te kuisen en de stad te bekijekn. In een scheepswinkel zag ik zelfs Labskous liggen Wiebe!
Wat een prachtige stad. Veel te beleven en we liggen hier vier dagen.
Dan is het weer tijd om verder te gaan de mooie Weser po. Er loopt behoorlijk wat stroom waar we tegenin moieten. Afsnijden avn de bochten is riskant, we komen later een jacht teegn die over een krib is gegaan en nu met een wokkel vaart.
Prachtig landschap, kribben en zandstranden, mooie vergezichten, maar welke kant je ook uitkijkt, helaas zie je overal die zwaar gesubsidieerde krengen van windmolens, heel grote trouwens.
Het zit weer zwaar tegen want diverse sluizsen zijn in reparatie en we mieten dan de kleine kamer hebben. Komt er dan net een 80 meter aan dan moet je er weer uit. Zo liggen we pas om 19 uur boven Döverden aan een steigertje. Je kunt daar overal overnachten.
Mooie sfeer, absolute stilte met veel vogels om je heen, lange wandelingen met de hond. Wat een rust, ik voel me steeds beter worden..
Dan door naar Nieburg, waar ik een steiger op de kaart had aangetekend. Gat is 3 meter diep dus geen moeite om vast te maken. Leuke plaats met veel geschiedenis en vakwerkhiuzen. We doen hier weer inkopen en gaan pas donderdag weer verder want we moetn naar Minden aan hte Mittellandkanaal.
Twee andere boten uit Cuijk, waaronder de Triton van Rein liggen daar al en gaan door naar Hannover.#We missen elkaar dus op een dag of zo. Zij gaan naar berlijn, wij gaan waar we uitkomen, zonder een vast plan met voorkeur voor Lübeck, maar..#
Via Minden verkehrsradio horen we ieder uur de stremmingen op de marifoon en dat voorspelt niet veel goeds. Minden heeft stremmingen van een van de twee sluizen en het Elbeseitenkanaal waar we heen willen schijnt ook ergens tot midden juli dicht te zitten. Nog maar eens goed navragen wat daar loos ist,
Ik zit nu achter een duits toetsenbord en dat is ook effe wennen.. sommige tekens staan ergens anders..
Goed, we maken iedere dag weer veel mee en ontmoeten leuke mensen onderweg. Nu nog de grijze golf maar ik verwacht komende maand weer veel jong volk, alhoewel, watersport stelt hier niet veel voor.
Vanavond ga ik even naar de WSA hier aan de overkant die met een mijnopruimings vaartuig met duikers bezig yijn de Weser uit te kammen voor de baggermolens komen om de zaak hier voor grote schepen klaar te maken.
We trekken overal veel bekijks met de Hylke en oude rotten komen langs om herinneringen op te halen. Leuk is het om de mensen te vertellen over de vroegere sleepvaart, ze zijn erg geinteresseerd en meestal krijgen we een beste bplek in een haventje,
Vanmiddag loop ik even naar een mooie houten sloep, een van de kaiteionssloepen van een opleidingsschip uit de jaren vijftig. Is door een groepje vrijwilligers totaal gerestaureerd en ze varen af en toe met betalende gasten. Interessant initiatief, net als de Admiraal Brummy uit Mionden die we eerder al eens ontmoet hebben. Veel meer komt er ghier niet van de grond, oude schepen zijn schaars.
Nog geen geemmer gehad met autoriteiten, laten we hopen dat dat zo blijft.
Overigens yag ik in Bremen de vroegere Deo Volente liggen van wijlen Ome Piet. Er hing een NL vlag op maar ik meen gezien te hebben dat er een buitenlandse naam op stond. Was wat te ver weg om diudelijk te zien.

En weer de groeten van onderweg en met excuses voor de vele tikvouten, alles gaat hier gehaast..
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koos
Berichten: 19
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 11:39 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Reisverslag Duitsland

Bericht door Koos »

Heel inspirerend en meeslepend, Frank. Vooral mee doorgaan, met die verslagen. Ik wed dat ik niet de enige ben die er enthousiast over is!
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Reisverslag Duitsland

Bericht door Boekel »

Koos schreef:Heel inspirerend en meeslepend, Frank. Vooral mee doorgaan, met die verslagen. Ik wed dat ik niet de enige ben die er enthousiast over is!
Klopt helemaal, en dat kun je ook wel zien aan het aantal bij 'bekeken'

Veel vaarplezier!!
Wybe-M
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 04, 2007 9:15 pm
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Bremen

Bericht door Wybe-M »

frank schreef:.....In een scheepswinkel zag ik zelfs Labskous liggen Wiebe!
...............
Je zag het liggen en hebt het niet durven proeven? Was mijn verhaal indertijd daarover zo deprimerend?
Vorig jaar bij een slagerij/traiteur in Nrd-Duitsland zag ik het ook. Heb nog naar zijn recept gevraagd, maar kreeg het niet.
De labskous van toen is ondertussen wel verteerd. Misschien zou ik een andere variant ervan wel weer eens durven proberen.
Maar de labskous in de Bremer Ratskeller lag indertijd zwaar op de maag.

Ben je op de Weser ook langs de Weerwehr/Stuw met waterkrachtcentrale bij Hemelingen geweest?

Afbeelding
Dit is de oude situatie tot 1986.

Op het terrein linksboven de stuw moet de mrb Dorus Rijkers (1923) gebouwd zijn, op de Rolandwerft.
Ik wil daar nog steeds eens gaan kijken. Is helaas in WOII weggebombardeerd, daarna gefuseerd en nu onderdeel van een groot concern op een andere plek.

Via http://www.zoekplaatjes.nl/index1.html? ... /490A.html is een hele zoektocht te volgen om foto's van het vertrek van de boot van de werf in 1923 te kunnen lokaliseren.

Afbeelding
Info over ex-reddingboten / reddingmonumenten / ex-mrb Dorus Rijkers (1923) / Opa Dorus Rijkers : www.dorusrijkers.nl
Plaats reactie