druiper

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

druiper

Bericht door frank »

Getver mensen, da's niet leuk.
Ben ik alles aan het aftappen voor de winter zodat motor. pomp, wierbak etc etc niet kapot kunnen vriezen,
blijft de buitenboordafsluiter nadruppelen.
Vorige hellingbeurt alles vervangen, nieuwe bronzen 2 duims schuifafsluiter maar ik krijg hem niet dicht.
Ik ga nu iedere dag even aftappen wat er zo langzaam ingedruppeld is, nu een halve emmer per dag maar dat moet
toch eens ophouden.
Vorig jaar zelfde liedje maar het minuscule gaatje wat nog een paar druppels doorliet is gewoon door vuil of slib
vanzelf dichtgeslibt. Nu lijkt het langer te duren.
Wat voor remedie?
Nieuwe afsluiter monteren kan alleen op het droge of misschien hebben ze tegenwoordig wel een soort
opblaas balonnetje wat een 2 duimse pijp tijdelijk kan afsluiten??
Als ik de zaak nu niet dicht krijg dan zal ik met een stempel de pijp in de wierbak moeten afdoppen,
dat lijkt me de beste noodoplossing.

Volgende hellingbeurt komt er een kogelkraan in, maar dan vorstbestendig zie:
http://www.saniship.nl/Vorstbestendige- ... verchroomd

Dat lijkt me een geniale oplossing te wezen. Met dat aftapdopje het water in de kogel verwijderen, simpel en doeltreffend.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: druiper

Bericht door edje »

Frank,

Heb je al eens geprobeerd om met lucht van binnen uit de afsluiter ff goed door te blazen? Ik heb het een keer gehad dat een afsluiter ook bleef lekken. Snel voor een dag de helling besproken trekken we uit de inlaat een stukje nylon net. :evil: :evil: :evil:

Wat je ook kan doen is een volgende keer als je droog staat een houten prop maken van de juiste diameter. Mocht je een keer een afsluiter hebben die door lekt kun je die pasklare prop er in tikken en in het water je afsluiter vervangen.
Gebruikersavatar
LeoSt
Berichten: 67
Lid geworden op: wo jun 26, 2013 12:28 pm

Re: druiper

Bericht door LeoSt »

Lekt ie dan via de klepsteel ?

m vr groet, Leo
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
Evert
Berichten: 405
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: druiper

Bericht door Evert »

Ik weet niet beter als dat schuifafsluiters vrijwel altijd een beetje lekken.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: druiper

Bericht door frank »

Via de klepsteel is hij dicht. Daar zit het probleem niet. De vorige kraan heb ik daar ooit een stuk
asbestkoord als pakking bijgedaan, oude was hard en dun en daarna was de steel lekkage verholpen.
De dikwandige stalen bocht die door de huid naar binnen komt inclusief de kraan zijn goed geisoleerd ingepakt tegen de vorst.

Nu zit de schuif keurig in zijn zetting maar ondanks dat druppelt hij nog wat na en dat is in de winter toch knap vervelend.
Ik hoop dat op den duur dat zweetgaatje dichtslibt.
Dus volgende keer een grote kogelkraan die vorstbestendig is.

Maar ik meen ooit eens iets gelezen te hebben over een noodmaatregel om een pijp af te sluiten.
Of dat nou van de brandweer kwam of uit de loodgieterswereld, ik weet het niet meer.
Die lui hadden een soort ballonnetje van dik materiaal wat ze in een pijp konden steken en vervolgens
werd er luchtdruk in die ballon gezet.
Door het flexibele materiaal dichtte dat ding die leiding feilloos af. Dan kun je dus van buiten uit
de toegangspijp afsluiten. Ik kan er bij mij makkelijk bij maar wel een beetje koud nu dat buitenwater :(
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Pier
Berichten: 59
Lid geworden op: zo okt 16, 2011 1:06 pm

Re: druiper

Bericht door Pier »

