Temperatuur schroefasdoorvoering
Moderators: sailor wim, frank
- Marie Christina
- Berichten: 4802
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Temperatuur schroefasdoorvoering
Hoi Frans,
OK, dat is een mooi uitgangspunt.
En vindt de schroefasdoorvoering dat nog lekker?
OK, dat is een mooi uitgangspunt.
En vindt de schroefasdoorvoering dat nog lekker?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: Temperatuur schroefasdoorvoering
Marie,
"normaal" zit er zo iets bij de as. (Zijn natuurlijke vele vartaities op) In de Moer met cupje zitten drie vetkoorden. EN die sluiten de ruimte tussen de as en de moer af om waterlekken te voorkomen. ( Let op dat je de koorden niet alle drie op dezelfde plek de einden bij elkaar laat komen, maar een kwart laat overlappen.)
Zou je die te zwaar aandraaien of te dikke koorden gebruiken kan het erg heet worden. Zoals ik vertelde waren d ekoorden bij een maatje zwart ingebrand.
Maar bij hem merkte je ook niet echt dat de as zwaar liep.
"normaal" zit er zo iets bij de as. (Zijn natuurlijke vele vartaities op) In de Moer met cupje zitten drie vetkoorden. EN die sluiten de ruimte tussen de as en de moer af om waterlekken te voorkomen. ( Let op dat je de koorden niet alle drie op dezelfde plek de einden bij elkaar laat komen, maar een kwart laat overlappen.)
Zou je die te zwaar aandraaien of te dikke koorden gebruiken kan het erg heet worden. Zoals ik vertelde waren d ekoorden bij een maatje zwart ingebrand.
Maar bij hem merkte je ook niet echt dat de as zwaar liep.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
- Marie Christina
- Berichten: 4802
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Temperatuur schroefasdoorvoering
Ja, dat lijkt exact op het patent dat ik heb.
Op dat rode dopje op de rand van de foto zit mijn Permapotje
Maar het zit al tig jaar zo, in elk geval de acht jaar dat ik de boot nu heb, en dat vetkoord heb ik nooit vervangen.
Dus hij zou eerder moeten gaan lekken dan dat hij te zwaar aangedraaid is.
Echter, dat het altijd goed gegáán is wil niet zeggen dat het goed zít.
Ik zal één en ander eens spichtig bekijken, de volgende keer.
Heb genoeg handvatjes gekregen.
Op dat rode dopje op de rand van de foto zit mijn Permapotje
Maar het zit al tig jaar zo, in elk geval de acht jaar dat ik de boot nu heb, en dat vetkoord heb ik nooit vervangen.
Dus hij zou eerder moeten gaan lekken dan dat hij te zwaar aangedraaid is.
Echter, dat het altijd goed gegáán is wil niet zeggen dat het goed zít.
Ik zal één en ander eens spichtig bekijken, de volgende keer.
Heb genoeg handvatjes gekregen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- quichot
- Berichten: 2085
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Temperatuur schroefasdoorvoering
De hitte in het lager kan alleen worden veroorzaakt door wrijving. Een smeermiddel is bedoeld om wrijving te verminderen, en zou dus juist tot een lagere temperatuur moeten leiden. Verder is het zo dat drukverhoging alleen bij gassen tot temperatuurstijging leidt, dus dat kan er niets mee te maken hebben. Als het lager dus heter wordt naarmate je meer smeermiddel toevoegt kan dat maar één ding betekenen: de wrijving neemt toe. Door slijtage kan toevoegen van vet juist averechts uitpakken: het extra vet drukt de as dan tegen de lagerwand, waardoor metaal op metaal gaat schuren.
Ook kan het zijn wat @rené al zegt: de pakkingdrukker staat te strak. Extra vet op hoge druk duwt het vetkoord dan nog stijver tegen de as. Probeer het dus eens met een wat lossere pakkingdrukker. Er mag binnen best wat emulsie van water en vet doorlekken. Sterker nog, dat moet eigenlijk bij dit type lager. Enige wrijving is niet te vermijden, maar erg veel warmer dan een koortsig voorhoofd mag het niet worden.
Er is trouwens voor iedere vorm van smering een ander type vet. In een handpers die je eenmalig aandraait na afmeren gaat stijver vet dan in een automaat.
Ook kan het zijn wat @rené al zegt: de pakkingdrukker staat te strak. Extra vet op hoge druk duwt het vetkoord dan nog stijver tegen de as. Probeer het dus eens met een wat lossere pakkingdrukker. Er mag binnen best wat emulsie van water en vet doorlekken. Sterker nog, dat moet eigenlijk bij dit type lager. Enige wrijving is niet te vermijden, maar erg veel warmer dan een koortsig voorhoofd mag het niet worden.
Er is trouwens voor iedere vorm van smering een ander type vet. In een handpers die je eenmalig aandraait na afmeren gaat stijver vet dan in een automaat.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Marie Christina
- Berichten: 4802
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Temperatuur schroefasdoorvoering
Aha, dit is ook info die ik nog niet wist.
Dank je.
Even een vraagje uit de categorie "Duh!":
Wat is de pakkingaandrukker?
Die bronzenbus of die twee bouten?
(Die bouten lijken me gewoon de bevestiging, of niet?)
Dank je.
Even een vraagje uit de categorie "Duh!":
Wat is de pakkingaandrukker?
Die bronzenbus of die twee bouten?
(Die bouten lijken me gewoon de bevestiging, of niet?)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Temperatuur schroefasdoorvoering
Menno.die moeren op de draadeinde zijn inderdaad voor de bevestiging.
Ik vindt wel dat je een beetje verwarring maakt door te zeggen ik moet er tegen tikken,en dan zegt tikken met me vingers.
Achteraf is het dus niet abnormaal heet en draait het ook gewoon rond.
Eigenlijk dus helemaal niets om je druk te maken.
Gr René ( De Stoere).
Ik vindt wel dat je een beetje verwarring maakt door te zeggen ik moet er tegen tikken,en dan zegt tikken met me vingers.
Achteraf is het dus niet abnormaal heet en draait het ook gewoon rond.
Eigenlijk dus helemaal niets om je druk te maken.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
- Marie Christina
- Berichten: 4802
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Temperatuur schroefasdoorvoering
Hahaha.
Ja, sorry, René.
Je hebt gelijk.
Jij probeert ook alleen maar te helpen en dan reageer ik weer met een "wrong choice of words".
Vergeef het me maar, zoals ik het jou ook vergeef.
Alle info is welkom en alle info wordt ook gebruikt.
Ja, sorry, René.
Je hebt gelijk.
Jij probeert ook alleen maar te helpen en dan reageer ik weer met een "wrong choice of words".
Vergeef het me maar, zoals ik het jou ook vergeef.
Alle info is welkom en alle info wordt ook gebruikt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Temperatuur schroefasdoorvoering
Vetkoord zou ik in eerste instantie is even vervangen,zullen wel versteend zijn,Marie Christina schreef:Ja, dat lijkt exact op het patent dat ik heb.
Op dat rode dopje op de rand van de foto zit mijn Permapotje
Maar het zit al tig jaar zo, in elk geval de acht jaar dat ik de boot nu heb, en dat vetkoord heb ik nooit vervangen.
Dus hij zou eerder moeten gaan lekken dan dat hij te zwaar aangedraaid is.
Echter, dat het altijd goed gegáán is wil niet zeggen dat het goed zít.
Ik zal één en ander eens spichtig bekijken, de volgende keer.
Heb genoeg handvatjes gekregen.
dus dan is het geen vetkoord meer!
Vrg.Ed
Re: Temperatuur schroefasdoorvoering
Marie Christina schreef:Hahaha.
Ja, sorry, René.
Je hebt gelijk.
Jij probeert ook alleen maar te helpen en dan reageer ik weer met een "wrong choice of words".
Vergeef het me maar, zoals ik het jou ook vergeef.
Alle info is welkom en alle info wordt ook gebruikt.
amen
groet Terpstra / SAMBEEK
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Temperatuur schroefasdoorvoering
Dan zit er dus geen greintje vet meer in het koord, alleen maar vezels...en dat wordt natuurlijk heet. Koop wat nieuw vetkoord, haal AL het ouder er uit (kurkentrekkertje) as goed schoon/glad maken, licht invetten, nieuw koord er in en je as blijft koel, hooguit lauw-warm.Marie Christina schreef:, in elk geval de acht jaar dat ik de boot nu heb, en dat vetkoord heb ik nooit vervangen.
Het koord liever niet op de as afsnijden. Als je dat wel doet dan op een stuk as zo ver mogelijk van de gland
Foto: Boekel
groet
Arnold
Re: Temperatuur schroefasdoorvoering
45gr. is mijn bad temperatuur, dus dat valt wel mee.
