Keerpunt

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Keerpunt

Bericht door frank »

Heerlijk liggen hier en een erg mooi stadje dat Bad Bevensen. Gezellig centrum met veel terrasjes en als ik die kuurders hier zo zie rondscharrelen dan voel ik me nog best goed ter been!
We laden de winkelkar weer vol , maar moeten dan wel de heuvel op naar het kanaal en dat valt niet mee in de smorende warmte.
s avonds komt er een mooi opgebouwde Hagenaar voor ons vastmaken. De eigenaar werkt bij de WSA in Wesel dus we hebben heel wat te praten die avond. En gezellig en laat dat het werd.. pfoei.. en dan de rest van de meute jachten om de hoek die regelmatig langskomt..
Er is een vent bij die nu 75 jaar is en een eigen werfje heeft voor zjn rondvaartbedrijf. Tussendoor bouwt hij s winters een jachtje of twee. Wat een energie heeft die vent. Begint al te kwijlen als ie een klinknagel ziet.
De verhalen zijn niet van de lucht en we krijgen veel aanloop. Allemaal mensen die alles van oude bootjes willen weten en je de oren van de kop zeuren. Ze geven ook wat tips door van kleine clubs waarvan ze weten dat die ook met een bootjesproject bezig zijn. Maar alles gaat hier individueel..

Verder zullen we deze reis niet komen want er is iets gebeurd. Weten jullie nog dat ik afgelopen winter heb uitgezocht waar die verhalen vandaan kwamen van mensen die bekeuringen kregen als ze hier de Elbe overstaken naar Lauenburg?
Met de WSA man hebben we uitgebreid uitgezocht hoe dat in elkaar steekt. Het is namelijk wel waar! Hoewel op de Elbe de BinnenSchifffahrtsStrassenOrdnung heerst schijnt er ook een Patent-Verordung te bestaan waarin beschreven staat dat je voor de Elbe, de Havel en de bovenWeser een StreckenPatent moet hebben.
Dus ik ben me daar even kwaad geworden op die letterneukers hier!
Nergens heb ik op mijn zoektocht ook maar een spoor gevonden van die patentregeling. Geen enkel boek of reisdocument schrijft daar iets over. Sh&^*$^%$#@t!!
De WSA man heeft alle beroepspatenten hier en moet morgen voor de 3,5 km Elbe-sloot waar je over de betonning struikelt een loods nemen voor 75 euro!! Je kunt de overkant zien! Maar de bureaucratie viert hier hoogtij en ik moet zeggen dat ik het even gehad heb hier met die lui.

Zonet stopt er een politieauto voor de boot. Het blijkt de agent van de Waassershutz te zijn die me gisteren al een tijdje gevolgd had. Ik denk zo, daar gaan we dan met de billen bloot maar nee.. We hebben me toch een gezellig gesprek gehad.. hij is gek op oude bootjes en moest nebenbei nog even zijn ergernis over de jongere collega's kwijt die met mooie papieren maar zonder ervaring aan boord van een dienstvaartuig stappen. En dan zegt hij hebben we een voorbeeld functie dus als je een grote fout maakt in varen of van boord gaan etc, dan moet je de schippers eens horen lachen!
Dat Elbe-patent bevestigde hij met een beetje schaamrood, "da kan man nichts machen" Dat ligt nu eenmaal beschreven en wat vastligt..
Ik vraag hem nog even hoe ik een land- van een wateragent kan onderscheiden. De landjongens hebben sterren en hij heeft strepen, als van een marineman. Zo zit dat, weer wat geleerd.

Dus, om een lang verhaal kort te maken, we dachten als einddoel de Elbe over te steken naar het mooie stadje Lauenburg en dan weer de terugreis te beginnen.. Nu hebben we alle tijd om die haventjes en dorpjes die we heen hebben overgeslagen eens te bezoeken. Ik heb een aantal aantekeningen op de kaart, laten we daar eens gaan kijken voor zover de diepgang het toelaat.
Met ons gaat het verder goed, we moeten weer wat vertrouwen winnen en net bij ieder pijntje meteen aan een zieknhuis denken. Maar ja, dat gevoel moet slijten.

en de groeten uit inmiddels WSA haven Uelzen..
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Bericht door KarelE »

Genieten Frank, van die mooie stukje van je. Allemaal voorpret. Ooit, als de Johanna nog eens 'af' is.........

