proportionele boegschroef.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door Frans van de Ven »

sambeek schreef:
Frans van de Ven schreef:De Alltrax controller AXE4865 levert 650 ampere 2 minuten, 400 amp 5 minuten en 250 amp 60 minuten. Het laatste is ruim voldoende om mijn boot enkele minuten tegen de steiger te houden om vast te leggen.
De alltrax kan 250Amp 60min lang doen,..maar je boeg/hekschroef ook?
Ziet er trouwens netjes uit
Ik denk het niet. Maar wie laat zijn boeg/hekschroef 60 minuten draaien? Dat is een theoretisch vraag. Nu alles is ingebouwd heb ik kunnen meten dat ik met 100 amp (amperetang) gemakkelijk tegen de kant kan blijven liggen.
Hoewel ik niet meer de jongste ben kost het mij toch niet meer dan 2 minuten om de boot even professorisch vast te leggen. De boeg/hekschroef kan dan uit. In de oude situatie kan ik mij niet herinneren dat de boeg/hekschroef ooit langer dan 5 sekonden hebben gelopen. Het is ook niet zo dat ik in elke situatie de boot moet vastleggen met ingeschakelde boeg/hekschroef in traagloop. Zelfs dat is een uitzondering. Aanleggen aan een steiger die meestal te kort is bij mijn bootlengte van 15 meter kan wel eens moeilijk zijn in mijn eentje. Vandaar deze ombouw naar proportionaal. Daarbij vond ik het een uitdaging om dit eens te doen waarbij enkele goede tips uit dit forum mij goed geholpen hebben. Het is ook aardig om te weten dat kant en klaar minstens twee keer zo duur is. Zelfs met ongeveer dezelfde onderdelen.

Groeten Frans.
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door Richard van den Berg »

Helemaal met Boekel en Sambeek eens :!:

Dit is ook behoud van je elektromotoren. Aanloopstroom is slopend.

Bij voormalige Hoogovens gezien dat van twee 2 MW kortsluitanker elektromotoren de spoelen kapot waren gegaan door de aanloopstroom. Op de nieuwe spoelkoppen gingen beste touwen.
Groeten,

Richard

mijn boot
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door FKZ »

Frans
een oud draadje echter op het WW ongeveer de enige documentatie mbt het proportioneel maken van een boegschroef. Hoe bevalt ea na 8 jaar? Als je op proportionele boeg schroef zoekt komt dit draadje bijna boven aan. Ik post af en toe op het forum en lees aandachtig. Graag zou ik een ook een boegschroef proportioneel maken. Echter is die van mij op 12 volt en daar zijn bijna geen grote regelaars kwa amps voor te vinden. Nu heb ik er 1 gevonden die 360 amp kan doen op 12 volt. Wat voor mijn bescheiden boegschroef 55kgf voldoende is. Wat mij niet helemaal duidelijk is gebruik jij de controller voor het regelen van het voltage en dus de snelheid en het originele omkeer relais voor links/rechts? Klopt het dat de motoren serie motoren zijn? Graag zou ik het omkeer relais weg halen en alles vanuit de controller regelen. Volgens de fabrikant van de controller is dat goed mogelijk ook bij serie motoren. Heb je nog ergens het schema wat je toen gebruikt heb? Graag hoor ik de ervaring en eventuele aanpassingen die in de loop van de tijd zijn gedaan.

mvg
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door Frans van de Ven »

Dat is zeker al lang geleden. De regelaars functioneren nog altijd probleemloos. Ik gebruik een regelaar voor een golfcar. Dit was de enige regelaar die ook nog presteerde op 24 volt. Op 12 volt wordt het moeilijk hoewel je wel kant en klare systemen kunt kopen. Je moet de omschakeling van het omkeerrelais los maken en apart schakelen. Ik heb een joystick gebruikt die dat kan. Dus vanuit de middenstand naar stuur- of bakboord eerst een kontakt sluit dat het omkeerrelais van de boegschroeg inschakeld via extra relais ( anders verbrandt de joystick). Als je de joystick verder beweegt gebruik je de potentiometer met middenaftakking. Er gaat dan een spanning van 0 tot 5 volt naar de regelaar. De motor van een boegschroef is inderdaad een seriemotor (Vetus).