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
- Marie Christina
- Berichten: 4802
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Temperatuur schroefasdoorvoering
Ja, maar dit wordt heter, Wouter.
Dit is meer tempje kapotte thermostaat.
Dat versteende vetkoord gaat er bij mij wel in.
Eerdaags maar vervangen.
Dit is meer tempje kapotte thermostaat.
Dat versteende vetkoord gaat er bij mij wel in.
Eerdaags maar vervangen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Temperatuur schroefasdoorvoering
Dat vetkoord moet je goed in de gaten houden,
ikzelf bewaar altijd wat extra vetkoord in een potje met glycerine,
let op de galan moet wel een druppeltje lekken in verband met goede smering,
daarom heb ik een klein bakje onder het galan,
ook wel echte schroefas vet gebruiken volstrekt geen gewoon vet.
Vrg.Ed
ikzelf bewaar altijd wat extra vetkoord in een potje met glycerine,
let op de galan moet wel een druppeltje lekken in verband met goede smering,
daarom heb ik een klein bakje onder het galan,
ook wel echte schroefas vet gebruiken volstrekt geen gewoon vet.
Vrg.Ed
- buggyrene
- Berichten: 334
- Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
- Locatie: Giethoorn.
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: Temperatuur schroefasdoorvoering
Als vetkoord versteent is dan dicht het toch ook niet meer af, en zou je toch lekkage moeten hebben, als je de vetkoorden niet opspant?
Zoals ik het begrijp, heeft Menno er al jaren mee gevaren en de vetkoorden niet aangespannen, enkel alleen vet toegevoegd (mss. teveel door automatisch systeem)
Dus in mijn ogen kan te strak aangespannen vetkoorden geen oorzaak zijn, deze zouden in de loop van de jaren toch inslijten, waardoor de extra druk opgeheven zou moeten zijn?
Correct me if i'm wrong...
René
Zoals ik het begrijp, heeft Menno er al jaren mee gevaren en de vetkoorden niet aangespannen, enkel alleen vet toegevoegd (mss. teveel door automatisch systeem)
Dus in mijn ogen kan te strak aangespannen vetkoorden geen oorzaak zijn, deze zouden in de loop van de jaren toch inslijten, waardoor de extra druk opgeheven zou moeten zijn?
Correct me if i'm wrong...
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Re: Temperatuur schroefasdoorvoering
Is het niet zo dat je vetkoord langzaam slijt en dat je soms het koord iets moet aandrukken? (de pakking drukker)
Wat ik begrijp van Marie dat ie er nog nooit na had gekeken. (althans niet in die zin)
Ik meende altijd dat de vetpakking niet het water tegen moet houden maar uiteindelijk het vet tegen moet houden naar binnen toe.
Het vet dient uiteindelijk buiten het smeren, het water tegen te houden.
Op mijn vorige boot had ik het zo gemaakt:
Een bak om vet en eventueel water op te vangen met een dompelpompje er in. (moet je daar wel de ruimte voor hebben natuurlijk)
Over de vetkoordhouder met drukker een demontabel aluminium deksel gemaakt om te voorkomen dat vet wordt rondgeslingerd bij iets vet lekkage.
Op een simpele manier de boel mooi schoon houden.
Later heb ik er nog een pedaalemmer zakje in gedaan die je er met troep en al zonder een klerezooi te maken er zo uit viste.
Wat ik begrijp van Marie dat ie er nog nooit na had gekeken. (althans niet in die zin)
Ik meende altijd dat de vetpakking niet het water tegen moet houden maar uiteindelijk het vet tegen moet houden naar binnen toe.
Het vet dient uiteindelijk buiten het smeren, het water tegen te houden.
Op mijn vorige boot had ik het zo gemaakt:
Een bak om vet en eventueel water op te vangen met een dompelpompje er in. (moet je daar wel de ruimte voor hebben natuurlijk)
Over de vetkoordhouder met drukker een demontabel aluminium deksel gemaakt om te voorkomen dat vet wordt rondgeslingerd bij iets vet lekkage.
Op een simpele manier de boel mooi schoon houden.
Later heb ik er nog een pedaalemmer zakje in gedaan die je er met troep en al zonder een klerezooi te maken er zo uit viste.
groet Terpstra / SAMBEEK