Spoed schroef-motortoerental

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Spoed schroef-motortoerental

Bericht door buggyrene »

Vraagje:

Stel, mijn boot heeft een 2:1 overbrenging en een schroef 17x13, en nu een max. motortoerental van 2100 rpm.
Als ik de spoed terugbreng van 13 naar 12, hoeveel stijging van motortoerental krijg ik theoretisch dan?

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
E.S.
Berichten: 33
Lid geworden op: wo dec 26, 2012 1:29 pm

Re: Spoed schroef-motortoerental

Bericht door E.S. »

Waarom wil je een kleinere spoed? Om stationair langzamer varen?. Wat is het max. toerental onbelast? En wat is het max. toerental onder belasting. Dit doe je door de boot goed vast te leggen en dan volgas vooruit en dan kijken wat het toerental is. En of de motor ook zwart rookt. Je kunt ook de kop van de boot tegen de wal drukken. Is het toerental een paar honderd toeren minder dan is het goed.
gr E.S.
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Spoed schroef-motortoerental

Bericht door buggyrene »

De motor heeft onbelast een max. toerental van +/- 4500 rpm., bij vollast varen haalt hij 2100 rpm, en rookt dan zwart.
Ik heb afgelopen winter de keerkoppeling aangepast, deze was 1:1 en is nu 2:1.
Voor dat ik de schroef heb vervangen, zat er een 15x7 onder, hierdoor zat het toerental tegen de 3500-4000 rpm, zonder zwarte rook.
Schroef is vervangen voor een 17x13.
De motor is een BMC 1.5 diesel. lengte boot 8.5 mtr, breedte 2.85 mtr, en de diepte .95 mtr.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Spoed schroef-motortoerental

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Dat is een te grote verandering zeg.
Kijk eens hier naar http://www.timray.nl/schoeven.htm
De BMC draait nu altijd in overbelasting als ik zo kijk.
Een vuistregel is dat de motor bij 75% dus 3/4 gas van het max. toerental de boot zijn theoretische rompsnelheid moet geven.
Als ik bij beste weten alles invul kom ik aan een 3 bladschroef van 17x 5 uit.
Ben ik er van uitgegaan dat de motor nieuw 60 pk leverde bij 4400 omw. en nu -15% leeftijd slijtage nog 51 pk, de KK 1.5 pk absorbeert.
De accu's vol zijn anders gaat er nog 1 a' 1.5 pk af ( afhankelijk van de dynamo sterkte)
En de oude motor nooit meer als 3200 omw. maakt en dan dus 31 pk op de schroef over heeft.
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Pier
Berichten: 59
Lid geworden op: zo okt 16, 2011 1:06 pm

Re: Spoed schroef-motortoerental

Bericht door Pier »

Nee wim dit is niet goed.

De MC 1,5 liter is de Captein ongeveer 32 pk bij 3500 toeren deze mortors kamen in Austin, en andere engelse auto's.

Dan is er de 2,5 liter de commondoor 3200 45 a 50 pk.

Dus opnieuw rekenen ik doe het niet meer, het programma van mij nis zoek berekiningen te doen was zeer goed..

pier
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Spoed schroef-motortoerental

Bericht door sailor wim »

Hoi Pier,
Ik wacht af wat Buggyrene voor een motorgegevens aandraagt.
En dan zal ik er op nieuw mijn best voor doen.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Spoed schroef-motortoerental

Bericht door buggyrene »

Hoi Wim,

De motor is een BMC 1.5 diesel, uit de 70er jaren, volgens opgave had de motor nieuw de volgende specificaties:

Max aantal pk.: 36 pk bij 3500 rpm (kortdurend)
Continu aantal pk: 30 pk bij 3000 rpm (continue)
Maximaal koppel: 72 Nm. bij 2500 rpm.
Keerkoppeling: Paragon P23L, was voorheen P21L.

Nu draait de motor belast 2100 rpm maximaal , onbelast dus veel meer, ik zou graag willen dat de motor belast een maximaal toerental van 2600-2700 rpm maakt
Dus vandaar de vraag, hoeveel moet de spoed terug om dit toerental te halen (schroefafmeting: 17x13L).

Alvast bedankt,

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Pier
Berichten: 59
Lid geworden op: zo okt 16, 2011 1:06 pm

Re: Spoed schroef-motortoerental

Bericht door Pier »

Rene je keerkopeling is inderdaat 2 op1 en linksdraait.

de schroef voor dit motortje is 16x 12 mag in uitzondering 13 zijn en normaal 3 blads links

Deze motors waren bv in Austin ,morris en kleinvrachtwagens ze stammen uit de jaren 1952.I
In Engeland zijn nog onderdelen te verkrijgen.

Gebruik motorolie voor oldtimers.

pier
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Spoed schroef-motortoerental

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Met Pier eens, ik kom op 15.5x11.4" uit 3 blad schroef.
Je zou de 17" kunnen gebruiken en de spoed terug laten zetten naar 10".
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Spoed schroef-motortoerental

Bericht door buggyrene »

Heren, bedankt voor het antwoord, ik ga volgende week de schroef naar Lips in Kampen brengen om deze te laten verstellen.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
WADnWIND

Re: Spoed schroef-motortoerental

Bericht door WADnWIND »

Dag René,

Ik had hetzelfde probleem met een Lombardini/Deutz van 27PK. Ik heb de spoed 1 3/5 inch terug laten zetten en het snelheidsverlies is minimaal, maar ik kan nu 3600 toeren halen waar eerst de motor sto0pte bij 3000 rpm en een rokende motor.
Die 1 3/5 inch komt voort uit de maximale elasticiteit van de bronzen schroef. Het betreft een 17x10 schroef, die nu dus 17x8 2/5 is.

Ook is de cavitatie afgenomen en een rustiger gedrag van schroef en motor geluid.
Plaats reactie