Bedieningkabel

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Bedieningkabel

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Ik kan twee schepen die ergens tegenaan zijn gevaren omdat bij de ene de kabel brak en de andere was een beugeltje bij de KK zo versleten van binnen was dat die de buitenkabel niet meer kon vasthouden.
Mijn Morse bedieningkabels zijn nu 11 jaar oud op mijn schip.
Wanneer vervang je die denken jullie?
Afbeelding
Verder twijfel ik al een hele tijd of ik als laatste geluidsisolatie van uit de motorruimte aan de kabel een trillings isolatie setje zal monteren.

Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Bedieningkabel

Bericht door quichot »

sailor wim schreef:Mijn Morse bedieningkabels zijn nu 11 jaar oud op mijn schip.
Wim, die van mij zitten er sinds 1980 in, en vertonen nog geen zichtbaar spoor van slijtage. Ook loopt alles nog net zo soepel als dag 1. Ik heb er wel voor gezorgd dat er alleen lange lobbige bochten in zitten. Ook heb ik aan de hevel op de kk een trekveertje gemonteerd, zodat de kabel in de duwrichting een beetje geholpen wordt. Die (vrij slappe) veer zit zo gemonteerd, dat ik in beide richtingen voor mijn gevoel precies dezelfde kracht op de handle moet uitoefenen. Zonder die veer ging het duwen iets zwaarder. Slijtage tegen de buitenmantel is daardoor verwaarloosbaar klein.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Bedieningkabel

Bericht door frank »

Moet je goed op letten op die Morse kabels.
Ooit konden wij bij onze tjalk niet meer achteruit schakelen.
Uiteindelijk bleek dat de binnenkabel tegelijk met de buitenkabel werd bewogen door de handel.
Dan kun je niet meer schakelen.
De schroefjes die de buitenkabel vasthielden in de handel constructie op het dahsboard lagen los.

Ik heb toen maar iets goedkoops uitgezocht om als kreukelzone te dienen en af te meren.
Was de eignaar niet blij mee.... :(
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Bedieningkabel

Bericht door Aqua Domus »

Ziet er ook heel leuk uit zo'n rubbertje waar de buitenkabel in zit en die buitenkabel zal ook niet veel geluid meer doorgeven.
Echter voor de binnenkabel is er niks.
Hier blijft het metaal contact aanwezig dus ook het geluid.
Het zal misschien een klein beetje minder worden maar over gaat het nooit.

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Bedieningkabel

Bericht door popeye »

Aqua Domus schreef: Hier blijft het metaal contact aanwezig dus ook het geluid.
Het zal misschien een klein beetje minder worden maar over gaat het nooit.
Je hoorapparaat kan toch uit! :lol:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Bedieningkabel

Bericht door schipper-willem »

Zou ik? bij mij wordt het ook steeds rustiger in de stuurhut, of word ik Oost Indisch doof.
En waarom zou ik moeite hebben met het motorgeronk, waar heb ik dan een boot met een motor voor gekocht, als ik dat niet gewild had was ik wellicht gaan roeien.
Hinderlijke bijgeluiden zoals rammelen moeten wel vermeden zien te worden, zelf heb ik dat noppenschuim van de bouwmarkt, wat veel uitmaakt, maar alles rondom isoleren vindt ik bij zo'n oude zweetmachine geen optie.
Er zullen altijd mensen zijn die naar perfectie streven, en dat is ook weer nodig voor nieuwe ontwikkelingen, maar een geluidloos leven is in deze waarschijnlijk een utopie.
Afbeelding
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Bedieningkabel

Bericht door FransvanNispen »

Geheel isoleren is moeilijk, een kist om een motor gaat nog.
Maar ieder deel heeft ook weer contactoverdracht, ieder gaatje is een klankkast.

Ik ben het wel met Willem eens.
het is bij mij zo erg geweest, Dat ik toen we net aan de wal woonden moeite had met in slaap komen omdat ik het geluid van de motor niet meer hoorde. Ik vind het motor geluid nog steeds een aangenaam geluid, ik moet soms wel op passen dat m`n luiken niet dichtvallen.

groet

Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Bedieningkabel

Bericht door Klaver vier »

Ik hoor me motor graag lopen,moet er niet aan denken dat ik hem niet meer hoor,ik vindt het een pracht geluid,vooral als hij een beetje moet werken.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Bedieningkabel

Bericht door FransvanNispen »

en als je altijd je motor hoort lopen, hoor je het ook gelijk, als er iets niet 100% =.

