Dure (goedkope) jachthaven

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Tontoos
Berichten: 17
Lid geworden op: vr feb 22, 2019 10:19 am
Locatie: Winschoten

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Tontoos »

Als ik de prijzen zo zie kom dan eens langs in het Groningse land b.v. naar de jachthaven van Oude Pekela.
Op dit moment zijn ze bezig om de bruggen te renoveren en kun je voorlopig niet verder dan de jachthaven van WSV Oude Pekela. (de beheerders van de jachthaven)
De faciliteiten zijn bij ons uitstekend, walstroom, toilet, douche en je kunt je afval kwijt voor € 10 p/n tot 10 m. een goede Chinees in de jachthaven en Jumbo en Aldi op fiets afstand.
Heb een hekel aan geraniums dus zit ik liever aan een roer.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Gerard »

Tontoos schreef: ma okt 04, 2021 9:52 am De faciliteiten zijn bij ons uitstekend, walstroom, toilet, douche en je kunt je afval kwijt voor € 10 p/n tot 10 m.
Kijk, dat ziet er al aantrekkelijker uit. Ik begrijp het natuurlijk wel, want hoe hoger een passantenprijs hoe lager de kosten voor (de leden van) een vereniging. Daarom zou het volgens mij beter zijn wanneer de tarieven voor plezier- c.q. recreatiehavens door de gemeente of door de middenstand bepaald zouden worden. Immers, die zouden de voordelen die passanten bieden, mee laten wegen. Diverse gemeenten hanteren bijv. ook geen of zeer lage parkeertarieven om consumenten te lokken. In de Galathese haven mocht je bijv. gratis liggen (met walstroom) omdat de meeste mensen in het restaurant vlakbij wel wat gingen drinken of eten.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Handige Harrie »

Tontoos schreef: ma okt 04, 2021 9:52 am Als ik de prijzen zo zie kom dan eens langs in het Groningse land b.v. naar de jachthaven van Oude Pekela.
Op dit moment zijn ze bezig om de bruggen te renoveren en kun je voorlopig niet verder dan de jachthaven van WSV Oude Pekela. (de beheerders van de jachthaven)
De faciliteiten zijn bij ons uitstekend, walstroom, toilet, douche en je kunt je afval kwijt voor € 10 p/n tot 10 m. een goede Chinees in de jachthaven en Jumbo en Aldi op fiets afstand.
Maar is er ook een trekker parkeerplaats? En heeft de Chinees ook neon reclame?
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Gerard »

Handige Harrie schreef: ma okt 04, 2021 9:02 pm
Tontoos schreef: ma okt 04, 2021 9:52 am Als ik de prijzen zo zie kom dan eens langs in het Groningse land b.v. naar de jachthaven van Oude Pekela.
Op dit moment zijn ze bezig om de bruggen te renoveren en kun je voorlopig niet verder dan de jachthaven van WSV Oude Pekela. (de beheerders van de jachthaven)
De faciliteiten zijn bij ons uitstekend, walstroom, toilet, douche en je kunt je afval kwijt voor € 10 p/n tot 10 m. een goede Chinees in de jachthaven en Jumbo en Aldi op fiets afstand.
Maar is er ook een trekker parkeerplaats? En heeft de Chinees ook neon reclame?
Flauw.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Tontoos
Berichten: 17
Lid geworden op: vr feb 22, 2019 10:19 am
Locatie: Winschoten

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Tontoos »

Hi hi, zo handig als Harrie zich noemt is hij blijkbaar niet.
Heb een hekel aan geraniums dus zit ik liever aan een roer.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Marie Christina »

Zal wel aan mij liggen, maar snappumnie :|
(En betwijfel of ik hem leuk vind als ik hem wel snap.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Handige Harrie »

Marie Christina schreef: di okt 05, 2021 1:46 pm Zal wel aan mij liggen, maar snappumnie :|
(En betwijfel of ik hem leuk vind als ik hem wel snap.)
https://www.youtube.com/watch?v=AeizF6DFk9s
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Marie Christina »

Hm.
Mja.
Oké.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door quichot »

Gerard schreef: ma okt 04, 2021 8:37 pm Daarom zou het volgens mij beter zijn wanneer de tarieven voor plezier- c.q. recreatiehavens door de gemeente of door de middenstand bepaald zouden worden.
Nu gooi je alle jachthavens op één hoop, maar zo werkt dat niet altijd. Ik lig voor minder dan 1/3 van het Amsterdamse binnenhaventarief (waar je niks voor terugkrijgt en maar moet zien of je plekkie nog vrij is na een reisje) bij een verenigingshaven met alle denkbare voorzieningen, en een eigen, vaste ligplaats. Bewoning zomer en winter toegestaan. In onze haven worden alle kosten door leden en passanten opgebracht, en worden alle onderhoudsklussen door de leden zelf aangepakt. Winstoogmerk is er niet. Als er een batig saldo is blijft dat in wezen eigendom van de leden, die dat stilzwijgend in de verenigingskas storten. Zo sparen we voor groot onderhoud, zoals nieuwe steigers e.d.
Op enigerlei bemoeienis van de gemeente of de middenstand zitten we dus bepaald niet te wachten!

