150 jaar kanaal 2016

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

150 jaar kanaal 2016

Bericht door sailor wim »

In 2016 bestaat het kanaal Dessel-Schoten namelijk 142 jaar (voor het jongste gedeelte: Sint-Lenaarts-Schoten), 150 jaar (Turnhout-Sint-Lenaarts) en 170 jaar (Dessel-Turnhout).
Voor de verjaardag van het kanaal slaan de tien gemeenten die langs de vaart gelegen zijn en nv De Scheepvaart de handen in elkaar voor een unieke samenwerking.
HET FEESTPROGRAMMA BIEDT VOOR ELK WAT WILS
CULTUUR:
Met onder andere de ‘Kempenaar reist’: een Kempenaar, een traditioneel binnenschip, reist van Dessel naar Schoten. Lokale organisaties kunnen op en rond het schip evenementen organiseren.
SPORT EN RECREATIE:
Met een pleziervaartfestival op en langs ‘De Vaart’ met ontdekking van streekproducten (12-13-14-15 augustus 2016), een wereldrecordpoging line dance op het jaagpad (26 juni 2016) en diverse sportactiviteiten (triatlon, kajakken, estafette, loop- of fietswedstrijden)
ERFGOED EN LANDSCHAP:
Met een tentoonstelling over de aanleg en impact van het kanaal …
ECONOMIE:
Met onder andere opendeurdagen van bedrijven gelegen aan het kanaal.

Van 09 augustus 2016 tot 19 augustus 2016
Bij Turnhout (België)
mslbjohanna@hotmail.com
0031-596279632
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: 150 jaar kanaal 2016

Bericht door walvis »

Wij zijn al ingeschreven bij jan en ria
10 jaar geleden voor het laatst geweest.
geert
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: 150 jaar kanaal 2016

Bericht door quichot »

Ik bewaar heel warme herinneringen aan dat kanaal. Jarenlang iedere zomer bij die prachtige ruïne van een steenfabriek bij Oud-Turnhout gelegen. Mijn kinderen hebben daar zelf vrienden gemaakt, wat ieder jaar tot een warm welkom leidde. Ik heb me daar ook over een scharminkelige zwerfkat ontfermd, de schele siamees Sammy. Die kwam aan boord en weigerde simpelweg weer te vertrekken. Onze scheepskat Pinda vond dat allemaal best, dus dat was geen probleem. Heel Oud-Turnhout rondgegaan om te vragen of dat beest ergens een thuis had, maar nee.
Eens per week kwam daar een srv-wagen met uitsluitend bier!
Mooie tijden. Maar ja, je kan er nou nergens meer afmeren, of je hebt een prent aan je broek.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: 150 jaar kanaal 2016

Bericht door popeye »

quichot schreef:Ik bewaar heel warme herinneringen aan dat kanaal. Jarenlang iedere zomer bij die prachtige ruïne van een steenfabriek bij Oud-Turnhout gelegen.
Eens per week kwam daar een srv-wagen met uitsluitend bier!
Mooie tijden. Maar ja, je kan er nou nergens meer afmeren, of je hebt een prent aan je broek.
:?............... Je hebt je al die jaren toch wel netjes gedragen Guido? :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: 150 jaar kanaal 2016

Bericht door frank »

Vorig jaar nog een maand of twee daar doorgebracht. Maar eigenlijk geen probleem met ligplaatsen gehad.
Vaak gewoon aan de remming beneden een sluis en dan op de fiets naar de winkel in het dorp.
Mooie omgeving, veel zandgaten waar de hond in de warmte erg blij mee was.
Dit jaar willen we weer eens naar Wallonië, zijn we al lang niet meer geweest. Daar hadden we traditiegetrouw altijd problemen
ook al vroeg je daar niet om ....
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: 150 jaar kanaal 2016

Bericht door quichot »

Ik gedraag me altijd netjes, Jack, maar die bierwagen bespaarde me wel veel gesjouw met kratten!
Frank, er zijn nog wel goede ligplaatsen, maar vrij liggen daarbuiten zomaar aan een oever, lekker op jezelf, kampvuurtje erbij, dat mag absoluut niet meer.
Die zandgaten herinner ik me niet. Wel heb je langs het kanaal achter het jaagpad veel van die kleine meertjes, maar die zijn niet verbonden met het kanaal zover ik weet. Bedoel je die?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie