stand schroefbladen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

stand schroefbladen

Bericht door sambeek »

Hoi, daar is ie weer. :wink:

Ik heb zo eens zitten staren naar mijn schroef, als je het schroefblad ziet (links draaiend, waarbij we hier achter uit gaan)
Zou het blad hier geen holling moeten hebben i.p.v. bolling?

Afbeelding

Afbeelding
groet Terpstra / SAMBEEK
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: stand schroefbladen

Bericht door wout.bij »

ik snap het effe niet, waar jij hol hebt staan moet ie bol zijn en waar je bol hebt staan moet ie hol zijn.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: stand schroefbladen

Bericht door Marie Christina »

Volgens wat ik op de zeevaartschool geleerd heb is dit een rechtsdraaiende schroef.
Maar dat was de vraag niet, dus dit terzijde.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: stand schroefbladen

Bericht door sambeek »

wout.bij schreef:ik snap het effe niet, waar jij hol hebt staan moet ie bol zijn en waar je bol hebt staan moet ie hol zijn.
gr.wout
Dus zoals de eerste foto zou het dus moeten kloppen?
Marie Christina schreef:Volgens wat ik op de zeevaartschool geleerd heb is dit een rechtsdraaiende schroef.
Maar dat was de vraag niet, dus dit terzijde.
Nou ja, dat is de vraag eigenlijk ook wel een beetje. Zoals je weet is het een schottel, dus heb maar één draai richting van mijn schroef.
Volgens mijn aanwijzer bij stuurstand, staat hij nu in stand achteruit. (dus 190 gr. gedraaid) dus kan het niet anders zijn dat de schroef links draaiend is.
In onderstaande foto is schroef weer op vooruit stand gezet.
Afbeelding
Als ik er zo naar kijk zou je zeggen dat het een rechtsdraaiende schroef is, alleen deze draaid wel links om. (zal ie wel moeten als ik in deze stand vooruit ga) Ik vind het maar vreemd,... of zie ik spoken? :?
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: stand schroefbladen

Bericht door Marie Christina »

Ehrm.
Ik spook met je mee.
Dit is toch echt een rechtsdraaiende schroef:
"Ga achter de schroef staan, naar het voorschip kijkend.
Probeer de rand van het bovenste, rechtopstaande, blad te pakken.
De arm die je het verst moet strekken is de draairichting van de schroef."

Ik ga nu iets heel geks opperen: Draait je motor niet "achteruit"?
Ik lach zelf om deze optie, maar je weet maar nooit.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: stand schroefbladen

Bericht door Cees »

Marie Christina schreef:Ik ga nu iets heel geks opperen: Draait je motor niet "achteruit"?
Ik lach zelf om deze optie, maar je weet maar nooit.
Nee hoor, dit is niet het opperen van iets geks. Dit is een schottelschroef.
Houdt daarbij voor ogen dat het schroefwater dus langs de as en het vaste roerblad wordt gestuwd.
Als het ware achteruit. Je kan hierbij niet meer spreken over rechts- of linksdraaiende schroef.
Op een traditionele vaste schroefas zou je inderdaad kunnen spreken over achteruit draaien.
Dat is ook de reden dat de schroefbladen een afwijkende "bobbel" hebben.
Sorry, ik kan het niet beter uitleggen.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: stand schroefbladen

Bericht door VRM marine »

:wink: je moet echt verkeerd om denken , het is een schottelschroef dus ook al zit hij aan de voorkant moet hij het water naar achteren wegduwen (trekschroef dus), dus vandaar dat de bolling andersom zit als bij een normale duw schroef!

zie het als de proppeller van een vliegtuig! :wink:

Cees heeft het bij het rechte eind! :wink:
Voor alles is een oplossing!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: stand schroefbladen

Bericht door Marie Christina »

Aha!
Ik snappum nu!

Leerzaam forumpje, dit. :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: stand schroefbladen

Bericht door sambeek »

VRM marine schreef::wink: je moet echt verkeerd om denken , het is een schottelschroef dus ook al zit hij aan de voorkant moet hij het water naar achteren wegduwen (trekschroef dus), dus vandaar dat de bolling andersom zit als bij een normale duw schroef!

zie het als de proppeller van een vliegtuig! :wink:

Cees heeft het bij het rechte eind! :wink:
Wat voor nut heeft de bolling? Is dat misschien, om het water beter langs het ashuis te laten lopen? Moet een trekschroef dan zo anders zijn? en toch vind ik het raar omdat ik de logica er niet van zie. :?
Propellers van vliegtuigen heb ik nog nooit zo op gelet.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 580
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: stand schroefbladen

Bericht door Richard van den Berg »

sambeek schreef:Hoi, daar is ie weer. :wink:

Ik heb zo eens zitten staren naar mijn schroef, als je het schroefblad ziet (links draaiend, waarbij we hier achter uit gaan)
Zou het blad hier geen holling moeten hebben i.p.v. bolling?

