Lekkage tuindersvlet

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Maartenk
Berichten: 15
Lid geworden op: di sep 10, 2013 11:34 am
Locatie: Enkhuizen

Lekkage tuindersvlet

Bericht door Maartenk »

Ik ben in het midden van de bodem van mijn vlet een lek tegengekomen in een lasnaad van een oude reparatie.
Er komt ongeveer elke twee seconden een druppel door. Ik heb al geprobeerd om er wat teer in te branden/smeren maar dit werkt niet.
Het staat echter niet in de planning om de boot voor het najaar de kant op te halen.

Heeft iemand een noodoplossing om dit tot het najaar dicht te krijgen? Zou een lap dakleer eroverheen branden werken?
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Lekkage tuindersvlet

Bericht door edje »

zakje met snelcement kopen, van een leeg boterkuipje de bodem er uit knippen en vast tapen met ducktape over de lekkage heen zodat je een "bekisting " hebt. Nu giet je wat van het snel cement (cebar poeder) in je bekisting en laat dit nat woorden door je lekkage. Na enkele minuten zal het cement hard worden en is je lekkage gestopt. In het na jaar als je droog staat kun je het cement weg halen en lassen.

gr Ed
Maartenk
Berichten: 15
Lid geworden op: di sep 10, 2013 11:34 am
Locatie: Enkhuizen

Re: Lekkage tuindersvlet

Bericht door Maartenk »

Goed idee Ed. Bedankt. Iemand ervaring met dakleer? Hier kwam een oude tuinder mee die ik vanmiddag sprak.
Tally
Berichten: 8
Lid geworden op: wo nov 28, 2012 11:02 am

Re: Lekkage tuindersvlet

Bericht door Tally »

Kan je de vlet niet een beetje oplichten onder een brug ?
En dan een goed lassen.
Piet
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Lekkage tuindersvlet

Bericht door Klaver vier »

Als je met een föhn de plek droog fönt en je kan exact zien waar hij lekt ,kan je direct naast het lek een centerpuntje geven waardoor je materiaal verplaatst en grote kans hebt dat het dicht is.
Dit wordt ook wel eens toegepast bij een lekke radiator
Desnoods meerdere centers geven,als de boot niet verrot is gaat hij zekerweten dicht.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Lekkage tuindersvlet

Bericht door popeye »

Tixophalte misschien?

Groet, Jack
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Lekkage tuindersvlet

Bericht door Klaver vier »

Aan de binnenkant smeren heeft geen zin,dat hoort buiten.
Eigenlijk moet elke oplossing aan de buitenkant, maar centreren, dus materiaal verplaatsen gaat wel aan de binnenkant.
Het moet uiteraard wel heel goed schoon zijn, zodat je exact kan zien waar het lekt vandaar die föhn.
Succes Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Lekkage tuindersvlet

Bericht door paul »

Je moet dan wel zeker weten dat hij niet slecht is Rene,ik zou toch liever de optie van Ed nemen .
Dit is een middel dat zich al bewezen heeft zolang er ijzeren schepen bestaan.
En neem anders een klein beetje kit en leg daar een stuk lood op,of iets wat zwaar is,de waterdruk bij zo n vletje is zo laag dat je dat met weinig gewicht tegen houd.
Het is maar tijdelijk.
gr Paul
Maartenk
Berichten: 15
Lid geworden op: di sep 10, 2013 11:34 am
Locatie: Enkhuizen

Re: Lekkage tuindersvlet

Bericht door Maartenk »

Ik ben bang dat als ik het schoon ga maken ik meer tegenkom langs deze naad.
Tot nu toe is het een borrelglas per uur maar als de hele naad slecht is kan ik er misschien niet tegen hozen!
Omhoog trekken onder een brug is eigenlijk bijna niet mogelijk. Het gaatje zit precies in het midden dus zou de hele vlet omhoog moeten.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Lekkage tuindersvlet

Bericht door Klaver vier »

Bij de meeste oplossingen is schoonmaken noodzakelijk wil je een beetje hechting krijgen.
Als hij zo slecht is dat je er geen centerpuntje op kan geven,zou ik er niet meer mee varen.
Wat ook nog een optie is een zij vetspek op het gat en dat met een soort stempeltje vastzetten.
Alles wat je doet blijft natuurlijk knoeien,de goeie optie is een plaat aan de buitenkant er op lasssen.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Lekkage tuindersvlet

Bericht door quichot »

Waarom ga je niet even naar de werf? Dat moet toch een keer gebeuren om het blijvend te repareren. Dan ben je er definitief van af, en heb je de zekerheid dat je niet nog meer rottigheid losmaakt bij een noodreparatie. Gelijk de hele boel weer vers in de verf, en je hebt hooguit je (toch al, mag ik aannemen) geplande werfbeurt wat vervroegd.
Overigens is cebar inderdaad een probaat middel voor noodreparaties onderweg, maar daar blijf je uiteraard niet langer dan strikt nodig mee rondvaren.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Lekkage tuindersvlet

Bericht door Aqua Domus »

Pa had voor die gelegenheden een andere oplossing.
Welke soort teer er voor werd gebruikt durf ik niet te zeggen .
Maar men nemen net als vroeger een conserven blik en vul dit voor ongeveer 1/3 met teer.
Nu gaan we er met veel geduld zoveel mogelijk bakmeel door roeren.Met de nu verkregen zwarte stopverf kun je veel gaatjes dicht smeren.
Het lijkt me verstandig om met het bakmeel naar de schuur te gaan en niet met de teer naar de keuken,dit in verband met strafpunten van chef keuken.

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Lekkage tuindersvlet

Bericht door quichot »

Aqua Domus schreef: Nu gaan we er met veel geduld zoveel mogelijk bakmeel door roeren.
Ik zou zelfrijzend bakmeel nemen, da's handig ingeval hij toch nog zinkt! :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Maartenk
Berichten: 15
Lid geworden op: di sep 10, 2013 11:34 am
Locatie: Enkhuizen

Re: Lekkage tuindersvlet

Bericht door Maartenk »

De snelcement oplossing heeft gewerkt. zelfs zonder 'bekisting'.
Ik heb ongeveer een eetlepel snelcement 5 minuten aangedrukt over het gaatje, lekkage is over!
Bedankt voor de tip!
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Lekkage tuindersvlet

Bericht door edje »

toen de eerste binnenvaart casco's vanuit china, nederland binnen kwamen en wij ze met Smit tak te water gooide kwamen we al snel tot ontdekking dat ze de lassen niet goed controleerden. Dus zodra er een casco te water ging en de stroppen gingen los liep je met een lampje rond en een emmer met cebar poeder om de gaten te dichten. hoe goed de schepen waren? Voorbeeld was de no limit die brak in de sluizen van IJmuiden.....

gr Ed
Plaats reactie