toerental wat schommelt en verdere gedoe

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

paul
Berichten: 449
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: toerental wat schommelt en verdere gedoe

Bericht door paul » wo mei 30, 2012 7:07 pm

Je hoort altijd de meest enge verhalen over startpilot,de eerste Atlas graafmachines,met een Deuts er in,hadden standaard vanaf de fabriek,in de cabine een bus ether met een slang naar de inlaat,ik denk dat indraaien van een lontje te lastig was.
Als ik vroeger, en nu nog, in de winter een diesel moet aanslingeren,en ik krijg de lucht niet snel genoeg gecomprimeerd,om aan de vereiste temperatuur te komen,gebruik ik een brandstof die bij een lagere temperatuur ontsteekt(lontje of laten ruiken aan startpilot).

Als je diesel versleten is, of je kleppen lekken heel erg ,of je inspuitsysteem is niet goed meer,kan je natuurlijk een hele bus erin spuiten.
Maar dat is heel slecht voor je polsen, en of je motor er slechter van word weet ik niet.

Al die ouwe knurften die hun motoren onbelast warm laten draaien zijn een stuk slechter bezig
gr Paul

Etab
Berichten: 392
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.55 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1960
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: toerental wat schommelt en verdere gedoe

Bericht door Etab » wo mei 30, 2012 7:41 pm

Ik wil een diesel enkel omdat ik een benzine motor met een grote tank benzine gevaarlijker vindt.
Dat dit meer motor geluid gaat geven neem ik op de koop toe.
Verder zit er mij teveel electra op wat stuk kan gaan.

De toerenschommeling is dus niet op elke toerental hetzelfde.
Bougies zijn nieuw van vorig jaar door volvo erin gezet. Kabels zijn ook nieuw
Onstekingskapje heb ik nagekeken en was nauwelijks inbranding zichtbaar. (toch even schoongemaakt)
Vonken geeft hij ook goed.
Geen verkeerde kleuren rook zichtbaar uit uitlaat.

Zal van de week eens kijken of ik het aandurf met de carb.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn

VRM marine
Berichten: 216
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: toerental wat schommelt en verdere gedoe

Bericht door VRM marine » do mei 31, 2012 12:23 pm

nou Wout,
:lol: in bijna elke speedboot staan meest gemariniseerde benzine motoren :wink:

maar voor inbouw in jachtjes is het inderdaad meest diesel. :wink: (gelukkig!) :wink:

overigens draaid het eigenlijk niet om de pk's maar het koppel!, dat staat tot je beschikking als de echte aandrijfkracht.
een dieselmotor heeft een hoger koppel als een benzine motor bij de zelfde cilinder inhoud.dus is zoiezo voor water verplaatsers meer geschikt.
Voor alles is een oplossing!

VRM marine
Berichten: 216
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: toerental wat schommelt en verdere gedoe

Bericht door VRM marine » do mei 31, 2012 12:28 pm

Etab schreef:Ik wil een diesel enkel omdat ik een benzine motor met een grote tank benzine gevaarlijker vindt.
Dat dit meer motor geluid gaat geven neem ik op de koop toe.
Verder zit er mij teveel electra op wat stuk kan gaan.

De toerenschommeling is dus niet op elke toerental hetzelfde.
Bougies zijn nieuw van vorig jaar door volvo erin gezet. Kabels zijn ook nieuw
Onstekingskapje heb ik nagekeken en was nauwelijks inbranding zichtbaar. (toch even schoongemaakt)
Vonken geeft hij ook goed.
Geen verkeerde kleuren rook zichtbaar uit uitlaat.

Zal van de week eens kijken of ik het aandurf met de carb.

kijk eerst even naar de vervroeger van de ontsteking is dit met puntjes of electronisch?
Voor alles is een oplossing!

wout.bij
Berichten: 459
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: toerental wat schommelt en verdere gedoe

Bericht door wout.bij » do mei 31, 2012 1:16 pm

[quote="VRM marine"]nou Wout,
:lol: in bijna elke speedboot staan meest gemariniseerde benzine motoren :wink:


een v8 in een een kruiser, das pas lachen :D :D :D :D
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Etab
Berichten: 392
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.55 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1960
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: toerental wat schommelt en verdere gedoe

Bericht door Etab » do mei 31, 2012 2:04 pm

VRM marine schreef:
Etab schreef:Ik wil een diesel enkel omdat ik een benzine motor met een grote tank benzine gevaarlijker vindt.
Dat dit meer motor geluid gaat geven neem ik op de koop toe.
Verder zit er mij teveel electra op wat stuk kan gaan.

De toerenschommeling is dus niet op elke toerental hetzelfde.
Bougies zijn nieuw van vorig jaar door volvo erin gezet. Kabels zijn ook nieuw
Onstekingskapje heb ik nagekeken en was nauwelijks inbranding zichtbaar. (toch even schoongemaakt)
Vonken geeft hij ook goed.
Geen verkeerde kleuren rook zichtbaar uit uitlaat.

