gas testen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: gas testen

Bericht door Klaver vier »

Dat is de goeie meter om gas te testen ,met een manometer is niet nauwkeurig genoeg
Gr René
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: gas testen

Bericht door quichot »

Mij bereikte via het andere forum onderstaand bericht van een bezorgde meelezer met het verzoek dit te melden.
Nou ja, daar ben ik dan weer niet te beroerd voor. Let wel, inhoud en aard van de mededeling zijn dus niet van mijzelf.


Verzonden: Gisteren 22:44
Van: Noordvaarder
Naar: quichot

Hallo "Quichot, zou jij op Scheepspreat in het draadje "gas testen" de mensen willen waarschuwen,dat de meters die zij daar via links op dat forum zetten,geen toestellen zijn met BAR, maar met PSI?
5 PSI is maar 0,34 bar.
Dat lijkt genoeg voor gas,omdat de gasdruk ook maar 30millibar is,maar de testdruk moet hoger zijn.
Het toestel via de link van Alibaba, komt niet verder dan 2 PSI,en dat is maar 0,14 bar.
De gasleidingen moeten bij een testdruk 1 BAR kunnen weerstaan.
Dat halen deze toestellen bij lange na niet.

Ik kan daar niet reageren, heb daar (nog) geen account.
Ik kan daar wel meelezen.
Hopelijk wil jij dat even voor mij doen als ongelovige en sociaaldemocraat. :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: gas testen

Bericht door frank »

Ach.. ik ben ook bezorgd. Vandaar dat ik zelf maar besloot om mijn leidingen te testen.

Dat ga ik nu dus doen met die meter die ik al eerder aangaf, en die in 11 verschillende standen kan worden geschakeld.
Ik heb hem op Mbar gezet en ik kan bij deze meter tot 344 Mbar komen. Andere meters kunnen meer of minder, wat je maar wilt.

Voor een niet CVO plichtige boot als de mijne vind ik het voldoende om de gebruiksdruk van de toestellen die op 50 mbar staat te controleren.
Dan laat ik de meter gedurende een bepaalde periode kijken of de druk in het leidingnet constant blijft en Thats it.
Meer hoef ik niet te weten.

Mocht je de werking van het afblaasventiel in je regelaar willen testen, dat is trouwens een optie die alleen in de beroepsmatige regelaars voorkomt hebben ze me verteld, dan moet je ergens extra druk op je systeem zetten met een pompje of zo. Maar dat is voor ons in dit geval niet van belang.

Dus, don'nt worry, be happy, leiding dicht, koffie pruttelt en geniet van je vrijheid.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: gas testen

Bericht door frank »

En we kunnen weer 'aan het gas' zoals dat heet.

Gewapend met die meter ben ik gaan testen nadat ik een passende slang had gevonden die op de meter lekvrij aansloot.
Dan het systeem onder druk, alle afsluiters dicht en meten, en... ik zie de druk met tienden van milibar teruglopen tot de leiding leeg is. Sh&$t..!
Weer een bak dunne sop gemaakt en alles met een kwast ingesopt en kijken en wachten en kijken en..
Toen vond ik in het buitencircuit het lek. Mooie tros belletjes en daar bubbelde wat gas uit, minimaal maar toch.

Was de wartel van een doorvoerkoppeling en die was zo een slagje aangedraaid. Daarmee stopte het lek. Omdat 90% van het leidingnet buiten loopt is de installatie op zich al behoorlijk veilig. Binnen zit een kraan, stukje leiding en korte slang naar het gasfornuis. Dat stukje slang vervang ik om de paar jaar en is altijd als nieuw. Alles weer afgesopt en niets gevonden.

Dan de grote test, meter aangesloten, druk op het systeem, buitenkraan dicht en wachten. De druk bleef keurig staan, sterker nog, ik had de kachel aan en door de warmte liep de druk in dat stukje leiding nog een tiende van een milibar op. Wat een preciese meter!
Omdat ik de gasvlam wat klein vond en de dertig mb te laag heb ik de regelaar wat opgeschroefd naar 35 mb dan heb ik de koffie eerder klaar :D
Dus, met een kleine investering ben ik nu weer veilig en ik kan nu zelf twee keer per jaar even de druktest doen. Dat vind ik persoonlijk beter dan iedere drie jaar een vent te laten komen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: gas testen

Bericht door quichot »

Mooi resultaat!
Als minister Kamp z'n zin krijgt zijn schippers in 2035 nog de enigen die op gas koken!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: gas testen

Bericht door frank »

quichot schreef:Mooi resultaat!
Als minister Kamp z'n zin krijgt zijn schippers in 2035 nog de enigen die op gas koken!
Als die idiote plannen doorgaan moeten we straks ipv een keerkoppeling een grote electromotor inbouwen en heeeeel veel accus.
En vanaf 2050 mogen we geen CO2 meer uitstoten. Dat betekent dus dat we geen flesje bier meer mogen openmaken want koolzuurgas, zelfs ademhalen is dan verboten! en alleen overdag als de zon schijnt hebben we thuis stroom :twisted:
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: gas testen

Bericht door quichot »

2050 straks? Dat duurt nog wel even hoor! :wink:
Tegen die tijd is die technologie zoveel verder dat we 's nachts ook wel een lampje aan kunnen houden.
En ik heb op zich ook niks tegen elektrisch varen, alleen is dat voor ons soort schepen nu nog onhaalbaar. Als dat qua kosten ooit vergelijkbaar wordt met een verbrandingsmotor plus koppeling en tanks, en er ook een oplossing is bedacht voor energie-opslag zonder accu's, zou ik wel willen overstappen.
Maar van m'n biertje blijven ze af! :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie