Single handen naar Noord Frankrijk?

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door KarelE »

Tja, het gaat niet alleen om de letter van de wet. Ik heb op sluis Engelen een containerschip met schottelaandrijving in twee weken twee keer aan de binnenkant de sluis aan de kant gehad omdat hij een duiker moest laten komen omdat er 'iets' in de schroef zat. Beide keren was dat een autoband, opgepikt in de kolk. Hij was gewoon komen invaren, en moest halverwege het uitvaren overschakelen op de kopschroef om dat de hoofdvoortstuwing er mee ophield.

Daar zou aan kunnen aan hebben bijgedragen dat de genie zo af en toe een groep nieuwelingen in een paar boten naar buiten en terug naar binnen laat schutten. Die nieuwelingen hebben van toeten nog blazen verstand, en dat blijkt aan alle kanten. Ze melden zich per marifoon, maar hebben geen idee van gespreksdiscipline, hoe zich te melden, of ze naar binnen of buiten willen schutten. Desgevraagd weten ze echt niet aan welke kant van de sluis ze zich bevinden. Als ze de door mij (op verzoek van een officier die zich vooraf in de wacht heeft gemeld) opgeworpen hindernissen zijn overwonnen varen ze vervolgens met banden buitenboord in naar binnen. Die 'brul' ik vervolgens binnenboord. Al die tijd staat de officier te genieten in de wacht, die is aan het observeren of en hoe die gasten in staat zijn tot teamwork.

Maar deze ervaring heeft er wel toe geleid dat deze sluiswachter vriendelijk doch dringend en op niet mis te verstane wijze aan de schipper verzoekt om 'niet drijvende stootkussens' binnenboord te halen. En ja, in het dagelijks gebruik is de term voor 'niet drijvende stootkussens': banden.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Ik volg al wat jaren de Ruub een ex lid van de VVBHV hij is afgemeerd nabij het Albertkanaal op de grens van Wallonië en Vlaanderen.
Na twee jaar is hij weer wat gaan schrijven op zijn Blog http://www.ruub.be/ lees eens over het autobandje.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: Single handen naar Noord Frankrijk?

Bericht door Happydart »

sailor wim schreef:Hoi,
Ik volg al wat jaren de Ruub een ex lid van de VVBHV hij is afgemeerd nabij het Albertkanaal op de grens van Wallonië en Vlaanderen.
Na twee jaar is hij weer wat gaan schrijven op zijn Blog http://www.ruub.be/ lees eens over het autobandje.
Gr Wim
Door vriendelijk te blijven kan je wanneer je zelf weet wanneer je fout zit toch een boete vermijden, ik heb zelf meegemaakt dat iemand die 500 euro moest betalen maar die begon dan ook gelijk met stomme bels , terwijl zijn marifoon niet werkte waar het verplicht was , na het invaren van de sluis mocht hij gelijk langs de kassa, arrogantie heeft zijn prijs ...
In Frankrijk waar ik ieder jaar een boot huur staan op alle fenders de firmanaam en het bootnummer, wanneer er eentje verloren gaat en tussen de sluisdeuren of ergens anders waar die schade of belemmering veroorzaakt (schroef schip) terecht komt krijgt Leboat de rekening en die houden ze in op mijn waarborg, staat alleszins zo in het contract, of het ook werkelijk zo is heb ik nog niet moeten ondervinden.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Plaats reactie