A status heilig?

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

MdB
Berichten: 60
Lid geworden op: za dec 29, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: A status heilig?

Bericht door MdB »

Moderne zaken zijn ook toegestaan in de A categorie.
Zeker als het gaat om veiligheidszaken b.v. lantaarns - blauw bord - allerlei electronica etc etc.
Als het silhouet maar zodanig in redelijke staat is dat daarin de beeldbepalendheid nog herkenbaar is.

En voor de rest moeten we het allemaal niet zo zwaar nemen, ik zou zeggen gewoon aanvragen en in overleg met je Behoudsclub even langs de bot "lopen". (Niet fysiek kan ook met foto's, dan volgt er vrijwel altijd een goed advies).
till next time
MdeBoer
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: A status heilig?

Bericht door quichot »

MdB schreef:Moderne zaken zijn ook toegestaan in de A categorie.
Zeker als het gaat om veiligheidszaken b.v. lantaarns - blauw bord - allerlei electronica etc etc.
Dat is toch een beetje alsof je je er met frisse tegenzin bij moet neerleggen dat petroleumlampjes nou eenmaal niet meer mogen, maar dat is niet wat Dirk bedoelt met evolutiegeschiedenis, waarmee hij, volgens mij, de vinger precies op de zere plek legt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: A status heilig?

Bericht door wout.bij »

dus we gaan gewoon alles behouden, maaaar deden we dat ook al niet, zijn we daar een status voor nodig, nee dus, behoud zit dus gewoon in de genen.
gr,wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: A status heilig?

Bericht door quichot »

Dat zeker, Wout!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: A status heilig?

Bericht door wout.bij »

weet je, ik mag graag oude dingen restaureren naar de originele staat, maaaar soms koop je een object wat niet helemaal compleet is, dus wat doe je dan, restaureren word duurder dan het object ooit zal opbrengen, of je maakt iets wat weer een hele tijd meekan en toch klassiek is, ooit gedaan met een motor en eigenlijk geld dit voor alles en dus ook zeker voor boten.
Afbeelding
Afbeelding
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di mei 27, 2014 3:08 pm
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: A status heilig?

Bericht door hhalewijn »

Een leuke discussie die mij ook wel raakt. Ik kocht mijn slepertje Cecilia ruim 12 jaar geleden en viel ervoor omdat hij van buiten nog behoorlijk orgineel was. En er zat een mooi verhaal aan, zeker naarmate ik wat meer over de geschiedenis te weten kwam. De Caterpillar motor was echter van 1953 omdat de toenmalige eigenaar een betrouwbare motor nodig had waarmee hij zijn brood kon verdienen. Een latere eigenaar heeft ergens in de zestiger jaren de orginele stuurhut vervangen. Aanpassingen horen bij de tijd en de functie in die tijd.

Ik heb destijds ook de formulieren aangevraagd voor registratie in het register maar schrok van de enorme hoeveelheid invulwerk en de mogelijke beperkingen die een bepaalde status in de toekomst zou kunnen opleveren. Ik heb er voor gekozen om de buitenkant zo veel mogelijk in tact te laten. Geen zichtbare uitbreidingen meer bovendeks maar wel kleine functionele verbeteringen zoals het oude weggerotte dakje van de stuurhut vervangen door een dak van zonnepanelen en straks een orgineel stalen luik vervangen door houten deurtjes die van binnenuit geopend en gesloten kunnen worden.

Maar de grootste verandering is dat ik die Caterpillar er uit heb gehaald en vervang door een elektromotor. Je kunt je natuurlijk afvragen of dit karaktermoord is van een oude sleepboot en de orginaliteit ernstig aantast? Of is het een aanpassing die hoort bij de tijd? Alhoewel ik er niet meer beroepsmatig mee vaar. Wel ben ik van mening dat het bootje dan weer vele jaren vooruit kan. En daar is het toch om te doen? Dat hoeft van mij niet in een register. Belangrijker is dus dat je mensen laat zien wat je graag wilt dat er gebeuren moet. Ook voor jongere generaties. En gemakshalve reken ik mezelf daar dan ook maar onder. :)
Ik ben dus wel benieuwd naar jullie reactie op mijn moderne aanpassing van een authentiek schip.

Moeilijk moet je makkelijk maken
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: A status heilig?

