Beestjes in de tank

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Beestjes in de tank

Bericht door ErikH »

Gatver, kijk ik afgelopen week in het glas van de waterafscheider, allemaal bruine drab onderin. Waterscheider afgetapt en motor laten lopen maar het druppelt langzaam weer vol met bruine drab. Vandaag maar eens op onderzoek gegaan hoe de dieseltank schoon te maken. Uitbouwen van de tank lukt niet, enige optie is om een mangat bovenin de tank te maken. Hoe kan ik dat het beste aanpakken zonder dat de boel in de hens vliegt?

Gr.

Erik
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Beestjes in de tank

Bericht door wout.bij »

gaatje boren met een boor voor plaatstaal, slangetje erdoor en de boel leegzuigen, of aftappen, daarna pak je een decoupeerzaag of een reprohupeldepupzaag, ik ben de naam effe kwijt maar dat is een hele grote decoupeerzaag, mangat zagen en de boel uitsoppen,
opnieuw afvullen en meteen een een of ander anti bacterie goedje toe voegen, en klaar is kees.
en uiteraard dan een nieuw deksel maken voor op de tank.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Beestjes in de tank

Bericht door ErikH »

Gaatje boren word ik dus niet vrolijk van. Ik weet wel dat diesel niet heel snel vlam vat. Maar ALS het gebeurt is het vuur niet te houden met die paar honderd liter inhoud. Ik zoek een alternatief voor het gaatje boren.

Gr.

Erik
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Beestjes in de tank

Bericht door wout.bij »

ik mag toch aannemen dat je eerst de diesel verwijdert, en pas dan gaat boren en zagen, je kunt je diesel afzuigen door de vulopening,bilgeboot erbij en klaar is het, ik neem aan dat je de diesel afschrijft, ik persoonlijk zou die troep er niet meer in willen hebben, anders loop je wel een heel groot risico op een tweede besmetting, en als de tank leeg is dan kun je doen en laten wat je wilt.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Beestjes in de tank

Bericht door ErikH »

Diesel helemaal verwijderen lukt nooit met een ingebouwde tank. Er blijft altijd wel een restje achter. Dat is nu juist het probleem.

Gr.

Erik
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Beestjes in de tank

Bericht door paul »

Om deze tijd van het jaar zou ik daar niet zo bang voor zijn hoor,en anders vul je je tank gewoon helemaal af met water ,die diesel gooi je immers weg ,helemaal afvullen en boren .
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Beestjes in de tank

Bericht door douane »

:shock: is het echt gevaarlijk dan ?? heb paar maanden terug gewoon nog gelast aan me tank met diesel en al er in stinkt alleen een beetje :lol: zag niet echt gevaar ofzo lasdruppels gingen direct uit in het diesel
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Beestjes in de tank

Bericht door paul »

zeg dat je liegt
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Beestjes in de tank

Bericht door KarelE »

Heb je geen waterzak waardoor je de diesel met de meeste verontreiniging kan aftappen? Ehh, waarschijnlijk niet, daarom heb je die waterscheider :oops: .

Ik dacht dat er ook wel toevoegingen zijn waarmee je met een extra hoge dosis een shockbehandeling kan toepassen. Dan hoef je die diesel niet weg te doen.

Verder: Zinken die beestjes, of de meeste? Ik weet niet waarom, maar die bende is mij nog steeds bespaard gebleven. Afkloppen. Ik heb er dus (nog) geen ervaring mee.

Kan je met een impellerpompje op de boormachine de diesel uit de tank pompen (via de motor-aanzuigleiding), door een filter heen? Dan weer via de vulopening terug de tank in. Door de gasolie zo een tijd lang rond te pompen haal je de meeste troep eruit. Daarna die shockbehandeling uitvoeren.

Een gat boren zou nog met een handboor kunnen (zo'n ding met een slinger en een haakse overbrenging). Zagen met een decoupeerzaag is mij prima afgegaan door 6mm staal, alleen was dat zeker niet vonkvrij. Niet met een niet lege en niet uitgebreid geventileerde tank doen dus.

