houten dak rond krijgen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

houten dak rond krijgen

Bericht door Etab »

Ik heb twee jaar terug het voordak van het woongedeelte van mijn boot gerepareerd, met name de linekr enr echter voorkant was goed verrot. Maar onder zowel de reparatie als de bestaande verflaag komen nogal wat blaas(jes) naar boven, en scheurt de verflaag.
Tijd dus voor echte actie. En ik ook een mnooie koekoek liggen dus kan ik die ook gelijk plaatsen. Nu blijkt dat het voordak uit twee platen hout op elkaar bestaat en daar zal dus naar ik vermoed vocht tussen zitten.
Het idee is om de bovenste houtplaten te verwijderen en dan de onderste welke geheel goed is goed te laten drogen ( Gaat over twee weken de loods in)
Dan wil ik dus nieuw plaatwerk erop monteren. Maar hoe krijg ik dat hout in de ronding mee? Het is te veel om even met kracht aan te drukken en met een paar schroeven vast te zetten. Op foto zie je niet de ernst van de bovenlaag.
Afbeelding
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: houten dak rond krijgen

Bericht door KarelE »

Toch denk ik dat het dak als het ware gelamineerd is uit twee lagen dunner plaatmateriaal, juist omdat 1 plaat multiplex te dik is om te buigen.
Wat is de dikte van de afzonderlijke platen? Je kan er ook voor kiezen die dikte nog eens te halveren en twee bovenplaten met die gehalveerde dikte erop lamineren.

Als je in de loods staat kan je aan de zijkanten van het dak dikke balken op de plaat leggen, en het geheel met van die 3-tons sjorbanden onder het schip door naar beneden trekken.

Als je de bovenste platen een beetje overmaats maakt (zeg een halve cm rondom) dan kan je met een bovenfrees met daarin een kopieerfreesje met bovenlager het geheel perfect langs de oorspronkelijke lijn van de onderste dakplaat 'trimmen'.

Voor plaatmateriaal adviseer ik je om garantieplaat te gebruiken.

Succes, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: houten dak rond krijgen

Bericht door popeye »

Ik neem aan dat tussen de onderste en de bovenste plaat ruimte zit, en met regelwerk (stroken multiplex) aan elkaar zit. Als die regels dicht genoeg bij elkaar zitten (zet er eventueel wat tussen) is een plaat van 10 mm dik genoeg, en die wil toch wel aardig buigen. Het is wel verstandig om het dak van binnen tijdelijk te ondersteunen tot de plaat goed vastgelijmd zit. Ik heb zelf ook zo'n constructie, en heb alles verlijmd met epoxy, en de platen heb ik aan de binnenkant ook in de epoxy gezet. Als de ronding toch te groot is kun je op vaste afstanden ondiepe zaagsneden in de onderkant van de plaat maken.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: houten dak rond krijgen

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Met de werkwijze van Karel ben ik mee.
Maar waarschijnlijk is het vocht ook tussen de lagen verder getrokken en zal je alles moeten vervangen.
Daarom zou ik voordat je maar wat gaat slopen mallen maken van goed karton of stucloper.
Bij mijn vriend Hans die momenteel achter mij is afgemeerd was dit zo met zijn stuurhuis dak.
viewtopic.php?t=823
En ik zou een goede contactlijm gebruiken tussen de lagen.
Wil je weten hoe en wat geef een PB en ik vraag Hans om te reageren.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: houten dak rond krijgen

Bericht door sambeek »

Ik denk twee lagen watervaste multiplex van 9mm. 9mm is nl. nog redelijk in vorm te krijgen.
Een twee component epoxy tussen oude en twee nieuwe lagen gieten. De hele handel met spanbanden aantrekken.
Spanbanden helemaal om de romp heen en dan aanspannen. Desnoods aan raamzijden een paar balken er tussen.
Afbeelding
Misschien een mogelijke manier?
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: houten dak rond krijgen

Bericht door varg »

Hier http://4umi.com/wood/spaanders/7/hm.php een stukje over lamineren en lijm.
Succes met je renovatieproject!
Arnold
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: houten dak rond krijgen

Bericht door sailor wim »

varg schreef:Hier http://4umi.com/wood/spaanders/7/hm.php een stukje over lamineren en lijm.
Succes met je renovatieproject!
Arnold
Arnold dat is een waardevolle tip.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: houten dak rond krijgen

Bericht door quichot »

Als voorloper op polyesterbouw, waarbij je matten zonder enige krachtsinspanning in iedere vorm kan duwen, werd vroeger plakhout toegepast om sterke, spantloze houten rondspantrompjes te maken. Door soepele lagen fineer op elkaar te verlijmen, bouwde je laagje voor laagje als het ware een perfect voorgevormde plaat multiplex op. Eenmaal uitgehard had je een vrijwel onvervormbaar starre plaat verkregen in de gewenste vorm. Zo kun je ook je dak maken zonder plaatmateriaal met veel kracht rond te trekken en onder spanning te houden. Je oude dak is dan de mal. Fineer is op rol te koop.
Erg dik hoeft de laag niet te worden. Gebogen plaat heeft veel meer dragend vermogen een vlakke.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: houten dak rond krijgen

Bericht door Klaver vier »

Ik denk dat het rond krijgen van een plaat hechthout van bijv. een mm.of10 niet zo'n probleem is ,dat lukt nog wel met een paar lijmklemmen,zo rond is het dak nou ook weer niet.
Wat volgens mij een veel groter probleem is om de bovenlaag er mooi af te krijgen,en dan de onderlaag vlak te houden.
Succes er mee.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: houten dak rond krijgen

Bericht door KarelE »

Zoals Wim zegt, vooraf een mal maken van bijv stucloper.
Verder zou ik op een paar punten binnen een mal maken voor de ronding van het dak. In feite vormen die mallen dakspanten, maar zodra het dak is verlijmd heb je die niet meer nodig.

