toerental wat schommelt en verdere gedoe

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.55 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1960
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

toerental wat schommelt en verdere gedoe

Bericht door Etab » ma mei 28, 2012 2:32 pm

Zaterdag heb ik mijn eerste tocht gevaren, lekker weekend op stap met het gezin. Motor liep perfect alles werkt moet alleen een pakking op mijn keerkoppeling vernieuwen want die lekt een beetje. Was toch trots na de winterrenovatie.

Eerst gaan tanken en vol gegooid en ik moet daar dan loodvervanger bij doen. 1 mm per liter.
Verder gegaan en na 3 kwartier was ik rond de plek waar ik op een mooi ligplaatsje voor het weekend hoopte. Maar het was enorm druk dus ik ben verder gegaan. Net toen ik in een kanaal zat waar afmeren niet kan begon de motor toeren heen en weer te gaan. Met het idee dat hij uiteindelijk zou afslaan.
Snel gekeerd en terug naar het afmeer gebied gegaan. Dacht eerts dat mijn brandstof misschien vuil was. Maar alles nagekeken, luchtinvoer schoon, brandstof filterglas mooi vol en vrij van vuil. Water loopt prima door en motor temp in orde. Alle bougiekabels gecheckt, olie in motor en in koppeling. etc etc. Toch maar even naar carburateur gekeken en wat aan de stelknop gedraaid. en het "leek" wat te helpen. Uitlaat gassen prima zoals het hoort en geen wolkjes of kleuren er tussen.

(Stuk verwijderd)

Maar goed weer varen en het leek wat beter te gaan, maar als ik wat meer toeren maak dan beginnen detoeren weer heen en weer te schokken.
Ook als ik terug naar stationair ga heeft hij dat effect. Heb gewoon nog zeker 2 uur gevaren zonder af te slaan. De vraag: Zou het helpen om een toevoeging er bij te doen om het systeem schoon te maken? OF is het beter om de carburateur eraf te halen en te reinigen? (met angst dat ik hem ontregel en nog verder van huis ben). Want ik zou anders niet weten wat er mis moet zijn. Mijn gevoel zegt dus dat het mengsel niet lekker binnenkomt.

(stuk verwijderd)

En ze is nu voorstander van een andere motor, dus mag ik nu echt op zoek naar een diesel 8)

Blijkbaar trok een deel van mijn verhaal de aandacht af van mijn feitelijke vraag dus heb ik dat stuk maar verwijderd. In de hoop dat iemand mij antwoord kan geven.
Laatst gewijzigd door Etab op ma mei 28, 2012 9:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn

sambeek

Re: toerental wat schommelt en verdere gedoe

Bericht door sambeek » ma mei 28, 2012 5:27 pm

Zoals ze wel eens zeggen, "de vuurdoop".
Hoe groot is je boot? Kanaal, bedoel je daarmee het Amst/rijn kanaal?
Moet je wel heel zeker zijn van je zaak als je daar wil varen. Ik persoonlijk vind het niet slim.
Vind je vrouw het nog leuk? De boot vasthouden aan een stuk touw? :? Kan ze beter niet doen, die houdt ze nooit.
Vooral niet met golfslag. Maar hopen dat de boel weer gauw heelt.
Je moet een paar hoekprofielen 40/40 nemen, +/- 400mm lang, slijp er punten aan en las bovenzijde (haaks er op) een paar massieve staal rond profielen. Die kun je de grond in meppen (als er verder geen mogelijkheden zijn) en je boot aan vastleggen.
Ik heb ook eens een soort grondboor gekocht (vorige boot) werkst ook perfect. Even opzoeken maak ik er een fotootje van.
Een diesel aanschaffen, een goed idee, maar ook die kan uitvallen. :?

