Hannover

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Hannover

Bericht door frank »

Verder weer en zitten weer op het Mittellandkanal richting west. Voorbij Braunschweig zien we een zijkanaal.
Nieuwsgierig als we zijn varen we eens het Stichkanal Salzgitter op. Hier worden veel kolen en ertsen gebracht naar dde hoogovens. Na 4 km ligt er een sluis maar daar kun je voor blijven. Verderop is alles industriegebiet en dat is niet wat we zoeken.
Net voor de sluis zit er aan bakboord een tunneltje in de dijk waar we doorheen moeten om het havnetje van Heidanger te bereiken. Het ligt in een voormalige kiesgrube. Moeten we makkelijk doorkunnen maar dan hebben we buiten de stroming gerekend. Net op het momenet dat ik er half inzit loopt de sluis leeg en krijgen we plots ene stevige dwarsstroom die ons met midscheeps tegen de punt van het damwand zet.. aii... dat doet zeer.
Maar dan zijn we er zo doorheen en met wat goochelwerk op de plek kunnen we afmeren aa eenstevige steiger bij het restaurant. Prachtige plek en diep zat. We gaan meteen reserveren in die luxe tent waar een 'kalbssteak' zowat over de rand van je bord hangt.
Prachtige haven die met veel enthoustiastme door vader en zoon gedreven wordt. Ik zie er een echte stoomsloep liggen, een houten casco met ketel en motor net zoals ik eerder al bij Hannover heb zien varen.
Mooie omgeving hier en we blijven een paar dagen. Inkopen in een dorp 4 km verderop en net op de terugweg in een dikke hoosbui want het weer is en blijft zich vreemd gedragen.
Even noteren in de kaart dat er voor de sluis aan stuurboord een heel mooie ligplaats is onder de bomen en 50m lang.
Je ligt hier rustiger dan langs het grote kanaal.


We hebebn nog tijd zat en varen langzaam door naar Hannover. Bij het langsvaren zien we dat het haventje van de Marine Kameradschaft.. bomvol ligt, er is een heel NL reisgezelschap met grote jachten neergestreken met vlottcommodore en al, nu dan weet je het wel, wegzwezen.
Even verderop weten we een heel mooi plekje van 25 meter en we liggen met onde komt tegen de Wasserschutz boot aan. Weer prima contact met de bootcommandant en er komt in de middag een duiker want de schroef rammelt.
Dat gaat dan weer op de voorgeschreven gründliche wijze met een auto vol materiaal en menskracht om even naar dat schroefje te kijken. Zal wat kosten!
We ligegn hier echt eerste klas en de bus brengt ons in een mum van tijd naar de binnenstad. Daar kun je even je ogen uitkijken naar twee verdiepingen winkels met alle denkbare luxe.. Gezellige stad met nog wat cultuur dat de bombardementen overleefd heeft.

We krijgen gasten over een week dus moeten we nog een paar dagen hier in de regio doorbrengen voor we in Minden afmeren.
In het haventje van Seelze liggen we een dag om de was te doen en water te tanken en ik loop meteen even naar het oude werfje even verderop. De helling lijkt weer uitgegraven en er staat een bijzonder scheepje op. Er wordt druk gerestaureerd en ze weten er wel weg mee. Ik maak een paar foto's want ben toch wel nieuwsgierig wat voor scheepje dat ooit geweest is. Van de Weser of uit Engeland?
De bas van het wat gammele haventje moppert op de overheid dat hij voor hij ook maar een paaltje in de grond wil slaan eerst een advocaat moet bellen om uit te laten zoeken welke regels de zaak weer dwarsbomen. Hij stopt ermee over een paar jaar..
Het aantal gasten neemt de laatste jaren gestaag af en dit seizoen is een ramp. Het is erg stil, weinig mensen varen nog grote afstanden want de diesel is te duur.

Door naar Saxenhagen. Het weer is bar en de kachel brandt. Iedereen moppert.. hoogseizoen en de kachel aan..
Aardig plaatsje en ik weer druipend nat terug van de bakker.. maar dan breekt eindelijk de zon door en als we in Minden arriveren waar weer plek zat is liggen we bijna in een hittegolf. S avonds ligt het vol met jachten ook op de verboden plekken en de hauptcommissar komt met zijn polizeiboot langs om iederen schrik aan te jagen. Hij zit pas kort op deze post maar is wijd en zijd bekend en berucht, geen humor, meteen schrijven. Zo jaag je wel je klanten weg.
En wat gebeurt er in Minden? In de nacht als ik als een marmot in coma slaap en niet wakker te krijgen ben wordt mijn fiets gestolen! Niet op slot maar wel aan dek. Veel lawaai maar ik hoor niks. Getver, zonder fiets is men niets en wat nu?
Ik vind dat ik nu net als mijn vader het recht heb om te zeggen "ik wil mijn fiets terug", alleen ligt de situatie nu natuurlijk iets anders ;-)
Maar later die dag komt een aardige mevrouw vragen van wie dat gekke fietsje toch is wat verderop bij de boustelle in de busch ligt.. en jawel hoor.. ik heb hem weer terug! De dief was te lui om dat ding de helling op te duwen...


