schroef en snelheid

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

7kinderen

schroef en snelheid

Bericht door 7kinderen » do jun 21, 2012 6:14 pm

ik heb even, voor de kenners wellicht een eenvoudige, vraag.
ik wil eigenlijk toch mijn schroef gaan vergroten.
of beter gezegt een groter schroef onder de schuit zetten.
ik wil dit, daar ik in mijn logica denk dat een groter schroef meer waterverplaatst en dus harder trekt en dus op lagere toeren dezelfde snelheid haalt.
dit zou dus mij in vaartijd een uur minder diesel kosten, of de zelfde stand gashandel met varen maar dan minder vaartijd.
is wel fijn in de nacht als ik niet een uur onderweg ben, elk minuut eerder thuis is dan echt wel wel fijn.
het gaat me overigens niet echt om het feit dat ik echt sneller wil varen, maar de mogelijkheid wil hebben om dat te kunnen, vaar toch ook met kwetsbare groentes welke niet zo lang in de zon of warmte kunnen blijven.
en dan is elke minuut er 1 tbv de groentes.
varen is en lust, ontspanning en om heerlijk tot je zelf te kunnen komen

KarelE
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: schroef en snelheid

Bericht door KarelE » do jun 21, 2012 8:13 pm

Meester zal me wel verbeteren als ik het fout heb als leek, maar volgens mij gaat de snelheid van je schuit al omhoog door de verlenging. Lengte is een belangrijke factor voor de rompsnelheid die je schuit heeft. Meer lengte = hogere rompsnelheid. Sneller varen dan je rompsnelheid kost veel gasolie, levert veel golven en zuiging op (is het waterschap niet blij mee) en de tijdwinst is gering. Ik zou eerst eens kijken wat de langere schuit met de bestaande schroef doet.

Groet, Karel
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

Marie Christina

Bericht door Marie Christina » do jun 21, 2012 10:08 pm

Yep: "Lengte loopt!"
Mijn Schipperse wil dat ik altijd mijn eigen mening vorm. :|

7kinderen

Bericht door 7kinderen » vr jun 22, 2012 5:51 pm

en is daar ook een formule voor waardoor je dit kunt berekenen?
of is dat gewoon een kwestie van varen en maar zien. nu stook ik met ongeveer een km of 9 pu 1 liter diesel.
dit met een 24pk 2 motor met een toerental van rond de 2000.
met een schuit van 8,30 meter staal een waterlijn van 7 meter en een vaar diepte van circa 40 cm
of ben ik nu maar aan het zoeken naar iets wat niet kan?

KarelE
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Bericht door KarelE » vr jun 22, 2012 5:57 pm

7kinderen schreef:en is daar ook een formule voor waardoor je dit kunt berekenen?
http://www.vaartips.nl/tipr.htm
Kijk onder rompsnelheid.

Gr, Karel
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

Pier

Bericht door Pier » wo jun 27, 2012 7:52 pm

en is daar ook een formule voor waardoor je dit kunt berekenen? ( gaf 7 kinderen de vraag)

voor deze ene keer en dan nooit meer.

Moet ik weten gewicht boot vaar klaar,hoogte roer i.v.m schroef,lente waterlijn ( 7meter gaf je op)toerental motor met reductiekeerkopeling,zijn er uitsteeksel onderde boot i.v.m de gladheid van je boot.

Is je boot nu na verlenging nog waterlijn van 7 meter, of geef de totale lengte van je boot.

groeten pier

7kinderen

Bericht door 7kinderen » wo jun 27, 2012 11:26 pm

fijn, ja de totale boot lengte is is nu 10 meter 40 waterlijn is 9.80
gewicht vaarklaar is 1380 kg hoogte roer 40 cm
geen uitstekende delen onder de boot, keerkoppeling 1 op 2
toeren tal even van internet geplukt
Maximum toerental: 2300 – 2400 omw/min. Economisch toerental: 2000 omw/min
ben je nu al dankbaar, al is dit voor de laatste keer. :lol:

pieter

Bericht door pieter » wo jun 27, 2012 11:49 pm

Ben heel benieuwd waar dit op uit komt klaas. Onze boten zijn bijna vergelijkbaar .Na jouw vraag heb ik een keer de tomtom meegenomen om eens te kijken hoe hard mijn vlet nu eigenlijk vaart. Volgens de berekening op de site die jij gaf moet de rompsnelheid rond de 12 km / uur liggen . De tomtom geeft een topsnelheid van 9 km/ uur. HalFgas of volgas maakt dan niet uit. Ik heb een drieblads met een flinke spoed en een diameter van 30 cm

Stationair 5 km/ uur...... Klein beetje gas erbij naar de 6 tuft ie toch het lekkerst.

