2v accu`s

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: 2v accu`s

Bericht door Gerard »

berghout-2 schreef: vr apr 09, 2021 1:06 pm Wat betreft de moderne acculaders, die kunnen vaak zo geprogrammeerd worden dat ze af en toe de laadcyclus (dus NIET de ontlaadcyclus) herstarten.
Heb ik de klok horen luiden, maar ...?
lader dacht dat-ie klaar was na de laadcyclus. Hij had dan niet in de gaten dat de accu's leegraakten door gewoon gebruik,
Een lader houdt dat, normaal gesproken, toch in de gaten en reageert daar dan toch adequaat op?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: 2v accu`s

Bericht door Twei Woiven »

Nu, dan zal dit wijf ook maar een duit in het zakje doen.
Accu's blijven het langste heel als ze niet meer dan 50% ontladen worden en het liefste permanent vol.

Accu's diep ontladen om de prestaties te verbeteren is onzin, je verbetert er alleen de prestaties van de accuhandelaar mee.
Diep ontladen is het pure gif voor accu's.
Een diep ontladen accu gaat sulfateren en dat is een onomkeerbaar proces.

Overladen (flooden als sommige laders doen) is ook de pest voor je accu en overbodig indien je de accu gewoon vol houd.
Het is niet voor niets dat mijn Victron alleen spanning maken kan maar de 230 walstroom kabel eraf is.
Je kookt het water eruit en op 2 230Ah accu's 5 liter demi water bijvullen is niet gezond per seizoen.

Ergo, nooit diep ontladen en zeker niet flooden.
Flooden is voor bv heftrucks waar een trist accu's in serie/parallel staan.
Daar doe je soms een puist extra spanning om de onderliggende verschillen tussen de pakketten weer te vereffenen.
Met onze 12V/24V setjes is het overbodig en leeftijd verkortend.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: 2v accu`s

Bericht door Marie Christina »

Wellicht ten overvloede:

Ik had het niet over diep ontladen.
Althans, het was niet wat ik bedoelde.
Ik bedoelde zwaar belasten, tot de minimale ( nog veilige zo je wilt ) spanning, en hem dan weer tot de normale spanning opladen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: 2v accu`s

Bericht door Twei Woiven »

Dan nog heeft het geen zin Menno.
Een accu is een chemische reactie.
Die moet je gewoon vol houden, niet overvol en ook geen kunstjes proberen te leren.

Wat wel belangrijk is, accu's in serie/parallel altijd van dezelfde batch en leeftijd.
Iets met inwendige weerstand en de oude de nieuwe mollen. (ik kan het uitleggen, beargumenteren, maar ik ben niet in de wieg gelegd voor schooljuf, dat kunnen anderen beter.)
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
berghout-2

Re: 2v accu`s

Bericht door berghout-2 »

Marie Christina schreef: vr apr 09, 2021 9:39 pm Wellicht ten overvloede:

Ik had het niet over diep ontladen.
Althans, het was niet wat ik bedoelde.
Ik bedoelde zwaar belasten, tot de minimale ( nog veilige zo je wilt ) spanning, en hem dan weer tot de normale spanning opladen.
Nee. Niet doen. Nergens goed voor. Broodje aap. Flauwekul. Bullshit. Enzovoort.
Ik schreef gisteren al: "Hou vol", over accu's.
En Jinny schreef met andere woorden hetzelfde.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: 2v accu`s

Bericht door Marie Christina »

Yes yes.
Geen paniek.
Die boodschap was al duidelijk :)

Mijn opmerking was slechts ter verduidelijking.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: 2v accu`s

Bericht door Gerard »

Marie Christina schreef: za apr 10, 2021 7:15 am Yes yes.
Geen paniek.
Die boodschap was al duidelijk :)
Voor mij was het ook duidelijk; het verkeerde woord gebruikt. Het ging om af en toe maximaal te belasten, begrijp ik nu.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: 2v accu`s

Bericht door Marie Christina »

Inderdaad.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
berghout-2

Re: 2v accu`s

Bericht door berghout-2 »

En voor de zekerheid: ook dat (het af en toe maximaal belasten) is nergens goed voor.
Trouwens, als je accu's ècht maximaal zou willen belasten, dat gebeurt er wel wat hoor. Zelfs bij een kleine accu loopt er dan al meer stroom dan wat een lasser gebruikt. Niet doen, dus.
Wim.
Gédeau
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:00 pm

Re: 2v accu`s

Bericht door Gédeau »

Ook een "onderhoudsvrije" loodzuur accu heeft doppen bovenaan waar water kan gecontroleerd en bijgevuld worden. Meestal goed verstopt onder een sticker en na wat gepruts met een kleine schroevendraaier te openen.