Zo, moest even zoeken maar hier de afbeeldingen.
Afbeelding
Zoiet dergelijks zou ik standaard aan boord houden. :idea:
en eh, niet je vrouw daarvoor gebruiken. :(
groet Terpstra / SAMBEEK

edje

Bericht door edje » ma mei 28, 2012 6:11 pm

Zowiezo een diesel motor in een boot. 1x niet goed ventileren en je loopt kans op een onder onsje met Petrus.... :cry:

Nee alle gekheid op een stokje, ik zou echt voor een diesel gaan. zeer betrouwbaar in vochtige omgeving. Je kan de carborateur gewoon schoonmaken (Tip om het ff op te schrijven hoeveel slagen je een afstel schroef gegeven hebt voordat hij loskomt.) Alles in een bakje met benzine gooien en ff laten weken, hierna schoonpoetsen en weer monteren. Ik zou ook gelijk het brstf filter vernieuwen, hier zal ook wel wat rommel in zitten.

sterkte met de verzorging van je vrouw.

gr Ed

fatboy

Bericht door fatboy » ma mei 28, 2012 6:54 pm

das mooi k.t voor je denk je ff te gaan genieten ,gebeurt dit allemaal je kan wel een boek beginnen te schrijven onderhand benzine gejat vrouw op de 1e hulp etc.

ik wens je vrouw beterschap toe en alles komt wel weer goed stap voor stap en een diesel is een stuk betrouwbader als zon benzine ding vind ze echt eng. benzine en dampen zijn een stuk gevaarlijker als diesel en vaart ook een stuk goedkoper en heeft minder onderhoud nodig maar succes en beterschap groet jan

Etab

Bericht door Etab » ma mei 28, 2012 8:22 pm

sambeek schreef:Zoals ze wel eens zeggen, "de vuurdoop".
Moet je wel heel zeker zijn van je zaak als je daar wil varen. Ik persoonlijk vind het niet slim.
Vind je vrouw het nog leuk? De boot vasthouden aan een stuk touw? :? Kan ze beter niet doen, die houdt ze nooit.
Je moet een paar hoekprofielen 40/40 nemen, +/- 400mm lang, slijp er punten aan en las bovenzijde (haaks er op) een paar massieve staal rond profielen. Die kun je de grond in meppen (als er verder geen mogelijkheden zijn) en je boot aan vastleggen.
Ik heb ook eens een soort grondboor gekocht (vorige boot) werkst ook perfect. Even opzoeken maak ik er een fotootje van.

Afbeelding
Als je gaat afmeren in een spoedsituatie heb ik mijn meerpennen niet direct voorhanden. Heb er 2 van een meter. Wist niet eens dat nou net dat stukje geen ringen had. De rest van dat stuk namelijk wel.
En een boot van 8.5 meter is als hij aan wal ligt prima op zijn plek te houden. Dat doe ik altijd. We komen aan en als ik stil lig stapt mijn vrouw af. Zij doet de voorkant en ik de achterkant. Hoe had je dan gewild dat ze die landvast door een ring haalt van pak hem beet 7 cm?
En een kanaal is bij mij ook waar alleen pleziervaart komt. Ik weet niet waarom je mij "niet slim"noemt.
Als ik mijn eerste tocht doe ga ik niet op het amsterdam Rijnkanaal ronddobberen. Sterker nog ik kom daar zowieso niet. klotsbak.

sambeek

Bericht door sambeek » ma mei 28, 2012 9:35 pm

Etab schreef:
sambeek schreef:Zoals ze wel eens zeggen, "de vuurdoop".