7kinderen

Bericht door 7kinderen » do jun 28, 2012 4:45 am

ja Pieter das waar, maar nu ik langer ben wil ik kijken of ik er meer kan uithalen door dat ik meer loop heb. En als ik in de nacht rond 1 uur klaar ben op het land dan wil ik gewoon wel richting de het 3 kwartier varen ipv het uur wat ik nu nodig heb + daarbij kijken of ik mijn brandstof gebruik kan verminderen.
overdag met het gezin is dit niet nodig, maar ik vaar nu 90 procent voor mijn werk.
oja zaterdag gaat ze met een beetje geluk weer in de vaart, heb nog fotos´s gemaakt zal die vandaag plaaatsen.
ga nu weer varen naar de tuin. groente op bestelling oogsten.

meester
Contacteer:

Bericht door meester » vr jun 29, 2012 10:52 am

de verhalen geven aan dat er weinig meetbaar verschil is tussen half en volgas. dat geeft min of meer aan dat er niet voldoende toestroming van water is om het vermogen efficiënt af te geven. een grotere schroef zal dat probleem niet oplossen.
Ik denk dat de trim van je chuit hier belangrijk is. De schuit gaat waarschijnlijk zitten als je hard gaat draaien en trekt de kont onderwater. je kan de trim veranderen door een trimvlak boven de schroef of door de tand van de chroef/schroefa te veranderen. gezien het werk lijkt me een trimvlak het handigst
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!

7kinderen

Bericht door 7kinderen » vr jun 29, 2012 2:55 pm

dat kan ik begrijpen, maar als je een groter schroef gebruikt heb je minder omwetelingen nodig om de zelfde hoeveelheid water te verplaatsen. dus met minder gas kun je de zelfde snelheid varen als nu met meer de hendel omlaag.
en dat is dus wat ik bedoel met beperken brandstof verbruik, en daarbij is het erg prettig als ik als het moet sneller kan varen.
verder begrijp ik ook dat je op je loop snelheid het snelste bent. dat is ook de reden waarom ik de schuit heb verlengt. maar ik ook voor moet waken is dat het schroef wel in verband staat met de motor anders breng nog geen verbetering aan, en smoort hij bij teveel gas en verlies je teveel pk´s op de as

Pier

Bericht door Pier » vr jun 29, 2012 7:07 pm

7 kinderen weet je heel zeker dat je roer 40 centimeter is onder water dat is ook je schroef raam?
Kom op niet begrijpelijk en goede uitkomst de spoed is te groot naar verhouding van de diameter schroef.

De schroefas draait maar 900 toeren want je gaf een keerkoppeling verhouding van 2:1 en max toeren motor 2400 omw/min( motor vermogen op 75 %)

de wl gaf je 9,8 m bij een totale lengte van 10,4 meter is deze 9,8 gemeten hoe, totaal gewicht met de lading en volle tank olie 1,38 ton ?

De schroef is 13 duim en spoed 14 ( spoed is te groot voor de schroef) hier voor is een motor vermogen van 16 pk nodig om 14 km te varen.

13 duim is 33,03 cm

Zie je gevens nog eens goed na alstublieft.

groeten ,

pier

7kinderen

Bericht door 7kinderen » vr jun 29, 2012 11:28 pm

motor vermogen is 24 pk dus de spoed is geen probleem voor de motor.
de lengte klopt heb ik na gemeten.
de waterlijn is genoem vanaf de oude waterlijn + de nieuwe lengte welke er tussen is gekomen, de boeg is het enigste wat over de waterlijn heen steekt.
mijn roer heeft een blad diepte van 40 cm en breedte 38 cm.
de schuit is op zijn breedst buiten gemeten149. steekt 45 diep.
het gewichtheb ik bereknd door de gewicht van staal per m2 op mm basis te nemen en het totaal aantal meters daarvoor te nemen.
daarbij het gewichtvan de motor een tank diesel en de lagen teer, maar dat laatste is meer een inschatting.
verder de dekplanken. Meer zit er niet is oja de accu ook nog mee genomen.
maaar ik heb het ledig gewicht niet met lading. dat is nl erg varierend.
wel heb ik een foutje gemaakt door te zeggen dat er niets onder de bood zit, het roer zit in een roer raam wat naar benden is gebracht en daar onder zit een sleepijzer welke een breedte heeft van 55mm. verder zitten er nog op de beide zeiden 2 magnesium blokken.
maar nu heb ik toch alles wel gehad denk ik.
helpen foto´s je verder?

Pier

Bericht door Pier » za jun 30, 2012 8:09 pm

het gaat niet dat de spoed voor de motor geen probleem is maar een 13 inch en een spoed van veertien is niet een goede combinatie.

wil je nog een keer iets nameten en wel van het hart van de schroefas tot waar de meetlat het vlak raakt, buiten achterkant))kan ik eens kijken of er en 14 inch schroef past ( bij 14 inch moet het schroefraam 43 cm zijn)

pier

7kinderen

Bericht door 7kinderen » za jun 30, 2012 11:27 pm

oke zal ik maandag dan ook nog even opmeten

Plaats reactie