put corrosie

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

put corrosie

Bericht door stevedem »

Gisterenavond werd mij een (voor mij) goede vraag gesteld.

Wat als..... je eigen boot niet onder walstroom ligt, maar je beide buren in de haven wel, en 1 of beide heeft zijn zaakjes niet op orde.
loopt de boot die zonder walstroom ligt dan ook risico op put corrosie door lekstroom van de buurman ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Takkruiser900
Berichten: 3
Lid geworden op: di apr 08, 2014 8:55 pm
Locatie: maasbommel

Re: put corrosie

Bericht door Takkruiser900 »

Als je eigen boot niet aan de walstroom ligt is er niets aan de hand.Als je de aarde goed hebt aangesloten dus niet de wal aarde gebruiken is er ook nog niets aan de hand.Het gaat volgens mij pas fout als op je eigen boot de wal aarde word gebruikt.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: put corrosie

Bericht door Boekel »

Ik ben bang dat het wel nadelig kan zijn.
Zo'n boot heeft een veld om zich heen, hoe verder van de boot hoe minder spanningsverschil, dus tussen bb en stb van je boot kan dan verschil zijn met gevolgen, denk aan de verhalen van boten die aan damwand liggen wat actief beschermd wordt, en aan de kant van het damwand de gaten erin vallen...

Ook 'leuk' is als een aluminium boot aan dezelfde aarde ligt als de stalen boot ernaast.......mooi grote anode...
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: put corrosie

Bericht door stevedem »

leuk discussie punt dus.

Mij leek ook dat je geen risico loopt als je eigen boot niet aan walstroom ligt, en tevens de hoofdschakelaars uitstaan zodat er geen stroom in de boot loopt via de huid.
blijkbaar is er dus nog steeds een kans op een stroompje wat via de boot loopt die niet aan walstroom ligt,

maar hoe loopt die stroom dan, het kan nergens heen.

en wat zou je dan moeten doen om je eigen boot te beveiligen zonder dat je walstroom aansluit ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: put corrosie

Bericht door Boekel »

Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: put corrosie

Bericht door Cees »

Alle beetjes helpen. :idea:
Bij trefwoord walstroom heb ik de volgende passage van vakman Leendert Jan:
"Om te meten of je inzake electrolyse in de veilige sector zit, neem een koperdraad die over circa 15 cm blank gemaakt is en laat die 50 cm in het water zakken en verbindt die met de plus van een digitale voltmeter. De min verbind je met het schip. Bij een spanning beneden de 650 millivolt (staal) of 850 milivolt (aluminium) is je schip onbeveiligd. Bij een hogere waarde is het schip beschermd. Doe de meting met en zonder walaansluiting. Als bij walaanluiting de spanning lager wordt heb je een serieus aardingsprobleem. Het komt helaas vaker voor dan men denkt".
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Takkruiser900
Berichten: 3
Lid geworden op: di apr 08, 2014 8:55 pm
Locatie: maasbommel

Re: put corrosie

Bericht door Takkruiser900 »

Hallo,

Ik heb vandaag de test zo uitgevoerd zoals hier beschreven en heb bij mijn eigen boot o mv als hij niet aan de walstroom ligt en 590 mv als hij aan de walstroom ligt.Wat zou hier dan aan de hand kunnen zijn want dit voldoet niet aan de waardes hier gegeven.

Mvg

Ronnie
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: put corrosie

Bericht door stevedem »

Cees schreef: Bij een spanning beneden de 650 millivolt (staal) of 850 milivolt (aluminium) is je schip onbeveiligd. Bij een hogere waarde is het schip beschermd. Doe de meting met en zonder walaansluiting. Als bij walaanluiting de spanning lager wordt heb je een serieus aardingsprobleem. Het komt helaas vaker voor dan men denkt".
Huh..... je zou toch denken dat je geen spanning zou moeten meten zonder walaansluiting..... maar ik moet dus een spanning meten die hoger is dan 650 milivolt ??
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: put corrosie

Bericht door Cees »

Mannen, in dit geval ben ik slechts doorgeefluik van informatie.
Ik kan er verder niets zinnigs over zeggen.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: put corrosie

Bericht door Marie Christina »

stevedem schreef:
Cees schreef: Bij een spanning beneden de 650 millivolt (staal) of 850 milivolt (aluminium) is je schip onbeveiligd. Bij een hogere waarde is het schip beschermd. Doe de meting met en zonder walaansluiting. Als bij walaanluiting de spanning lager wordt heb je een serieus aardingsprobleem. Het komt helaas vaker voor dan men denkt".
Huh..... je zou toch denken dat je geen spanning zou moeten meten zonder walaansluiting..... maar ik moet dus een spanning meten die hoger is dan 650 milivolt ??

