Plaats verstuivers Kromhout gloeikop

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Swalker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma nov 14, 2011 2:21 pm
Locatie: Veenwouden
Contacteer:

Plaats verstuivers Kromhout gloeikop

Bericht door Swalker »

Mensen,

Ik heb nu twee kromhout M0 gloeikoppen. Mijn "nieuwe" wilde niet starten maar dat probleem was snel opgelost door de verstuiver om te ruilen met die van mijn andere Kromhout M0. Nu viel het me echter op dat de diepte waarmee de verstuiver de verbrandingskamer insteekt kunt bijstellen met een aantal vulringen. Bij de ene zat er maar één vulring waardoor het puntje van de verstuiver een eindje uitsteekt terwijl de andere 3 vulringen had waardoor de verstuiver wat verzonken zat in zijn messing huls. Deze verstuiver was niet goed dus ik heb de andere, met 1 vulring, gemonteerd.

De motor draait nu goed maar ik vraag me af of ik nu de kans loop dat de verstuiver te heet wordt omdat hij een beetje in de verbrandingskamer steekt? Weet iemand wat de juiste afstelling is?

Afbeelding
Boven de verstuiver in zijn messing huls met 3 vulringen (niet zichtbaar), onder de goede verstuiver met 1 vulring (links naast de "5").

Gr. Jacob
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Plaats verstuivers Kromhout gloeikop

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Ik zou hier deze vraag eens stellen;
http://www.bakkermulderscheepstechniek. ... rdelen.htm
Ik weet niet of er toen al brandplaatjes bestonden.
En de hoogte van de inspuiter werd geregeld door die vulringen.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Plaats verstuivers Kromhout gloeikop

Bericht door meester »

Beste Swalker,
Ik heb eigenlijk te weinig informatie om een goed advies te geven maar in het algemeen geld dat een verstuivertip geschikt moet zijn voor de verbrandingstemperatuur. de verbrandingstemperatuur is in zekere mate afhankelijk van de belasting van je motor. in recreatie vaart zal de kromhout zelden tot nooit zwaar of medium belast worden. Over het algemeen wordt er niet meer dan halfgas gevaren en zelden met een geladen schip of zware sleep. ik durf dus te zeggen dat in dit geval er geen schade aan de tip zal plaatsvinden. Hoge temperatuur corrosie zal pas optreden als de temperatuur boven de 630 graden uitkomt. Een gloeikop (ik neem aan dat het dat is) reguleerd dat ook in zekere mate zelf. als de bulb temperatuur te hoog wordt gaan ze voorontsteken en daarmee onregelmatig lopen. Daarom was de verstelbare verstuiver zo´n geweldige uitvinding. je kan dan de verstuiverstraal op de zuiger richten waardoor de gloeidorn niet oververhit raakt.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Swalker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma nov 14, 2011 2:21 pm
Locatie: Veenwouden
Contacteer:

Re: Plaats verstuivers Kromhout gloeikop

Bericht door Swalker »

Bedankt heren.
Ik zal Bakkermulder eens een mailtje doen toekomen. De verstuiver is gewoon van brons (of is het nou messing?) en het is inderdaad een gloeikopmotor. Ik weet niet precies wat brandplaatjes zijn maar ik vermoed dat die er niet op/in zitten. Als de boot weer in de plomp ligt ga ik eens wat experimenteren om te kijken wat de invloed is van meer of minder vulringen op het lopen van de motor.

Gr. Jacob
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Plaats verstuivers Kromhout gloeikop

Bericht door wout.bij »

er is volgens mij maar 1 iets wat veranderd, en dat is de compressie en dus de volledigheid of onvolledigheid van de verbranding, voor beide verstuivers zul je altijd dezelfde inspuitdruk moeten gebruiken, en dan blijft volgens mij alleen bovenstaande over.
wil je het zeker weten mail dan effe met han mannaert, een goede kennis van mij die zich veel inzet voor het merk kromhout en het kromhoutmuseum, j.mannaert1@kpnplanet.nl
doe hem de groeten maar van mij.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
Bri
Berichten: 53
Lid geworden op: vr mar 04, 2011 6:04 pm
Locatie: Vinkeveen
Contacteer:

Re: Plaats verstuivers Kromhout gloeikop

Bericht door Bri »

Nog een M0?....jij wel...grmmmmmbllllllll......
Maarrrrrrr bij de juiste verzorging/vertroeteling/goede gesprekken is een reserve Kromhout(M0) gloeikopmotor niet nodig...wel een heel mooi bezit :D ...(met snelverhitter ?)
Jacob ....B.B. van dat 'oude' motoren bedrijf in wilnis heeft hier vast antwoord op.
Jan van Leeuwen zou je kunnen proberen...zijn mail adres heb je.