Afbeelding
Als je gaat afmeren in een spoedsituatie heb ik mijn meerpennen niet direct voorhanden. Heb er 2 van een meter. Wist niet eens dat nou net dat stukje geen ringen had. De rest van dat stuk namelijk wel.
En een boot van 8.5 meter is als hij aan wal ligt prima op zijn plek te houden. Dat doe ik altijd. We komen aan en als ik stil lig stapt mijn vrouw af. Zij doet de voorkant en ik de achterkant. Hoe had je dan gewild dat ze die landvast door een ring haalt van pak hem beet 7 cm?
En een kanaal is bij mij ook waar alleen pleziervaart komt. Ik weet niet waarom je mij "niet slim"noemt.
Als ik mijn eerste tocht doe ga ik niet op het amsterdam Rijnkanaal ronddobberen. Sterker nog ik kom daar zowieso niet. klotsbak.
Nou, nou Etab, je hebt het over een kanaal en een vrouw die aardig schade heeft opgelopen. "niet slim" waar ik het over heb is niet beledigend bedoeld hoor. Met afmeren gaat het allemaal prima, hulp van je vrouw, zo doen de meesten dat en wij ook, echter als je veel golfslag kan hebben zoals A/rijn kanaal vergeet het dan maar.
Als je geen verkeerd kritiek wenst te hebben, (wat opbouwend is bedoeld) omschrijf dan even waar je uithangt. (begrijp me goed maakt mij geen moer uit hoor) :wink:
Ik heb nl. wel eens gezien dat het daar niet goed ging,omdat ze dachten dat het wel zou meevallen. :cry:
Als klotsbak op mij slaat, dank je. 8)
Ik hoop dat je vrouw in iedergeval weer snel opknapt.
groet Terpstra / SAMBEEK

Etab

Bericht door Etab » ma mei 28, 2012 10:03 pm

nee ik bedoelde met klotsbak dat ding wat amsterdam rijnkanaal heet. Daar krijg je mij niet in met mijn bootje.

pieter

Bericht door pieter » ma mei 28, 2012 10:57 pm

Schommelen van het toerental bij een benzinemotor kan ook komen door "valse lucht". Ik test dat altijd door bij een draaiende motor een beetje remmen reiniger tegen de carburateur te spuiten. Als err een pakking of een asje lucht lekt gaat hij in dat geval sneller lopen.

edje

Bericht door edje » di mei 29, 2012 12:24 pm

nooit doen :!: :!: :!: Krijgen je zuigerveren een enorme opdonder van. Hetzelfde effect als starten met Ether (start pilot).

Wil je het testen kan je beter je luchtinlaat een stuk "knijpen" Als hij dan gewoon dooroopt zonder in te houden heb je ergens wat lekkage.

gr Ed

Etab

Bericht door Etab » di mei 29, 2012 3:41 pm

Ok lucht inlaat is een klein trechtertje met een zeefstructuur ervoor tegen vuil.
Dus die een beetje afdekken en kijken wat er gebeurt
En heeft brandstof/ motoreiniger zin?

edje

Bericht door edje » di mei 29, 2012 4:51 pm

Etab,

Ik heb een tijdje bij het loodswezen gewerkt en op die jet tenders hadden ze een injector systeem in het koelwater en jet systeem zitten die de pokjes en aangroei tegen ging. Nu was het zo dat het pompje uitgezet was. Dit viel pas op omdat het voorraad tankje al een tijdje niet bij gevuld hoefte te worden. Dus op een dag kwam er iemand achter en die heeft vrolijk het tankje volgezet en de pomp weer aan zijn werk gezet. Hierna laggen we binnen 2 weken op de werf omdat alle vuiligheid in 1x loskwam en div afdichtingen het begaven.

Het vuil zit al in je systeem, dus als je een reiniger gebruikt loop je kans dat het ineens alemaal vrij komt en dan doet hij het helemaal niet meer.

Maar zo moeilijk is het niet hoor, gewoon je verstand gebruiken en rustig werken. Durf je het echt niet aan gewoon je carborateur loshalen en ff afgeven bij een garage of een winkel waar ze motoren verkopen/onderhouden. Grote kans dat je het wel willen doen in een leeg uurtje voor een zacht zeeprijsje :lol:

gr Ed

pieter

Bericht door pieter » di mei 29, 2012 7:52 pm

edje schreef:nooit doen :!: :!: :!: Krijgen je zuigerveren een enorme opdonder van. Hetzelfde effect als starten met Ether (start pilot).

Wil je het testen kan je beter je luchtinlaat een stuk "knijpen" Als hij dan gewoon dooroopt zonder in te houden heb je ergens wat lekkage.

gr Ed
Beetje overdreven naar mijn idee...

Daar ben ik van op de hoogte maar ik spuit het dan ook niet met grote hoeveelheden in de kamer van de carburateur maar een beetje tegen de buitenkant van het huis. De motor maakt dan ook geen duizend toeren meer maar gaat heel even ietsje harder lopen . Genoeg om te constateren dat er iets mis is met de afdichting.

meester
Contacteer:

Bericht door meester » wo mei 30, 2012 7:22 am

Ik begrijp dat je dit jaar nog wel wil varen en dat zal dan met je benzine motor moeten. Ik zal je dan ook dieselmotor voorstellen besparen. Benzine motoren geven over het algemeen niet meer storingen dan diesels.
er zijn 3 factoren die van invloed zijn:Lucht, brandstof en ontsteking.
hoe is de staat van je luchtfilter? een vuil luchtfilter beïnvloed.
het kan geen kwaad je carburateur er eens af te halen en schoon te maken. er kunnen vuil en gumdelen in achterblijven.
gewoon voorzichtig eraf halen(pakkingen niet beschadigen) en schoonmaken. pas na het schoonmaken met een beetje perslucht schoonblazen. anders blaas je het vuil vast in de kanalen. bij de stelschroeven het aantal slagen tellen dat ze erin zitten en zo terug zetten. dat scheelt een boel afstellen in het begin.
bij de ontsteking zijn er verschillende delen die storing kunnen geven. Op de vervroeger(ik weet iet of die erop zit) moet een slangetje naar de inlaat zitten voor vacuum. de bobine kan slecht zijn en een zwakke vonk geven maar dat kan je zo zien als je er een bougie uithaalt en tegen het blok laat vonken. hij gaat daar wel slecht van lopen maar niet onregelmatig. dat gaat een benzine motor wel van een kapotte condensator. die zit in de ontsteking en kan problemen met je vonk veroorzaken. zeker als hij warm wordt. is een goedkope reparatie. en natuurlijk moeten je punten en bougies goed zijn. bij bougies van het verkeerde temperatuur gebied heb je ook kansop storing.
loop alles gewoon even na en misschien kom je de storing tegen.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!

VRM marine
Contacteer:

Bericht door VRM marine » wo mei 30, 2012 11:46 am

Al de problemen verwijzen naar ontstekings problemen , of vervroeger veertje af gebroken , condensator defect etc .
daardoor gaat de motor onregelmatig lopen (puntjes branden in , waardoor het ontstekings tijdstip niet goed is.)

zorg dat alle afdichtingen van in en uitlaat spruitstuk goed dicht zijn.

veelvuldig gebruik van Ether of remmen reiniger Voorkomen, dit is funest voor je zuigerveren of hoonbeeld, het verdrijft de smeer olie, met extreme slijtage tot gevolg (daardoor komt het lui worden van motoren zodat ze alleen nog maar met start pilot willen starten!)

benzine of diesel maakt niet zo veel uit , al is een diesel wat minder gevoelig door het ontbreken van electra.
Voor alles is een oplossing!

wout.bij

Bericht door wout.bij » wo mei 30, 2012 12:08 pm

een diesel is bedrijfs zekerder, en dat is volgens mij nog nooit anders geweest.
een benzine motor is sneller aan onderhoud toe en gaat minder lang mee, dit heeft uiteraard alles te maken met de hogere toerentallen bij een benzinemotor t.o.v. een dieselmotor.
ze zijn zuiniger in gebruik van brandstof, en een liter diesel is (nog steeds) goedkoper dan een liter benzine.
en uiteraard een stuk veiliger door ontbreken van licht brandbare vloeistof.

aan de andere kant is een diesel wat luidruchtiger en uiteraard iets zwaarder, ook levert een diesel minder pk`s dan een benzine motor met dezelfde cil.inhoud, of er moet een turbo opzitten, dan levert ie wel weer meer pk`s.
ik weet niet eens of er uberhaupt nog gemariniseerde benzinemotoren nieuw worden verkocht.

al met al niet zo moeilijk om een oordeel te vellen, lijkt mij.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Plaats reactie