Tot nu toe kon ik het aardig volgen, maar nu lig ik er ook af, hoor. :shock:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: put corrosie

Bericht door stevedem »

Als ik dit stukje tekst lees...

1) > 650 millivolt beschermt
2) ca 650 millivolt onbeschermd
3) < 650 millivolt actief corroderend
1) Uw schip is beschermd: actief of door anoden (Afhankelijk van het anodemateriaal krijg je theoretisch de waarde voor zink/aluminium of magnesium, afhankelijk van het aantal anoden en de toestand van het schip (kwaliteit van de verf, soort verf).
2) Uw schip is onbeschermd, mogelijk zijn uw anodes op of is de stroom uitgevallen.
3) Uw schip is actief corroderend, mogelijk door zwerfstroom, een actief beschermde buurman of damwand of u schip is sterk geroest (roest lijkt de waarde omlaag te brengen).

Dan zou je denken dat ze het meten met walstroom aangesloten, zie punt 2.

of toch niet...
hoe dan ook...... ik ben de draad kwijt.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: put corrosie

Bericht door Boekel »

Maakt niet uit...

650mV is het potentiaalverschil (gebruik ik de juiste term?) tussen koper en staal (denk aan een batterij)
Als de waarde anders is, is er dus iets aan de hand...
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: put corrosie

Bericht door ErikH »

Ik ben zeker geen deskundige, maar denk het redelijk te kunnen uitleggen. Bij het begin beginnen; Denk maar aan je accu of het bekende proefje met de citroen. Stukje metaal a + accuzuur + andersoortig metaal b. Tussen stukje metaal a en stukje metaal b heb je een accu die prima te gebruiken is in je boot voor de verlichting e.d. Stukje metaal a is van lood gemaakt, stukje metaal b is van loodoxide gemaakt. Tussen de elektrode lood en de elektrode loodoxide staat een spanning van ongeveer 2V, dit noemen we een cel van de accu. Door meerdere cellen in serie te zetten krijgen we de bekende 12V accu of 24V accu. Accu's verouderen doordat 1 van de elektrodes op den duur totaal is opgeofferd.

Met ons bootje in vervuild water is het niet anders; Stukje metaal a + vervuild water + andersoortig metaal b. Metaal a is de ijzeren scheepsromp en stukje metaal b is de rvs schroefas. Als we niks zouden doen hebben we alweer een prima accu gemaakt met een celspanning die ik nu even niet paraat heb. Er gaat een stroompje lopen tussen elektrode scheepsromp en elektrode rvs schroefas(*) . Dit heeft 1 vervelende bijwerking; elektrode scheepsromp word langzaam opgeofferd omdat dit het minst edele metaal is. Gelukkig is hier al een tijd gelden iets op bedacht; Voeg een derde NOG onedeler metaal toe, de anode. Niet de scheepsromp maar de anode word nu langzaam opgeofferd. Dit heeft niets te makem met de walstroom, het is een natuurkundig verschijnsel.

Het tabelltje wat Cees heeft gegeven is gebaseerd op het feit dat de celspanning tussen de verschillende metalen bekend is. Verschillende combinaties metaal leveren verschillende celspanningen op. Rvs-scheepsstaal, scheepsstaal-aluminium, scheepsstaal-zink, lood-loodoxide, Nikkel-Cadmium, Nikkel-Metaalhybride om een paar bekende te noemen. Een celspanning rvs t.o.v. scheepsstaal is anders dan een celspanning (aluminium) anode t.o.v. scheepsstaal. Dus uit die celspanning valt af te leiden of je boot wel of niet beschermd is tegen galvanische corossie.

(*)Dit proces kunnen we nog wat versnellen door de scheepsromp aan de aarde van de walstroom te knopen, vandaar dus de scheidingstrafo.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: put corrosie

Bericht door stevedem »

Kijk nu snap ik het...

ik heb dat soort zaken vroeger op school nooit gehad, en verder nooit mee in aanraking gekomen, dus dan is het soms lastig te begrijpen.

maar bij de tekst van boekel snapte ik het eigenlijk al...... verschil tussen koper en staal......
als je dat exact meet is er dus nog niks aan de hand, meet je het kleinere waarde dan heb je een probleem...

het verhaal van ErikH maakte het helemaal af..

Dank !

ik ga eens meten zodra ik op de boot ben.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Plaats reactie