Veel plezier nog verder

Carel-Jan
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Bericht door johan »

wat ben jij toch een gelukzak Frank (hoewel je het natuurlijk voor een groot stuk ook wel zelf maakt )

Voor de arme thuisblijvers zoals ik is het lezen van je verslagen echt genieten, blijf asjeblief schrijven.
het enige wat we missen zijn de foto's, maar ik vermoed dat die wel nog komen :)

Goeie reis verder!!
grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
remkes
Berichten: 2
Lid geworden op: do dec 17, 2009 1:14 pm
Locatie: emmen

patent elbe bij lauenburg

Bericht door remkes »

Hallo allemaal,
Ik was gisteren in Lauenburg a/d Elbe en heb navraag gedaan over het patent voor het gebied daar. Leden van de jachthaven hebben mij vierkant uit staan lachen.Wij varen hier al 40 jaar en nog nooit van gehoord.Gewoon een vaarbewijs voor heel Duitsland en verder niks was het antwoord.Volgens hen was er nog nooit een bekeuring uitgedeeld voor het ontbreken van zo,n patent.Ook is er nog nooit naar gevraagd ,,en daar is het kantoor van de waterpolitie,, zo werd mij gewezen.
Ik denk dus dat er ergens een misverstand is gerezen en dat iedere watersporter gewoon overal mag varen met een gewoon standaard vaarbewijs.Komend seizoen zal ik mij daar in iedergeval niet druk over maken.Mocht zich ergens toch een probleem voordoen dan kom ik er uiteraard op terug.
Overigens als nieuwkomer lees ik met veel plezier de verhalen.Ik hoop dat er nog veel komen. :D
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: patent elbe bij lauenburg

Bericht door frank »

remkes schreef: Ik denk dus dat er ergens een misverstand is gerezen en dat iedere watersporter gewoon overal mag varen met een gewoon standaard vaarbewijs.
Wel Remkes, ik vrees dat je het niet goed gevolgd hebt.
Natuurlijk lachen die lui uit de jachthaven van Lauenburg je uit!
Die varen waarschijnlijk allemaal met een bootje van KORTER dan 15 meter en daar zit nu de kneep.
In de wet staat dat je met een vaartuig van meer dan 15 meter lengte een "streckenpatent" moet hebben voor
bepaalde vaarwegen, waaronder de Elbe.
Of iemand aan boord die dat heeft zoals een betaalde loods.
De man van de WSA die ik daar ontmoette had zelf al een loods besteld om de volgende dag de Elbe
over te mogen steken. Zelfs een Rijnpatent is daar niet geldig!
Ergo, als watersporter met een boot kleiner dan 15 meter en een geldig vaarbewijs mag je overal varen, ook op de drukke Rijn,
maar kom je daarboven dan heb je op de Rijn je Sportpatent nodig en op de Elbe een streckenpatent.

En geen bekeuringen uitgedeeld zeg je..??
Wel, laat ik je zeggen dat ik twee mensen met een sleepboot gesproken heb die een vette bekeuring
hebben gehad, daar op de kruising. De gemoederen zijn toen zo hoog opgelopen dat ze zelfs de de Duitse
gastenvlag gestreken hebben. De offcier van justitie weigerde enige toenadering.
Geen humor dus...

Simpel...

Maar, laat je vooral niet ontmoedigen en vaar erheen. Ik ben zelf ook vertrokken met die gedachte dat ik overal
mocht varen. Een goede leerschool is het trouwens wel, je maakt zo kennis met allerlei regeltjes waarvan blijkt dat bijna
niemand er ooit van gehoord heeft. Maar ze zijn wel duur!
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Bericht door meester »

Mijn vader heeft inderdaad vorig jaar ook een bekeuring gekregen op de elbe. met een rijnpatent en een schip van meer dan 15mtr kom je er echt niet weg.
ik heb afgelopen jaar geïnformeerd naar de (naar ik heb gehoord) mogelijkheid om dispensatie aan te vragen. het duits verkeersbureau heeft me verwezen naar een ambtenaar die aangaf op geen enkele manier invloed te hebben op het elbe strekke patent. je kunt alleen maar een loods nemen.
of het risico van een bekeuring
remkes
Berichten: 2
Lid geworden op: do dec 17, 2009 1:14 pm
Locatie: emmen

Bericht door remkes »

:)
Hallo Frank,
Ja, daar zal het misverstand waarschijnlijk zitten. Toch gek dat die watersporters ter plekke niet op de hoogte zijn. Langer dan 15 meter had ik trouwens niet meegekregen hoor.Ik ben bezig daar met de aankoop van een boot en bracht het onderwerp dus ter sprake. Gaat alles door dan zal ik daar dus geen last hebben.
Ik hou het in de peiling.
Plaats reactie