Rijnpatent

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Rijnpatent

Bericht door Gerard »

Mijn schip heeft ooit een Rijnpatent gekregen omdat het (beroepshalve) regelmatig ver de Duitse Rijn op (en natuurlijk ook weer af) voer. Maar waar haal ik dat vandaan? Kan ik ergens een duplicaat of zo krijgen en wie weet waar/hoe?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Rijnpatent

Bericht door wrotter »

sorry maar een schip kan nooit een rijn patent krijgen alleen de schipper .
maar het schip kan wel een rijn attest hebben gehad ,en dan moet je bij de scheepvaart inspectie een aanvraag doen ,maar je schip moet dan wel aan de binnenschepen wet voldoen ,of het binnen schepen besluit ,en dus als hij groter is dan 20 meter ook nog moet de schipper tenminste een spitsen patent hebben of met een bevoegde persoon varen met patent tot de plaats waar men wil varen
verder kan men een klein beetje vinden in het r.p.r .
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Rijnpatent

Bericht door quichot »

Klopt helaas. En als schipper van een schip groter dan 20 mtr kan ik ook geen sportpatent krijgen. Dat zou nog wel te doen zijn. Maar wil ik met de Jonge Willem naar boven, dan moet ik als stagiair drie jaar de Rijn op en af. Daarom begin ik er niet meer aan. In een volgend leven misschien. Mocht ik ooit een rondje Rijn/Moesel/Frankrijk willen maken huur ik wel een schipper met patent in. Schijn 2 a 300 euro per dag te kosten.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Rijnpatent

Bericht door Marie Christina »

Mijn hemel!
Dan moet je wel erg graag de Rijn op willen.
Dan zijn er nog genoeg andere watertjes in Europa (NL) waar het leuk varen is.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Rijnpatent

Bericht door frank »

quichot schreef:Klopt helaas. En als schipper van een schip groter dan 20 mtr kan ik ook geen sportpatent krijgen. Dat zou nog wel te doen zijn.
Zeker, er zijn mogelijkheden om een tocht naar Duitse bestemmingen te maken met jouw schip.
Als voorbeeld zou ik zeggen, vaar eens over Delfzijl en de kanalen naar Berlijn en terug via de Rijn naar huis.
Dat kan, je hebt alleen een CVO nodig voor boven de twintig meter en een Sportpatent. Simpel.
Alles bij elkaar gerekend is het wel goedkoper om een busreis met luxe hotel te boeken want CVO plus Sportpatent gaat flink in de papieren lopen.

Sportpatent tot Koblenz is praktisch omdat je dan terug van Berlijn via Wezel (sluis Friedrichsfeld) of vanuit Frankrijk via de Moezel naar huis komt.
Rheinsportpatent is voor niet beroepsmatige vaart met een maximale lengte van 25 meter dus daar val jij binnen, geen probleem.
Kosten bedragen iets van € 1900,- en je vaart vier keer drie dagen Nijmegen Koblenz en terug onder leiding van twee bevoegde STC docenten . Daarna examen in Rotterdam voor de commissie en je hebt je papiertje. Nog even langs de dokter en je hebt je vaarbevoegdheid.

zie een voorbeeld op: http://motioneering.nl/rijn/
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Rijnpatent

Bericht door wrotter »

tja je moet eerstens een reizen boekje hebben in het verleden ook nog minimaal 10 reizen berg en daalvaart hebben plus je groot vaarbewijs of binnenvaart diploma .
dat natuurlijk korter dan 20 meter .
ook voor grotere schepen al vaar je er recreatief mee gelden de regels voor grote schepen .
verlichte regels gelden er voor rijn kruisend verkeer mits je beneden spijk blijft maar ook daar moet je een ontheffing van de inspectie hebben .
en geloof me ze kunnen knap lastig zijn in Duitsland (Hollandertje pesten)
eens dacht een colega van mij die een reis met passagiers had aangenomen naar Dusseldorp dat hij daar wel heen kon hij had immers het groot vaarbewijs tja effe mislukt die mooie grijze boot langszij en de spijker er maar onder dik pv aan de kont en eerst voor een bevoegd persoon zorgen ,dus weg de winst wand je moet ook weer terug das mistens 2 keer een loods en die kosten wat .

al met al voor een of 2 keertjes vrijwel geen haalbare kaart .
te daal van af Koblenz gaat ook niet ook op de moezel geld het rijn patent .
ook kan je veel vinden op de side van.. ELWIS,, Duitsland of Nederland
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Rijnpatent

Bericht door quichot »

frank schreef: Rheinsportpatent is voor niet beroepsmatige vaart met een maximale lengte van 25 meter dus daar val jij binnen, geen probleem.
O, dat is nieuw voor mij. Ik heb jaren geleden het Verkehrsambt Düsseldorf gebeld, en die hebben me dat zo verteld. Maar toen bestond de categorie sport 25 tot 40 meter nog niet (groot vaarbewijs light, zeg maar). Wellicht hebben ze sinds de invoering daarvan ook het sportpatent opgetrokken tot 25 meter.
Dank voor de info.
Laatst gewijzigd door quichot op ma jan 29, 2018 2:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Rijnpatent

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef:Mijn hemel!
Dan moet je wel erg graag de Rijn op willen.
Dan zijn er nog genoeg andere watertjes in Europa (NL) waar het leuk varen is.
Dat wil ik ook niet per se, maar ik zou dan een prachtig rondje Maas/Moezel/Rhein kunnen maken. Officiële loodsen zijn duur, maar een schipper met patent mag ook, en voor sommigen van hen is dat een leuke bijverdienste, zo'n dagje met een Hollander meevaren.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Rijnpatent

Bericht door Gerard »

frank schreef: zo jan 28, 2018 1:06 pm
quichot schreef:Klopt helaas. En als schipper van een schip groter dan 20 mtr kan ik ook geen sportpatent krijgen. Dat zou nog wel te doen zijn.
Zeker, er zijn mogelijkheden om een tocht naar Duitse bestemmingen te maken met jouw schip.
Als voorbeeld zou ik zeggen, vaar eens over Delfzijl en de kanalen naar Berlijn en terug via de Rijn naar huis.
In het kader van "Muurbrekers" ben ik een aantal jaren geleden, samen met een motortjalk, langszij een poedertanker de Duitse Rijn mee opgenomen tot de eerste sluis waar ik af kon, de kanalen op en toen naar Berlijn gevaren. Op de terugweg heb ik het gewoon gewaagd om van die sluis weer de Rijn af te varen. Vanwege de flinke stroom was ik zo weer op veilig Nederlands gebied :-) Later hoorde ik dat men alleen stroomopwaarts varende schepen controleert.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie