dodemansknop of koord

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: dodemansknop of koord

Bericht door ErikH »

De Stoere schreef:Goed idee,waarom wordt het niet in elk systeem toegepast,kontakt aan solenoid vrij kontakt uit solenoid aangetrokken of is dit onmogelijk.Gr René ( De Stoere).
Omdat dat storingsgevoeliger is. Slecht contact in de bedrading = motoruitval.

Gr.

Erik
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: dodemansknop of koord

Bericht door paul »

Tja, net als in een auto,gewoon een gaspendaal,als je van je stoel valt of geslingerd word stop ie vanzelf.
Of een gashandel met een veerdruk dat moet je dus gewoon vasthouden,anders stopt ie ook .
En nog mooier geen snelle motorboten(maar dat is mijn persoonlijke mening)
gr Paul
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: dodemansknop of koord

Bericht door Aqua Domus »

Cees schreef:Was het maar zo simpel.
Het gaat er platweg om dat als je dood neervalt de motor uitgaat.
Dan heb je echt geen tijd om de stopknop in te drukken. Dus de vraag blijft, hoe leg je zo'n "breekcontact" aan.
Naar mijn idee is het wel zo simpel alleen als je dood neervalt en je kan niet diep vallen dan moet het touwtje korter.
Als de pen of vork eruit is gaat de motor uit al draait hij 10000 rpm.


Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: dodemansknop of koord

Bericht door Cees »

Pier schreef:Cees hier is meer informatie
http://www.killcord.co.uk/details
groeten pier
Dank je pier. De link geeft een mooie maar dure oplossing voor sommige moderne diesel bb-motoren.
Ik heb de fabrikant een mailtje gestuurd met de vraag hoe het zit bij conventionele inboard diesels.
Het moet allemaal niet te moeilijk zijn. Een autodiesel stopt immers ook als het contact uitgedraaid wordt. Tot op heden ben ik er niet achter hoe dat werkt. :(
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: dodemansknop of koord

Bericht door KarelE »

Zolang de auto 'op contact' staat wordt een afsluitertje op de brandstofpomp open gehouden. Contact af = klep dicht = motor uit. Een breekcontact in serie met de sleutelschakelaar is dus voldoende om de motor te stoppen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: dodemansknop of koord

Bericht door Cees »

Hèhè, duidelijk.
Dus een moderne diesel kan ook al niet zonder stroom.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Gebruikersavatar
LeoSt
Berichten: 67
Lid geworden op: wo jun 26, 2013 12:28 pm

Re: dodemansknop of koord

Bericht door LeoSt »

Stoppen heb ik, door de jaren heen, moeten doen door mechanisch de inspuitpomp op nul opbrengst te zetten of:
1/a dit elektrisch te moeten doen door de spanning eraf te halen,
1/b elektrisch door de spanning er juist op te zetten.
En door:
2/a de dieseltoevoer te stoppen door een klep te sluiten door spanning eraf te halen,
2/b door de klep of schuif te sluiten door de spanning erop te zetten.

Je kan dus alle kanten op, hopenlijk ook de goeie :D

Bij het Farymannetje was het in eerste instantie zo gemaakt dat spanning van de stopschuif af stoppen betekende, had je notabene een diesel en kon de zaak nog plat bij een stroomstoring :( :(

De Craftsman Marine heeft een spoel/solonoid in de inspuitpomp die de opbrengst op nul zet als die bekrachtigd word (of ingedrukt).

m vr groet, Leo
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
Pier
Berichten: 59
Lid geworden op: zo okt 16, 2011 1:06 pm

Re: dodemansknop of koord

Bericht door Pier »

Cees vindt je een diesel uit een Bb van 1988 een moderne diesel in vergelijking met een OM 636 wel maar deze is dan ook uit de jaren 50 en met een liijnpomp

groeten pier
Plaats reactie