Gerard schreef:
frank schreef: wo apr 07, 2021 11:58 am Ik woon op m'n schip en lig het meest aan de walspanning. In combinatie met een Victron Quattro 24V 5.000VA 120A en een Whispergen gelijkstroomgenerator heb ik altijd voldoende spanning voor wasmachine, droger, inductiekoken, oven en de rest. Mijn accu's zijn inmiddels 12 jaar oud, maar zijn nu wel zo langzamerhand aan vervanging toe.

Wij hebben eerst nog veel staalwerk te doen, maar zijn wel al wat aan het plannen. Wij zijn ook van plan om op het schip te wonen, zonder walstroom en willen geen gas aan boord.
Is er een reden waarom er voor een DC generator is gekozen? Mij leek het namelijk interessant om een AC generator te gebruiken samen met de omvormer om op die manier een groter vermogen ter beschikking te hebben als we koken, bakken, de vaat doen, ...
Is 5kVA dan voldoende, of houden jullie dan veel rekening met welke verbruikers er op hetzelfde moment gebruikt worden?

Wij denken eraan zo'n 5,5 kWp zonnepanelen te plaatsen en zo'n 15 kWh LiFePo4 batterijen te gebruiken. Als ons budget dat dan nog toelaat...
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: 2v accu`s

Bericht door Gerard »

berghout-2 schreef: za apr 10, 2021 8:49 pm Niet doen, dus.
Ik doe niks (as ut effe kan). :)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: 2v accu`s

Bericht door Gerard »

Gedau,
Even vooraf; de manier waarop jij de verschillende reacties gekoppeld hebt, maakt het makkelijk om het verband te zien. Ik kon jouw reactie echter niet aanhalen. Vandaar deze aparte reactie.

Destijds, kozen wij, na uitvoerige bestudering van "Stroom aan boord" (nog steeds via internet te vinden en te lezen) voor een gelijkstroomgenerator om een aantal redenen. De belangrijkste was om rechtstreeks de accu's op spanning te kunnen houden en niet van AC naar DC te hoeven omschakelen en het feit dat het ding vraag gericht bleek (dus wanneer de accu's spanning nodig hebben, gaat de WhisperGen PPS16 (zoek er maar eens naar op het internet) dat automatisch leveren en diesel is er altijd. Hij bleek ook uiterst stil en zuinig. Helaas, na enige jaren brandde de fabriek in Australie of Nieuw Zeeland af en daarmee stopte de productie en ook de Nederlandse leverancier gaf de pijp aan Maarten. Inmiddels, wist ik gelukkig wel een adres in Engeland te vinden voor onderdelen zoals brandergazen.
Dat "Stroom aan boord" was/is een uitgave van Victron. Victron had aan de wieg gestaan van de mede-ontwikkeling van deze WhisperGen PPS16, maar was er op een gegeven moment uitgestapt. Later kwam het toch op de markt en werd het net zo'n succes als ASML na verzelfstandiging van Philips. Inmiddels is "Stroom aan boord" uiteraard aangepast aan het niet meer leverbaar zijn van de WhisperGen PPS16, maar nog steeds zeer lezenswaardig.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: 2v accu`s

Bericht door Twei Woiven »

Of je een gelijkstroom of een wisselstroom generator aan boord hebt is puur persoonlijk.
Wij hebben voor de boot een wasmachine gepland, een koelkast en een kookplaat.
Alle 230.
Een behoorlijke set accu's aan boord en een 230V generator.
Die laatste gaat draaien als er veel stroom gevraagd wordt en neemt dan direct via een dynamo, of een dikke lader, daar ben ik nog niet helemaal uit, de accu's mee.
De Homo neemt ook de accu's mee indien die draait, dus daar zit de pijn niet, er ligt ook een zonnepaneeltje op dak die ook aanvult.

Ergo, het merendeel van ons schip draait op 12V, verlichting, randapparatuur, een deel op 230V via een omvormer en de grootverbruikers via een generator.
En dat kan voor iedere keuze anders zijn.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Plaats reactie