"smering" brandstofpomp?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

"smering" brandstofpomp?

Bericht door Eduard »

Tijdens de aankoopinspectie van mijn huidige sleper vertelde de inspecteur dat het belangrijk was het olieniveau in de brandstofpomp regelmatig te kontroleren en bij te vullen. Het gaat om een Bosch brandstofpomp (zie item: hoe Scania Vabis uitzetten). Er zit aan de bovenkant een vuldop (bout 11) en als ik die er uit draai kan ik in het pompreservoir kijken. Die was laatst praktisch leeg en ik heb hem dus bijgevuld met motorolie, bijna tot de rand vol. Ik meen me te herinneren dat hij zei bijvullen tot het uit een gekruld leidinkje loopt, maar daar kwam niets uit, zelfs niet toen het reservoir bijna vol was.
Na een paar uur draaien is het reservoir nu weer praktisch leeg. Klopt dat? Moet er maar weinig in of is er iets aan de hand?
Ik denk natuurlijk voortdurend dat er iets aan de hand is, het toerental verandert af en toe een beetje maar misschien is dat gewoon een beetje ouderdom en is dat normaal. Maar die olie baart mij wel zorgen.
Iemand die hier iets over kan zeggen?
Groet, Eduard.
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: "smering" brandstofpomp?

Bericht door edje »

een brandstof pomp maar (bijna) geen olie gebruiken volgens mij. Ziet er naar uit dat je ergens een lekkage hebt. Misschien kun je er achter komen door onder de pomp een witte poetslap te leggen en dan de pomp opvullen. Als deze dan netjes blijft doe je hetzelfde nog een keer met een draaiende motor.

Zit er misschien ook nog een dekseltje ergens zodat je kan controleren of de olie ergens naar toe lekt?


gr Ed
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: "smering" brandstofpomp?

Bericht door KarelE »

Geen idee, of wel, twee ideetjes. Weet niet of het bij jouw pomp van toepassing is.

Ik heb op de Kromhout ook een Bosch brandstofpomp, maar bij mij vul je die bij door een klein pijpje waarvan het dopje meteen ook een peilstokje heeft met min/max markering. Heb je misschien ook zo'n dopje?

Volgens mij heeft een toerenregelende brandstofpomp een compartiment met centrifugaalgewichtjes en een compartiment waar die olie in moet. Zit je niet het verkeerde compartiment te vullen?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: "smering" brandstofpomp?

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Bij mijn voormalige Scania D8 met CAV pomp in lijn, er onder zat een lekschaal met afvoerpijpje.
Daar had ik een kannetje onder staan.
Bij mij liep de olie er als het ware zo doorheen.
Toen was het tijd voor een besluit revisie of motor vervanging.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: "smering" brandstofpomp?

Bericht door Eduard »

Vandaag eindelijk het geheel verder kunnen bestuderen. Het krulleidinkje werkt toch, alleen duurt het even voor er wat uitloopt. Het (te) volle reservoir is dus toch leeggelopen via dat leidinkje en uit eindelijk blijft er dus alleen onderin hervreservoir olie over. Wel vreemd dat er zoveel meer in kan. Mijn pomp (Bosch CAV) heeft ook een lekbakje eronder en vandaar een buisje richting bilg. Ik zal vanaf nu goed in de gaten houden of en hoeveel olie er in zit door een zelf te maken peilstokje dat in de vulpeninkt past. Als de olie er niet uitloopt maar toch verdwijnt wordt hij dus door de pomp geconsumeerd. Dat betekent dus een versleten pomp, kennelijk de kwaal waar Wim ook last van had. Ik begrijp dat dat een reden was om de Scania de deur uit te doen. Is een pomprevisie of een vervangende pomp zo'n kostbare zaak ?
Groet, Eduard.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: "smering" brandstofpomp?

Bericht door Klaver vier »

Over de duizend euro's Gr René (De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: "smering" brandstofpomp?

