Beluchter
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Beluchter
Ik moet op mijn wateraanvoer tussen de impellor en de ingang een hevel zetten.
Nu zie ik dat die vetus dingen nogal (understatement) duur zijn.
Op zich stelt een beluchter niet veel voor. Een bocht met een gaatje en een buisje voor de afvoer,
Ik zie dan een basis ding staan op internet voor zo een 33 euro
Maar ook deze. Kan ik die ook gebruiken? Gaat om een 19mm pijp.
Nu zie ik dat die vetus dingen nogal (understatement) duur zijn.
Op zich stelt een beluchter niet veel voor. Een bocht met een gaatje en een buisje voor de afvoer,
Ik zie dan een basis ding staan op internet voor zo een 33 euro
Maar ook deze. Kan ik die ook gebruiken? Gaat om een 19mm pijp.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Re: Beluchter
De eerste (waarschijnlijk de duurste) kun je makelijker de juiste slangmaat aansluiting kiezen en resterende afzagen.
Als de tweede al juiste maat heeft (19mm) en goedkoper is, zou ik niet weten waarom je die niet zou kunnen nemen.
Misschien kun je zelf wel iets in elkaar knutsellen met pvc pijp en wat bochtstukjes? Een stukje koperleiding 22mm buigen c.q. knelkoppelingen gebruiken)met daarbovenop zelf iets van be/ontluchter maken. (weet alleen niet wat dat dan kost)
Als de tweede al juiste maat heeft (19mm) en goedkoper is, zou ik niet weten waarom je die niet zou kunnen nemen.
Misschien kun je zelf wel iets in elkaar knutsellen met pvc pijp en wat bochtstukjes? Een stukje koperleiding 22mm buigen c.q. knelkoppelingen gebruiken)met daarbovenop zelf iets van be/ontluchter maken. (weet alleen niet wat dat dan kost)
groet Terpstra / SAMBEEK
- Marie Christina
- Berichten: 4802
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Beluchter
€ 33,- is best veel geld, dat is zo.
Maar met die bovenste krijg je het wel piekfijn en netjes voor elkaar.
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, uiteraard, maar ikzelf zou even een paar keer diep zuchten en dan toch voor die eerste optie gaan.
Hoewel de optie van Sambeek ook niet gek klinkt.
Maar met die bovenste krijg je het wel piekfijn en netjes voor elkaar.
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, uiteraard, maar ikzelf zou even een paar keer diep zuchten en dan toch voor die eerste optie gaan.
Hoewel de optie van Sambeek ook niet gek klinkt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Beluchter
Ik heb hem gemaakt van stalen buis, een lassok en een ontluchtingsventiel van een verwarming.. koste me misschien 5 euro en gaat nooit meer kapot.
Opduwer Build-off
- Marie Christina
- Berichten: 4802
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Beluchter
Even een vraagje tussendoor:
Waar díent het eigenlijk voor?
Ik heb zo'n ding niet op mijn motor zitten, namelijk.
Waar díent het eigenlijk voor?
Ik heb zo'n ding niet op mijn motor zitten, namelijk.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: Beluchter
Als je motor onder de waterlijn staat ofzoals bij mij de wateruitlaat op het blok net op de waterlijn, kan er als je de motor uitzet water uit de leiding het blok in stromen, dus ook je cillinders. En dat wil je niet
Dat dan hoger staande pijpje zal dan de boel ontluchten en de terugstroom voorkomen.
Dat dan hoger staande pijpje zal dan de boel ontluchten en de terugstroom voorkomen.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Re: Beluchter
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
- Marie Christina
- Berichten: 4802
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Beluchter
Ah, OK.
Dank je.
Nu snap ik ook waarom ik niet zo'n ding heb.
Mijn motor heeft gesloten koeling.
Dank je.
Nu snap ik ook waarom ik niet zo'n ding heb.
Mijn motor heeft gesloten koeling.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op wo aug 07, 2013 12:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: Beluchter
Afgelopen winter had ik bijna een nieuwe tweedehandse generatorset gekocht van het merk Nothern Lights,
heb ik al eerder over geschreven. Maar om wat meer van dat prachtige ding te weten te komen ga je op internet
zoeken naar info en wat kom ik daar tegen...?
Een aantal klachten van US eigenaren die regelmatig hun set lieten vastlopen met wat later bleek 'waterslag' te zijn.
Er is nu zelfs van de fabrikant uit een speciale waarschuwing met constructietekening waar duidelijk aanwijzingen
op staan voor de inbouw want het bleek dat die dingen vaak 'onder' de waterlijn opgesteld werden.
Dan liep er steeds koelwater terug, het ging dus hevelen en dan liep er weer een cylinder vol.
Op de tekening staat nu duidelijk dat je er een beluchter in moet plaatsen om te voorkomen dat na stopzetten
het water door blijft lopen.
Wat ik zelf gedaan heb is bij mijn set het water en de uitlaat van elkaar scheiden. Nieuw uitlaatstukje gedraaid zonder
de waterinjectie, de uitlaat door de schoorsteen naar boven geleid en het koelwater in de zij naar buiten.
Werkt altijd goed en minder klachten van de buren want alles gaat nu recht omhoog buitenlucht in.
Hieronder het plaatje van de firma met uitleg.
heb ik al eerder over geschreven. Maar om wat meer van dat prachtige ding te weten te komen ga je op internet
zoeken naar info en wat kom ik daar tegen...?
