paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Etab »

Waarde forumgenoten,

Ik ben op het punt aangekomen met het aansluiten van mijn motorblok van koeling en brandstof etc.
Nu loop ik tegen een paar vragen en zaken aan waarvan ik niet weet hoe het te doen uitgaande van de eigenlijke handleiding.

a) Op mijn vorige boot liep er vanaf mij diesel een retourleiding naar de brandfstoftank, Ik zie die enrgens voorbijkomen op de handleidingen.
Is dit noodzakelijk, adviseren of onnodig?

B) bij het instaleren van de uitlaatkoelwater ga je vanaf het blok naar de waterlock en dan naar de uitlaat.
Als je dan op tekeningen kijkt zie je dan men adviseert om tussen de uitgang waterlock en het uitlaatgat naar buiten, 10 cm te houden.
Die ruimte heb ik niet. Mijn bilge is daarvoor te ondiep. Ik kom bijna gelijk uit. Kan ik dit oplossen door enkel er een lus naar boven in te maken?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door FransvanNispen »

Punt a: 100% zeker, dat er een brandstofretourleiding op (hoort) zit.

Punt B: weet ik niet, maar een ADVIES is niet bindend., de rede waarom dit beter maar niet hoogstnoodzakelijk zou zijn, kan een motorenman je denk ik wel vertellen.

Terug op punt a: handleiding nogmaals lezen, goed op de motor kijken, evt om niet in verwarring te komen aantekeningen (nrs) op de motor zetten.

Succes

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Klaver vier »

Etab ,ik zou geen lus(zwanenhals) maken bij de spiegel ,dan moet namelijk het uitlaat koel water eerst omhoog,als je dan de motor afzet loopt het koelwater terug de motor in.En wat de retourleiding van de brandstof betreft,die moet er volgens mij ook altijd aanzitten,want er komt meestal meer dieselbrandstof retour als wat de motor gebruikt.Ik hoop dat je er wat aan hebt.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Etab »

Rene,

Maar voor het terugkeren zit de waterlock toch nog voor tussen?
Wat is anders het idee dat men altijd op een tekening eerst omhoog gaat bij de huiddoorvoer en dan naar buiten?
Voor mij geld de bovenste situatie. Alleen is de uitstroom op het motorblok gelijk aan de hoogte van de waterlock


Afbeelding
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Klaver vier »

Etab,volgens mij als je zegt dat de waterlock even hoog zit als de uitlaat van de motor en dan de zwanenhals nog hoger bij de spiegel, dan loopt het water terug in de motor(communicerende vaten).Denkbeeldig gaat het water als het ware waterpas staan.Wat die zwanenhals bij de spiegel betreft,die is er voor dat oplopend water van buitenaf niet via de uitgang van de uitlaat in de spiegel naar binnen komt.Ik ben geen boot monteur dus ik zou best iets mis kunnen hebben ,maar het is naar mijn beste weten.Als er ergens tussen de waterlock en de motor een terugslagklep zit kan het water niet terug de motor in ,maar volgens mij is dat niet zo.Sorry voor mijn late reactie Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Marie Christina »

Ik vond dit plaatje. Komt van Google en naar schijnt van Vaartips van Vetuscatalogus. :D
Afbeelding
Heb je hier wat aan?

Enne, water loopt niet terug de motor in, hoor.
Daar is de Waterlock voor.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op za jun 08, 2013 4:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Etab »

Mariw ik krijg dat plaatje niet geopend?

En de uitstroom van mijn peugeot zit al op de helft van het blok. Dus al vanzichzelf heel laag.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Marie Christina »

Da's apart. Ik heb de foto zien staan na het plaatsen. Ik zie hem nu ook niet meer. Even kijken wat ik kan doen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Marie Christina »

Heb je op je mobiel gekeken?
Want dan zie ik de foto ook niet.
Op de laptop wel.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door KarelE »

Ik zie 'm ook niet

(vanaf laptop, Ubuntu met Firefox)
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Marie Christina »

Nu met een andere link:
Afbeelding
Als ik op voorbeeld klik zie ik hem.
Dusss.....

Komt van Google en naar schijnt van Vaartips van Vetuscatalogus. :D
Laatst gewijzigd door Marie Christina op za jun 08, 2013 4:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Cees »

Marie Christina schreef:Nu met een andere link:
Graag met link- en bronvermelding. Het aangepaste plaatje komt van vaartips en heeft daar keurig als bronvermelding "Vetuscatalogus 2005".
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Marie Christina »

Waarvan akte en aangepast.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Klaver vier »

Loopt het water nu bij een waterlock die net zo hoog gemonteerd zit als de uitlaat van het motorblok nu terug in de motor of niet?Gr René.
Klaver vier
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Marie Christina »

Ik heb zelf een droge uitlaat, maar dat ding heet een waterlock. Waterslot, dus. Een slot houdt iets tegen. Dieven, of in dit geval, water. Zou hij water doorlaten, zou hij es niet tussen hoeven zitten. Of redeneer ik nu heel gek?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie