geluidsisolatie motorruimte

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

robsailor
Berichten: 10
Lid geworden op: za dec 26, 2009 9:12 pm

geluidsisolatie motorruimte

Bericht door robsailor »

Beste Leden,

Een volgende stap bij de motorruimte (die zit overigens buiten onder de kuip) is geluidsisolatie.
Ik heb een Yanmar 4jh3e in mijn Eurosleper 880. Op dit moment is de motorruimte nog niet geisoleerd, dus best lawaaierig.
Heeft iemand tips (bij voorkeur een link) welke geluidsisolatie ik het best kan gebruiken? Liefst niet te dik..

Bedankt weer!

Rob
bob-kim
Berichten: 1
Lid geworden op: vr sep 28, 2012 11:32 am

Re: geluidsisolatie motorruimte

Bericht door bob-kim »

Hallo Rob,

Zelf heb ik hier wel eens isolatie gekocht, ze leveren allerlei soorten isolatie.

http://www.akoestiekwinkel.nl/boot.html

Groeten,
Bob
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: geluidsisolatie motorruimte

Bericht door meester »

Het isoleren van de hele machinekamer werk alleen als je het heel serieus doet. ieder geluidslek doet al je inspanningen. en afhankelijk van de toonsoort kan het meestal niet met "dunne"isolatie. bij mijn vader zijn schip (motor staat onder de stuurhut) is er een kist van geperst steenwol ingepakt in geperforeerd staalplaat om en over de motor gemaakt. mits je de aansluitingen met vlak en fundatie goed doet heeft dat veel effect.
In de schuttevaer stond vorig jaar een artikel over een soort zak die je over je motor kan monteren. misschien een oplossing?
http://www.noise-killer.nl/Vaartuigen.html
er staat er een te koop op marktplaats
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: geluidsisolatie motorruimte

Bericht door Boekel »

Mijn ervaring met een klein sleepbootje:

-alles luchtdicht maken, vooral eventueel motorluik, grote doorvoeren, etc.
-luchttoevoer (en evt. afvoer) naar motorruimte isoleren door deze door een buis / koker (o.i.d.) te laten lopen welke met isolatie (noppenschuim van bouwmarkt werkt goed) bekleed is.

Wij hebben een 1,6l volkswagen turbodieseltje erin staan en hij is fluisterstil. We hebben een paar vierkante meter (dure!) isolatieplaat geplakt, maar eigenlijk scheelt dat weinig, de ruimte luchtdicht maken is het belangrijkst.
De isolatieplaat heeft ook als nadeel dat er schimmel in/aan gaat groeien ivm condens in de motorruimte.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: geluidsisolatie motorruimte

Bericht door ErikH »

Boekel schreef:noppenschuim van bouwmarkt werkt goed
De vorige eigenaar van mijn bootje is hiermee aan de slag geweest. Nu na ongeveer 15 jaar verpulvert het spul als je het aanraakt :evil:

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: geluidsisolatie motorruimte

Bericht door popeye »

ErikH schreef:
Boekel schreef:noppenschuim van bouwmarkt werkt goed
De vorige eigenaar van mijn bootje is hiermee aan de slag geweest. Nu na ongeveer 15 jaar verpulvert het spul als je het aanraakt :evil:
15 jaar lijkt mij netjes. Op naar de bouwmarkt Erik!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: geluidsisolatie motorruimte

Bericht door ErikH »

Netjes? Als je je boot wilt verkopen binnen 10 jaar is het best een goede keuze. Het is elke keer een zooi op het vlak. Vervangen is ook al geen optie omdat alles NA het isoleren is volgebouwd met techniek.

Gr.

Erik
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: geluidsisolatie motorruimte

Bericht door Boekel »

ErikH schreef:
Boekel schreef:noppenschuim van bouwmarkt werkt goed
De vorige eigenaar van mijn bootje is hiermee aan de slag geweest. Nu na ongeveer 15 jaar verpulvert het spul als je het aanraakt :evil
Wel goed lezen...dit raad ik alleen aan voor de lucht-inlaat (zeg maar labyrint) niet als verdere isolatie. da's maar een klein stukje en d'r komt geen zonlicht / olie / etc. bij.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: geluidsisolatie motorruimte

Bericht door ErikH »

Achter de stuurconsole/dashboard verpulvert het iets minder hard, maar het begin is er daar ook. Ook daar geen dieseldampen/zonlicht/etc.

Gr.

Erik
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: geluidsisolatie motorruimte

Bericht door dconel »

Ik wil de motorkist van de sleepboot van onze Scoutinggroep isoleren, er komt echt heel veel kabaal van af. Ik had daarvoor deze plaat in gedachte: https://www.geluidsisolatie-boot.nl/eas ... -1126.html en dan de 40 mm dikte.

Nu lees ik hier dat ik net zo goed de goedkope noppenfolie kan gebruiken. Is dat nog steeds de grote aanrader? Oke, de levensduur van noppenfolie is een stuk minder en het absorbeert niet alleen geluid maar ook water en olie. Wat denken jullie?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: geluidsisolatie motorruimte

Bericht door paure nesci »

noppenschuim /folie is "ruk".....
doet niks ,
vlokkenschuim werkt goed, het schuim moet "gewicht"hebben !
succes !
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: geluidsisolatie motorruimte

Bericht door Boekel »

dconel schreef:Ik wil de motorkist van de sleepboot van onze Scoutinggroep isoleren, er komt echt heel veel kabaal van af. Ik had daarvoor deze plaat in gedachte: https://www.geluidsisolatie-boot.nl/eas ... -1126.html en dan de 40 mm dikte.

Nu lees ik hier dat ik net zo goed de goedkope noppenfolie kan gebruiken. Is dat nog steeds de grote aanrader? Oke, de levensduur van noppenfolie is een stuk minder en het absorbeert niet alleen geluid maar ook water en olie. Wat denken jullie?
Wel goed lezen Dirk ;)
-alles luchtdicht maken, vooral eventueel motorluik, grote doorvoeren, etc.
-luchttoevoer (en evt. afvoer) naar motorruimte isoleren door deze door een buis / koker (o.i.d.) te laten lopen welke met isolatie (noppenschuim van bouwmarkt werkt goed) bekleed is.
Noppenschuim heb ik alleen aangeraden om een lucht-toevoer (en/of afvoer) te bekleden :p
Luchtdicht maken is de enige oplossing, maar vaak niet makkelijk. Als het luchtdicht is kun je vlakken welke meedreunen nog aanpakken door te verstijven.

Extra: geluid absorbtie kun je maken door een combinatie van steenwol (of glaswol?) met gaatjesplaat (staal) ervoor. Maar hier mag natuurlijk geen olie op komen ivm brandgevaar.

Je zou kunnen kijken naar de behuizing van een generator of compressor om daar delen van her te gebruiken.
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: geluidsisolatie motorruimte

Bericht door meester »

Ik weet nog wel van die standaard wandstukken staan . binnen gegalvaniseerde geperforeerde plaat, dan 4 cm steenwol en dan een gegalvaniseerde buitenplaat. bij mijn vader hebben we daar de hele motorkist van gemaakt die onder de vloer in de stuurhut staat. Het geluid is dan echt veel minder. Als je interesse hebt wil ik wel eens vragen.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: geluidsisolatie motorruimte

Bericht door dconel »

Bedankt voor het aanbod Nico, maar ik heb gekozen voor een andere oplossing.

Ik heb de motorkist bekleed met vlokkenschuim met een dichtheid van 160 kg/m3. Voor ons budget de beste prijs/kwaliteit verhouding. Lekker stil! Zal binnenkort eens wat foto's plaatsen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: geluidsisolatie motorruimte

Bericht door paure nesci »

Dat bedoel ik !
Vlokkenschuim is prima spul en niet te duur !
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Plaats reactie