welke schakelaar bestellen?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

welke schakelaar bestellen?

Bericht door Baschinist »

Even een brutale elektra vraag ( het is namelijk niet voor een bootje, enkel voor een apparaat wat waarschijnlijk veel voor bootjes gebruikt gaat worden 8-) )

In een stukje nostalgie uit begin jaren 70 heb ik 1 schakelaar welke niet meer werkt. Deze wil ik graag vervangen door een nieuwe maar ik kom er door de grote variatie op het www niet uit welke ik moet bestellen.
Het gaat om een rode drukknop met verlichting.
deze wordt in werking gezet zodra deze 1 x ingedrukt wordt, uitschakelen gebeurd door de noodstop of de groene knop te bedienen.
Wie weet hoe dit soort schakelaars heten in elektraland en welke ik moet bestellen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: welke schakelaar bestellen?

Bericht door ErikH »

Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: welke schakelaar bestellen?

Bericht door Navigo »

HH,

Zo te zien is het een combinatie van terugverende drukknop met een relais erachter?
Peuter eens een nummering eraf denk dat er dan wel een type nummer te voorschijn komt.
Maakt het zoeken weer wat gemakkelijker.

Waarschijnlijk overbodig maar welk deel is stuk, of krijgt geen voeding? Al gemeten?

Een losse terugverende drukschakelaar met een los relais erachter zou ook werken, mits deze dan is voorzien van een overneem contact.
Die moet op je werk toch wel te vinden zijn. Misschien dat de vrije ruimte je hiervan tegenhoudt?

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: welke schakelaar bestellen?

Bericht door Baschinist »

De schakelaar zelf is stuk. daar zit een klein veertje in wat is gebroken en maakt af en toe wel/niet contact.

Zat zelf bij deze knoppen te kijken:
https://www.elektrobode.nl/products/sch ... ncQAvD_BwE

Maar het aanbod is dusdanig groot met onderliggende kleine verschillen dat ik het nu ff niet meer weet. ik weet nu niet of ik dezelfde schakeling kan maken met deze knop/relais. Het is ook niet mijn vakgebied so to speak :mrgreen:
Met alleen een losse knop ben ik er ook, alleen acht ik de kans nogal klein dat ik wat vind wat op dit relais gaat passen eigenlijk.

En helaas.....dit soort knoppen komen het op het werk ook nauwelijks meer voor. Het moet allemaal klein en fancy zijn tegenwoordig.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: welke schakelaar bestellen?

Bericht door Twei Woiven »

Ik zou gaan voor een los relais met overneem contact en een gewone universele drukknop.
Ik heb onderlaatst nog een dergelijke schakeling gemaakt met een nulspanningsbeveiliging.

Het is mijn professie wel namelijk... :mrgreen:
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: welke schakelaar bestellen?

Bericht door Waterman »

Baschinist schreef: di jan 21, 2020 10:09 am En helaas.....dit soort knoppen komen het op het werk ook nauwelijks meer voor.
Is dit het wat je zoekt?
https://www.se.com/nl/nl/work/campaign/noodstop.jsp
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: welke schakelaar bestellen?

Bericht door Baschinist »

bedankt voor de reacties!

Wat ik moet hebben weet ik nog steeds niet precies. Ben er inmiddels wel achter dat het 120V systeem is wat 380V schakeld.
Van wat ik daarvan tegenkwam op goegel viel qua prijzen mijn bek van open eerlijk gezegd.

Zal van de week eens langsgaan bij iemand die er verstand heeft. Dacht dit vraagstuk "simpel" op te lossen met een nieuw knoppie maar het ligt iets genuanceerder vrees ik.
WADnWIND

Re: welke schakelaar bestellen?

Bericht door WADnWIND »

Vermoedelijk is het een machine schakelaar met nulspannings-spoel. beslist geen relais.
De truc is dat zolang er spanning aanwezig is kan je de knop indrukken en wordt het contact vastgehouden door een elektromagneet.
Op het moment dat de spanning wegvalt, laat de nulspannings spoel het contact vrij en de machine kan niet meer vanzelf opstarten.
Dit is/was verplicht volgens een NEN norm (Iets met machine richtlijnen) voor motoren groter dan 500 watt.

De exacte normen en getallen heb ik niet meer paraat

Door opzettelijk de spanning op de spoel te onderbreken, stopt de machine.

Dit is niet meer zo compact als op de foto meer te koop.
WADnWIND

Re: welke schakelaar bestellen?

Bericht door WADnWIND »

Ik denk dat het tegenwoordig Cesco Italy is. maar ik zou geen moeite doen, 1 op 1 bestaat niet meer.
Ook zou ik beslist niet uit nostalgische overwegingen iets met oude schakelaars of rommel doen. Het g=gaat hier om een stukje veiligheid.
Stel dat je, door geheel andere oorzaak, brand krijgt en de verzekering krijgt er lucht van dat je iets nostalgisch geknutseld hebt?
Oud schakel materiaal kan scheurtjes bevatten in de thermoharder, waar vocht en stof zich in verzameld. Die scheurtje geleiden 230 of 400 volt, werknemer krijgt schok? Arbodienst over de vloer, wordt je niet vrolijk van.
Gezien het gietijzeren kastje en de roest is het al helemaal niet vochtvrij.

Elektrisch Handgereedschap en losneembare elektrische machines moeten Periodiek getest worden (Draaibank met stekker)

Gewoon lekker zoeken bij de Technische unie o.i.d. naar de huidige stand der techniek
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: welke schakelaar bestellen?

Bericht door Baschinist »

Gisteren even langs geweest bij iemand met meer verstand van zaken....

Het was dus een gevalletje moeilijker denken dan noodzakelijk in combinatie met niet goed uit mijn doppen kijken.
Had achterop de schakelaar overal 120V gemeten. Voor het lampje had ik een lampje aan de zijkant gepakt omdat daar het kapje wat makkelijker af ging....ook 120V en dus was ik ervan uitgegaan dat het hele gebeuren 120V was. Assumptions are the mother of all fuck-ups.....
Het trafotje onder de schakelaar zet de 120V om in 24V voor het lampje in de schakelaar.

Komt nu dus een knop in met 120V led lampje en dan heb je keuze uit duizenden modellen die overal gewoon op de plank liggen.

Arbo diensten ben ik overigens niet zo bang voor, het is voor de hobby thuis in de schuur.
WADnWIND

Re: welke schakelaar bestellen?

Bericht door WADnWIND »

Mooi dat het simpeler is.
Opgelost
Plaats reactie