Frank een peetsafsluiter kunnen lekken ,kun je er een stukje pijp in schoeven als nood en dan een slang er in.
Ik doe nooit een afsluiter dicht maar overal een slang er in.

groeten pier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: druiper

Bericht door KarelE »

Pier schreef:Frank een peetsafsluiter kunnen lekken ,kun je er een stukje pijp in schoeven als nood en dan een slang er in.
Ik doe nooit een afsluiter dicht maar overal een slang er in.

groeten pier
Ik neem aan dat je dan een slang neemt die aan de onderkant is dichtgemaakt, zodat er lucht in de slang blijft staan om de volumetoeneming van het water (ijs) op te vangen?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: druiper

Bericht door popeye »

frank schreef: maar ondanks dat druppelt hij nog wat na
Ik zie hier nu woorden voorbijkomen als "druiper" en "nadruppelen"!

Ik zit hier toch nog wel op het goeie forum hè. :wink:
Als er trouwens een goeie remedie is tegen dat nadruppelen hou ik me aanbevolen. Ik kan daar wel wat tips voor gebruiken. :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: druiper

Bericht door wout.bij »

vroeger, toen de Kerstman nog een sik had, deden ze in een emmer wat turfmolm, in die emmer zaten gaatjes en de bovenkant kon dicht, er zat een houten steel aan, deze werd te water gelaten en heen en weer geschud, het turfmolm wolkte wat uit het water en ging daar zitten waar het lekje was, met als gevolg dat je droge voeten hield, of dit bij een afsluiter ook werkt weet ik niet.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: druiper

Bericht door frank »

Ben je wel eens door die oude hefwerken gevaren in Belgie in de kolenstreek bij la Louviere?
Zodra je in die bak zit en de deur gaat dicht dan komt er een mannetje met een emmertje met een mengsel van zand en turf.
Dat stort hij in de dichting van de deur en dat turf zet uit en zorgt dat dat mengsel de kieren goed dicht.
Daarna gaat komt de hele gammele zaak in beweging en de ene bak zakt en de andere stijgt.
Zou de deur blijven lekken dan is het evenwicht zoek en werkt dat systeem niet meer.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: druiper

Bericht door schipper-willem »

Goedenmiddag allen,
Een kogelafsluiter is vorstgevoeliger als een schuifafsluiter, dus dat zal geen optie zijn.
Frank, zit de wierpot op waterlijn hoogte, dan zou je wat koelvloeistof kunnen schenken, en dan het systeem afsluiten, zodat de druk van het buitenboordwater wegvalt, en is het probleem wellicht ook verholpen.
Eigenlijk bevriest een vlakkraan maar zelden, daar hij ruim onder de waterlijn zit en er zoals bij jou isolatie omheen zit.
Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: druiper

Bericht door KarelE »

schipper-willem schreef: Een kogelafsluiter is vorstgevoeliger als een schuifafsluiter, dus dat zal geen optie zijn.
Dag Willem,

Die aftapbare kogelafsluiter gaat wel werken (zie het linkje van Frank).

En ik denk -misschien wel heel naief- dat mijn methode van vorstklaar maken van kogelafsluiters wel veilig is:
Ik blaas met de kraan open op de slang die van de afsluiter komt totdat ik buitenboord de luchtbellen hoor gaan. Al blazend draai ik de kraan dicht. Dan zit er lucht in de kogel en kan er niks misgaan, toch??

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: druiper

Bericht door wout.bij »

klopt, karel, zo heb ik het ook altijd gedaan, en zelfs met de 11 stedentocht gaf ie geen problemen.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
pgoeijenbier
Berichten: 12
Lid geworden op: za aug 06, 2011 10:50 am

Re: druiper

Bericht door pgoeijenbier »

Mijn afsluiters zitten allemaal boven de waterlijn.
Bij mijn verzekering EFM is dat verplicht, minimaal 20 cm hoger.

Gr. Peter G.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: druiper

Bericht door KarelE »

Ik zit ook bij de EFM, en er is bij inspectie tijdens werfbeurten niets over gezegd door de expert :?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie