Vsnaar + lagervet
Moderators: sailor wim, frank
- sailor wim
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Vsnaar + lagervet
Hoi,
Ik vervang mijn Vsnaren elke 400 uur (lees 2jaar).
Nu bracht ik de oude mee als voorbeeld naar http://www.bernard-sanders.nl/ en die vertelde waarom vervangen die zien er nog goed uit.
Is er eigenlijk een maatstaf voor?
Elke 6 jaar (lees 1000/1200 h) vervang ik het vet van mijn schroefas lagers.
Deze keer ga ik die zo goed mogelijk ontvetten met remmen reiniger om zeker te weten dat er geen oud vet in zit wat het nieuwe vet laat verzepen.
Ben ik nou goed bezig of ?
Gr Wim
Ik vervang mijn Vsnaren elke 400 uur (lees 2jaar).
Nu bracht ik de oude mee als voorbeeld naar http://www.bernard-sanders.nl/ en die vertelde waarom vervangen die zien er nog goed uit.
Is er eigenlijk een maatstaf voor?
Elke 6 jaar (lees 1000/1200 h) vervang ik het vet van mijn schroefas lagers.
Deze keer ga ik die zo goed mogelijk ontvetten met remmen reiniger om zeker te weten dat er geen oud vet in zit wat het nieuwe vet laat verzepen.
Ben ik nou goed bezig of ?
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Vsnaar + lagervet
Op het moment dat ze iets uitdrogen en of kleine scheurtjes gaan vertonen, vervangen. Mits niet te veel eenzijdig versleten, laten zitten.
Of dit nu 400 of 800 uur duurt, maakt niet zoveel uit dacht ik.
Maar reserve snaren altijd bij je hebben natuurlijk.
Of dit nu 400 of 800 uur duurt, maakt niet zoveel uit dacht ik.
Maar reserve snaren altijd bij je hebben natuurlijk.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Vsnaar + lagervet
v-snaren alleen vernieuwen als ze kleine scheurtjes vertonen. altijd reserve setje aan boord houden voor het geval dat er wat breekt. zelf zal je even moeten kijken of je deze om de 4 jaar pas vernieuwd of om de 3 jaar of het er op aan laat komen. gewoon gezond verstand gebruiken en kijken is het beste advies. bootje varen is al duur genoeg.
Als je je lagers voldoende smeer wordt het oude vet er vanzelf uit gedrukt lijkt mij en heb je geen last dat je vet moet gaan vernieuwen. Zelf zal ik donders goed oppassen met ontvetter op een lager. je wilt hem immers goed vet houden zodat je zeker weet dat hij blijft draaien.
gr Ed
Als je je lagers voldoende smeer wordt het oude vet er vanzelf uit gedrukt lijkt mij en heb je geen last dat je vet moet gaan vernieuwen. Zelf zal ik donders goed oppassen met ontvetter op een lager. je wilt hem immers goed vet houden zodat je zeker weet dat hij blijft draaien.
gr Ed
Laatst gewijzigd door edje op di okt 28, 2014 6:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- sailor wim
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Vsnaar + lagervet
Hoi Ed,
http://www.metalservices.nl/SKF-SNL-Lagerblok/5891
Er zit een dergelijk blok waarin het stuwdruk lager zit.
Ik kan dit delen schoonmaken en ontvetten daarna wrijf ik het lager weer vol met SKF vet en vul het blok tot 75%.
Er zit ook nog een tussen lager waar ik in 15 jaar niet naar gekeken heb die krijgt de zelfde behandeling als ik eerst een stuk bed etc. demonteer.
Volgens mij verwen ik de boel wel begrijp ik maar stilliggen op de rivier is ook niks.
Gr WIm
http://www.metalservices.nl/SKF-SNL-Lagerblok/5891
Er zit een dergelijk blok waarin het stuwdruk lager zit.
Ik kan dit delen schoonmaken en ontvetten daarna wrijf ik het lager weer vol met SKF vet en vul het blok tot 75%.
Er zit ook nog een tussen lager waar ik in 15 jaar niet naar gekeken heb die krijgt de zelfde behandeling als ik eerst een stuk bed etc. demonteer.
