Door Vlaanderen

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Door Vlaanderen

Bericht door frank »

Antwerpen

Vanuit Bergen op Zoom waar we ons uit het haventje wisten te goochelen zonder schade vertrokken
we rap naar Antwerpen. Aan het begin van de haven even het FD nummer opgeven aan de centrale en met
behulp van pc-navigo scharrelden we de haven door die wel wat wegheeft van een doolhof met al
die 'dokken' links en rechts.
Wat ons opviel was toch wel de redelijke drukke bedrijvigheid terwijl je in deze tijd toch zou
verwachten dat alles op zijn gat zou liggen.
Bij het Straatsburgdok melden we ons weer af en hier blijkt dat we nog steeds als beroepsvaart
staan ingeschreven en de man adviseert ons dat zo te laten.
Dat zal ons later weer van pas komen want nu kun je dus van twee walletjes eten zoals dat bij ons heet.
We mogen nu op plaatsen vastmaken waar de pleziervaart niet mag komen, daar staan tegenover dat
de zondagsvaart taboe is..tenzij je een vignet koopt.
We slapen in het Lobroekdok wat eigenlijk meer een soort scheepskerkhof is. Zieltogend drijvend materiaal,
smerige bende, half dichtgeslibt en een zesbaans snelweg boven je hoofd. Dat is dus snel slapen en
weer even snel vertrekken.

Krappe boel daar dat eerste stukje van het Akbertkanaal en er varen schepen die net zo groot of nog
groter lijken als het kanaal zelf. Passen en meten daar en we schutten later op in sluis Wijnechem waar
we een nette kwitantie krijgen voor de rest van de reis.

Lier

Nog geen vijf km verder draaien we sluis Viersel in op weg naar de schone stad Lier waar een een paar
dagen willen blijven. Maar het loopt al meteen fout want de sluismeester ziet onze kwitantie en zegt
de woorden die we deze reis keer op keer zullen horen "allee, maar das nie goe!.. Da klopt nie, da
moet opnieuw gemaakt worden" en hij zet zich achter het klavier om een nieuwe kwitantie uit de computer
te trekken. Hier ligt de scheiding der machten.. We gaan over van NV de scheepvaart als beheerder,
naar de nv zeevaart etc..en die computers sporen niet met elkaar.
Dus.. we zetten de motor maar stop en terwijl de man met zijn computer vecht ligt de hele vaart letterlijk stil.
Schepen roepen aan maar de man zegt onverstoorbaar "alee.. we hebben ier een administratief probleemke,
kan nog een kwartierke duren" en hij vecht verder.
Eindelijk en met veel gefoezel en nog meer Windhoos-foutmeldingen slaagt hij erin een nieuwe "kwitans"
te printen en mogen we verder.
De stad Lier is beslist de moeite waard. Prima aanleg aan mooie steiger en heel betaabaar.

Afbeelding

We bekijken alle bezienswaardigheden en draaien de was want hier is stroom en water. Dan rekenen we
het tij uit en weten dat we met aflopend tij vanuit Sluis Duffel moeten vertrekken om tijdig bij
het Zennegat te kunnen schutten naar het kanaal Leuve-Dijle.

Afbeelding

Dat is dan voor ons laat in de middag en we scheuren met een bloedstollende snelheid de Nete af
naar de kruising bij de "Koeiestaart" waar we een haakse draai moeten maken zonder op de zandbank te stranden.
Ik vaar een stuk door voorbij de grote palen en draai dan pas veilig op om volaan tegen de inmiddels
sterke ebstroom de laatste km te maken tot de sluis die al voor ons open staat. Hier zitten we op
de kruising van het kanaal met de Dijle die naar Mechelen doorloopt. We schutten samen met een
tanker want de sluis is van het type "buiksas" met van die bolle zijden waar we precies inpassen.
Snel zijn we boven ( 5 m) waar we meteen weer in de burocratie verzijld raken want "Alee meneer, die kwitans
is nie goe! Daor moeten we een nieuwe maken" waarna het ding resoluut ingenomen wordt. We krijgen een
nieuwe als we terugkomen van Leuven.

Mechelen

We leggen een paar hondert meter verder aan op de ligplaats van de VVBHV, de vereniging waar Dirk
zich sterk voor maakt. Mooie rustige plek en we blijven hier een weekje om Mechelen te bekijken.

Afbeelding

Op de fiets stropen we de omgeving af en het blijkt dat Belgie een goed fietsland is, met kanttekening,
dat wel. We worden vaak belaagd door de zogenaamde "wieler-terroristen" zoals men dat hier noemt.