Galathee, daar lag ik vroeger vaak op doorreis. Het was een beetje een rommeltje. Maar de laatste keer waren die hippie-achtige schepen ineens weg en stond er een invaartverbod. Heb een nachtje aan de buitenremming gelegen, zo half in de havenmonding. Nooit een stuiver betaald daar.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Waterman »

Op enigerlei bemoeienis van de gemeente of de middenstand zitten we dus bepaald niet te wachten!
De middenstand is m.i. sowieso niet de aangewezen instantie die over de jachthavens zouden moeten gaan ,want de belangen onderling kunnen veel te groot zijn.
En als de gemeente de gelden voor de jachthavens gaat bepalen ,wordt dat enkel gebruikt ter aanvulling van de pot van algemene middelen.
En de rest is voor hun dan toch 'lou loene'.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Gerard »

quichot schreef: di okt 12, 2021 10:54 am
Gerard schreef: ma okt 04, 2021 8:37 pm Daarom zou het volgens mij beter zijn wanneer de tarieven voor plezier- c.q. recreatiehavens door de gemeente of door de middenstand bepaald zouden worden.
Nu gooi je alle jachthavens op één hoop,
Ja, dat deed ik inderdaad. Ik heb zelf erg weinig ervaring in jachthavens omdat ik daar zelden kom, maar de keren, dat ik er (noodgedwongen) kwam schrok ik altijd van de prijzen.
maar zo werkt dat niet altijd. Ik lig voor minder dan 1/3 van het Amsterdamse binnenhaventarief (waar je niks voor terugkrijgt en maar moet zien of je plekkie nog vrij is na een reisje) bij een verenigingshaven met alle denkbare voorzieningen, en een eigen, vaste ligplaats. Bewoning zomer en winter toegestaan. In onze haven worden alle kosten door leden en passanten opgebracht, en worden alle onderhoudsklussen door de leden zelf aangepakt.
Dat laatste scheelt natuurlijk veel
Winstoogmerk is er niet. Als er een batig saldo is blijft dat in wezen eigendom van de leden, die dat stilzwijgend in de verenigingskas storten. Zo sparen we voor groot onderhoud, zoals nieuwe steigers e.d.
Op enigerlei bemoeienis van de gemeente of de middenstand zitten we dus bepaald niet te wachten!
Kijk, dat is het voordeel van zo'n forum als dit. Er worden zaken van verschillende kanten belicht. "Bemoeienis" is natuurlijk iets anders dan kosten omlaag krijgen. In Dordrecht wordt de haven waar ik lig, gezien als aantrekkelijk voor bewoners (waardoor hogere koop- en huurprijzen voor de apartementen en historische woningen rond de haven) en een toeristentrekpleister wat uiteraard 'goodwil' en bekendheid voor de stad en daardoor inkomsten voor de middenstand oplevert. De kosten voor onderhoud worden uit de gemeentelijke kas betaald. Dat maakt het mogelijk om hier goedkoop (minder dan 2 weken gratis en ongeveer 0,40 euro per meter per week c.q. 0,06 euro per meter per dag) te liggen met water en electravoorziening. Waar lig je goedkoper? ;)
Galathee, daar lag ik vroeger vaak op doorreis. Het was een beetje een rommeltje. Maar de laatste keer waren die hippie-achtige schepen ineens weg en stond er een invaartverbod. Heb een nachtje aan de buitenremming gelegen, zo half in de havenmonding. Nooit een stuiver betaald daar.
Inmiddels is er nogal wat veranderd. Nog maar een paar jaar geleden kon je daar prima liggen en was de electra gratis (in beheer bij de toenmalige horeca-eigenaar die dat motiveerde door te stellen dat opvarenden over het algemeen bij hem wat kwamen gebruiken). Er is sinds kort en Indisch eetcafe "Nusa". Ik heb er zojuist een mailtje aan gewaagd en om info over de huidige stand van zaken gevraagd. Wanneer ik daarop een reactie heb ontvangen, laat ik het hier weten.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door quichot »

Gerard schreef: di okt 12, 2021 4:08 pm In Dordrecht wordt de haven waar ik lig, gezien als aantrekkelijk voor bewoners (waardoor hogere koop- en huurprijzen voor de apartementen en historische woningen rond de haven) en een toeristentrekpleister wat uiteraard 'goodwil' en bekendheid voor de stad en daardoor inkomsten voor de middenstand oplevert.
Ik lig er zelf geregeld op doorreis, aan de charterkant.
Ja, je ziet er wel eens wat toeristen de Pieter Boele fotograferen, maar om nou te zeggen dat er drommen toeristen speciaal naar Dordt komen voor de Wolwevershaven, om na een wandelingetje aldaar en masse naar de plaatselijke middenstand te hollen, dat is me nooit zo opgevallen. :wink:
Dus dat de bestedingen van die specifieke groep toeristen ook maar voor een fractie de onderhoudskosten van jullie voorzieningen dekken lijkt mij op z'n zachtst gezegd een slag in de lucht.
En met hoeveel procent de huizenprijzen stijgen, specifiek herleidbaar tot het varend erfgoed voor de deur, is al evenmin meetbaar, nog los van het feit dat die extra baten (op dat beetje meer OG-belasting na) niet naar de gemeentekas vloeien.