Volgens mij verwen ik de boel wel begrijp ik maar stilliggen op de rivier is ook niks.
Gr WIm
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: ma feb 27, 2012 5:16 pm
Re: Vsnaar + lagervet
Hoi Wim,als je de boven schaal van het lager verwijderd kun je zien of het lager voorzien is van een smeergroef, midden in de buiten lagerschaal.
als dat zo is, gaatje boren en draad tappen nippel er in en klaar is Wim.
Zit de groef er niet dan kun je de nippel naast het lager plaatsen in de lager schaal, zo kun je toch smeren.
Wil je echter toch je lager schoon spoelen, pas op met remmenreiniger, een vonkje en je hebt open huis (boot) bij ons in de haven mee gemaakt.
dus neem daar andere ontvetter voor.
gr. Jan
als dat zo is, gaatje boren en draad tappen nippel er in en klaar is Wim.
Zit de groef er niet dan kun je de nippel naast het lager plaatsen in de lager schaal, zo kun je toch smeren.
Wil je echter toch je lager schoon spoelen, pas op met remmenreiniger, een vonkje en je hebt open huis (boot) bij ons in de haven mee gemaakt.
dus neem daar andere ontvetter voor.
gr. Jan
- sailor wim
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Vsnaar + lagervet
Hoi Jan,Jackson920 schreef: Wil je echter toch je lager schoon spoelen, pas op met remmenreiniger, een vonkje en je hebt open huis (boot) bij ons in de haven mee gemaakt.
dus neem daar andere ontvetter voor.
gr. Jan
Bedankt voor de tip.
Ik ga die remmenreiniger dus niet gebruiken in de motorruimte.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- FransvanNispen
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Vsnaar + lagervet
Zorg er voor dat je ontvetter goed verwijderd is.
Blaas alles zo goed mogelijk droog met perslucht.
Resten ontvetter er nog in met je nieuwe vet, is niet best.
Eigenlijk.....duw je normalerwijze het oude vet dmv het nieuwe eruit. En zou het schoonmaken van een lager niet nodig hoeven te zijn.
Groet
Frans
Blaas alles zo goed mogelijk droog met perslucht.
Resten ontvetter er nog in met je nieuwe vet, is niet best.
Eigenlijk.....duw je normalerwijze het oude vet dmv het nieuwe eruit. En zou het schoonmaken van een lager niet nodig hoeven te zijn.
Groet
Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Vsnaar + lagervet
Jup, vetspuit erop, pompen tot schoon vet naar buiten komt, as stukje draaien, pompen tot...draaien pompen tot.
V-snaar is versleten als ie niet meer in de groef maar op de bodem van de snaarschijf draait, dan gaat ie gieren ook al span je 'm.
Reserve setje aan boord houden, als spannen niet meer genoeg is of de boel niet verder gespannen kan dan is ie op dus.
V-snaar is versleten als ie niet meer in de groef maar op de bodem van de snaarschijf draait, dan gaat ie gieren ook al span je 'm.
Reserve setje aan boord houden, als spannen niet meer genoeg is of de boel niet verder gespannen kan dan is ie op dus.
- Marie Christina
- Berichten: 4837
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Vsnaar + lagervet
Een lager schoonmaken?
Nee, dat heb ik echt nog nóóit gedaan.
Het nieuwe vet maakt schoon, hè?
En mijn V-snaar zit er al een jaar of 7 op.
En daar komt nog wel een jaartje bij.
Mankeert niets aan.
Nee, dat heb ik echt nog nóóit gedaan.
Het nieuwe vet maakt schoon, hè?
En mijn V-snaar zit er al een jaar of 7 op.
En daar komt nog wel een jaartje bij.
Mankeert niets aan.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- sailor wim
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Vsnaar + lagervet
Hoi,
Dan komen wij op de vraag, is een motor uur te vergelijken met 100 km? 200h zou dan 20000 auto km aan slijtage zijn nietwaar.
En daar vervangen wij in de auto garage de snaar zonder morren.
Deze H/km verhouding houd ik ook aan bij de olie wissel en alle filters.
Voor mechanische slijtage houd ik aan, een motor uur is 50km aan slijtage.
