Minden

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Minden

Bericht door frank »

Zijn we weer en inmiddels liggen we aan het begin van het Elbe-Seitenkanal.
Alles gaat hier heel rustig aan, geen stress, geen druk en we liggen vaak dagen op een mooie plek waar ik met onderhoud bezig ben en de voorkomende storingen probeer te verhelpen.
Net een nieuwe radio gemonteerd, oude was opgeblazen. Weet je hoeveel draadjes tegenwoordig aan die autoradios zitten?? gekkenwerk, maar ik kan er nu een usb stick met mijn eigen muziek mee afdraaien.. mooi die techniek. (zolang die werkt want electronica vertrouw ik niet verder dan ik een veugelpiano schoppen kan)
Vanuit Bremen zijn we de Weser opgevaren nar Nienburg en dan verder omhoog naar Minden. Wat een mooie rivier. Geen enkele spijt dat we die route moesten nemen. Veel mooier dan het DEK.
Beneden kijk je over vlak land, uiterwaarden, kribben met zandstrandjes en boven wordt de rivier allengs smaller en zit je tegen de heuvels aan in de verte. Overblijfsel uit de ijstijd.
De sluizen werken redelijk vlot maar je moet je wel realiseren dat je als "sportboot" geen enkel rehct hebt. Nou ja, uitwijkrecht heb je wel.
Vrachtvaart gaat voor dus als het druk is kun je best uren wachten voor schutting en dan schiet de reis niet op. Wij draaiden vlot door de spannende 'schachtsleuse" van Minden met een groot verval, anderen net na ons moesten ruim 4 uur wchten tot de vrachtvaart "op" was en de sluiswachter eens een vriendelijk gebaar maakte. Anders lagen ze er nu nog denk ik.
Men ziet je hier nog steeds als een "behinderung der schiffahrt".
We overnachtten bij een sluis ergens en ik fietste s avonds het dorpje in. Typisch duits aangeharkt dorpje en wat een sfeer! Daar ge je met plezier een kijkje nemen in die kleine gemeenschap met alles erop en eraan. Van Gästehaus en zimmer frei tot de popperige brandweer, de Puppenklinik, de voetbalclub en het dorpsplein met een winkeltje etc. Er was zelfs een Ooievaarmuseum gevestigd en een fietsveertje over de Weser voor de toeristen.
Dat zijn de plekken waar ik het liefste rondkijk want de de grote steden lijken allemaal op elkaar en overal vind je een C&A of Blokker.. Wil je een land leren kennen, ga dan de dorpjes in. En wil je mensen leren kennen, trek dan je ketelpak aan en je klompen en je word als gelijke beschouwd en iedereen accepeert je.
In Minden liggen we graag. Mooi stadje met veel cultuur en een goed winkelaanbod. De "Admiraal Brommy", die we onze vorige reis ontmoeten kwam toevallig ook weer eens langs.
We zie onderweg wel diverse lokale initiatieven om oude schepen te behouden, maar niets lijkt georganiseerd. Alles is in handen van vaak een handvol enhousiaste mensen.
Langs de Weser fietsend in Minden kom ik zowaar een echte "Schiffsmühle" tegen. Dat is een soort drijvend huis met een uithouder waartussen een scheprad draait. Dat ligt dan midden in de rivier op stroom en in het huis zit de maalderij met het hele mechaniek en de maalstenen.
Ik werd rondgeleid door een vrijwilliger en het hele zaakje draaide voortreffelijk. De boeren brachten vroeger hun graan met de roeiboot naar die drijvende molen. Onafhankelijk van de wind kan die molen altijd doordraaien. De scheepvaart had er weining last van want die werd langs de oever "getreideld", getrokken door paarden of mensen.
Vanuit Minden zijn de het Mittellandkanal opgevaren in Oostelijke richting naar Hannover. Onze gast ging daar weer op de trein.. Wij bleven daar nog even om de was te doen. De stad kennen wel uitgebreid en met de bus ben je zo in het centrum. Nog nooit zoveel luxe winkels gezien daar, op twee etages. Wat een dekadentie..
Wat de jachthavens betreft hier, die kunnen niet tippen aan wat wij in NL gewend zijn. Alles is oud, gammel en sanitair is maar zozo..

Door gaan we weer verder en kijken eens rond in Peine waar we een lekker plekje vinden met schaudw en de stoelen op de wal. Flinke bedrijvigheid daar en veel oud ijzer wordt daar gelost en met kleine treintjes weggereden. Ik zie dan die schepen en dank bij mezelf dat die meteen ook wle in de smeltkroes kunnen. Wat een zootje vaart hier. Tsjechen, Polen, Duitsers met schepen van minimala 50 jaar oud. Dan komt er plots een goudhaantje langs en dat is altijd een NL schip. Keurig in de verf.. Enige wat jammer is dat zijn die prachtige oude motoren. Je zit hier echt s avonds voor je genoegen aan dek te luisteren naar die geluiden van de oude stampers of het nou een Deutz of Skoda is. Straks is het allemaal geschiedenis met dank aan Brussel.

In Braunschweig zitten we weer midden in de industrie maar even verderop bij km 202 ligt een diepe zwaaikom waar we een plekje weten bij een mooi dorp. Winkel om de hoek en Griek en Italiaans restaurant. We liggen hier wat rustiger en hobbelen minder dus we slapen beter..
En dan is de volgende stap het Elbe-Seitenkanal. Voor ons een nieuw gebied en we hebben op de kaart al een en ander bekeken. Ik voel er welk wat voor om die kuuroorden te bezoeken langs het kanaal. Daar zijn er een paar van. Zal wat worden wanneer ik daar een modderkuur of zo ga volgen...
Komen we ook langs de Lünenburger heide waar ik vroeger mijn diensttijd heb doorgebracht in andere tijden.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
johanv
Berichten: 3
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:45 pm
Locatie: Grave
Contacteer:

Bericht door johanv »

Het blijft genieten van je verhalen Frank. Als je er soms nog wat foto's bij doet wordt het helemaal echt.
Als je nog een leuk oud klein slepertje ziet liggen voor de opknap dan stuur maar een mailtje dan gaan we eens een keertje kijken. Want waarschijnlijk ligt daar genoeg voor de opknap.

Frank, nog goeie reis en fijne vakantie en blijf ons maar bestoken met die verhalen, ik geniet er van met volle teugen
Plaats reactie