Groeten Frans.
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door FKZ »

Frans,

Goed te horen dat alles nog goed functioneert. Ik kijk bij een Engels bedrijf 4qd controllers die hebben recent een 200 en 360 amp controller uitgebracht die werkt van 12 tot 48 volt. Volgens hun zou ik het omkeer relais kunnen verwijderen en met de controller ea kunnen aansturen https://www.4qd.co.uk/docs/4qd-series-u ... nd-motors/ ik begrijp dat dit in jou situatie niet toepasbaar is ivm de wens om de afstandsbediening te behouden. Hoe ervaar jij het proportioneel aansturen?

Mvg freark
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door Frans van de Ven »

Eerst maar het proportioneel aansturen. Het valt op dat je het hoogste rendement hebt bij lage toeren van de boeg- of hekschroef. Ik heb de boot inmiddels verkocht maar was 100 % tevreden over het gebruik van het systeem. Alleen de boot tegen de kant houden met een op laag toeren draaiende boeg- en hekschroef kun je vergeten. De boot draait zich altijd ook als je tegen de kant ligt. Bleek ook niet nodig. Mijn vorige boot woog 27 ton en dat blijft wel een tijdje op de plaats liggen. Tijd genoeg om vast te leggen. Ik begrijp dat de 4qd controller zelf de spanning omkeert. Vandaar dat je toch het nodige moet doen aan de motor zelf. Het omkeerrelais wordt helemaal niet gebruikt. Vereist een stevige ingreep aan de boeg- en hekschroef. Zou ik niet aan beginnen!!!! Ik denk dat het volgende wel wil werken. Sluit de 4qd controller zo aan dat de seriemotor altijd dezelfde polariteit krijgt. Schakel het omkeerrelais om met microswitches op de de joystick. Zie de omschrijving van mijn systeem. Een 10 kohm potentiometer met 2 microswitches kun je in de USA bestellen.

Veel sucses.
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door FKZ »

Frans,

toevallig nog een schema van hoe jij ea heb aangesloten?

mvg FKZ
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door Frans van de Ven »

Ik heb daar geen tekening meer van. Je moet toch iets van elektronika weten om op mijn manier een proportionale boegschroef te maken.
Hieronder een link van een produkt dat al lang bestaat. Voor de prijs kun je het zelf niet maken. Is volgens mij een restpost van Bellmarine maar de prijs is goed.

Groeten Frans.


https://www.marinediscounter.nl/webshop ... -regeling/
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door KarelE »

Staat bij bellmarine gewoon in de catalogus, wordt kennelijk nog steeds geproduceerd:

https://www.bellmarine.tech/nl/products ... cessoires/

https://www.bellmarine.tech/wp-content/ ... 5_LQ-3.pdf
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: proportionele boegschroef.

Bericht door FKZ »

Mooi product had ik ook al eens gezien. Vooral mooi voor boten die electrisch varen en een 48 volt pack gebruiken en een normale boegschroef. Vind de aansluitingen niet zo spannend word in 10 tallen toepassingen gedaan met dezelfde type motoren. Je kan twee manieren aanvliegen in mijn optiek. Of je laat het omkeer relais in tact zoals jij hebt gedaan. Is wat ouderwets maar werkt betrouwbaar, of zoals 4qd voorstelde. 1200 euro voor de controller vind ik best aan de prijs als je dat afzet tegen 350 euro voor controller+joystick van 4qd ook met gqrantie en indersteuning. Als het omkeer relais blijft zitten zou een pwm regeling op de voeding al een proportionele regeling maken. Dat lijkt het spul van bellmarine ook te zijn. Gezien het formaat. Bellmarine belooft meer runtime niet eindeloos zoals b.v de vetus bow pro.

Frans jij hebt het mooi gemaakt met de lichtjes en schakeling tussen proportioneel en de afstandsbediening. Zal jullie tzt op de hoogte houden. Super bedankt voor de input zover!
Plaats reactie