schroef en snelheid

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

pieter

Re: schroef en snelheid

Bericht door pieter » wo jul 11, 2012 3:51 pm

En?

7kinderen

Bericht door 7kinderen » wo jul 11, 2012 11:46 pm

ehe ja,hier heb ik een klein probleempje, dat ik een maandag na dit beriht eeer bij de schuit kwam dreef ze al weer.
dus niet meer kunnen meten.
wel had ik eerder al even gekeken wat de spoed was van het huidige schroef of althans gekeken wat er op stond. nl 14 22R
ik ga er dan vanuit dat de spoed 14 is de as dikte 22 en rechts draaiend.
of zegt ik iets wat totaal niet klopt.
de 22 is een beetje een gokje daar ik dat niet goed kon ontwaren kan ook 21 zijn.
nu wil ik va de hefst nog eens gaan kijken als ik de schuit voor klein onderhoud naar binnen doe of ik dit alsnog kan gaan opmeten.
wel moet ik nu zeggen dat ik op een uur varen tussen de 10 minuten en een kwartier win als ik op het zelfde aantal toeren vaar als daarvoor, dus in de lengte loop win ik al vlink wat tijd, en kan ik met minder verbruik in de zefde tijd varen.
dus deels doel bereikt. :)
de snelheid ligt nu op de ideale toeren rond de 17 km per uur, en dan vaar ik op water van rond de 1,25 diepte, kom ik op dieper water gaat ze nog harder lopen, maar dat kan hier niet.(stiekem geprobeerd) :oops:
de snelheid is hier volgens de regels 6 km, en dat is een onmogelijke snelheid nu daar ik dit al met stationair vaar, en dat vaar je nooit dus ga ik standaard nu te hard.
varen is en lust, ontspanning en om heerlijk tot je zelf te kunnen komen

wout.bij

Bericht door wout.bij » do jul 12, 2012 9:49 am

17km/u ? nou snap ik er helemaal niks meer van, hiervoor schreef je dat je 9 km/u vaarde en dan 1liter verbruikte op 2000 omw/min. en nu 17km/u, dan ga ik mijn boot ook gauw verlengen, want het scheelt bijna 100% in de snelheid :D
of heb je een reken foutje gemaakt, of ik snap het niet helemaal. :wink:
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

7kinderen

Bericht door 7kinderen » do jul 12, 2012 9:59 am

de laatste enelheid heb ik gemeten met een gps aan boord en de vorig keer heb ik samen met iemand opgevaren om de snelheid te bepalen, dus denk dat dat dan niet geheel zuiver was.
maar dat het verlengen heeft versneld is wel zeker en dat merk je echt.
maar het is ook wel zoeken naar de wat dieper stukken hier, zodra het ondieper wordt dan valt de snelheid snel terug naar een km of 10 tot 7 waar je alleen nog stationair kan varen.
zodraje ik ook op ondioeper water kom haal ik het gas eraf. heeft geen nut meer dan. kost anders bakke diesel en de snelheid valt ook dan weg door dat de schuit gaat.
varen is en lust, ontspanning en om heerlijk tot je zelf te kunnen komen

Plaats reactie