Die spanten zou je kunnen maken door voor ieder spant in de lengterichting tijdelijk een rechte strook underlayment van BB naar SB te monteren, met ondersteuning (van opnieuw stroken underlayment) naar de vloer. Dit laatste om de krachten bij het rondsjorren van het dak naar de vloer weg te leiden. Vervolgens neem je een rechte vuren lat. Die houdt iemand tegen het dak aan, en dan ga jij vanuit het midden op de horizontale die lat met stroken underlayment op vijf of zeven punten naar boven drukken, klem tegen het dak. Die stroken schroef je vast aan de horizontale strook. Zo heb je een mooie mal voor de bolling van een heel nieuw dak. Door die zeg om de 60cm in de lengterichting te maken heb je voldoende ondersteuning.

Het nieuwe dak maak je dan van bijv 2 platen garantieplaat van 9 mm dik. Rondsjorren met sjorbanden en balken. De randen kan je aftekenen met de mal van stucloper. Je kan er ook voor kiezen die randen van het dak met een invalzaag met geleiderail recht af te zagen, en dan de hoeken met een mal in de juiste radius rond te frezen.

Plaatje, ik hoop dat het duidelijk is.

Afbeelding
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: houten dak rond krijgen

Bericht door KarelE »

De Stoere schreef:Ik denk dat het rond krijgen van een plaat hechthout van bijv. een mm.of10 niet zo'n probleem is ,dat lukt nog wel met een paar lijmklemmen,zo rond is het dak nou ook weer niet.
Wat volgens mij een veel groter probleem is om de bovenlaag er mooi af te krijgen,en dan de onderlaag vlak te houden.
Succes er mee.Gr René ( De Stoere).
Dat met die lijmklemmen zal ook wel gaan René, maar waar maak je die aan vast? Het dak heeft een oversteek, dus je klemmen komen al snel niet diep genoeg.

Ik denk dat een paar sjorbanden en balken het makkelijkst is als het schip toch droog staat.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: houten dak rond krijgen

Bericht door KarelE »

Iets om met een houten opbouw ook aan te denken:

De kans is groot dat er een de binnenkant een vochtiger klimaat heerst dan buiten.
's Zomers verblijf/slaap je binnen, dan adem je vochtige lucht uit.
's Winters zal het buiten kouder zijn dan binnen (al is het maar een paar graden) en dus zal er condens tegen de binnenkant van je opbouw ontstaan.
Als de binnenkant dan niet dampdicht is zal er vochttransport van binnen naar buiten plaatsvinden. Dat kan een oorzaak zijn van de blaasjes die je nu buiten in je verf ziet. De verf binnen moet binnen altijd beter zijn dan de verf buiten: buiten beitsen, binnen lakken kan wel, maar andersom niet! Kijk dus ook goed naar de afwerking van je plafond (en de rest van de opbouw) binnen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: houten dak rond krijgen

Bericht door Klaver vier »

Als ik het goed heb begrepen wil Etab alleen de bovenlaag vervangen en niet ook de dakspanten.
Wat het buigen betreft,denk ik inderdaat dat een paar sjorbanden het handigst is.
Als er vlees genoeg in het oude dak zit,en je schroeft vanaf het midden naar buiten,terwijl je op de zijkant gaat zitten schroef je hem zo in model.
Schroeven met woody's,die trekken de plaat het beste aan.( RVS)
Wat de zijkant betreft iets te lang houden en net wat careljan al zegt afzagen met een inval circelzaag.
Persoonlijk zou ik het dak wat breder maken ( dus wat meer overstek) dat toont veel mooier.
En voor op het dak iets in een puntje,inplaats van zo recht.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: houten dak rond krijgen

Bericht door Etab »

Dank weer voor de vele adviezen.

Het klopt dat de onderste platen kunnen blijven zitten. Die zijn helemaal goed en aan d ebinnenkant strak in de lak.
Dat met sjorbanden is idnerdaad denk ik net het idee waar ik niet zelf aan gedacht had.
Ik denk dat ik met 1 plaat 9MM of net 1 maatje dikker wel uitkom. Want dan heb ik 18+ totaal.

Dus goede lijm tussen de lagen, aansjorren en van het midden uit vast schroeven met RVS. Lekker laten drogen de lijm en dan met een profiel frees de randen netjes afwerken.

Klinkt duidelijk, moet haalbaar zijn voor iemand zoals ik. Kijken of het in 3 weken loods lukt.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: houten dak rond krijgen

Bericht door popeye »

Het dak is waarschijnlijk breder dan 125, dan kun je het beste een plaat garantie WBP nemen van 153 x 305. (aangenomen dat die wel breed genoeg is)
Wanneer je die dikte kwijt kunt, kun je volgens mij toch het beste stroken multiplex tussen onder en bovenplaat lijmen. Door de grotere dikte word het dak sterker en blijft beter in de juiste ronding staan, en je hebt geen gedoe met spanbanden, want je kunt alles keurig schroeven vanaf het midden naar de zijkanten. (handig is om vooraf de gaatjes voor de schroeven te boren) Op die manier wordt de plaat goed op de spantjes getrokken en weet je zeker dat de plaat goed aan de rest verlijmd zit.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Plaats reactie