stand schroefbladen
Moderators: sailor wim, frank
stand schroefbladen
Hoi, daar is ie weer.
Ik heb zo eens zitten staren naar mijn schroef, als je het schroefblad ziet (links draaiend, waarbij we hier achter uit gaan)
Zou het blad hier geen holling moeten hebben i.p.v. bolling?
Ik heb zo eens zitten staren naar mijn schroef, als je het schroefblad ziet (links draaiend, waarbij we hier achter uit gaan)
Zou het blad hier geen holling moeten hebben i.p.v. bolling?
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: stand schroefbladen
ik snap het effe niet, waar jij hol hebt staan moet ie bol zijn en waar je bol hebt staan moet ie hol zijn.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: stand schroefbladen
Volgens wat ik op de zeevaartschool geleerd heb is dit een rechtsdraaiende schroef.
Maar dat was de vraag niet, dus dit terzijde.
Maar dat was de vraag niet, dus dit terzijde.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: stand schroefbladen
Dus zoals de eerste foto zou het dus moeten kloppen?wout.bij schreef:ik snap het effe niet, waar jij hol hebt staan moet ie bol zijn en waar je bol hebt staan moet ie hol zijn.
gr.wout
Nou ja, dat is de vraag eigenlijk ook wel een beetje. Zoals je weet is het een schottel, dus heb maar één draai richting van mijn schroef.Marie Christina schreef:Volgens wat ik op de zeevaartschool geleerd heb is dit een rechtsdraaiende schroef.
Maar dat was de vraag niet, dus dit terzijde.
Volgens mijn aanwijzer bij stuurstand, staat hij nu in stand achteruit. (dus 190 gr. gedraaid) dus kan het niet anders zijn dat de schroef links draaiend is.
In onderstaande foto is schroef weer op vooruit stand gezet.
Als ik er zo naar kijk zou je zeggen dat het een rechtsdraaiende schroef is, alleen deze draaid wel links om. (zal ie wel moeten als ik in deze stand vooruit ga) Ik vind het maar vreemd,... of zie ik spoken?
groet Terpstra / SAMBEEK
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: stand schroefbladen
Ehrm.
Ik spook met je mee.
Dit is toch echt een rechtsdraaiende schroef:
"Ga achter de schroef staan, naar het voorschip kijkend.
Probeer de rand van het bovenste, rechtopstaande, blad te pakken.
De arm die je het verst moet strekken is de draairichting van de schroef."
Ik ga nu iets heel geks opperen: Draait je motor niet "achteruit"?
Ik lach zelf om deze optie, maar je weet maar nooit.
Ik spook met je mee.
Dit is toch echt een rechtsdraaiende schroef:
"Ga achter de schroef staan, naar het voorschip kijkend.
Probeer de rand van het bovenste, rechtopstaande, blad te pakken.
De arm die je het verst moet strekken is de draairichting van de schroef."
Ik ga nu iets heel geks opperen: Draait je motor niet "achteruit"?
Ik lach zelf om deze optie, maar je weet maar nooit.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: stand schroefbladen
Nee hoor, dit is niet het opperen van iets geks. Dit is een schottelschroef.Marie Christina schreef:Ik ga nu iets heel geks opperen: Draait je motor niet "achteruit"?
Ik lach zelf om deze optie, maar je weet maar nooit.
Houdt daarbij voor ogen dat het schroefwater dus langs de as en het vaste roerblad wordt gestuwd.
Als het ware achteruit. Je kan hierbij niet meer spreken over rechts- of linksdraaiende schroef.
Op een traditionele vaste schroefas zou je inderdaad kunnen spreken over achteruit draaien.
Dat is ook de reden dat de schroefbladen een afwijkende "bobbel" hebben.
Sorry, ik kan het niet beter uitleggen.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: stand schroefbladen
je moet echt verkeerd om denken , het is een schottelschroef dus ook al zit hij aan de voorkant moet hij het water naar achteren wegduwen (trekschroef dus), dus vandaar dat de bolling andersom zit als bij een normale duw schroef!
zie het als de proppeller van een vliegtuig!
Cees heeft het bij het rechte eind!
zie het als de proppeller van een vliegtuig!
Cees heeft het bij het rechte eind!
Voor alles is een oplossing!
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: stand schroefbladen
Aha!
Ik snappum nu!
Leerzaam forumpje, dit.
Ik snappum nu!
Leerzaam forumpje, dit.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: stand schroefbladen
Wat voor nut heeft de bolling? Is dat misschien, om het water beter langs het ashuis te laten lopen? Moet een trekschroef dan zo anders zijn? en toch vind ik het raar omdat ik de logica er niet van zie.VRM marine schreef: je moet echt verkeerd om denken , het is een schottelschroef dus ook al zit hij aan de voorkant moet hij het water naar achteren wegduwen (trekschroef dus), dus vandaar dat de bolling andersom zit als bij een normale duw schroef!
zie het als de proppeller van een vliegtuig!
Cees heeft het bij het rechte eind!
