koppelen motor met As

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

koppelen motor met As

Bericht door Etab »

in mijn huidige winter project heb ik mijn oude benzine motor inmiddels verwijderd en ben ik nu alle oude leidingen aan het verwijderen.
Oude grote accu's gaan er morgen uit en daarvoor komen dan 3 kleine gel accu's
EN zoals altijd als je begint te slopen, dan haal je steeds meer weg. Hele electra ligt er dus uit. En dahsboard is weg. :?

Maar nu. Als ik de nieuwe motor ga plaatsen heb ik te maken met het uitlijnen naar de as.
Dan heb ik een aantal opties.

1: Oude situatie herstellen. Er zit een bullflex (Zo een dikke schijf) op waarmee ik begrijp 3mm speling te hebben.
2: Als er genoeg ruimte is een homokineet tussen zetten. heeft mijn voorkeur. MAAR>

A) De motor kan niet verder naar achter dus moet ik genoeg ruimte hebben om een homokineet tussen de keerkoppling en de as te zetten.
B) Als dat niet zo is, hoe kan je eventueel een stuk van de schroefas eraf halen (Boot ligt in water) Zagen? Slijpen? ivm hardheid ijzer? en zorgdragen voor mooie snede.

Andere vraag. Kan je ipv een homokineet een gewone kruis cq kniekoppeling ertusen zetten?

Bij het aanmaken van het uitlaatsysteem en leidingen. Als ik de uitgaande waterleiding met uitlaatgassen aansluit op een waterlock en dan naar buitenbreng is dat voldoende of moet er dan nog een hevelbeveiliging tussen? Hevel voor het stuk tussen spruitstuk en waterlock.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: koppelen motor met As

Bericht door frank »

Koppelen en uitlijnen is een vak apart. Maar je noemde een verbinding met een kruiskoppeling.
Dat wordt ook veelvuldig gebruikt maar dan moet je er wel twee gebruiken.
Dus de tussenas moet aan beide uiteinden een kruiskoppeling hebben.
Dat systeem werkt erg goed, denk maar aan auto' s en vrachtwagen aandrijving.
Je kunt er behoorlijke hoeken mee overbruggen maar nadeel kan zijn dat het wat lawaai kan maken.
Ook regelmatig met een goede kwaliteit vet smeren.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: koppelen motor met As

Bericht door Aqua Domus »

Om een goed antwoord te geven wil ik toch eerst wat meer weten.
Zit er verschil in het aantal pk's dat je inbouwt.
Het is een klein bootje dus daar verwacht ik geen grote verschillen.
Is er een stuwlager aanwezig, zoniet dan zou ik die kruis koppeling gelijk vergeten.
En waarom zou je een duren homokoneet inbouwen als de oude koppeling nog goed is.
Als je een homokoneet inbouwt is het uitlijnen van het stuwlager moeilijker als nu de motor.
Dan heb je geen tolerantie van 3 mm maar eigelijk 0 mm.
En die motor uitlijnen valt wel mee maar je moet er even de tijd voor nemen.
Zorg dat hij laag in de rubbers blijft,liever een vulplaat onder de motorsteun dan dat je hem op het eind van de draad zet.
Als er geen stuw lager is en je maakt de as los eerst even een slangenklem om de as zodat hij niet te ver naar buiten kan gaan.
Water is te koud nu om de as terug te duwen.
Dan nog een belangrijk ding hoelang is de as tussen de stopbus en de flexibele koppeling.
Door het gewicht van de koppeling zal de as doorhangen.
Balk over de vloer leggen met een draad met daaraan een spanwartel,nu kun je heel rustig de as een beetje optillen .Hijspunt zo dicht mogelijk bij de koppeling.
Met een voelermaat kun je nu de speling in de stopbus meten,die moet rondom gelijk zijn.
Vanaf hier word het moeilijk om het zo uit te leggen maar het komt er op neer dat de as in deze stand zo op de motor moet schuiven.
Dit is meestal een mannetje vrouwtje verbinding die nagenoeg zonder moeite in elkaar gedrukt word.
De afdichting die dan overblijft moet rondom gelijk sluiten.

Voorlopig kan je even vooruit en als er vragen zijn even een foto van de situatie erbij dan zien we een beetje waar het over gaat.

Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: koppelen motor met As

Bericht door Etab »

Ik dacht juist dat een homokineet het uitlijnen vereenvoudigde?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: koppelen motor met As

Bericht door Aqua Domus »

Ja als het stuwlager op zijn plaats zit wel.
Ik zou gewoon de oude koppeling gebruiken en zelfs als deze slecht is hiervoor een nieuwe nemen.
Dat uitlijnen gaat echt wel lukken en je weet ons te vinden.

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: koppelen motor met As

Bericht door Etab »

Ik zal morgen even een foto maken. maar de afstand tussen de binnengland en de keerkoppeling is niet zo groot, dus er zit geen stuwlager tussen.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: koppelen motor met As

Bericht door Cees »

Etab schreef:Ik dacht juist dat een homokineet het uitlijnen vereenvoudigde?
Sterker nog. Uitlijnen mag niet want dan is de homokineet binnen de kortste keren naar zijn grootje.
Sorry Louis, jouw advies: "Als je een homokineet inbouwt is het uitlijnen van het stuwlager moeilijker als nu de motor". (waar heb je het over?) En verder: "Dan heb je geen tolerantie van 3 mm maar eigenlijk 0 mm", slaat echt nergens op.

