Single handen naar Noord Frankrijk?
Moderators: sailor wim, frank
Re: Single handen naar Noord Frankrijk?
In de kleine franse sluizen maken wij meestal niet vast. het hele canal des ardennes bv voeren mij vrouw of ik om de beurt en liep de ander met de kinderen op de kant of ging fietsen in de omgeving. met een klapje voor en achteruit wil het wel lukken. vaak zijn de nederlandse sluizen veel onrustiger dan de franse en belse sluizen.
Laatst gewijzigd door meester op ma feb 22, 2016 12:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Single handen naar Noord Frankrijk?
Grote vingers aan je hand en kleine toetsjes op je telefoon, meester?
Edit: typefouten weghalen
Edit: typefouten weghalen
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Single handen naar Noord Frankrijk?
Nadeel is dat je dan de motor niet kunt uitzetten. Met die sluizentrap (26 op één dag) ben je 's avonds wel zo'n beetje vergast.meester schreef: met een klapje voor en achteruit wil het wel lukken.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Single handen naar Noord Frankrijk?
Daf????? Niet met mijn Vetusje!quichot schreef:Nadeel is dat je dan de motor niet kunt uitzetten. Met die sluizentrap (26 op één dag) ben je 's avonds wel zo'n beetje vergast.meester schreef: met een klapje voor en achteruit wil het wel lukken.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Re: Single handen naar Noord Frankrijk?
nog even ter aan vulling, meestal als we in de sluis lagen en alleen hielden we het schip op de plek met een klapje vooruit en achteruit ,met meerdere dan alleen een steekeintje op de achterbolder naast de stuurhut ,moet ik ook vermelden dat in die tijd het ons wel vele pallets bier gekost heeft en flink wat sigaren ,en soms wat frankjes maar altijd waren ze vriendelijk en erg behulpzaam en zijden ze nooit wat .
maar waarschijnlijk volgend jaar een reisje via de maas naar of de moezel of via Straatsburg terug ,en dan maar ervaren hoe het nu gaat als je met een jachtje daar langs gaat .
toen kon je wisselend zeggen ik ben recreatie of passagiersschip wat het beste en voordeligste uitkwam ,dus geen vaar rechten ,behalve in het Belgen land daar kreeg je soms behoorlijk de hik van nergens gelijkheid en heeeeeeeelveel frankjes tussen de papieren om maar verder te komen .
toen nog overal douanes en de Belgen waren kampioen in moeilijk doen .vooral in het waalse gedeelte.
groet wout.
maar waarschijnlijk volgend jaar een reisje via de maas naar of de moezel of via Straatsburg terug ,en dan maar ervaren hoe het nu gaat als je met een jachtje daar langs gaat .
toen kon je wisselend zeggen ik ben recreatie of passagiersschip wat het beste en voordeligste uitkwam ,dus geen vaar rechten ,behalve in het Belgen land daar kreeg je soms behoorlijk de hik van nergens gelijkheid en heeeeeeeelveel frankjes tussen de papieren om maar verder te komen .
toen nog overal douanes en de Belgen waren kampioen in moeilijk doen .vooral in het waalse gedeelte.
groet wout.
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Single handen naar Noord Frankrijk?
Cilinderinhoud scheelt wel een slok op een borrel denk ik, Jack! En inderdaad, zo'n DAF moet je wel belasten om van de walm af te komen.
Maar vergis je niet! Ook onzichtbare uitlaatgassen zijn uitlaatgassen. En het zijn maar klein kommetjes daar. Wat trouwens ook de charme is.
Wout, toch waren dat mooie tijden. Ik heb die lange groene strookjes nog met al die stempeltjes. Ook van bijv. Marche-Les-Dames. En o wee als je zo'n stempeltje miste! Maar ja, 35 frankjes, duur was het niet!
Om bij de topic te blijven: single handed leveren die geen enkel probleem op. Zelfs met een smal bootje kun je nog wel met een sprongetje zowel aan BB als aan SB afstappen als je boven bent.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Eduard
- Berichten: 172
- Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
- Locatie: amsterdam
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
Re: Single handen naar Noord Frankrijk?
Nou, dat zijn veel nuttige reacties, wat is zo’n forum toch handig. In principe lijkt het me dus goed te doen, misschien inderdaad nog twee grote bolfenders op de kop zien te tikken, verder hangen er genoeg banden en touwstootwillen over het berghout om de sluiswanden te beschermen mocht het een keertje net niet soepel verlopen. Verder een bijl of vlijmscherp mes om de touwtjes te kappen als het water zakt maar het schip niet. Ik denk dat de voorbereiding kan beginnen maar ik blijf ‘in’ voor verdere tips. Wat de papierwinkel betreft denk ik dat ik genoeg heb aan een kopie van de inschrijving in het kadaster, kopie verzekerings-betaling, klein vaarbewijs 1 en 2, marifooncertificaat, paspoort om te bewijzen dat ik eigenaar, schipper en bevoegd voor de Belgische en Franse wateren ben en voor de zekerheid een doos biertjes en een kist sigaren. Maar misschien heb ik dat allemaal niet nodig met het Scheepspraetvaantje in de mast? O ja, voor in België nog dat rare ‘sleepvlaggetje’. Zie ik nog iets over het hoofd?