Propellers van vliegtuigen heb ik nog nooit zo op gelet.
groet Terpstra / SAMBEEK
- Richard van den Berg
- Berichten: 580
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Re: stand schroefbladen
Als je met google afbeeldingen op "azimuth thrusters" zoekt zie je weinig verschil in bolling tussen trekkende en duwende schroeven...sambeek schreef:Hoi, daar is ie weer.
Ik heb zo eens zitten staren naar mijn schroef, als je het schroefblad ziet (links draaiend, waarbij we hier achter uit gaan)
Zou het blad hier geen holling moeten hebben i.p.v. bolling?
Re: stand schroefbladen
een normale schroef is een gemiddelde tussen een trek en een duw schroef omdat de draairichting wordt omgedraaid. dat geld niet voor een schottelschroef. die blijft in alle gevallen een trekschroef omdat het hele huis draait. het voordeel is dat je het blad een betere vorm kan geven dan een normale schroef. dit verschil in vorm zie je ook bij waterturbine bladen. het rendement is dan ook beter(tenminste van de schroef, niet van de hele aandrijflijn)
ik vind zelf dat je je schroef beter moet polijsten om een beter rendement te krijgen.
ik vind zelf dat je je schroef beter moet polijsten om een beter rendement te krijgen.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
-
- Berichten: 184
- Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Re: stand schroefbladen
dit komt omdat deze schroef geoptimaliseerd is voor maar 1 draai richting, maximaal rendement als trekkende schroef .sambeek schreef:Wat voor nut heeft de bolling? Is dat misschien, om het water beter langs het ashuis te laten lopen? Moet een trekschroef dan zo anders zijn? en toch vind ik het raar omdat ik de logica er niet van zie.VRM marine schreef: je moet echt verkeerd om denken , het is een schottelschroef dus ook al zit hij aan de voorkant moet hij het water naar achteren wegduwen (trekschroef dus), dus vandaar dat de bolling andersom zit als bij een normale duw schroef!
zie het als de proppeller van een vliegtuig!
Cees heeft het bij het rechte eind!
Propellers van vliegtuigen heb ik nog nooit zo op gelet.
dit is geen aanpassing om water weg te leiden van de pod, dat is absoluut niet zo.
Voor alles is een oplossing!
- Richard van den Berg
- Berichten: 580
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Re: stand schroefbladen
Is de draairichting van de schottel om te draaien?
En dan daarbij toeren / vaarsnelheid meten. Meten is weten tenslotte.
Zusterschip van vorige bootje vaarde achteruit harder dan vooruit omdat er een verkeerde schroef op zat
En dan daarbij toeren / vaarsnelheid meten. Meten is weten tenslotte.
Zusterschip van vorige bootje vaarde achteruit harder dan vooruit omdat er een verkeerde schroef op zat
Re: stand schroefbladen
Nee de draairichting is niet om te draaien.Richard van den Berg schreef:Is de draairichting van de schottel om te draaien?
En dan daarbij toeren / vaarsnelheid meten. Meten is weten tenslotte.
Zusterschip van vorige bootje vaarde achteruit harder dan vooruit omdat er een verkeerde schroef op zat
Ik haal mijn toeren wel 2110 en de snelheid +/-18=19 km/hr (afhankelijk van omstandigheden)
Maar er is al eens geopperd bij aanschaf schottel, (door een ander)een keerkoppeling te plaatsen. Ik heb een elektromagnetische koppeling waarbij ik alleen maar vooruit stand heb. Wat uiteindelijk ook niet erg is voor een schottel natuurlijk. (achteruit is 190gr. schroef om draaien met stuur en weer naar voren gas geven met gashandel)
Als ik nu wel een keerkoppeling had gehad, zou ik het kunnen uitproberen maar ja die heb ik niet.
Aangezien ik niet het type ben gauw tevreden te zijn (of laat ik het anders zeggen, niet snel te vrede ben als ik niet ben overtuigt) en dat ben ik nog niet, ik de schroef in ieder geval demonteren en eens laten nameten.
Dat moet ik deze winter doen gezien we nu binnen liggen. Na deze winter blijft het schip zeker 4 jaar in het water.
Weet ik gelijk wat het wel is. Kost wel weer geld waar ik misschien niet direct wijzer van wordt wat betreft al dan niet sneller worden van schip, maar wel zodanig dat ik er vrede mee kan hebben en niet meer hoef te mokken dat het misschien anders kan.
groet Terpstra / SAMBEEK
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: stand schroefbladen
Je ziet volgens mij inderdaad spoken ,als je achter de boot staat draait de schroef linksom als hij in achteruit staat,als hij in vooruit staat zit de schroef voor de staart en draait rechts om dus een rechtse schroef.Ik had afgelopen jaar in vooruit een hele buitenband van een auto in de schroef.De boot in achteruit gezet zodat de schroef lekker achteraan zat en half onder de boot de band met een ijzerzaag doorgezaagd,benauwd klusje.Ik heb al heel vaak wat in de schroef gehad op Loosdrecht,en raak ook regelmatig de bodem.René(De Stoere)
Klaver vier