Zal van de week eens kijken of ik het aandurf met de carb.

kijk eerst even naar de vervroeger van de ontsteking is dit met puntjes of electronisch?
Wat is dat? Is dat dat bruine kapje waar de puntjes in ronddraaien??? Dat is zo een ouderwets bakkeliet aandoend kapje. MEt 4 punten en een rotor
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn

sambeek
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: toerental wat schommelt en verdere gedoe

Bericht door sambeek » do mei 31, 2012 3:32 pm

ja, dat is ie. Wordt ook wel verdeelkap genoemd. (geloof ik)
groet Terpstra / SAMBEEK

johan
Berichten: 239
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: toerental wat schommelt en verdere gedoe

Bericht door johan » do mei 31, 2012 6:33 pm

De naam is "stroomverdeler" en stroomverdeelkap. In België gekend bij alle mekaniekers als "delco"

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...

meester
Berichten: 342
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: toerental wat schommelt en verdere gedoe

Bericht door meester » do mei 31, 2012 7:02 pm

de vervroeger is een balg die de onsteking verdraaid waardoor de ontsteking vervroegd.
als je nl je ontstekingstijdstip wat vroeger zet wordt de motor wat feller, voor bv optrekken.
ziet er zo uit:
Afbeelding
Ik denk dat jij een volvo B18 motor hebt.die lopen meestal prima. wat voor keerkoppeling zit eraan?
vergeet de condensator niet! die ziet er zo uit. kan je gewoon zelf vervangen
Afbeelding
Als je een diesel neemt die volvo niet weggooien. er zijn veel liefhebbers.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!

Etab
Berichten: 392
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.55 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1960
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: toerental wat schommelt en verdere gedoe

Bericht door Etab » do mei 31, 2012 10:47 pm

Klopt is een B18. Ik ga die condensator en die vervroeger eens onder de loep nemen.

Er zit een nogal grote keerkoppeling op orgineel

Ik heb dus ook voor de koppeling een aparte hendel.
Afbeelding
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn

VRM marine
Berichten: 216
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: toerental wat schommelt en verdere gedoe

Bericht door VRM marine » vr jun 01, 2012 11:08 pm

wout.bij schreef:
VRM marine schreef:nou Wout,
:lol: in bijna elke speedboot staan meest gemariniseerde benzine motoren :wink:


een v8 in een een kruiser, das pas lachen :D :D :D :D


:mrgreen: een van mijn klanten heeft een poliester jacht van17 meter, staan 2 v12 M.A.N. diesels in :roll: ,je kan er je kont niet kerenin die machine kamer!,staat meer als 1200 pk in :roll: goeie voor de olieboer! :wink:
Voor alles is een oplossing!

VRM marine
Berichten: 216
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: toerental wat schommelt en verdere gedoe

Bericht door VRM marine » vr jun 01, 2012 11:14 pm

meester schreef:de vervroeger is een balg die de onsteking verdraaid waardoor de ontsteking vervroegd.
als je nl je ontstekingstijdstip wat vroeger zet wordt de motor wat feller, voor bv optrekken.
ziet er zo uit:
Afbeelding
Ik denk dat jij een volvo B18 motor hebt.die lopen meestal prima. wat voor keerkoppeling zit eraan?
vergeet de condensator niet! die ziet er zo uit. kan je gewoon zelf vervangen
Afbeelding
Als je een diesel neemt die volvo niet weggooien. er zijn veel liefhebbers.


soms zit er een cenrifugaalvervroeger in inplaats van een vacuum vervroeger,(deze zit volgens mij ook op de b18)dit werkt met gewichtjes en contraveertjes ipv vacuum.

de vacuum balg (bosch)zat vroeger ook p de d kadett en de ascona.(als ze die voor de volvo niet kunnen leveren)
Voor alles is een oplossing!

VRM marine
Berichten: 216
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: toerental wat schommelt en verdere gedoe

Bericht door VRM marine » vr jun 01, 2012 11:17 pm

Etab schreef:
VRM marine schreef:
Etab schreef:Ik wil een diesel enkel omdat ik een benzine motor met een grote tank benzine gevaarlijker vindt.
Dat dit meer motor geluid gaat geven neem ik op de koop toe.
Verder zit er mij teveel electra op wat stuk kan gaan.

De toerenschommeling is dus niet op elke toerental hetzelfde.
Bougies zijn nieuw van vorig jaar door volvo erin gezet. Kabels zijn ook nieuw
Onstekingskapje heb ik nagekeken en was nauwelijks inbranding zichtbaar. (toch even schoongemaakt)
Vonken geeft hij ook goed.
Geen verkeerde kleuren rook zichtbaar uit uitlaat.

Zal van de week eens kijken of ik het aandurf met de carb.

kijk eerst even naar de vervroeger van de ontsteking is dit met puntjes of electronisch?
Wat is dat? Is dat dat bruine kapje waar de puntjes in ronddraaien??? Dat is zo een ouderwets bakkeliet aandoend kapje. MEt 4 punten en een rotor

dat is de verdeel kap, de puntjes zitten nog onder de rotor.(zit ook de condensator aan vast, samen met de bobine.)(aan de laagspanningskant dus!)
Voor alles is een oplossing!

Plaats reactie