Afbeelding

Afbeelding
Als je met google afbeeldingen op "azimuth thrusters" zoekt zie je weinig verschil in bolling tussen trekkende en duwende schroeven...
Groeten,

Richard

mijn boot
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: stand schroefbladen

Bericht door meester »

een normale schroef is een gemiddelde tussen een trek en een duw schroef omdat de draairichting wordt omgedraaid. dat geld niet voor een schottelschroef. die blijft in alle gevallen een trekschroef omdat het hele huis draait. het voordeel is dat je het blad een betere vorm kan geven dan een normale schroef. dit verschil in vorm zie je ook bij waterturbine bladen. het rendement is dan ook beter(tenminste van de schroef, niet van de hele aandrijflijn)

ik vind zelf dat je je schroef beter moet polijsten om een beter rendement te krijgen.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: stand schroefbladen

Bericht door VRM marine »

sambeek schreef:
VRM marine schreef::wink: je moet echt verkeerd om denken , het is een schottelschroef dus ook al zit hij aan de voorkant moet hij het water naar achteren wegduwen (trekschroef dus), dus vandaar dat de bolling andersom zit als bij een normale duw schroef!

zie het als de proppeller van een vliegtuig! :wink:

Cees heeft het bij het rechte eind! :wink:
Wat voor nut heeft de bolling? Is dat misschien, om het water beter langs het ashuis te laten lopen? Moet een trekschroef dan zo anders zijn? en toch vind ik het raar omdat ik de logica er niet van zie. :?
Propellers van vliegtuigen heb ik nog nooit zo op gelet.
dit komt omdat deze schroef geoptimaliseerd is voor maar 1 draai richting, maximaal rendement als trekkende schroef .

dit is geen aanpassing om water weg te leiden van de pod, dat is absoluut niet zo.
Voor alles is een oplossing!
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 580
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: stand schroefbladen

Bericht door Richard van den Berg »

Is de draairichting van de schottel om te draaien?

En dan daarbij toeren / vaarsnelheid meten. Meten is weten tenslotte.

Zusterschip van vorige bootje vaarde achteruit harder dan vooruit omdat er een verkeerde schroef op zat :?
Groeten,

Richard

mijn boot
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: stand schroefbladen

Bericht door sambeek »

Richard van den Berg schreef:Is de draairichting van de schottel om te draaien?

En dan daarbij toeren / vaarsnelheid meten. Meten is weten tenslotte.

Zusterschip van vorige bootje vaarde achteruit harder dan vooruit omdat er een verkeerde schroef op zat :?
Nee de draairichting is niet om te draaien.

Ik haal mijn toeren wel 2110 en de snelheid +/-18=19 km/hr (afhankelijk van omstandigheden)
Maar er is al eens geopperd bij aanschaf schottel, (door een ander)een keerkoppeling te plaatsen. Ik heb een elektromagnetische koppeling waarbij ik alleen maar vooruit stand heb. Wat uiteindelijk ook niet erg is voor een schottel natuurlijk. (achteruit is 190gr. schroef om draaien met stuur en weer naar voren gas geven met gashandel)
Als ik nu wel een keerkoppeling had gehad, zou ik het kunnen uitproberen maar ja die heb ik niet. :)

Aangezien ik niet het type ben gauw tevreden te zijn (of laat ik het anders zeggen, niet snel te vrede ben als ik niet ben overtuigt) en dat ben ik nog niet, :? ik de schroef in ieder geval demonteren en eens laten nameten.
Dat moet ik deze winter doen gezien we nu binnen liggen. Na deze winter blijft het schip zeker 4 jaar in het water.
Weet ik gelijk wat het wel is. Kost wel weer geld waar ik misschien niet direct wijzer van wordt wat betreft al dan niet sneller worden van schip, maar wel zodanig dat ik er vrede mee kan hebben en niet meer hoef te mokken dat het misschien anders kan. :wink:
groet Terpstra / SAMBEEK
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: stand schroefbladen

Bericht door Klaver vier »

Je ziet volgens mij inderdaad spoken ,als je achter de boot staat draait de schroef linksom als hij in achteruit staat,als hij in vooruit staat zit de schroef voor de staart en draait rechts om dus een rechtse schroef.Ik had afgelopen jaar in vooruit een hele buitenband van een auto in de schroef.De boot in achteruit gezet zodat de schroef lekker achteraan zat en half onder de boot de band met een ijzerzaag doorgezaagd,benauwd klusje.Ik heb al heel vaak wat in de schroef gehad op Loosdrecht,en raak ook regelmatig de bodem.René(De Stoere)
Klaver vier
Plaats reactie