Afbeelding

Fiets je samen rustig langs de dreven, begint plots iemand ver achter je te schreeuwen en te fluiten
dat je moet opsodemieteren en even later dendert daar een colonne van die terroristen niets ontziend
langs of over je heen als je pech hebt. Die lui koersen zich hier de ganse dag op hun scherpe zadeltjes
een impotentie en niets en niemand voor hun wielen is veilig. Opletten dus!


Tildonk

We beginnen dan aan het traject naar Leuven door een mooi kanaal met veel groen en een vijftal
"buiksassen" waar we vlot doorheen komen. De bruggen worden op afstand bediend en dat gaat vlot.
Eeven roepen en er wordt al gewipt. Voor en na iedere brug of sluis zijn ligplaatsen gemaakt, soms voor
één soms voor meer vaartuigen.

We stoppen op aanraden net boven sluis Tildonk waar het bereomde cafe Maritiem te vinden is.
Hier kun je in een historisch verantwoorde sfeer je Trappist drinken een een "hammetje " eten,
hun specialtiteit. Overigens is Tildonk ene bekende plaats vanwege het enorme kloostercomplex waar
menige zendling voor de Congo is klaargestoomd..
We hebben nog even voor het Pinksterweekend want we hebben ons namens de VVBHV ingeschreven voor een
mini-evenementje in Leuven.

Leuven

Daar komen we aan mooi op tijd aan en worden daar als VIP's ontvangen. Een week gratis liggen, stroom
en water etc, feestavond en veel bezoekers want ons bootje trekt overal aandacht. Ik heb dan ok mijn
infobord buiten staan anders blijf je de hele dag uitleggen..
Gezellige stad, heel veel te zien, veel cultuur en mijn neefje studeert hier en weet de weg.

Afbeelding

Wat kun je nog meer verlangen dus we zitten een avondje te bomen in Brouwerij Domus vanwaar ik weer
vrolijk slingerend naar boord trap. Er schijnen hier 30.000 studenten te zitten.. Lijkt wel wat op de
sfeer van Utrecht toen men nog in gebouwen in de stad gehuisvest was, voordat die "leerfabriek"
de UIthof werd gebouwd..
De haven ligt aan de rand ven het centrum en je loopt zo overal de belangrijke gebouwen langs.
Rond de haven veel vergane glorie.. oude brouwerijen en meelfabrieken die nu stuk voor stuk omgebouwd
worden tot appartementsgebouwen in de dure sector.

Afbeelding

Na een heerlijke tijd in de stadshaven, letterlijk onder de brouwlucht van de nieuwe brouwerij
van "Stella-Artois" vertrekken we weer om terug naar Mechelen te gaan. Inmiddels hebben we een
veeleisende gaste aan boord en dat betekent plannen hoe en waar vastmaken en wat kun je haar laten zien..
verder ben ik natuurlijk weer de butler, kok, gids en jeweetwel..
Weer terug in Mechelen zien we een mooie ligplek bij de Plaisancebruggen aan de Brusselse Poort.
Vandaar loop je zo de stad in en we vinden een goed restaurant waar ik tevreden een lammetje
bij zijn ribbetjes kan pakken.

Zenengat

We gaan we door en moeten nu weer door de Zennegatsluis het tijwater op naar sluis Duffel op de Nete.
Het tij valt weer in de namiddag en weer de problemen met de "kwitantie". Na veel gedoe slaakt
de man een wanhoopskreet en zegt dat ik de hele zaak maar mee moet nemen naar Viersel waar ze dat
ding gemaakt hebben. Mooi, weer een patient voor een inrichting ;-))
We pikken het opkomende tij en zijn voor etenstijd in Duffel waar de sluiswachter naar mijn kwintans vraagt..
Ik zeg hem dat ik door moet naar Viersel omdat daar het probleem ligt maar hij zegt dat hij dat zo oplost
en zowaar, een genie! en binnen 2 minuten heb ik een nieuwe kwitantie voor 1 euro 50.. en wat
fooi, maar hoe dan??? Na wat studie zie ik ineens hoe slim die vent de regeltjes heeft omzeild
om de zaak uit de printer te krijgen en dat moet ik onthouden! Subliem, dit is een prof...