Bericht door Boekel »

Ook ik heb in het begin gekeken mer een aantal 'experts' erbij of enig historisch verantwoord verbouwen bij mijn scheepje mogelijk zou zijn, dat zou wel kunnen maar het strookte niet met wat ik wilde met het bootje (varend woonschip, grote stuurhut, etc)

Lang niet iedereen zal het mooi vinden wat ik met het scheepje doe maar er varen nog een hoop originelere scheepjes als de mijne rond. Verder heb ik het bootje effectief van de sloop gered dus de romp blijft in ieder geval behouden voor de toekomst :)

Ik vind het prachtig om te zien dat sommige scheepjes mooier dan nieuw en zo origineel mogelijk worden gemaakt, en wellicht komt er nog wel eens een 'bijbootje' dat origineel is bij ;)

Verder is het ieders keuze, smaken verschillen, doelen verschillen, etc. Uiteraard is het erg fijn als bepaalde zeldzame scheepjes gered worden door enthousiaste individuen, verenigingen etc.
Ik zou het toejuichen als de een historische status (waar de grens..) gekoppeld wordt aan bijvoorbeeld belastingvoordelen zoals ook voor monumentale huizen geld.
MdB
Berichten: 60
Lid geworden op: za dec 29, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: A status heilig?

Bericht door MdB »

Goed zo mannen, in het nieuwe register waar men mee bezig is, kunnen deze beiden ook gewoon worden ingeboekt als historisch schip.
Pas als men beoordeelt wil worden (op authentiek uiterlijk of via Warde Stellend Kader) dan komen andere zaken aan de orde, maar anders kan alles erin wat aan de 3 basis criteria voldoet.
Tenminste zo'n plan is in bewerking, maar nog niet aangenomen.
till next time
MdeBoer
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: A status heilig?

Bericht door quichot »

Bemoedigende reactie's, de laatste 3 postings, want ik voelde me zo langzamerhand een roepende in de woestijn.
Dat nieuwe register naar Belgisch model is een goede stap richting erkenning van onze inspanningen. Misschien wel de belangrijkste, en ten onrechte vaak onderschatte eerste stap naar het bewaren van erfgoed is een casco van de sloop redden. Want eenmaal verschroot is het definitief weg, en valt er ook niks meer te discussiëren.
Toen ik erin stapte speelde behoud van erfgoed nog niet zo, en kocht je gewoon een afgedankt scheepje dat ergens wegkwijnde, omdat het economisch niet meer uitkon ermee te blijven varen. Dus bouwde je zo'n scheepje om tot bewoonbaar pleziervaartuig, en gaf je het daarmee een volwaardig tweede leven. Mijn schip van 1910 is inmiddels langer woon- recreatievaartuig dan dat het ooit vracht vervoerde. Zelfs mijn DAF van 1964 is inmiddels ouder dan 50 jaar. Dan moet je er niet weer krampachtig toneelluikjes met zeildoek op hoeven terugleggen, of je stuurhut weer moeten halveren tot een telefooncelletje, of er een namaak zelflosinstallatie die je nooit zult gaan gebruiken erop moeten zetten, om daar erkenning voor te krijgen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: A status heilig?

Bericht door walvis »

hoi

Ik ben het met Dirk eens.
Echter, het word je hier wel moeilijk gemaakt. Alle voordeeltjes die je van overheidswege had zijn ondertussen allemaal ingetrokken.
De overheid staat niet bepaald te trappelen om het varend erfgoed ergens in tegemoet te komen.

Als je iets wil restaureren en je moet bikken of schuren belt je buurman ondertussen de politie vanwege overlast.
De schepen boven de 20 mtr hebben al een CVO-verplichting en een AIS-verplichting, dus nog een kleine stap en de schepen onder de 20 mtr komen ook aan de beurt.
De meeste van ons zijn al op een bepaalde leeftijd, de financiën om iets te doen worden minder, en ook de lichamelijk conditie gaat een woordje meespreken
Er zijn weinig jongeren die nog interesse hebben om iets ouds op te bouwen, zeker omdat de mogelijkheden om iets te restaureren ook beperkt zijn wegens ruimte en de strenge regelgeving om dit soort werk uit te voeren.
Dus kortom, een register varend erfgoed is prima, maar waarom, er is van overheidswege geen enkele belangstelling voor het behoud van dit stukje historie en zonder die steun kom je eigenlijk nergens.

Ik vind dit een hele leuke discussie.
Ik ben benieuwd of iedereen een idee heeft wat er met zijn bezit gebeurd als ze ermee stoppen door wat voor omstandigheden dan ook?