Groet,
Eduard.
Groet,
Eduard.
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Single handen naar Noord Frankrijk?
Hoe zitten jouw banden vast? Met kettingen of met touw? Met banden aan touwen mag je in Nederland niet in de sluis komen, en ik weet niet hoe de interpretatie en Belgie en Frankrijk is.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- Eduard
- Berichten: 172
- Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
- Locatie: amsterdam
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
Re: Single handen naar Noord Frankrijk?
Nu met touw, maar dat valt makkelijk te veranderen.
Re: Single handen naar Noord Frankrijk?
Ja dat sleepvlaggetje. Een enkeling vaart daar nog mee rond, maar ik zou het bij de scheepspraetvlag houden. Ik kom heel België trouwens door met een Drents vlaggetje. Maakt kennelijk veel indruk!
Groet, Jack.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Re: Single handen naar Noord Frankrijk?
Dat "sleepvlaggetje" wordt door de Belgen zelf al niet meer gevoerd, dus zet daarvoor in de plaats maar iets anders.
Groet, Jo
Groet, Jo
Re: Single handen naar Noord Frankrijk?
de heren van de wet zeggen : "de rood wit geblokte vaarvlag is wel nog van toepassing maar niet meer verplicht in België."
met andere woorden ; het mag wel maar moet niet meer...
groetjes, Dirk
met andere woorden ; het mag wel maar moet niet meer...
groetjes, Dirk
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: Single handen naar Noord Frankrijk?
Dat punt geeft altijd veel discussie. Ik heb een aantal banden al veertig jaar aan touw hangen en omdat ik een hekel heb aan wetten en regeltjes heb ik zo mijn eigen oplossingen. Vlak voor we over de grens naar Belgie gaan wissel ik die banden om voor gewone stootwillen, geen gezicht, weet ik maar kan niet anders. De volgende grens geeft weer perspectief. Dan gaan de banden weer buiten. Nog nooit enig probleem in Frankrijk gehad.KarelE schreef:Hoe zitten jouw banden vast? Met kettingen of met touw? Met banden aan touwen mag je in Nederland niet in de sluis komen, en ik weet niet hoe de interpretatie en Belgie en Frankrijk is.
Nederland is weer een ander verhaal. Ooit een hele marifoondiscussie gehad in Terneuzen. Iedereen natuurlijk meeluisteren en lachen toen ik uitlegde dat ik drijflichamen in mijn banden had. Dat begreep de sluiswachter niet waarop ik vroeg of hij nog op de oorlogsfiets van zijn vader peddelde met van die houten banden Toen was het stil.
Dan beginnen ze hier en daar te blaten dat autobanden volgens de wet zijn verboden. Als ik dan vraag om aan te wijzen in welk artikel dat staat kunnen ze dat niet vinden.
De truuk is dat je weer die verrekte wet moet gaan napluizen en daar staat duidelijk in de omschrijving dat "niet drijvende wrijfhouten" verboden zijn. Het woord autobanden kent de wet niet dus... Drijvers in de band, dus dan is het een 'drijvend wrijfhout" in de zin der wet en varen maar, breekt je touw onverhoopt dan pak je de pikhaak en de band is zo binnenboord, nieuw touw en varen maar.
Ik zei daar eigenlijk geen problemen, die sluiswachters moeten gewoon leren lezen.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Single handen naar Noord Frankrijk?
Ik was dat eeuwige gez...eur over die bandjes zo beu, dat ik een jaar of wat geleden ben overgestapt op kunststof wrijfhouten. En daarvan denk ik achteraf, had ik dat maar eerder gedaan. Maar of die geschikt zijn voor sleepboten met rondom ver uitstekende berghouten weet ik niet. Verticaal ophangen misschien.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- sailor wim
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Single handen naar Noord Frankrijk?
Zo weer wat geleerd, ik zit rondom in de fenders en heb zelfs lekke op de hoeken bij de spiegel omdat deze niet wegrollen.frank schreef: De truuk is dat je weer die verrekte wet moet gaan napluizen en daar staat duidelijk in de omschrijving dat "niet drijvende wrijfhouten" verboden zijn.
En mijn wrijfhouten zijn van Azobe en die zinken dus.
Wel makkelijk bij het afmeren tegen een schuine betonnen kade.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?