Omdat de motor nooit zo belast word als in een auto.
Gr Wim
Dan komen wij op de vraag, is een motor uur te vergelijken met 100 km? 200h zou dan 20000 auto km aan slijtage zijn nietwaar.
En daar vervangen wij in de auto garage de snaar zonder morren.
Deze H/km verhouding houd ik ook aan bij de olie wissel en alle filters.
Voor mechanische slijtage houd ik aan, een motor uur is 50km aan slijtage.
Omdat de motor nooit zo belast word als in een auto.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Vsnaar + lagervet
Ik rijd mijn volkswagen busje vanaf 110.000km tot nu 200.000 km en de v-snaar is één keer vervangen of zelfs alleen maar gespannen (weet niet zeker, met beurtje mee laten nemen)... De banden vervang je toch ook pas als deze versleten raken?
Met het schoonmaken van lagers heb je juist kans dat je vuil van buiten erin krijgt, doorpompen van vet van binnen naar buiten is ideaal.
Met het schoonmaken van lagers heb je juist kans dat je vuil van buiten erin krijgt, doorpompen van vet van binnen naar buiten is ideaal.
Re: Vsnaar + lagervet
Als ik mijn V snaar moet vervangen dan moet de motorsteun los.
Om die reden heb ik er 2 reserve al los omheen hangen.
de huidige zit er denk ik 4 a 5 jaar om, vertoond nog steeds geen scheurtjes oid.
dus ik denk dat ik met die 3 snaren nog wel eens de motor kan overleven.
een ander verhaal is het met een distributieriem als je die zou hebben, als die verdroogt en knapt kost het je veel meer.
en je lager ontvetten ?
ik zou het niet doen.
als je altijd hetzelfde soort vet gebruikt drukt het nieuwe de oude er steeds uit....
Om die reden heb ik er 2 reserve al los omheen hangen.
de huidige zit er denk ik 4 a 5 jaar om, vertoond nog steeds geen scheurtjes oid.
dus ik denk dat ik met die 3 snaren nog wel eens de motor kan overleven.
een ander verhaal is het met een distributieriem als je die zou hebben, als die verdroogt en knapt kost het je veel meer.
en je lager ontvetten ?
ik zou het niet doen.
als je altijd hetzelfde soort vet gebruikt drukt het nieuwe de oude er steeds uit....
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: Vsnaar + lagervet
Die reserve v snaren die er alvast omheen hangen hebben weinig nut. Nu hangen deze in de onnatuurlijke vorm en drogen toch wel uit. De kans bestaat dus dat als je de reserve snaren gaat gebruiken ze bij het monteren alsnog binnen no time scheuren of vervangen moeten worden. Ik zou de reserve snaren gewoon in een kast op de plank leggen.
Laatst gewijzigd door edje op wo okt 29, 2014 4:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- FransvanNispen
- Berichten: 571
- Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Vsnaar + lagervet
Oh, ja.
Gebruik hetzelfde vet(soort) als wat er in zit, anders zou het kunnen gaan klonteren/hard worden.
Of je moet `m héél goed doorsmeren, zodat je weet dat het oude vet weg is.
Persoonlijk zou ik `m ook niet schoonmaken, als daar geen gegronde rede voor is.
Frans
Gebruik hetzelfde vet(soort) als wat er in zit, anders zou het kunnen gaan klonteren/hard worden.
Of je moet `m héél goed doorsmeren, zodat je weet dat het oude vet weg is.
Persoonlijk zou ik `m ook niet schoonmaken, als daar geen gegronde rede voor is.
Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
- sailor wim
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Vsnaar + lagervet
Hoi Frans,FransvanNispen schreef:Oh, ja.
Gebruik hetzelfde vet(soort) als wat er in zit, anders zou het kunnen gaan klonteren/hard worden.
Frans
Het vervelende is dat ik niet meer weet of ik er Molykote of Kroon of SKF vet in heb gedaan de laatste keer.
Dus ik ga voor zeker en schoonmaken zoveel ik kan.
Ik heb ondertussen ook drie spuitbussen met remmenreiniger staan in de kelderbox die ik niet ga gebruiken.
Gr WIm
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?