Geert.
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: A status heilig?

Bericht door wout.bij »

ja dat idee heb ik wel geert, ik probeer hem te verkopen aan een iemand die er het zelfde voor voelt als ik, en anders blijft ie in mijn bezit.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: A status heilig?

Bericht door sailor wim »

walvis schreef:Ik vind dit een hele leuke discussie.
Ik ben benieuwd of iedereen een idee heeft wat er met zijn bezit gebeurd als ze ermee stoppen door wat voor omstandigheden dan ook?
Geert.
Hoi Geert,
Voor mij is het een feit dat de volgende generatie (dus mijn kids) het minder goed hebben als ik heb gehad in de laatste 30 jaar.
Terwijl zij wel in welvaart zijn opgegroeid.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: A status heilig?

Bericht door walvis »

sailor wim schreef:
walvis schreef:Ik vind dit een hele leuke discussie.
Ik ben benieuwd of iedereen een idee heeft wat er met zijn bezit gebeurd als ze ermee stoppen door wat voor omstandigheden dan ook?
Geert.
Hoi Geert,
Voor mij is het een feit dat de volgende generatie (dus mijn kids) het minder goed hebben als ik heb gehad in de laatste 30 jaar.
Terwijl zij wel in welvaart zijn opgegroeid.
Dus willem wat denk je dan wat er gaat gebeuren .
geert
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: A status heilig?

Bericht door sailor wim »

Hoi Geert,

Ik moest stoppen met typen en de pont varen voor een bezoeker.

Enfin mijn kinderen en ook sommige (babyboom) ouders hebben het minder goed als voor bv. 2008.
Iedereen weet dat je een dubbeltje maar een keer uit kan geven, als ik dan nadenk over het eigen risico en de medicijnen bijdrage dan kan dit zomaar €1000 uit je besteedbaar inkomen trekken bij ziekte van een of meer gezinsleden.
Verder staan er nu op boten te koop +70 slepers in de verkoop, dit zal ook door de vergrijzing en misschien de dalende pensioenen komen. Dus over de verarming van de middenmoot in NL hoef ik verder geen betoog te houden. En het is juist die groep waar nog (hand)vakmanschap te vinden is. Enfin ik overweeg om voor de tweede keer mijn verzekerde waarde bij EOC te laten zakken, dan is de klap bij weggeven of naar de oud ijzerboer niet zo pijnlijk. Of zoals Frank dat zegt de Hylke daar worden scheermesjes van gemaakt ik heb er mijn jaren plezier meegehad.
Kijk eens wat er bij de musea gebeurd is en nog gaande is ook trouwens de subsidie pot is leeg. En kan je je eigen broek niet meer ophouden dan heb je geen bestaansrecht meer in een verarmd museum land. Dus alle inspanningen van weleer die tellen niet meer. Wil ik nog niet eens benoemen wat erin Groningen aan de hand is en hoe dat daar verder moet als de inkomsten van moedertje staat door verminderende aardgas baten nog verder zullen dalen.

http://www.botenbank.nl/nl/ex-beroeps/w ... kmcGFnZT0y een voorbeeld de prijs ex btw. een van vele. Zo is de sleper Spes ook te koop en natuurlijk origineel en een Industrie motor met liefde behandeld maar wie kan dit nog opbrengen? Je kan er ook een huis voor kopen hoor en daar krijg je nog een hypotheek op tenminste als je mazzel hebt en 25% van de aanschafprijs meeneemt.

Kortom; hoge vraagprijzen, minder geld onder de mensen , en een veranderde interesse van de volgende generatie.
Zal zijn weerslag hebben op het varend erfgoed.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: A status heilig?

Bericht door walvis »

Hoi Willem
Dat bedoel ik ook te zeggen.
Ik ben niet depressief of zo maar naar aan leiding van mijn gezondheid in het begin van dit jaar ben ik na gaan denken
Ik ben begin 84 door MdB gek gemaakt ten opzichte van de walvis hij heeft de KNOB in geschakeld de voorloper van de FONV.
IK heb toen met ziel en zaligheid de walvis opgeknapt zo als hij nu is.
Nu zeg ik voor wat ,voor mij zelf, want de nageslacht zegt geen geld /geen zin/teveel werk.
Ik hoop in de toekomst dat er iemand is die het wil voort zetten maar ik denk dat dat ijdele hoop is.
Maar ik ben benieuwd wat de anderen voor antwoord hebben op mijn vraag
geert
Plaats reactie