Maar goed, als ik ergens zo goed als gratis kon liggen dan piepte ik ook niet hoor! Gelijk heb je, een sympathiek gebaar van de gemeente, maar kostendekkend, no way! Die kosten worden gewoon door de gemeenschap opgebracht. Helaas krijgen we de gemeente Nieuwe Meren niet zo gek! :lol:

Ik dacht trouwens dat de haven sinds een paar jaar valt onder Rotterdam, maar dit terzijde.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Gerard »

quichot schreef: wo okt 13, 2021 10:05 am
Gerard schreef: di okt 12, 2021 4:08 pm In Dordrecht wordt de haven waar ik lig, gezien als aantrekkelijk voor bewoners (waardoor hogere koop- en huurprijzen voor de apartementen en historische woningen rond de haven) en een toeristentrekpleister wat uiteraard 'goodwil' en bekendheid voor de stad en daardoor inkomsten voor de middenstand oplevert.
Ik lig er zelf geregeld op doorreis, aan de charterkant.
Dan weet jij ook hoe goedkoop het is. ;)
Ja, je ziet er wel eens wat toeristen de Pieter Boele fotograferen, maar om nou te zeggen dat er drommen toeristen speciaal naar Dordt komen voor de Wolwevershaven, om na een wandelingetje aldaar en masse naar de plaatselijke middenstand te hollen, dat is me nooit zo opgevallen. :wink:
Op mooie dagen lopen er toch honderden dagjesmensen rond de Wolwevershaven die echt niet alleen de Pieter Boele fotograferen maar allerlei historische schepen. Natuurlijk komen die mensen niet speciaal voor de Wolwevershaven maar die haven maakt wel indruk op ze en natuurlijk lopen ze daarna niet allemaal tegelijk naar de middenstand. Maar de Wolwevershaven promoot, samen met andere dingen, wel de stad en de mensen die komen strijken toch op terrassen en in de horeca neer en winkelen daartussendoor.
Dus dat de bestedingen van die specifieke groep toeristen ook maar voor een fractie de onderhoudskosten van jullie voorzieningen dekken lijkt mij op z'n zachtst gezegd een slag in de lucht.
Nou de onderhoudskosten voor de haven zijn er met of zonder schepen. Er zijn geen steigers of boxen en dat scheelt al veel.
En met hoeveel procent de huizenprijzen stijgen, specifiek herleidbaar tot het varend erfgoed voor de deur, is al evenmin meetbaar,
Ik ben eens op een lezing voor de gemeente 's-Hertogenbosch geweest waar aanbevolen werd om eerst voor een historische haven te zorgen met wat schepen en daarna huizen daar rondom te bouwen omdat elders gebleken was, dat dat de verkoopbaarheid en -prijzen aantrok.
Ik dacht trouwens dat de haven sinds een paar jaar valt onder Rotterdam, maar dit terzijde.
Nee, dat geldt alleen voor de zeehavens maar niet voor de stadshavens.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door quichot »

Gerard schreef: wo okt 13, 2021 1:17 pmNee, dat geldt alleen voor de zeehavens maar niet voor de stadshavens.
Goed dat ik het weet! Ik was al verbaasd dat het havenkantoortje gesloten was en dat niemand om geld kwam.
Maar ik werd op het verkeerde been gezet door een schipper die mij vroeg of ik wel toestemming had aangevraagd bij de Rotterdamse havendienst om daar te mogen liggen. Nee, dat had ik niet, ik was daar, zoals altijd, gewoon maar gaan liggen, naar het aloude credo: als het niet mag dan hoor ik het wel.
Maar goed, hij beweerde dat te hebben geregeld via de website van Rotterdam Port Authority.
Enfin, ik heb het maar zo gelaten, en ben inderdaad mijn geld gaan uitgeven bij de lokale horeca. Stadscafé is leuk, en een prima italiaan in de Voorstraat.

Prachtig liggen daar, en die getijden hebben wel iets. En ik weet nu dus ook bij welke schipper ik kan aankloppen voor een bakkie! :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Dure (goedkope) jachthaven

Bericht door Evert »

Wij krijgen ook voor de Wolwevershaven en de Riedijkshaven gewoon een factuurtje van Rotterdam. Ook die horen er bij. Waarschijnlijk ben je met je plezierschip de dans gewoon ontsprongen.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Plaats reactie