Een aantal klachten van US eigenaren die regelmatig hun set lieten vastlopen met wat later bleek 'waterslag' te zijn.
Er is nu zelfs van de fabrikant uit een speciale waarschuwing met constructietekening waar duidelijk aanwijzingen
op staan voor de inbouw want het bleek dat die dingen vaak 'onder' de waterlijn opgesteld werden.
Dan liep er steeds koelwater terug, het ging dus hevelen en dan liep er weer een cylinder vol.
Op de tekening staat nu duidelijk dat je er een beluchter in moet plaatsen om te voorkomen dat na stopzetten
het water door blijft lopen.
Wat ik zelf gedaan heb is bij mijn set het water en de uitlaat van elkaar scheiden. Nieuw uitlaatstukje gedraaid zonder
de waterinjectie, de uitlaat door de schoorsteen naar boven geleid en het koelwater in de zij naar buiten.
Werkt altijd goed en minder klachten van de buren want alles gaat nu recht omhoog buitenlucht in.
Hieronder het plaatje van de firma met uitleg.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: Beluchter
Frank,
Dat is een optie, Er zijn ook scheiders te koop die het water en de gassen scheiden.
Maar in mijn geval is de beluchter in de aanvoer van koelwater nodig. Niet in de afvoer.
Dat is ook wat ik volgens mij op jouw tekening zie!
Dat is een optie, Er zijn ook scheiders te koop die het water en de gassen scheiden.
Maar in mijn geval is de beluchter in de aanvoer van koelwater nodig. Niet in de afvoer.
Dat is ook wat ik volgens mij op jouw tekening zie!
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: Beluchter
Precies, je ziet een beluchter zitten na het inlaatfilter en de koelwaterpomp in de aanvoer.
Zodra de motor stopt en er geen water meer gepompt wordt dan doet de beluchter
zijn werk en zorgt voor een luchtbel in de aanvoerleiding waardoor er geen hevelwerking
óp kan treden en er geen water door blijft sijpelen naar de motor.
Een slangetje naar buiten voert het straaltje water van de beluchter af en dat geeft meteen
een controlemogelijkheid. Raakt dat ding verstopt dan zie je buiten dat straaltje niet en
ben je gewaarschuwd.
Zodra de motor stopt en er geen water meer gepompt wordt dan doet de beluchter
zijn werk en zorgt voor een luchtbel in de aanvoerleiding waardoor er geen hevelwerking
óp kan treden en er geen water door blijft sijpelen naar de motor.
Een slangetje naar buiten voert het straaltje water van de beluchter af en dat geeft meteen
een controlemogelijkheid. Raakt dat ding verstopt dan zie je buiten dat straaltje niet en
ben je gewaarschuwd.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: Beluchter
Hoeveel water komt er nu uit zo een slangetje?
Kan ik die op de afvoer van mijn gootsteentje aansluiten dan?
Kan ik die op de afvoer van mijn gootsteentje aansluiten dan?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: Beluchter
Je hebt het vast wel eens gezien bij een gemiddeld motorjachtje.
Uit de zij, net onder het gangboord piest dan een heel dun straaltje water wat je zo vanuit de kuip kunt zien.
Dat is een mooie controle of de beluchter goed werkt.
Uit de zij, net onder het gangboord piest dan een heel dun straaltje water wat je zo vanuit de kuip kunt zien.
Dat is een mooie controle of de beluchter goed werkt.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Re: Beluchter
Ik las dit al wat oudere topic en heb een vraag.....
Ik ben zover om de beluchter te gaan plaatsen. Ik heb hiervoor een Airventv aangeschaft van Vetus, die is van kunststof.....
In de meegeleverde tekening van Vetus wordt de Airventv na de motor geplaatst voordat het koelwater naar de uitlaat gaat.
In de tekening hierboven staat de beluchter getekend na de koelwaterpomp, dus voor de motor.
Zoals Vetus het aangeeft zal de Airventv worden opgewarmd door het (gebruikte) koelwater.
Volgens de tekening hierboven (dus direct na de waterpomp) zal de beluchter niet worden opgewarmd (wat me beter lijkt)......
Maar wat is nu de beste plaats, na de motor of juist ervoor?
Groet,
Marcl
Ik ben zover om de beluchter te gaan plaatsen. Ik heb hiervoor een Airventv aangeschaft van Vetus, die is van kunststof.....
In de meegeleverde tekening van Vetus wordt de Airventv na de motor geplaatst voordat het koelwater naar de uitlaat gaat.
In de tekening hierboven staat de beluchter getekend na de koelwaterpomp, dus voor de motor.
Zoals Vetus het aangeeft zal de Airventv worden opgewarmd door het (gebruikte) koelwater.
Volgens de tekening hierboven (dus direct na de waterpomp) zal de beluchter niet worden opgewarmd (wat me beter lijkt)......
Maar wat is nu de beste plaats, na de motor of juist ervoor?
Groet,
Marcl
- sailor wim
- Berichten: 2661
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Beluchter
Hoi Marcel,
Ervoor zodat er geen buitenwater meer de motor in kan hevelen, en er kans op waterslag ontstaat.
Nu is dat gebruikte buitenwater echt niet zo warm hoor.
Maar als je voor nog meer zekerheid gaat of de kans ook bestaat dat er via de uitgang water de motor in loopt dan kan je ook deze van Alpha er bij monteren.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?