Wij krijgen onze gasten hier aan boord en na een dagje stad en lekker uit eten (spotgoedkoop hier) varen we door naar Bad Essen. Hier moet je uitkijken want de schepen varen zo dicht langs dat je zonder moeite zo aan dek kunt stappen. Vreemde plek om daar de Kleinfahrzeuge neer te leggen, wij zouden liever bij de zwaaikom liggen even verderop. Bad Essen is en mooi kuuroord met veel vakwerkhuisjes en een ontspannen sfeer. Terrasjes te over en als je geluk hebt dan is er wel weer een of ander wijnfeest voor de toeristen..
En heet.. pff we duiken regelmatig het schone water van het kanaal in.

en weer de warme groeten
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
marzon
Berichten: 26
Lid geworden op: ma dec 24, 2007 11:24 pm
Locatie: heerhugowaard
Contacteer:

mittellandkanaal

Bericht door marzon »

blijft leuk vaarwater, ooit eens 2 tonnenleggertjes over gevaren uit oost duistland, via het mittelland kanaal, mooi stukje varen :-)
Afbeelding
As it net sîlen wol moat man lavearje !
marzon
Berichten: 26
Lid geworden op: ma dec 24, 2007 11:24 pm
Locatie: heerhugowaard
Contacteer:

mittelland kanaal

Bericht door marzon »

Bergeshovde aan deze kant van het kanaal is een leuk dorpje, hebben daar ook een hele goede bierbrouwerij in de buurt, achtergekomen dankzij de waterpolitie.. feest terwijl we lagen te wachten tot onze papieren van de duitse overheid in orde kwamen (vergunning voor het transport van die 2 bootjes) er waren daar een paar man gepromoveerd, en het was feest 's avonds, kompleet met heerlijk duits bier en barbeque :-)
dat was best wel het leukste arrest dat ik heb meegemaakt (en het enige ook, maar dat ter zijde)
As it net sîlen wol moat man lavearje !
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: mittelland kanaal

Bericht door frank »

marzon schreef: dat was best wel het leukste arrest dat ik heb meegemaakt (en het enige ook, maar dat ter zijde)
Haha.. dus jij hebt nu ook een "strafblad" :D
Ben je niet de enige, ik sta ook al opgeschreven in Belgie in het grote boek..
Duitsland is het land waar je al tijdens je eerste reis een bekeuring oploopt. Dat hebben de anderen hier die naar Berlijn zijn gevaren inmiddels ook al geleerd al waren die duurder uit dan wij.

Wat die foto betreft, je verbaast je steeds weer over die techniek. Bij een boogbrug kan de boog ook -onder- de brug hangen! Dat zijn wij niet gewend. Vreemd gezicht.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
marzon
Berichten: 26
Lid geworden op: ma dec 24, 2007 11:24 pm
Locatie: heerhugowaard
Contacteer:

brug

Bericht door marzon »

inderdaad een apart gezicht, wel mooi, en door het berglandschap kan het ook zonder de doorvaarthoogte al teveel te beperken, dat zal de hoofdreden zijn dat hier in nl de boog aan de bovenkant zit.
As it net sîlen wol moat man lavearje !
Wybe-M
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 04, 2007 9:15 pm
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: brug

Bericht door Wybe-M »

marzon schreef:..... door het berglandschap kan het ook zonder de doorvaarthoogte al teveel te beperken, dat zal de hoofdreden zijn dat hier in nl de boog aan de bovenkant zit.
Heb het even opgezocht in de bruggenbijbel(*).
Zoiets heet een spanwerkbrug.
Komen in NL weinig voor vanwege de door jou genoemde reden.
Ik dacht het toch wel eens gezien te hebben. Maar dat kan ook in een ander soort konstruktie zijn. Die trekband beneden kan ook (flinke) staalkabel(s) zijn.
De Heeremabrug bij Zeeburg/IJburg in Amsterdam heeft in het midden ook zo'n stukje:

Afbeelding


(*) 'Bruggen in Nederland 1800-1940' van de Nederlandse Bruggen Stichting in 3 delen.
Info over ex-reddingboten / reddingmonumenten / ex-mrb Dorus Rijkers (1923) / Opa Dorus Rijkers : www.dorusrijkers.nl
marzon
Berichten: 26
Lid geworden op: ma dec 24, 2007 11:24 pm
Locatie: heerhugowaard
Contacteer:

brug

Bericht door marzon »

ja inderdaad, nu je het zegt... ben er meermaals langs gevaren..
de doorvaarten zitten overigens net onder de andere bogen, de middenboog is geen doorvaart
overigens staat er weinig water in die hoek van ijburg
As it net sîlen wol moat man lavearje !
Plaats reactie