Ja en Han weet ook alles(heel heel heel veel).....doe hem ook de groetjes mij

Wout .B.....dan heb jij 'vreemde' goede kennissen..... :P
Laatst gewijzigd door Bri op vr apr 19, 2013 6:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De beste psychiater is een dag op het water
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Plaats verstuivers Kromhout gloeikop

Bericht door wout.bij »

ja dat klopt, misschien dat jullie ook naar vianen gaan met de sleepbootdagen, dan kunnen wij eens nader kennis maken, heb ik er weer een paar vreemde kennissen bij :D :D :D
en han die ken ik al een jaar of 20, van de beginjaren bij ver. de motorsleepboot, iemand die heel veel over kromhout weet te vertellen, en erg graag zijn kennis wil delen met gerepresenteerden, zulke mensen zie je niet zo vaak meer.
en als je denkt dat han een vreemde kennis is dan kan ik je nog wel een paar opnoemen. :mrgreen:
en jan van leeuwen ken ik trouwens ook, en bas berkelaar natuurlijk ook, wat is dit (motoren) wereldje toch klein he.

en bas zou ik nog eens benaderen over gegevens voor mijn MWM rh235d maar die moed heb ik ook al opgegeven :D :D
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Swalker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma nov 14, 2011 2:21 pm
Locatie: Veenwouden
Contacteer:

Re: Plaats verstuivers Kromhout gloeikop

Bericht door Swalker »

Allemaal bekende namen inderdaad.
Het goede nieuws is dat het water buiten weer vloeibaar is.
(Het slechte nieuws is dat ik weer fulltime aan het werk ben en dat kost erg veel vrije tijd)

Gr. Jacob
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Plaats verstuivers Kromhout gloeikop

Bericht door wout.bij »

ach weet je jacob, ik werk al 32 jaar fultime, het een gaat nou een keer niet zonder het ander, bootje varen kost geld, en achter de geraniums zitten is even leuk maar moet niet te lang duren.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Swalker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma nov 14, 2011 2:21 pm
Locatie: Veenwouden
Contacteer:

Re: Plaats verstuivers Kromhout gloeikop

Bericht door Swalker »

Berichtje gedaan naar Van Leeuwen en Mannaert (dat klinkt als een advocatenkantoor :) ).

Sommige mensen kunnen blijkbaar efficienter met hun tijd omgaan dan ik en zien de kans fulltime te werken, met hun sleepbootje te knutselen en varen en hebben daarnaast nog veel tijd over om op vreemde internetfora rond te hangen. :)

Gr. Jacob
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Plaats verstuivers Kromhout gloeikop

Bericht door wout.bij »

dat jacob, heeft meer met prioriteit te maken dan met tijd. :wink:
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Plaats verstuivers Kromhout gloeikop

Bericht door meester »

ZO komen de lijntjes weer bij elkaar. Ik heb als kind veel gespeeld met bas en zijn broer. Gerrit had toe nog een kruiser en een bouwbedrijf en had net de opduwer van de veensteker gekocht volgens mij. Later kwamen daar allerlei andere opduwers bij en rookte we met olie doordrenkte shaggies. leuke combinatie, zeilen met de westlander en rook en golven maken met de opduwer. Als ik in de buurt ben ga ik altijd even langs voor een praatje.
Na jarenlang het motoren archief te hebben beheerd en uitgebreid heb ik die 700 boeken in beheer gegeven bij Jan van Leeuwen. We hadden nog allerlei mooie plannen maar die werden in de war geschopt door mijn studie en Jan zijn bedrijf. maar je weet nooit.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gebruikersavatar
Bri
Berichten: 53
Lid geworden op: vr mar 04, 2011 6:04 pm
Locatie: Vinkeveen
Contacteer:

Re: Plaats verstuivers Kromhout gloeikop

Bericht door Bri »

meester schreef:ZO komen de lijntjes weer bij elkaar. Ik heb als kind veel gespeeld met bas en zijn broer. Gerrit had toe nog een kruiser en een bouwbedrijf en had net de opduwer van de veensteker gekocht volgens mij. Later kwamen daar allerlei andere opduwers bij en rookte we met olie doordrenkte shaggies. leuke combinatie, zeilen met de westlander en rook en golven maken met de opduwer. Als ik in de buurt ben ga ik altijd even langs voor een praatje.
Na jarenlang het motoren archief te hebben beheerd en uitgebreid heb ik die 700 boeken in beheer gegeven bij Jan van Leeuwen. We hadden nog allerlei mooie plannen maar die werden in de war geschopt door mijn studie en Jan zijn bedrijf. maar je weet nooit.
Klein wereldje.....Ik ben de trotse bezitter van de oude opduwer van Bas ,toen de Toembak.....Mark had opduwer Zeeduivel ,waar hij samen met Bas een Kromhout M1 ingebouwd heeft.....na Marks overlijden heeft Bas de Toembak verkocht aan Teun Koole en is zelf gaan varen met die van Mark....die nu Toembak heet.
Teun heeft de(toen weer) 'Gerrit' ...verkocht aan Hans Veenman een oom van Bas....Waar wij de "Kapoenka" (snappen jullie het nog?) van gekocht hebben...
die nu dus Ouwevos heet.....


Jan van Leeuwen is inmiddels een goede vriend van ons geworden,samen met 2 opduwers en 11 Kromhout motoren op 2 diepladers naar NSD in Zwartsluis geweest,en dit jaar gaat de 'Kromhout Clan' natuurlijk naar Vianen.
( we gaan aardig off topic nu :D )

Op de foto v.l.n.r. Zwartvos(ex Titan),Toembak,Ome Henk en achter de takken (nee niet die Spurt)de Ouwevos.

Afbeelding
De beste psychiater is een dag op het water
Plaats reactie