Even later liggen we weer in Lier aan de lange gastensteiger. Van hier bellen we en taxi om de stad
te doen en smiddags weer terug. Mooie stad omsloten door het tijwater van de Grote- en Kleine Nete,
overzichtelijk en gezellig. Hier ook weer het probleem van de wieler-terroristen en vooral de
teken die de hond op zijn dageijkse wandelingen belagen.
Zelden zoveel teken gezien als deze reis... Iedere dag halen we minstens 20 teken van de hond terwijl
we toch echt op de brede paden blijven. Zou dat ook weer met het warmere klimaat te maken hebben dat
ze nu zo talrijk zijn? We hebben toch weer een behoorlijk wintertje gehad zou ik zo zeggen.
Dan hebben we nog de eikenprocessierups.. overal worden we gewaarschuwd middels grote borden
langs de weg. Daar moet je dus ook wegblijven...
Doe mij maar weer een Trappist.. en een taxi brengt onze gaste weer naar het station, rust aan boord.;-))

Herentaals

Na Lier vertrekken we richting Abertkanaal en steken door naar het kanaal Herentaals-Bocholt.

Afbeelding

We hebben een afspraak met Jan van Laer van de Johanna die meteen en ligplek voor ons regelt in het haventje van Geel.
Klein maar met een grote gezellige kantine.
Maar voor we daar afmeren en jullie raden het al.. moet er in nieuwe "kwitans" gemaakt worden op sluis
Herentaals en dat lukt weer eens niet. In wanhoop en met veel gescheld op die stomme computer stuurt hij
ons door en daar had ik al op gerekend. Straks boven sluis 1 kan ik weer op de enig geldige kwitatie
varen die als eerste ies gemaakt in Wijnechem.. lachen dus..
De sluizen op dit heel mooie kanaal zijn op een krappe Kempenaarmaat en we schutten vlot door.

Dessel

Na ons bezoek aan Geel nemen de de volgende 5 en gaan op de kruising bij Dessel liggen. Ruimte zat hier
en je kunt hier fietsen en wandelen rond de Zilvermeren. Prachtig vakantiedoel zou ik zo zeggen.
Naast sluis 4 op de kruizing is een reusachtige stalen toren gebouwd waar je met 217 treden erg hoog
een fantastisch uitzicht hebt over de wijde omgeving. Er is ook een tentoonstelling ingericht in een
ruimte aan de voet van de toren.

Afbeelding

We eten savonds aan boord van de bekende "pannenkoekenboot" die hier uitnodigend op de hoek ligt en het
ruikt zo lekker benedenwinds.. Dat wordt dus met spek en gember met een Westmalle erbij..
Overal water om je heen, baggergaten waar zilverzand werd of nog word gewonnen. In een van de gaten is
een jachthaven gerealiseerd, peperduur en voor de snelle jongens zag ik al.
In de buurt kun je boodschappen doen mits je een fiets hebt..

Afbeelding

Het leven in België is niet makkelijk, afzien zou ik haast zeggen! je moet af en toe even aanleggen aan een terrasje
en als je de weg kwijt bent volg je de kabouters maar..

Morgen vertrekken we hier naar Blauwe Kei, nog 3 sluizen en dan is het spare-rips eten geblazen
in een van de drie gelegenheden..
Daarna is het nog een vijftigtal km naar Lanklaar waar we onze opwachting maken voor het evenement
"Lanklaar voor lanker" zoals dat zo mooi heet. Dirk heeft er zjn handen aan vol hoorde ik al en ik
moet zo effe bellen want ik zou een bak mee moeten nemen vanaf sluis 2 hoorde ik..

tot zover een berichtje van onze "langzaamste" reis ooit..
Laatst gewijzigd door frank op di jul 28, 2009 12:44 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Bericht door KarelE »

prachtig Frank, dat is genieten van je verslag.

Goede vaart, Carel-Jan
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Wybe-M
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 04, 2007 9:15 pm
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Door Vlaanderen

Bericht door Wybe-M »

frank schreef: We worden vaak belaagd door de zogenaamde "wieler-terroristen" zoals men dat hier noemt.
Vreselijk ook hier achter de duinen.
Ik begrijp die gasten niet. En je hoort ze niet aankomen op die supersnelle fietsen. Levensgevaarlijk voor de niets-vermoedende wandelaar.
Als ze nu willen trainen voor dikke kuiten e.d. waarom fietsen ze dan op die superlichte fietsen? Een oude fiets met een fors gewicht (een doortrapper transportfiets bijv.) zou dan een veel geschikter trainingsmiddel zijn. Dar krijg je pas kuiten van!!
een afspraak met Jan van Laer van de Johanna die meteen en ligplek voor ons regelt in het haventje van Geel.
Dat jij zomaar durft te erkennen dat je in Geel gelegen hebt!
Info over ex-reddingboten / reddingmonumenten / ex-mrb Dorus Rijkers (1923) / Opa Dorus Rijkers : www.dorusrijkers.nl
Plaats reactie