@douane: Ik neem aan dat je onder de vloeistofspiegel zat met lassen? Dan kookt het hooguit, en onder de vloeistofspiegel komt er geen zuurstof bij, dus geen ontbranding. Aan het gasgevulde deel van de tank zou ik niet gaan lassen.

Succes, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Beestjes in de tank

Bericht door KarelE »

paul schreef:zeg dat je liegt
Ik heb het ook wel zien doen. De werfbaas werd gevraagd een extra aansluiting te maken op een (gevulde) tank. Eerst ging hij een lassok op de tank lassen, nadat hij met het peilglas had gecontroleerd dat hij in het gevulde deel zat. Daarna kogelkraan met gastape klaar leggen, en met de 7-gatenzaag door de lassok de tankwand doorboren. Emmertje eronder om een beetje diesel op te vangen. Zodra het gat klaar was boor eruit, en kogelkraan erop gedraaid. Niks aan het handje.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Beestjes in de tank

Bericht door douane »

paul schreef:zeg dat je liegt

nee echt niet heb wel vaker gezien dus denk is prima te doen
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Beestjes in de tank

Bericht door douane »

careljan schreef:
@douane: Ik neem aan dat je onder de vloeistofspiegel zat met lassen? Dan kookt het hooguit, en onder de vloeistofspiegel komt er geen zuurstof bij, dus geen ontbranding. Aan het gasgevulde deel van de tank zou ik niet gaan lassen.

Succes, Karel
nou had gewoon het deksel open zodat het gas er uit kan moest namelijk onder het deksel de rand iets hoger lassen omdat bij schomelen van me bootje diesel lekte
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Beestjes in de tank

Bericht door Aqua Domus »

Aqua Domus schreef:Afbeelding

Ik heb het naar mijn idee maar simpel gehouden.
Een goede filter een opvoer pompje en wat fitwerk.
Laat af en toe het pompje een paar uur draaien en als de kijkglaasjes onder de filter helder blijven doe ik er niks meer aan.
Pompje is geschikt voor contenu bedrijf,dus als je hem een keer vergeet is dat geen probleem.
Aanzuig zit op het onderste punt dus als er vuil of water is, komt het gelijk in de kijkglaasjes.
De aftakking met kogelkraan is voor de hulpmotor,die had voorheen helemaal geen filter.

Gr Louis.
Op een andere pagina op dit forum ook al eens over diesel problemen gehad en dit was mijn oplossing.
Pompje regelmatig een paar uur aan en nooit probleemen

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Beestjes in de tank

Bericht door ErikH »

careljan schreef: Ik dacht dat er ook wel toevoegingen zijn waarmee je met een extra hoge dosis een shockbehandeling kan toepassen. Dan hoef je die diesel niet weg te doen.
Had 1 of ander bekend spulletje ervoor gekocht en in de jerrycan met diesel gekiepert wat uit de waterafscheider kwam. De diesel werd er niks beter van, de verkoper wel.

Rondpompen en filteren vind ik geen optie, je zult net zien dat het weer mis gaat op het ARK of de Waal als het een beetje klotst. We hebben nog een paar maanden voor het seizoen begint om het goed aan te pakken.

Ook op een ander forum de vraag gesteld; De stand is nu 50-50%. 50% zegt gewoon de slijptol erin, de andere helft komt met allerlei oplossingen die erg lastig uit te voeren zijn.

-Edit- Net even de proef op de som genomen met het de jerrycan vervuilde diesel. Met een aansteker en met een slijptol krijg je diesel niet aan het branden.

Gr.

Erik
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Beestjes in de tank

Bericht door Klaver vier »

Erik ,je hebt helemaal gelijk dat het dan niet brand ,maar het gas boven in de tank explodeert of brand wel degelijk, dus kijk maar uit. De tank afvullen is wel een goede optie dan gebeurd er echt niks.Ik heb zelf wel aan leidingen boven op een hele grote olietank onder in de kerk in Ouderkerk aan de Amstel gelast niks aan de hand ,maar de tank moet vol zijn.Gr René(De Stoere)
Klaver vier
Plaats reactie