Etab: Gewoon even het voorjaar afwachten, de schoefas op wal eruit halen en naar behoefte in laten korten.
Niet zelf gaan zagen of slijpen. Laat het een metaalbewerkingsbedrijf doen.

Het gebruik van een kruiskoppeling is heus achterhaald. Het geeft een teringherrie en is zeer onderhoudsgevoelig.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: koppelen motor met As

Bericht door Aqua Domus »

Afbeelding

Dat ding wat daar in de midden zit is een stuwlager en je kan niet zonder, en hij moet er echt recht voor zitten, en recht is recht.
Ga mij nou niet vertellen hoe het moet, ik doe dit beroepsmatig al 22 jaar.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: koppelen motor met As

Bericht door Marie Christina »

Ik heb het stukje op vaartips gelezen, en ik ben niet 22 jaar techneut, maar ik moet ook zeggen dat het mij heel raar in de oren klinkt dat iets NIET uitgelijnd moet zijn.

Ik hoop niet dat ik tegen zere benen aanschop als ik mij afvraag of het stukje op vaartips wel klopt.
Wat op internet staat hoeft niet altijd waar te zijn, wel?
Als ik hier beweer:
Een Noord kardinale boei is geel met onderaan een zwarte band en een topteken waarvan de punten naar beneden wijzen, staat het wel op internet, maar het klopt van geen kant.

Ik vind het dus, persoonlijk, niet logisch dat iets niet uitgelijnd moet staan.
Maarrrr. Ik geef eerlijk toe, ik ben stuurman, geen machinist, dus zeer beperkte kennis hiervan.
Wellicht zit ik ernaast hoor.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: koppelen motor met As

Bericht door popeye »

We hebben het toch over zoiets als de Pythondrive?

De Python-Drive homokinetische as werkt op dezelfde wijze; er worden
gegarandeerd geen torsietrillingen opgewekt door dit aandrijfsysteem terwijl toch onder
alle omstandigheden een constante omloopsnelheid gewaarborgd blijft. De traditioneel in
cardanassen optredende oneenparigheid is de Python-Drive homokinetische
as vreemd. Het koppel wordt door de Python-Drive homokinetische as op een
constante wijze overgebracht, zelfs wanneer de beide homokineten onder verschillende hoeken
hun werk moeten doen. De Python-Drive homokinetische as brengt zelfs bij ongelijke
hoeken de krachten beter en gelijkmatiger over dan enige andere wijze van aandrijving.
De Python-Drive homokinetische aandrijfassen mogen onder een maximaal totale
hoek van 8º ( 8º per homokinetische koppeling) gemonteerd worden (afhankelijk van model).
Het schroefastoerental mag maximaal 4500 tpm/min. bedragen (afhankelijk van model).
Zie voor specifi eke inbouwcriteria de installatiehandleiding die bij elke unit meegeleverd wordt.
Python-Drive homokinetische assen zijn ook in andere standaard lengtes leverbaar



Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: koppelen motor met As

Bericht door KarelE »

Ik heb het altijd als volgt begrepen: Als een kruiskoppeling precies recht zit worden de aandrijfkrachten altijd op precies hetzelfde stukje van het kruis uitgeoefend, en dan slijt het lager op die plek in. Als er een lichte hoek wordt overbrugd dan bewegen de twee vorken van de twee asdelen over het kruis heen, en vindt er een meer gelijkmatige slijtage plaats.

groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: koppelen motor met As

Bericht door paul »

Heren Heren Heren,ik denk dat jullie elkaar verkeerd begrijpen,aub potvolperen geen ruzie in de tent.
Zet even een tekening of zo hier op zodat jullie over het zelfde praten.
gr Paul
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: koppelen motor met As

Bericht door Aqua Domus »

Die homokineet Mag inderdaad NIET in lijn staan.
De kracht word door 3 kogels per kant overgebracht.
Als deze kogels niet bewegen, en dat doen ze niet als de motor in lijn staat, slijten ze een putje in de glijbaan,en of een platte kant aan de kogel
Het stuwlager moet echter wel recht uitgelijnt worden,doe je dit niet word je binnen lager heet en als je pech hebt loopt hij vast.
En een homokineet zonder stuwlager heb ik nog niet gezien.
Dat je dadelijk door de bomen het bos niet meer ziet snap ik wel ,maar ik weet wat ik zou doen.

Dit verhaal van Cees kan ik niet volgen,want als hij niet weet waar ik het over heb wil ik wel eens weten hoe hij dit doet.

Sterker nog. Uitlijnen mag niet want dan is de homokineet binnen de kortste keren naar zijn grootje.
Sorry Louis, jouw advies: "Als je een homokineet inbouwt is het uitlijnen van het stuwlager moeilijker als nu de motor". (waar heb je het over?) En verder: "Dan heb je geen tolerantie van 3 mm maar eigenlijk 0 mm", slaat echt nergens op.

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: koppelen motor met As

Bericht door popeye »

Zie bladzij 7 van de handleiding Zowel verticaal als horizontaal mogen/moeten de koppelingen een hoek maken ten opzichte van elkaar. Als ik het goed begrijp kun je de hele zaak er dus niet zo in kwakken. Als je dat als uitlijnen ziet moet er inderdaad uitgelijnd worden.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: koppelen motor met As

Bericht door Aqua Domus »

Ik heb het nog niet over het uitlijnen van de motor gehad.
zie hier alleen commentaar over het uitlijnen van de motor maar zover was ik nog niet.
Als er een homokineet geplaatst word moet er eerst een stuwlager in.
Dit stuwlager moet uitgelijnd worden.

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Plaats reactie