ElbeSeitenkanal

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

ElbeSeitenkanal

Bericht door frank »

Warm hier jongens, maar ik zal proberen nog een stukje te tikken op die plakkerige toetsen.
We waren in Hannover en dan door over het lange Mittellandkanal naar Peine via de grote Hindenburgschleuse die tegenwoordig Anderten heet. Een bouwkundig monstrum met twee kamers en in het midden een aantal spaarbekkens want water sparen is hier in het kanaal een must.
In Peine weten we een plekje waar je goed kunt liggen in de schaduw van de bomen. De vele honderden meters damwand waar de beroepsvaart mag liggen lijken altijd voor niks gemaakt tot het avond wordt, dan is het dringen en liggen die grote jongens soms zelfs dubbel. Smorgens om zessen worden we dan wakker van de motoren en de hele zwik vaart weg.
We zien hier veel Polen en Tsjechen met duwbakken in allerlei formaten, van 32 meter tot 76.
Complete windmolens van gigantische afmetingen lggen er gedemonteerd in en die brengen ze naar de regio Bremen. Nog meer van die krengen en het hele land staat er hier al vol mee, waar je ook kijkt, je kunt geen landschapsfoto maken of er staan er ergens een paar op.
Verder veel kolen naar de diverse centrales en allerhand ijzer in rollen. Diepgang is een lachertje, die Polen en zo zijn vaak maar afgeladen op 1m50 of inder, afhankelijk van de waterstand van de Elbe.
We liggen dan een nachtje in Wende vlak bij Braunschweig in een diepe kom waar we rustig kunnen slapen en alles voorhanden is. Drinkwater is altijd een probleem daar we niet in haventjes kunnen komen, die zijn te ondiep. Maar heb je zo'n electronische seutel gekocht met een tegoed erop dan zijn er een drietal huisjes met een waterkast waar je tegen betaling je slag aan kunt koppelen. Oa in Minden, voor sluis Anderten en verderop in het kanaal meer oostelijk ook. Het bedrag wordt electronisch van je sleutel afgeboekt, mooi systeem, zo plug je ook hier en daar in een stroomkast in.
Wij varen dan door naar de kruising met het Elbe-Seitenkanal en het lijkt wel of we in een desolate omgeving terechtkomen. Wat een kaal zooitje is het hier. Het kanaal is van 1977 en loopt als een watergevulde goot heel hoog boven het landschap. Je hebt prachtig uitzicht over de dorpjes in de verte. Het is een oud moeras- en heidegebied en aan de westkant zien we ene enorme bruine vlakte met turfsteek-machines. Iemand zei me al dat al dat spul naar nederland wordt gevaren en dat ons land nu onderhand wel een meter dik belegd moet zijn!
WE maken eerst vast in het dorp Osloss waar het water zo schoon is dat je de schroef kunt zien. Je kunt er zo de was mee draaien zal ik maar zeggen.
Mooi dorpje met kastelen van huizen want hier wonen de forenzen die in Wolfsburg werken en je hoeft niet te vragen welk merk auto ze rijden. Eeven verderop is de testbaan van het VW concern.

We varen door, nieuwsgierig naar dit kanaal wat we nog nooit bevaren hebben. De omgeving verandert verderop en we varen door uitgesterkte dennenwouden met af en toe een mooi kijkje op het verre landschap. We zoeken een plekje in een haventje waar we echt in kunnen. Heel langzaam drijven we naar binnen met zo min mogelijk schroefgebruik maar het is 1m50 diep dus het lukt vlot. Mooie steiger en kantine. Zeer redelijk liggeld en douhces en electra inbegrepen. We maken vanhier een fietstocht naar het stadje Wittingen met zijn vakwerkhuisjes. Eigen prive brouwerij dus dat zit wel goed. Dit haventje is een priveproject van 7 man en ik lachte me rot toen ze me vertelden waar ze alle materialen vandaan hebben gehaald. Alles uit het voormalige oosten, de betonplaten komen van de muur waar de tanks over reden en voor het het ijzerwerk hebben ze een complete fabriek daar gestript!
Het bier vloeit hier geweldig op het terras en plots komt de havenmeester aanrennen en roept dat er 4 grote 16meters aankomen van de "köninkliche" aus Holland en wij weten dan al meteen dat we weer met een van die geleide groepsreizen te maken hebben van die bekende motorbootclub. Lachen is het hier..vooral toen ik ze vertelde wat die afkorting nou eigenlijk betekent en dat heeft dus niets met koninklijk te maken maar alles met manouvreren..;-)) Laat maar weer een bier komen.. Prima contacten hier en mooie omgeving, we komen er maar moeizaam weg.
Verder maar weer richting Noord en langs het kanaal loopt er zowaar een kerel op slippers en met alleen een petje op. Tja.. zal wel bij dat kuuroord horen daar zijn er meer van in de buurt.
Luftkurort, Solekurort etc. Lucht en zout bronwater dus en modder uit het moeras te over.

Het weer verandert en het gaat nu echt heet worden, tijd dat we plekje zoeken in de schaduw waar we een paar dagen kunnen blijven. Maar eerst nemen we de diepste sluis ooit! Sluis Uelzen geeft ons weer een record met liefst 23 meter! Wat een put, je wordt al duizelig als je erin kijkt. De nieuwe kolk is voortdurend in reparatie want door Polen aangelegd en de electronica werkt niet goed. Alleen de oude kamer werkt en hoe. We maken vast aan drijvende bolders die met luid gejank en gekrijs met ons naar beneden zakken. Een beteje vet zou hier geen kwad kunnen.
Dan is het nog een uurtje of wat varen naar het kuuroord Bad Bevensen waar we langs het damwand een 25m lange plek "für Kleinfahrzeuge" vinden en laat daar nou precies om 5 uur schaduw neerdalen over de boot.. heerlijk een beetje koel slapen. We zwemmen in het schone kanaal wat wel een frisse bedoening is, het is diep en koud.
We fietsen de helling af naar het stadje en pikken een van de vele terrasjes. Prettige sfeer hier hoewel de gemiddelde leeftijd vrij hoog ligt. Tja.. kuurreizen en zo..
Maar eerst valt er weer wat te vieren en we trekken een fles open. Voor het eerst in 30 jaar is er in de machinekamer een zekering uitgeknald. Wijlen mijn vriend Willem heeft indertijd alles vernieuwd en dat heeft hij grondig gedaan. Het blijkt dat de zekering gewoon door ouderom gesmolten is want hij is erg krap bemeten. Gewoon uit veilgheid doe ik dat.

en weer de groeten uit het modderbad..
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Plaats reactie