Geluids isolatie

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Geluids isolatie

Bericht door popeye »

Zoals het er nu bij staat zou de kist weleens als klankkast kunnen fungeren en het probleem zelfs nog verergeren.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Bedieningkabel

Bericht door Klaver vier »

Wim,kan je mij eens uitleggen waarom de motor meer brandstof gebruikt als hij zijn lucht bovenuit zuigt.Ben ik zeer benieuwd naar,ik dacht dat het niks uitmaakte,als hij maar goed kan aanzuigen.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Bedieningkabel

Bericht door sailor wim »

Hoi Rene,
De verbrandings lucht word nu (op de foto) verwarmd door de ongeisoleerde hete uitlaat.
In koude lucht op zee nivo zit 21% zuurstof.
Warme lucht is uitgezette lucht, bevat dus minder zuurstof om te dienen als verbrandingselement in de motor.
Koude lucht die de motor ingaat geeft een betere verbranding, schonere uitlaatgassen en is zuiniger met brandstof.
Dus na het isoleren van de uitlaat en het verplaatsen van de aanzuig naar de bodem (lees koudste plaats in een schip) zal het rendement van de motor steigen.
En door het verplaatsen van de aanzuig zal ook het aanzuiggeluid en misschien wel het geluid wat de kleppen maken minder hoorbaar worden.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Bedieningkabel

Bericht door Klaver vier »

Bedankt Wim voor de heldere uitleg.Ik denk dat het bij onze boot dan wel mooi gemaakt is ,deze zuigt zijn lucht aan via luchtkasten boven op de achter gangboorden en dan via een oliebadfilter rechtsreeks naar de motor,dus altijd koude lucht van buiten.Deze. Luchtkasten sluit ik s'winters af met een deksel met een paar knevel sluitingen dus ook geen vocht naar binnen Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Bedieningkabel

Bericht door Boekel »

Misschien handig om het topic af te splitsen naar geluidsisolatie / temperatuur aanzuiglucht?

Te warme aanzuiglucht zul je trouwens hooguit pas bij vollast wat van merken. Wij hebben zelfs een turbodiesel zonder intercooler (luchtkoeler tussen turbo en inlaat) draaien terwijl deze er wel op hoort, ook onder vollast rookt deze niet en loopt als een zonnetje.
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Geluids isolatie

Bericht door VRM marine »

voor nood geeft een pak tietjeschuim van de gamma een goed resultaat. :wink:
even er in nieten en klaar is kees!
Voor alles is een oplossing!
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Geluids isolatie

Bericht door dconel »

Dat hebben we gedaan, en het doet wel wat maar niet veel!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Geluids isolatie

Bericht door VRM marine »

Zorg dat je geen geluidslekken hebt en het werkt echt goed.
Ik heb het rondom in mijn generator kist zitten en dat werkt toppie.
Voor alles is een oplossing!
Plaats reactie