Bericht door Eduard »

Dat is even slikken. Dan nog maar een tijdje olie bijvullen.... Grt, Eduard.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: "smering" brandstofpomp?

Bericht door paul »

Ik zou daar nog maar even niet wakker van liggen,als er diesel olie uit het overloopje komt word het minder leuk.
gr Paul
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: "smering" brandstofpomp?

Bericht door meester »

Als een brandstofpomp versleten zou zijn wat betekend dat dan? in ieder geval geen smeerolie verbruik! het zit zo: als de plunjer versleten raken lekt er dieselolie vanuit het hogedrukdeel naar het lagedrukdeel (het cartertje). daardoor stijgt het niveau en dan loopt het diesel en smeeroliemengsel uiteindelijk uit de "krul"leiding. doordat diesel slecht smeert zal nu de plunjer en ook de rest van de pomp sneller slijten. dus als er niets uit loopt en de smeerolie erin blijft is je brandstofpomp juist erg goed> gefeliciteeerd met de goede aankoop!
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Lukas
Berichten: 34
Lid geworden op: vr nov 18, 2011 3:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: "smering" brandstofpomp?

Bericht door Lukas »

Mijn antieke pompen liggen ter revisie bij een gespecialiseerd bedrijf. Het kost nog geen duizende euro's maar wel genoeg om het niet leuk te vinden. De pompen zaten vast na jarenlang geen dienst te doen, nadat ze weer gangbaar waren, zijn ze nog even getest...onder de pers. Tja...nu liggen ze er nog omdat bij de test het eea verkeerd is uitgepakt. Kleinigheidje hou je toch!
Opduwer Build-off
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: "smering" brandstofpomp?

Bericht door Klaver vier »

Meester .Eduard zegt dat het reservoir steeds leeg raakt dat kan toch niet goed zijn,die olie moet ergens blijven.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: "smering" brandstofpomp?

Bericht door paul »

Antieke pompen kun je beter bij een oldtimer specialist brengen,in Brabant zit er een die doet het voor leden van de HMT.
Zo iemand kijkt er toch anders naar als dat een comercieel bedrijf dat doet.
Bij heel oude motoren kan het zijn dat er een overloop naar het carter gaat,ik zie op de eerder geplaatste foto s wel een leiding uit het blok komen ,links van de pomp.
Kan me niet voorstellen dat je olie naar het carter gaat,maar.................? je weet het nooit.
Als dat zo zou zijn ,moet je dat wel veranderen.
gr Paul
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: "smering" brandstofpomp?

Bericht door meester »

Ik weet dat bij DAF sommige brandstofpompen meegesmeerd worden met het oliesysteem van de motor. Van scania weet ik dat niet.
Ik weet wel dat er niet veel olie in het carter van de brandstofpomp hoeft, als het nokkenasje wat de plunjers aandrijft maar gesmeerd is
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: "smering" brandstofpomp?

Bericht door paul »

Inderdaad Nico.
Deze pomp uit 1933,80 jaar oud,word ook niet gesmeerd alleen de regelstang af en toe een druppie.
De nokkenas zit hier in de motor,en word dus door de motor olie gesmeerd.
De lekdiesel olie komt hier niet in het carter.
Als ik mij goed herinner mag er niet meer dan 3% diesel in je smeerolie zitten,daarna word het een tikkeltje link.
Deze motor loopt trouwens best wel mooi
gr Paul
Afbeelding
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: "smering" brandstofpomp?

Bericht door sambeek »

Nu heb ik er ook een Bosch brandstof pomp op zitten, nu ben ik geen diesel monteur, (heb wel aan gedacht een cursus dieseltechniek te gaan doen kost alleen 1800 euri, dus ja nog een nachtje of wat over slapen. Ben je wel volledig dieselmonteur) maar moet z'n olie pijl dan regelmatig gecontroleerd worden van z'n oliepomp?
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie