dodemansknop of koord

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

dodemansknop of koord

Bericht door Cees »

BPR Artikel 8.03d over de inrichting van snelle motorboten zegt:
Het schip is voorzien van een technische inrichting waardoor bij het onderbreken van de besturing de middelen tot voortbeweging onmiddellijk tot stilstand of nagenoeg tot stilstand komen; deze eis geldt niet voor een gesloten binnenbesturing.

Weet iemand hoe zo'n dodemansvoorziening op een snelle motorboot met (inboard) dieselmotor gerealiseerd kan worden? Hoe sluit je de brandstoftoevoer af wanneer de bestuurder onwel wordt?
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: dodemansknop of koord

Bericht door Aqua Domus »

Hoi Cees.
Dat is in mijn ogen heel simpel,de stopknop.
De stopknop werkt altijd .
Als het een maakcontact is kan hij er parallel overheen en met een breekcontact in serie er tussen.
Nu weet ik niet of een dodemansknop er ook in 2 soorten te koop is,maak of breek contact.
Als er geen stopknop is en de motor met de sleutel uitgezet word moet er op het contactslot een kabel onderbroken worden dus een breekcontact.

gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: dodemansknop of koord

Bericht door Cees »

Was het maar zo simpel.
Het gaat er platweg om dat als je dood neervalt de motor uitgaat.
Dan heb je echt geen tijd om de stopknop in te drukken. Dus de vraag blijft, hoe leg je zo'n "breekcontact" aan.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Pier
Berichten: 59
Lid geworden op: zo okt 16, 2011 1:06 pm

Re: dodemansknop of koord

Bericht door Pier »

Cees een dodemansknop op een diesel is niet zo moeilijk.

Er zijn twee soorten dieselpomp een waar een klep op de zit die de diesel door laat als spanning op komt.
de anderesoort pomp is dat er spanning op de klep moet staan om de motor te stoppen.

Wet jij hoe een dodemans knop werkt bij een benzine motor je steek een pen in de motor en je kan strarten een touw om je pols doet de rest als je overboort gaat.

Op zo een manier moet ook bij de diesel bij de een een verbreek bij de ander een maak contakt.

groeten pier
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: dodemansknop of koord

Bericht door Cees »

Dat snap ik.
Blijft de vraag hoe???
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: dodemansknop of koord

Bericht door Marie Christina »

Zoals bij elke verbranding is voor de verbranding zuurstof, brandstof en voldoend hoge temperatuur nodig.
Ik heb zelf, (rustig liggend aan de touwtjes in een jachthaven) de motor uitgezet door het luchtinlaatfilter weg te halen en mijn hand voor de inlaat te houden.
Duurde het toch nog een seconde of 20 voor hij uitging.

Een kabelbaantje aan de brandstofkraan dan?
Met een touwtje om je pols?
Mijn motor (ervaring) blijft nog wel vijf minuten draaien met de brandstofkraan dicht.
Ook geen oplossing, dus.

De oplossing ligt, denk ik, in het elektrisch gedeelte.
Wát heeft een dieselmotor aan elektriek nodig om te draaien?
(Weet ik niet, daarom de vragende wijs :mrgreen: )
Maar als je weet wat dat is en dat weet te onderbreken, heb je volgens mij een noodstop.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: dodemansknop of koord

Bericht door Klaver vier »

Helaas loopt een diesel gewoon door zonder elektra.Bij mij op de motor zit een soort elektrisch relais die trekt als het ware aan de stopknop.Helaas heb je hier niks aan als je onwel wordt,want dan kan je immers de knop niet meer indrukken .Ben zeer benieuwd wat de oplossing wordt.Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Gebruikersavatar
LeoSt
Berichten: 67
Lid geworden op: wo jun 26, 2013 12:28 pm

Re: dodemansknop of koord

Bericht door LeoSt »

Dan hebben dus we een noodstopschakelaar nodig die sluit en gesloten blijft als het koord er uit is :D

Deze schakelaar parallel schakelen aan de stopknop en klaar. Lijkt mij ook de snelst werkende manier om een diesel te stoppen.

Zou wel van te voren testen of die stopfunctie (met de orginele stopknop) ook werkt als met vol vermogen gevaren wordt, meestal zet je je motor uit als ie stationair draait ...

Ook wel handig is om een 2e (reserve) noodstopkoord aan boord te hebben, als schipper no.1 overboord gaat met koord en al :shock: ben je toch zo een stukkie bij 'm vandaan ook al stop de motor meteen.

m vr groet, Leo
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
Gebruikersavatar
LeoSt
Berichten: 67
Lid geworden op: wo jun 26, 2013 12:28 pm

Re: dodemansknop of koord

Bericht door LeoSt »

Goh, moet opeens denken aan een oud dienstmaatje van me, die kocht ergens in de jaren '70 een Golf dieseltje en ik reed toen vaak met 'm mee.

Op een dag reden we over de snelweg en hij was bijzonder te spreken over het Golfje, 't ding reeds steeds sneller ....
Die dag ook, 't ging harder en harder, gas pedaal loslaten hielp niks, dat ding nam echt de rit an :shock: :shock: :shock:
Uiteindelijk met voet- en handrem de Golf aan de kant gekregen, wat bleek: de diesel ging op de olie van z'n eigen carterontluchting rijden :D

Het was blijkbaar een bekend probleem want hij kreeg van Volkswagen een pakket met slangetjes en een olieschraper om tussen de carterontluchting en het luchtfilter te zetten.

m vr groet,Leo
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: dodemansknop of koord

Bericht door Klaver vier »

ik denk inderdaad dat het niet werkt bij vol gas,als je de knop iets te kort indrukt loopt hij ook gewoon weer verder,en als hij op hol slaat zou ik maar gaan vluchten.Je hoorde dat vroeger wel vaker,mijn eerste baas was aan het sleutelen toen de motor op hol sloeg, hij bleef heel rustig en duwde gewoon een doek op de luchtinlaat,en uit was hij.Gr René (De Stoere).
Klaver vier
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: dodemansknop of koord

Bericht door Boekel »

Zo heb ik een doek door de uitlaat weer naar buiten zien komen ;)
Gebruikersavatar
LeoSt
Berichten: 67
Lid geworden op: wo jun 26, 2013 12:28 pm

Re: dodemansknop of koord

Bericht door LeoSt »

Dat zal geen modern snellopertje geweest zijn, of toch ???

m vr groet, Leo
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: dodemansknop of koord

Bericht door ErikH »

Dieselmotor word normaal gesproken uitgezet door een solenoid die aangetrokken word als er spanning op de solenoid komt. Dit is geen failsafe systeem, dus moet die solenoid mechanisch omgedraaid worden. Spanning erop = motor blijft lopen, spanning eraf = motor uit. Nu nog een breekcontactje (ook al failsafe) tusen het touwtje naar de solenoid en het is helemaal voor elkaar.

Afbeelding

Gr.

Erik
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: dodemansknop of koord

Bericht door Klaver vier »

Goed idee,waarom wordt het niet in elk systeem toegepast,kontakt aan solenoid vrij kontakt uit solenoid aangetrokken of is dit onmogelijk.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Pier
Berichten: 59
Lid geworden op: zo okt 16, 2011 1:06 pm

Re: dodemansknop of koord

Bericht door Pier »

Cees hier is meer informatie

[url ] http://www.killcord.co.uk/details[/url]
de link gewoon copieren

groeten pier
Plaats reactie