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Bedieningkabel

Bericht door Aqua Domus »

popeye schreef:
Aqua Domus schreef: Hier blijft het metaal contact aanwezig dus ook het geluid.
Het zal misschien een klein beetje minder worden maar over gaat het nooit.
Je hoorapparaat kan toch uit! :lol:

Groet, Jack.
Is dat even jammer maar dat ding heb ik (nog) niet. :mrgreen:
Maar je moet inderdaad je machinekamer heel goed geïsoleerd hebben wil het geluid van de morsekabel er bovenuit komen.
In de prijsklasse die wij bouwen zit je aan die geluidsnorm maar in die prijsklasse zit dan ook weer een electronice motorbediening en daar komt geen geluid door. :lol:
Meestal komt dit soort geluid door trillingen en spelling op de kabel en dat is simpel met een trekveertje op te lossen.
En om nog even op je eerdere vraag terug te komen,als de kabel met ruimen bochten ligt en soepel beweegt kan hij heel oud worden.
Kabels die kapot gaan liggen meestal tekort door de bocht,of tekort bij de motor ergens aan vast gemaakt.
Een motor op rubber beweegt ook al zie je het niet.
Deze kleine beweging kan voor materiaal moeheid zorgen.
Als de kabels ergens te strak liggen en je hebt hierover je twijfels dan blijft dat toch in je achterhoofd zitten.
Dan is het voor je gemoedsrust misschien verstandiger om de boel te vernieuwen.
Als je dan weer gaat varen dan is het weer ontspannend en dat is toch de opzet.


Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Bedieningkabel

Bericht door Klaver vier »

En dan heb je tegenwoordig ook kabels met teflon inlage deze gaan echt veel lichter?Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Bedieningkabel

Bericht door Boekel »

Dat scoutingslepertje wat wij gebouwd hebben is inderdaad zo stil dat je via de morsehandle geluid hoort.

Ja het is fijn de motor te horen, maar ook fijn als je zonder stemverheffing met elkaar kan spreken, of zelfs met mensen buiten de boot kan verstaan ;)

Dat gaat niet met elke motor / boot, maar als je een snelloper hebt zoals een vw-blokje is het niet moeilijk als je motorruimte afgesloten kan worden. Dan kun je inderdaad een irritant geluid via de morsekabel horen :)
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Bedieningkabel

Bericht door dconel »

Bij onze Scoutingsleper is het een serieus probleem. De motor is er 2 jaar geleden een keer uit geweest en terug gezet zonder geluidsisolatie. De herrie die het ding nu maakt zorgt er voor dat je hem snel beu bent en dat je lastig met elkaar kan communiceren. Dat laatste wil je eigenlijk niet hebben als je op zaterdag 2x een groep kinderen begeleid en op zondag nog eens.

Het bootje wordt veel gebruikt maar we hebben even niet de mankracht en geld om er goede isolatie in te zetten. De personen die met dit project bezig waren zijn tijdens het project papa geworden en dan weet je wel ;)

Afbeelding

Nu zitten er wel wat van die eiernoppen tegen het hou aan geniet maar dat werkt natuurlijk niet. Toch blij dat iemand een poging heeft gedaan ;)

Maar zo kan ik me voorstellen dat er meer mensen het niet prettig vinden om met een tractormotor-geluid rond te varen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Bedieningkabel

Bericht door sailor wim »

Hoi Dirk,
Ik begrijp dat de foto eerder is gemaakt alsdat de noppenisolatie erin is geplakt.

Ik zou de uitlaat vanaf de motor isoleren met glasband dat scheeld in geluid en brandgevaar.
http://www.combinoord.nl/Catalog/Rondom ... oduct.aspx
En zien dat je de lucht inlaat naar beneden in de kist brengt dat scheelt ook in geluid maar ook brandstof.
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Bedieningkabel

Bericht door Boekel »

Je kunt de kist isoleren, maar je moet tot het vlak luchtdicht anders gaat de herrie er gewoon onderdoor, je vangt hooguit wat hoge tonen weg met absorberen.
Plaats reactie